Valtuusto, kokous 13.11.2017

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 200 Kellokosken keskusta, asemakaavan muutosehdotus

TUUDno-2017-438

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Jari Wäre, kehittämis- ja hallintopäällikkö

Perustelut

Kuntasuunnittelu/Kaavoitus on pyytänyt kasvatus- ja sivistyslautakunnan lausuntoa Kellokosken keskustan asemakaavaan ja asemakaavan muutosehdotukseen.

Sijainti ja tavoitteet

Suunnittelualue sijaitsee Pohjois-Tuusulassa, Kellokosken kylän keskustassa Vanhan valtatien varrella ja on osa valtakunnallisesti merkittävää rakennettua kulttuuriympäristöä, Mariaeforsin ruukki ja Kellokosken sairaalan RKY aluetta Vanhan valtatien länsipuolelta.

Suunnittelualueeseen kuuluu pääasiassa HUSin Kellokosken toimiva sairaala-alue, jossa on merkittäviä maisema-arvoja; lähellä Ruukin patoallas rantoineen, suojeltavia rakennuksia ja vanhoja puita. Vanhan valtatien itäpuoleinen alue, jossa on sijainnut aiemmin sairaalan kasvihuoneita. Alue rajautuu Tähkäpääntiehen ja Nystenintiehen ja sen itäpuolella olevaan pientaloalueeseen Roinilanpeltoon. Pohjoisessa aluetta rajaavat Kalliomaantien eteläpuoleiset tontit ja etelässä Carlanderintie ja Ruukin kuja. Kellokosken sairaala-alue rajautuu etelässä Ruukin vanhaan teollisuusympäristöön ja patoon, joka toimii jalankulku- ja pyöräilyreittinä Keravajoen eteläpuolelle.

Alueen kaavoitus on käynnistynyt Tuusulan kunnan aloitteesta. Vanhan valtatien itäpuolella sijaitsee kunnan maata, jota kunta on hankkinut maakaupoilla HUSilta. Asemakaavan muuttamiselle on tarve, koska nykyinen Vanhan valtatien itäpuoleinen on avointa joutomaata.

Asemakaavan muutoksen kohteena on keskustan muodostamisen osalta Vanhan valtatien itäpuoleiset alueet ja sairaalan toiminnan mahdollistaminen jatkossakin on asemakaavan tarkoituksena. Kaavatyön yhteydessä tarkastellaan rakennussuojelumerkinnät ja kartoitetaan mahdolliset lisärakentamisen paikat sairaalan alueella. HUS on ilmoittanut että tarvetta lisärakentamiseen ei ole, mutta alueen tulevan kokonaiskehittämisen kannalta mahdolliset kehittämispaikat kartoitetaan.

Kellokosken keskustan asemakaavamuutoksen keskeisenä tavoitteena on mahdollistaa ympäröivään taajamarakenteeseen sopiva ja keskustaa kehittävä täydennysrakentaminen. Keskeiset korttelialueet on tarkoitus osoittaa pääosin asunto- ja palvelurakentamiseen. Suunnittelualueen edullinen sijainti yhdyskuntarakenteessa ja liikenneverkossa puoltaa em. tavoitteita. Alueelle soveltuva rakentamisen tehokkuus määritellään kaavatyön yhteydessä. Merkittävänä tavoitteena on keskustan muotoutuminen toimivaksi kyläksi ja palveluiden sijoittuminen saavutettavaksi liikennemuodosta riippumatta. Toiminnallisen toriaukion mahdollinen sijoittuminen kyläkeskustaan on tutkittava asemakaavatyössä. Asemakaava toteutuessaan tiivistää nykyistä taajamarakennetta ja parantaa olemassaolevia tie- ja kunnallisteknisiäverkostoja.

Kaupallisen keskuksen katumiljöön viihtyisyyteen ja keskustamaisuuden luomiseksi suunnitellaan mahdollisesti torimainen alue, jonka sijoittaminen keskeiselle ja kaupunkikuvallisesti toimivalle paikalle on yksi asemakaavan tavoitteista. Pysäköinnin järjestämiseksi keskusta-alueella kaavoitustyön yhteydessä tutkitaan tasamaan pysäköinnin lisäksi rakenteellista pysäköintiä korttelialueilla. Viheralueiden toimivuutta ja jatkuvuutta keskustan läpi sairaala-alueen ja Ruukin alueiden suuntaan tutkitaan kaavoituksessa. Kellokosken keskustan jalankulku- ja pyöräliikenteen yhteyksistä merkittävänä pidetään Ruukin patoaltaan yhteyttä, johon myös keskustan kevyenliikenteen yhteydet tulee yhtyä.

