Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen lautakunta, kokous 8.2.2022

§ 3 Tuusulan hyvinvointisuunnitelma 2022-2025

TUUDno-2021-2246

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Marjo-Kaisa Konttinen, osallisuus- ja hyvinvointikoordinaattori, marjo-kaisa.konttinen@tuusula.fi
Heidi Hagman, kehittämispäällikkö, heidi.hagman@tuusula.fi

Perustelut

Kunnilla on lakisääteinen velvollisuus laatia laaja hyvinvointikertomus ja -suunnitelma valtuustokausittain. Hyvinvointikertomus- ja suunnitelma on yksi kunnan strategisista asiakirjoista, joka syventää, täsmentää ja toteuttaa kuntastrategian tavoitteita tuusulalaisten hyvinvoinnin edistämisen osalta. Hyvinvointisuunnitelma toimii kokoavana asiakirjana erillisille hyvinvointia edistäville strategisille asiakirjoille. Hyvinvointisuunnitelmaa toteuttaa koko kuntaorganisaatio.

Hyvinvointisuunnitelman laadinnan eteneminen

Hyvinvointisuunnitelman laadinta käynnistyi alkusyksystä jatkona hyvinvointikertomuksen ja kuntastrategian laadinnalle. Hyvinvointisuunnitelma perustuu kuntastrategiaan ja pormestariohjelmaan, ja se laaditaan osallistuvassa prosessissa ja vuoropuhelussa asukkaiden, yhdistysten, vaikuttamistoimielinten (nuorisovaltuusto ja neuvostot) ja hyte-lautakunnan kanssa. Hyvinvointisuunnitelman luonnos kootaan poikkihallinnollisena yhteistyönä kunnan hyte-ryhmän toimesta.

Hyvinvointisuunnitelman luonnokseen toivotaan lautakuntien ja vaikuttamistoimielinten lausuntoja marraskuun aikana. Suunnitelmaa jalostetaan lausuntokierroksella saatujen kommenttien ja huomioiden pohjalta marras-joulukuun aikana. Hyvinvointisuunnitelma viedään hyte-lautakunnan hyväksyttäväksi joulukuussa, josta se etenee valtuuston hyväksyttäväksi alkuvuodesta 2022.

Hyvinvointisuunnitelman rakenne ja tavoitteet

Hyvinvointisuunnitelman rakenne ja tavoiteasetanta perustuu kuntastrategian päämääriin ja tavoitteisiin. Se mukailee hyvinvointisuunnitelman 2020-2021 ja laajan hyvinvointikertomuksen rakennetta, joissa hyvinvoinnin ilmiöt ja näkökulmat kuvataan yhteisinä kohderyhmästä riippumattomina.

Keski-Uudenmaan sote-kuntayhtymän erityisasiantuntija Tero Seitsonen esittelee kokouksessa FinSote-tutkimuksen, PYLL-aineiston ja Kouluterveyskyselyn tuloksia. Tuloksia käytetään yhtenä pohjatietona hyvinvointisuunnitelman laadinnassa ja asukkaiden hyvinvoinnin edistämisessä. 

Ehdotus

Esittelijä

Heidi Hagman, kehittämispäällikkö, heidi.hagman@tuusula.fi

Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen lautakunta päättää

  • merkitä hyvinvointisuunnitelman valmistelutilanteen tiedokseen ja antaa evästykset suunnitelman jatkovalmisteluun.
  • pyytää lausunnot lokakuun lopussa valmistuvaan hyvinvointisuunnitelman luonnokseen muilta lautakunnilta ja vaikuttamistoimielimiltä.
  • ottaa kantaa hyvinvointisuunnitelman luonnokseen marraskuun kokouksessaan.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin. 

Valmistelija

Marjo-Kaisa Konttinen, osallisuus- ja hyvinvointikoordinaattori, marjo-kaisa.konttinen@tuusula.fi

Perustelut

Kunnassa on valmisteilla hyvinvointisuunnitelma vuosille 2021-2025. Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen lautakunta pyytää vammaisneuvostolta lausuntoa hyvinvointisuunnitelman luonnokseen 3.12.2021 mennessä.