Kasvatus- ja sivistyslautakunnan lausunto:

Kasvatus- ja sivistyslautakunnalla ei ole huomautettavaa Kellokosken keskustan asemakaavaan ja asemakaavan muutosehdotukseen.

 

Ehdotus

Esittelijä

Jari Wäre, kehittämis- ja hallintopäällikkö

Kasvatus- ja sivistyslautakunta päättää antaa Kellokosken keskustan asemakaavan muutosehdotukseen yllä olevan lausunnon.

Päätös

Lautakunta päätti yksimielisesti todeta lausuntonaan lisäksi, että lautakunta pitää tärkeänä Roinilan päiväkodin saavutettavuuden lisäämiseksi kiirehtiä Nystenintien rakentamista.

 

 

Valmistelija

Jaana Koskenranta, museoamanuenssi, jaana.koskenranta@tuusula.fi
Risto Kanerva, vapaa-aikapalveluiden päällikkö, risto.kanerva@tuusula.fi

Perustelut

Kuntasuunnittelu/Kaavoitus on pyytänyt kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan lausuntoa Kellokosken keskustan asemakaavaan ja asemakaavan muutosehdotukseen.

Sijainti ja tavoitteet

Suunnittelualue sijaitsee Pohjois-Tuusulassa, Kellokosken kylän keskustassa Vanhan valtatien varrella ja on osa valtakunnallisesti merkittävää rakennettua kulttuuriympäristöä, Mariaeforsin ruukki ja Kellokosken sairaalan RKY aluetta Vanhan valtatien länsipuolelta.

Suunnittelualueeseen kuuluu pääasiassa HUSin Kellokosken toimiva sairaala-alue, jossa on merkittäviä maisema-arvoja; lähellä Ruukin patoallas rantoineen, suojeltavia rakennuksia ja vanhoja puita. Vanhan valtatien itäpuoleinen alue, jossa on sijainnut aiemmin sairaalan kasvihuoneita. Alue rajautuu Tähkäpääntiehen ja Nystenintiehen ja sen itäpuolella olevaan pientaloalueeseen Roinilanpeltoon. Pohjoisessa aluetta rajaavat Kalliomaantien eteläpuoleiset tontit ja etelässä Carlanderintie ja Ruukin kuja. Kellokosken sairaala-alue rajautuu etelässä Ruukin vanhaan teollisuusympäristöön ja patoon, joka toimii jalankulku- ja pyöräilyreittinä Keravajoen eteläpuolelle.

Alueen kaavoitus on käynnistynyt Tuusulan kunnan aloitteesta. Vanhan valtatien itäpuolella sijaitsee kunnan maata, jota kunta on hankkinut maakaupoilla HUSilta. Asemakaavan muuttamiselle on tarve, koska nykyinen Vanhan valtatien itäpuoleinen on avointa joutomaata.

Asemakaavan muutoksen kohteena on keskustan muodostamisen osalta Vanhan valtatien itäpuoleiset alueet ja sairaalan toiminnan mahdollistaminen jatkossakin on asemakaavan tarkoituksena. Kaavatyön yhteydessä tarkastellaan rakennussuojelumerkinnät ja kartoitetaan mahdolliset lisärakentamisen paikat sairaalan alueella. HUS on ilmoittanut että tarvetta lisärakentamiseen ei ole, mutta alueen tulevan kokonaiskehittämisen kannalta mahdolliset kehittämispaikat kartoitetaan.

Kellokosken keskustan asemakaavamuutoksen keskeisenä tavoitteena on mahdollistaa ympäröivään taajamarakenteeseen sopiva ja keskustaa kehittävä täydennysrakentaminen. Keskeiset korttelialueet on tarkoitus osoittaa pääosin asunto- ja palvelurakentamiseen. Suunnittelualueen edullinen sijainti yhdyskuntarakenteessa ja liikenneverkossa puoltaa em. tavoitteita. Alueelle soveltuva rakentamisen tehokkuus määritellään kaavatyön yhteydessä. Merkittävänä tavoitteena on keskustan muotoutuminen toimivaksi kyläksi ja palveluiden sijoittuminen saavutettavaksi liikennemuodosta riippumatta. Toiminnallisen toriaukion mahdollinen sijoittuminen kyläkeskustaan on tutkittava asemakaavatyössä. Asemakaava toteutuessaan tiivistää nykyistä taajamarakennetta ja parantaa olemassaolevia tie- ja kunnallisteknisiäverkostoja.