Laki ja kuntastrategia hyvinvointikertomuksen ja -suunnitelman pohjana

Kunnilla on lakisääteinen velvollisuus laatia laaja hyvinvointikertomus ja -suunnitelma valtuustokausittain. Hyvinvointikertomus- ja suunnitelma on yksi kunnan strategisista asiakirjoista, joka syventää, täsmentää ja toteuttaa kuntastrategian tavoitteita tuusulalaisten hyvinvoinnin edistämisen osalta. Hyvinvointisuunnitelma toimii kokoavana asiakirjana erillisille hyvinvointia edistäville strategisille asiakirjoille. Hyvinvointisuunnitelmaa toteuttaa koko kuntaorganisaatio.

Hyvinvointisuunnitelman laadinnan eteneminen

Hyvinvointisuunnitelman laadinta käynnistyi alkusyksystä jatkona hyvinvointikertomuksen ja kuntastrategian laadinnalle. Hyvinvointisuunnitelma perustuu kuntastrategiaan ja pormestariohjelmaan, ja se laaditaan osallistuvassa prosessissa ja vuoropuhelussa asukkaiden, yhdistysten, vaikuttamistoimielinten (nuorisovaltuusto ja neuvostot) ja hyte-lautakunnan kanssa. Hyvinvointisuunnitelman luonnos kootaan poikkihallinnollisena yhteistyönä kunnan hyte-ryhmän toimesta.

Hyvinvointisuunnitelman rakenne ja tavoitteet

Hyvinvointisuunnitelman rakenne ja tavoiteasetanta perustuvat kuntastrategian päämääriin ja tavoitteisiin. Se mukailee hyvinvointisuunnitelman 2020-2021 ja laajan hyvinvointikertomuksen rakennetta, joissa hyvinvoinnin ilmiöt ja näkökulmat kuvataan yhteisinä kohderyhmästä riippumattomina.

Ehdotus

Esittelijä

Marjo-Kaisa Konttinen, osallisuus- ja hyvinvointikoordinaattori, marjo-kaisa.konttinen@tuusula.fi

Vammaisneuvosto päättää

  • keskustella Tuusulan hyvinvointisuunnitelman 2021-2025 luonnoksesta 
  • laatia lausunnon keskustelun pohjalta.

Päätös

Vammaisneuvosto päätti

  • antaa alla olevan lausunnon Tuusulan hyvinvointisuunnitelmasta 2021-2025

    Tuusulan hyvinvointisuunnitelma 2021-2025, vammaisneuvoston lausunto

    Vammaisneuvosto toteaa, että hyvinvointisuunnitelman sitominen kuntastrategian valtuustokauden tavoitteisiin on hyvä asia. Hyvinvointisuunnitelmassa on kuitenkin paljon tavoitteita ja ne jäävät melko ylätasolle. Mikä on toisaalta ymmärrettävää, kun kyseessä on kokoava suunnitelma. Tavoitteiden määrä on vammaisneuvoston mielestä melko suuri ja vammaisneuvosto pyytää vielä miettimään, voisiko tavoitteita yhdistää laajemmiksi asiakokonaisuuksiksi.

    Vammaisneuvoston mielestä olisi tärkeää, että suunnitelmasta kävisi selvemmin ilmi, miten vammaisten ja erityisryhmien hyvinvoinnista huolehditaan. Vammaisneuvosto ehdottaakin, että laaditaan hyvinvointisuunnitelmaa tukeva vammaispoliittinen ohjelma, josta käy ilmi vammaisten hyvinvoinnin edistämisen tavoitteet ja toimenpiteet. Alueellista vammaispoliittista ohjelmaa ollaan laatimassa Keusoten johdolla. Olisikin tärkeää, että alueellinen vammaispoliittinen ohjelma ja Tuusulan vastaava ohjelma voitaisiin sitoa toisiinsa tavoittein ja toimenpitein. Vammaisneuvosto lupaa, että jäsenten asiantuntemusta voidaan hyödyntää vammaispoliittisen ohjelman laadinnassa.

    Hyvinvointisuunnitelmassa 2021-2025 ei ole mainittu mittareita, joilla tavoitteiden toteutumista seurataan. Vammaisneuvoston mielestä tavoitteiden toteutumisen seuranta voi jäädä ilman mittareita vaillinaiseksi. Neuvosto ehdottaakin, että seurantamittaristo lisättäisiin hyvinvointisuunnitelmaan.

    Lausuttavana olevan hyvinvointisuunnitelman luonnoksen saavutettavuus on heikko. Esimerkiksi tekstiä on liikaa ja tekstin värit hankaloittavat lukemista. Neuvosto pyytää, että erityistä huomiota saavutettavuuteen kohdistettaisiin niiden asiakirjojen osalta, jotka ovat tarkoitettu kaikkien kuntalaisten luettaviksi.

Valmistelija

Marjo-Kaisa Konttinen, osallisuus- ja hyvinvointikoordinaattori, marjo-kaisa.konttinen@tuusula.fi

Perustelut

Kunnassa on valmisteilla hyvinvointisuunnitelma vuosille 2021-2025. Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen lautakunta pyytää ikäihmisten neuvostolta lausuntoa hyvinvointisuunnitelman luonnokseen 31.1.2022 mennessä.

Laki ja kuntastrategia hyvinvointikertomuksen ja -suunnitelman pohjana

Kunnilla on lakisääteinen velvollisuus laatia laaja hyvinvointikertomus ja -suunnitelma valtuustokausittain. Hyvinvointikertomus- ja suunnitelma on yksi kunnan strategisista asiakirjoista, joka syventää, täsmentää ja toteuttaa kuntastrategian tavoitteita tuusulalaisten hyvinvoinnin edistämisen osalta. Hyvinvointisuunnitelma toimii kokoavana asiakirjana erillisille hyvinvointia edistäville strategisille asiakirjoille. Hyvinvointisuunnitelmaa toteuttaa koko kuntaorganisaatio.

Hyvinvointisuunnitelman laadinnan eteneminen

Hyvinvointisuunnitelman laadinta käynnistyi alkusyksystä jatkona hyvinvointikertomuksen ja kuntastrategian laadinnalle. Hyvinvointisuunnitelma perustuu kuntastrategiaan ja pormestariohjelmaan, ja se laaditaan osallistuvassa prosessissa ja vuoropuhelussa asukkaiden, yhdistysten, vaikuttamistoimielinten (nuorisovaltuusto ja neuvostot) ja hyte-lautakunnan kanssa. Hyvinvointisuunnitelman luonnos kootaan poikkihallinnollisena yhteistyönä kunnan hyte-ryhmän toimesta.

Hyvinvointisuunnitelman rakenne ja tavoitteet

Hyvinvointisuunnitelman rakenne ja tavoiteasetanta perustuvat kuntastrategian päämääriin ja tavoitteisiin. Se mukailee hyvinvointisuunnitelman 2020-2021 ja laajan hyvinvointikertomuksen rakennetta, joissa hyvinvoinnin ilmiöt ja näkökulmat kuvataan yhteisinä kohderyhmästä riippumattomina.

Ehdotus

Esittelijä

Marjo-Kaisa Konttinen, osallisuus- ja hyvinvointikoordinaattori, marjo-kaisa.konttinen@tuusula.fi

Ikäihmisten neuvosto päättää

  • keskustella Tuusulan hyvinvointisuunnitelman 2021-2025 luonnoksesta 
  • laatia lausunnon keskustelun pohjalta.

Päätös

Ikäihmisten neuvosto päätti

  • keskustella Tuusulan hyvinvointisuunnitelman luonnoksesta
  • antaa lausunnon joulukuun kokouksessa. 

 

Valmistelija

Marjo-Kaisa Konttinen, osallisuus- ja hyvinvointikoordinaattori, marjo-kaisa.konttinen@tuusula.fi

Perustelut

Kunnassa on valmisteilla hyvinvointisuunnitelma vuosille 2021-2025. Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen lautakunta pyytää lapsi- ja perheasiainneuvostolta lausuntoa hyvinvointisuunnitelman luonnokseen 31.1.2022 mennessä.

Laki ja kuntastrategia hyvinvointikertomuksen ja -suunnitelman pohjana

Kunnilla on lakisääteinen velvollisuus laatia laaja hyvinvointikertomus ja -suunnitelma valtuustokausittain. Hyvinvointikertomus- ja suunnitelma on yksi kunnan strategisista asiakirjoista, joka syventää, täsmentää ja toteuttaa kuntastrategian tavoitteita tuusulalaisten hyvinvoinnin edistämisen osalta. Hyvinvointisuunnitelma toimii kokoavana asiakirjana erillisille hyvinvointia edistäville strategisille asiakirjoille. Hyvinvointisuunnitelmaa toteuttaa koko kuntaorganisaatio.