Kaupallisen keskuksen katumiljöön viihtyisyyteen ja keskustamaisuuden luomiseksi suunnitellaan mahdollisesti torimainen alue, jonka sijoittaminen keskeiselle ja kaupunkikuvallisesti toimivalle paikalle on yksi asemakaavan tavoitteista. Pysäköinnin järjestämiseksi keskusta-alueella kaavoitustyön yhteydessä tutkitaan tasamaan pysäköinnin lisäksi rakenteellista pysäköintiä korttelialueilla. Viheralueiden toimivuutta ja jatkuvuutta keskustan läpi sairaala-alueen ja Ruukin alueiden suuntaan tutkitaan kaavoituksessa. Kellokosken keskustan jalankulku- ja pyöräliikenteen yhteyksistä merkittävänä pidetään Ruukin patoaltaan yhteyttä, johon myös keskustan kevyenliikenteen yhteydet tulee yhtyä.

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan lausunto:

Vapaa-aikapalveluiden kannalta Kellokosken keskustan asemakaava-alue mahdollistaa sujuvammat ja turvalliset kevyen liikenteen yhteydet Vanhan valtatien ympäristössä. Asemakaava-alueelle on osoitettu myös viheralueita ulkoilun ja virkistyksen kehittämiseen. Saavutettavuuden kannalta kaava-alue parantaa Kellokosken koulun alueen, Roinilanpuiston ja Ruukin välisiä yhteyksiä eri kulkumuodoin, mitä voi pitää myönteisenä kehityksenä.

Kulttuuripalveluiden kannalta huomioitavia asioita ovat:

  • kaavamuutosehdotuksessa ja siihen liittyvissä rakentamistapaohjeissa on huomioitu varsin hyvin kulttuurihistoriallisesti arvokas ympäristö ja RKY-alueen välitön läheisyys ja toisaalta keskustan kehittämistarpeet liikenteen, kaupan ja asumisen osalta.

  • Kaava-alueella sijaitseva Toimela on historialtaan merkittävä ja kyläkuvassa tärkeä rakennus, joka periytyy 1860-luvulta ja on muisto Kellokosken kartanon suuruuden ajalta ennen sairaalatoimintaa. Nykytilassa näitä arvoja on kuitenkin hyvin vaikea nähdä. Toimelasta tehtyjen selvitysten mukaan rakennuksen takana oleva siipi on korjauskelvoton, etuosa olisi mahdollisesti korjattavissa, kivijalka on hyväkuntoinen (kaavamateriaalin liite 16, Toimelan kuntoarvio, Hiipakka 25.5.2010). Kaavassa esitetään, että Toimelan rakennuksen ulkoasu ja muoto, rakennustapa ja rakennusoikeus säilytetään siten, että rakennus on mahdollista soveltuvilta osin korjata tai korvata uudisrakentamisella pääasiassa samanlaiseksi kuin nykyisessä muodossaan. Näin mahdollistetaan rakennuksen hahmon säilyminen miljöössä ja osittain korjattuna ja/tai uudelleen rakennettuna se hahmollaan kertoo 150 vuoden historiaa. Ennen Toimelan rakennuksen tai rakennuksen osien purkua tulee tehdä rakennuksen vaiheet dokumentoiva rakennushistoriallinen selvitys, erityisesti nykyisten rakenteiden alla mahdollisesti piilossa olevat meijeritoimintaan liittyvät rakenteet tulee dokumentoida.

  • Annanpuiston kulttuuri- ja luonnonhistoriallisen ja maisemallisen arvon tunnistaminen on hyvä asia. Se olisi syytä mainita myös asemakaavamerkinnöissä ja määräyksissä esimerkiksi muodossa VL-4 Lähivirkistysalue: Kulttuurihistoriallisesti ja luonnonarvoiltaan sekä maisemallisesti merkittävä alue. Aluetta tulee käyttää ja kunnostaa erikseen laadittavan hoito ja käyttösuunnitelman mukaisesti. 