Hyvinvointisuunnitelman laadinnan eteneminen

Hyvinvointisuunnitelman laadinta käynnistyi alkusyksystä jatkona hyvinvointikertomuksen ja kuntastrategian laadinnalle. Hyvinvointisuunnitelma perustuu kuntastrategiaan ja pormestariohjelmaan, ja se laaditaan osallistuvassa prosessissa ja vuoropuhelussa asukkaiden, yhdistysten, vaikuttamistoimielinten (nuorisovaltuusto ja neuvostot) ja hyte-lautakunnan kanssa. Hyvinvointisuunnitelman luonnos kootaan poikkihallinnollisena yhteistyönä kunnan hyte-ryhmän toimesta.

Hyvinvointisuunnitelman rakenne ja tavoitteet

Hyvinvointisuunnitelman rakenne ja tavoiteasetanta perustuvat kuntastrategian päämääriin ja tavoitteisiin. Se mukailee hyvinvointisuunnitelman 2020-2021 ja laajan hyvinvointikertomuksen rakennetta, joissa hyvinvoinnin ilmiöt ja näkökulmat kuvataan yhteisinä kohderyhmästä riippumattomina.

Ehdotus

Esittelijä

Marjo-Kaisa Konttinen, osallisuus- ja hyvinvointikoordinaattori, marjo-kaisa.konttinen@tuusula.fi

Lapsi- ja perheasiainneuvosto päättää

  • keskustella Tuusulan hyvinvointisuunnitelman 2021-2025 luonnoksesta 
  • laatia lausunnon keskustelun pohjalta.

Päätös

Lapsi- ja perheasainneuvosto päätti

  • keskustella Tuusulan hyvinvointisuunnitelman 2021-2025 luonnoksesta 
  • laatia lausunnon

    Tuusulan hyvinvointisuunnitelma 2021-2025, lapsi- ja perheasiainneuvoston lausunto


    Lapsi- ja perheasiainneuvoston mielestä hyvinvointisuunnitelman tavoitteet ovat ylätasolla ja konkretia jää puuttumaan. Lisäksi lasten, nuorten ja perheiden näkökulma jää melko vähäiseksi. Lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelma täydentää laajaa hyvinvointisuunnitelmaa. Neuvosto pitääkin tärkeänä, että lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelma on valmistelussa.

    Lapsi- ja perheasiainneuvosto kiinnittää hyvinvointisuunnitelmassa 2021-2025 huomiota seuraaviin asioihin:

    • Varhaiskasvatuksen, koulupalveluiden ja muiden lasten ja perheiden palveluiden turvaaminen on erittäin tärkeää etenkin poikkeustilanteessa ja myös hyvinvointialuesiirtymän jälkeen. Lasten ja nuorten palvelut esim. oppilashuollon palvelut tulee säilyttää kouluissa lähipalveluina. Lisäksi koululaisille kuuluvat oppilashuollon palvelut tulee taata kaikkialla Tuusulassa.
    • Korona-ajan seurauksena vauva- ja pikkulapsiperheet eivät ole voineet kohdata toisiaan. Heidän hyvinvointiin tuleekin kiinnittää huomiota. Lähipalvelut ja henkilökohtaiset kontaktit ovat tärkeitä.
    • Kouluterveyskyselyn tulokset osoittavat mm. yksinäisyyden kokemuksen, ahdistuneisuuden ja masentumisen lisääntyneen. Erityisesti ammattikoululaiset voivat huonommin kuin lukiolaiset. Mitä on suunniteltu heidän hyvinvointinsa edistämiseksi?
    • Huomioitava on, että lastensuojelulliset toimet ja raskaiden palveluiden tarve ovat kasvussa. Ennalta ehkäiseviin toimiin on kiinnitettävä entistä enemmän huomiota, jotta ns. raskailta palveluilta vältyttäisiin. Onkin tärkeää, että ympäristöt tukevat ja turvaavat lasten ja nuorten yhteisöllisyyden rakentumista. Turvallisten aikuisten läsnäolo arjessa on tärkeää. Lisäksi koulujen ja päiväkotien tehtävänä on saattaa myös vanhempia yhteen ja luoda tukiverkostoja myös vanhemmille.
    • Harrastamisen mahdollistaminen kaikissa kouluissa on hyvä tavoite, sillä matalan kynnyksen kerhotoiminta on ennalta ehkäisevää työtä, joka rakentaa myös yhteisöllisyyttä kouluilla. Harrastamisen mahdollisuus kaikille kouluille vaatii myös koordinointia. Tärkeää olisi, että kaikilla kouluilla on tarjolla harrastusmahdollisuuksia suhteessa koulun oppilasmäärään.
    • Nuorisotyöntekijöiden lisääminen on hyvä tavoite. Koulunuorisotyön lisääminen vaatii kuiteinkin suunnitelmassa tarkempaa avaamista. Millä tavalla koulunuorisotyön lisäämisen on suunniteltu näkyvän?
    • Palveluverkkoa uudistettaessa on kiinnitettävä huomiota siihen, että tilat tarjoavat laajat mahdollisuudet yhteisölliseen toimintaan. Huolehditaan myös siitä, että koulujen tilat ovat useiden eri kohderyhmien käytössä. Tuetaan ja vahvistetaan ylisukupolvisia kohtaamisia päiväkodeissa ja kouluissa.
    • Suunnitelman kohdassa Tuemme tuusulalaisten hyvinvointia-tavoitteessa ei ole määritelty, miten lasten ja perheiden hyvinvointia tuetaan. Samoin keskustojen kehittämisen tavoitteessa ei ole kuvattu, mitä se tarkoittaa nuorten näkökulmasta. Tullaanko esimerkiksi nuorille osoittamaan paikkoja, joissa voi viettää aikaa ja onko liikkumisessa huomioitu myös nuorten mahdollisuus päästä esim. nuorisotiloihin tai muuten tapaamaan toisiaan.


Lapsi- ja perheasiainneuvosto toivoo, että hyvinvointisuunnitelman jatkovalmistelussa kiinnitetään enemmän huomiota konkreettisiin tavoitteisiin ja toimenpiteisiin. Lasten, nuorten ja perheiden tukeminen, arjen palveluiden tarjoaminen ja niiden laatu ovat asioita, jotka lisäävät hyvinvointia ja antavat tukea ja turvaa. Lisäksi ne ovat kunnalle tärkeitä veto- ja pitovoimatekijöitä.

 

Valmistelija

Marjo-Kaisa Konttinen, osallisuus- ja hyvinvointikoordinaattori, marjo-kaisa.konttinen@tuusula.fi

Perustelut

Tuusulan hyvinvointisuunnitelma 2021-2025, ikäihmisten neuvoston lausunto

Kokonaisuudessaan ikäihmiset on huomioitu Tuusulan hyvinvointisuunnitelman 2021-2025 luonnoksessa hyvin. Neuvosto pitää tärkeänä, että ikääntyneet tulee huomioida kaikilla kunnan toiminnan alueilla. Ikäihmisten neuvosto haluaa kuitenkin kiinnittää suunnitelmassa huomiota seuraaviin asioihin:

  • Ikäihmiset on tulevaisuudessa kasvava ja myös heterogeeninen asukasryhmä ja se tulee huomioida mm. takaamalla ikäihmisille ja eläkeläisyhdistyksille taloudelliset toimintamahdollisuudet. Taloudellisten toimintaedellytysten lisäksi mahdollisuus toiminnan toteuttamiseen jatkossa tulee taata myös muilla tavoin. Esimerkiksi yhteisötilat ovat eläkeläisyhdistyksille tärkeitä. Niitä kehitettäessä tulee yhdistysten edustajia kuulla ajoissa, jotta ikäihmisten tarpeet voidaan huomioida. Tämä koskee myös muuta suunnittelua, jossa ikäihmisten kokemusta tulee hyödyntää ja kuulla jokaisessa prosessin vaiheessa. 
  • Korona on aiheuttanut hyvinvoinnin haasteita ikäihmisille, esimerkiksi yksinäisyyden kokemus on lisääntynyt. Ikääntyneiden yksinäisyyden vähentämiseen tulee luoda toimenpiteitä ja niiden tulisi näkyä hyvinvointisuunnitelmassa.
  • Kulttuuri on ikäihmisille tärkeää. Tuusulassa ei ole tällä hetkellä riittävästi näyttelytilaa. Monet yhdistykset toivovat sitä.
  • Elinikäisen oppimisen tulee koskea myös ikäihmisiä. Esimerkiksi taiteen perusopetus kuuluu myös ikäihmisille. Myös ikääntyneiden hyvinvoinnin edistäminen kulttuurin keinoin tulisi näkyä suunnitelmassa.
  • Liikenneyhteyksien kehittäminen ikäihmisiä palvelevaksi tulisi kuvata selkeästi. Liikenneyhteyksien kehittämisessä tulee huomioida, että bussin odottaminen tulee olla ikäihmisille turvallista ja odottaessa istumapaikat ovat mahdollisia. Julkisen liikenteen linjoja tulee kulkea myös päivällä ja taajama-alueiden ulkopuolelle. Mahdollisuus liityntäpysäköintiin tulee taata, jotta joukkoliikenteen pysäkeille pääsy on luontevaa.
  • Alueellisen ikäihmisten hyvinvointisuunnitelman tavoitteet ja toimenpiteet tulee huomioida niin, että ne on selkeässä yhteydessä Tuusulan hyvinvointisuunnitelmaan. Lisätään ja kuvataan myös ikäihmisten hyvinvoinnin ja toimintakyvyn edistämistä Keusoten ja etenkin hyvinvointialueen sekä kunnan yhdyspinnalla.