Ehdotus

Esittelijä

Jari Wäre, kehittämis- ja hallintopäällikkö

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta päättää antaa Kellokosken keskustan asemakaavan muutosehdotukseen yllä olevan lausunnon.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Valmistelija

Maria Suutari-Jääskö, kaavasuunnittelija

Perustelut

Aikaisemmat käsittelyvaiheet on liitteenä.

Kaavaehdotus on ollut MRA 27§ mukaisesti nähtävillä 3.8.- 4.9.2017. Ehdotuksesta on järjestetty avoin yleisötilaisuus Kellokosken koulukeskuksen lukiosalissa 22.8.2017. Kaavaehdotuksesta on annettu 3 muistutusta ja 16 lausuntoa. Annetun palautteen jälkeen asemakaavaan on tehty tarkennuksia, jotka koskevat sr-3 –suojelumerkintää aittarakennuksen kohdalla, joka paloi kesällä 2017. Tarvetta suojelulle ei enää ole, joten samalle rakennusalalle vaihdettu merkinnäksi t-4, jolla osoitetaan talous-rakennuksen tai katoksen mahdollinen sijainti. Alueen rakennetta ei ole tarvetta muuttaa, rakennusala pysyy tällöin samana kuin aiemmin. Sr-3 –merkintä on poistettu tältä kaava-alueelta.

AK-46 korttelin tehokkuusluku e=0.6 on muutettu lukupohjaiseksi merkinnäksi, jolloin rakennusalalle on osoitettu 6305 kerrosneliötä rakennettavaa oikeutta. Samassa korttelissa olevan korjauspajan rakennusoikeus 200 on merkitty myös lukuarvona. Näin on mahdollista erottaa korjauspaja omaksi tontikseen kerrosalan muuttumatta tontin loppuosalla. Merkinnöillä on haettu joustavaa käyttötarkoitusta nimenomaan korjauspajan säilymisen mahdollistamiseksi. Eikä ole katsottu tarpeelliseksi muuttaa vr-1 merkintää varsinaiseksi suojelumerkinnäksi.

Tähkäpääntietä koskevan palautteen johdosta ei katsota tarpeelliseksi vähentää liittymistä tonteille. Ehdotusvaiheessa lisätyn Korjauspajankujan avulla liikennemäärän ei katsota kuormittavan olevaa katuverkkoa Tähkäpääntien osalta liikaa. Kevyenliikenteen varalle on Nystenintiellä varauduttava korotettuun suojatiehen ja rakennusvaiheessa riittäviin näkymiin tonttiliittymissä.

Vanhan valtatien liittymiskieltojen uudelleenharkintaa ei voida tehdä muistutuksesta huolimatta liikennemäärän lisääntymisen takia. Liittymisen ei katsota estyvän millään kiinteistöllä.

Toimelan rakennushistoriallisen selvityksen toteuttaminen on siirretty toteutettavaksi tontinluovutusvaiheessa. VL-4 korttelin merkinnän katsotaan lisämerkinnöillä s-11 ja luo-3 olevan riittävä Annanpuiston arvokkaan alueen osoittamisessa.

Hulevesien osalta tulleeseen palautteeseen katsotaan riittäväksi kaavaan varatut to-1 alue kaupan korttelialueella, sekä kortteleihin osoitettu hulevesiä viivyttävä läpäisevien pintamateriaalien käyttäminen 30% peitetystä pinta-alasta. Normaalisti hulevesien määräyksiä ei osoiteta katu- ja torialueille, koska kunta voi itse toteuttaa tarvittavat hulevesien hallintamuodot alueillaan. Kunnan torialue antaa mahdollisuuden imeyttää mm puiden tai muun kasvillisuuden juuristoalueilla torialueen rakentamisen yhteydessä. Torialueen suunnittelu toteutetaan kunnallistekniikan yleissuunnitelman tai toteutussuunnittelun yhteydessä, jolloin voidaan tutkia onko hulevesien hallintaan tarvittavaa pinta-ala riittävä. Lisäksi kaava-alueen itäpuolella oleva laajalla Roinilanpellon puisto-alueella on tilaa hulevesien viivyttämiselle, mikäli lähialueella ilmenee ongelmia.

Kaavoituksen ja kunnallistekniikan yhteistyöpalavereissa on hulevesien imeyttäminen katsottu huonoksi vaihtoehdoksi maaperän savisuuden takia, viivyttämistä on ohjattu kaavamerkinnöissä. Kunnallistekniikan kanssa sovittu, että hulevesien ohjaaminen tarkastellaan kunnallistekniikan yleissuunnitelmassa tai toteutussuunnittelussa kaavamerkintöjen lisäksi.