  • Digitalisaation lisääntyessä mahdollistetaan myös kasvokkaiset palvelut ja huomioidaan, ettei digitalisaatio ehkäise yksinäisyyttä vaan saattaa jopa lisätä sitä. Tiedottamiseen luettavan materiaalin muodossa tulee myös panostaa. Jatkossakin tarvitaan digiopastusta ikäihmisille.
  • Tavoittelemme laadukasta ja esteetöntä elinympäristöä- tavoitteen toimenpide on periaatteessa hyvä, mutta miten se toteutetaan, jos paikallisia palveluita esim. sairaalapaikkoja vähennetään tai siirretään muihin kuntiin ja lisätään siten yksityisautoilua.
  • Kuntastrategian tavoitteena on tiivistää keskusta-alueita. Se on yleisesti ottaen hyvä tavoite ja takaa paremmat palvelut. Mutta keskusta-alueiden tiivistämisessä on kuitenkin huolehdittava myös siitä, että lähiluontoakin säilyy. Etenkin ikäihmisille luonto on tärkeää asumisessa. Keskustojen elävöittäminen ja tiivistäminen ei saa merkitä sitä, että keskustojen ulkopuolella asuvat ikäihmiset jäävät huomiotta ja vaille palveluita.
  • Myös yritysten toimintaedellytyksiä kehitettäessä on hyvä muistaa, että iso osa eläkeläisistä on halukas tekemään myös eläkkeellä töitä. Tämä on hyvä mahdollistaa eri tavoin.
  • Luontokokemukset ovat tärkeitä, ja esteettömyys tulee muistaa aina niitäkin suunniteltaessa.

Ehdotus

Esittelijä

Marjo-Kaisa Konttinen, osallisuus- ja hyvinvointikoordinaattori, marjo-kaisa.konttinen@tuusula.fi

Ikäihmisten neuvosto päättää

  • antaa asiaselostuksen mukaisen lausunnon. 

_____________________________________________________________

Asiasta käydyn keskustelun päätteeksi puheenjohtaja ehdotti, että lausuntoon lisättäisiin lause: Liikenneyhteyksiä kehitettäessä neuvosto pyytää kartoittamaan mahdollisuuden kutsuliikenteen käyttöönotosta. Jäsen Mäkelä ehdotti, että lausuntoon lisätään: Palveluita ja etenkin terveyspalveluita suunniteltaessa ja kehitettäessä on huolehdittava, että myös liikkuminen palveluihin on mahdollista. Molemmat ehdotukset hyväksyttiin yksimielisesti. 

Päätös

Ikäihmisten neuvosto päätti

  • antaa asiaselostuksen mukaisen lausunnon esitetyillä muutoksilla


    Tuusulan hyvinvointisuunnitelma 2021-2025, ikäihmisten neuvoston lausunto

    Kokonaisuudessaan ikäihmiset on huomioitu Tuusulan hyvinvointisuunnitelman 2021-2025 luonnoksessa hyvin. Neuvosto pitää tärkeänä, että ikääntyneet tulee huomioida kaikilla kunnan toiminnan alueilla. Ikäihmisten neuvosto haluaa kuitenkin kiinnittää suunnitelmassa huomiota seuraaviin asioihin:

     
    • Ikäihmiset on tulevaisuudessa kasvava ja myös heterogeeninen asukasryhmä ja se tulee huomioida mm. takaamalla ikäihmisille ja eläkeläisyhdistyksille taloudelliset toimintamahdollisuudet. Taloudellisten toimintaedellytysten lisäksi mahdollisuus toiminnan toteuttamiseen jatkossa tulee taata myös muilla tavoin. Esimerkiksi yhteisötilat ovat eläkeläisyhdistyksille tärkeitä. Niitä kehitettäessä tulee yhdistysten edustajia kuulla ajoissa, jotta ikäihmisten tarpeet voidaan huomioida. Tämä koskee myös