Ehdotus

Esittelijä

Marko Härkönen, kuntakehitysjohtaja

Kuntakehityslautakunta päättää ehdottaa kunnanhallitukselle, että kunnanhallitus

  • hyväksyy laaditun Kellokosken keskustan asemakaavan muutoksen
  • hyväksyy lausuntoihin ja muistutuksiin laaditut vastineet

esittää valtuustolle, että

VALTUUSTO päättää

  • hyväksyä Kellokosken keskustan asemakaavan muutoksen.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Pöytäkirja tarkastettiin tämän asian osalta kokouksessa.

Merkittiin, että kuntasuunnittelupäällikkö Asko Honkanen ei osallistunut asian käsittelyyn intressijääviyden takia.

Valmistelija

Maria Suutari-Jääskö, kaavasuunnittelija

Ehdotus

Esittelijä

Harri Lipasti

Kunnanhallitus päättää

  • hyväksyä laaditun Kellokosken keskustan asemakaavan muutoksen
  • hyväksyä lausuntoihin ja muistutuksiin laaditut vastineet
  • ehdottaa valtuustolle, että

VALTUUSTO päättää

  • hyväksyä Kellokosken keskustan asemakaavan muutoksen.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Valmistelija

  • Maria Suutari-Jääskö, kaavasuunnittelija

Ehdotus

Valtuusto päättää

  • hyväksyä Kellokosken keskustan asemakaavan muutoksen.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

Uudenmaan ELY-keskus, Uudenmaan ELY-keskus / Liikennevirasto, kaavoitus

Liitteet


Muutoksenhaku

VALITUSOSOITUS

Valitusoikeus ja valituksen perusteet
Kunnallisvalituksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.
Valituksen saa tehdä sillä perusteella, että päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä, päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa tai päätös on muuten lainvastainen.
Oikaisuvaatimuksen johdosta annettuun päätökseen saa hakea muutosta kunnallisvalituksin vain se, joka on tehnyt oikaisuvaatimuksen. Jos päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa päätökseen hakea muutosta kunnallisvalituksin myös se, jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun muutettu päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.

Valitusviranomainen
Päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella Helsingin hallinto-oikeudelta.
Valitusviranomaisen yhteystiedot
Helsingin hallinto-oikeus
Sörnäistenkatu 1
00580 Helsinki
Puhelin 029 56 42000
Faksi 029 56 42079
sähköposti helsinki.hao@oikeus.fi

Valitusaika
Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti
Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. 

MRL 188 §:n 3 momentin mukaan kaavan tai rakennusjärjestyksen hyväksymistä koskevan päätöksen katsotaan tulleen asianosaisten tietoon samaan aikaan, kun päätöksen katsotaan kuntalain 140 §:n mukaisesti tulleen kunnan jäsenen tietoon.

Muista kuin em. päätöksistä asianosaisen katsotaan saaneen tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi yleiseen tietoverkkoon, ei lueta määräaikaan.

Valituksen muoto ja sisältö 
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta. Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

1) päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
2) miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
3) vaatimusten perustelut;
4) mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Oikaisuvaatimuksen tekijä saa valittaessaan oikaisuvaatimuspäätöksestä esittää vaatimuksilleen uusia perusteluja. Hän saa esittää uuden vaatimuksen vain, jos se perustuu olosuhteiden muutokseen tai oikaisuvaatimuksen tekemisen määräajan päättymisen jälkeen valittajan tietoon tulleeseen seikkaan.
Valitukseen on liitettävä:

  • valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  • selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
     

Valitusasiakirjojen toimittaminen
Valitusasiakirjat on toimitettava valitusviranomaisille ennen valitusajan päättymistä. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valitusasiakirjat toimittaa valitusviranomaiselle ensimmäisenä sen jälkeisenä arkipäivänä.
Asiakirjat toimitetaan viranomaisen asiointiosoitteeseen lähettäjän omalla vastuulla. Tämä voidaan tehdä myös postitse, sähköisesti tai lähetin välityksellä. Postiin valitusasiakirjat on jätettävä niin ajoissa, että ne ehtivät perille valitusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä.

Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireille panijalta peritään oikeudenkäntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään.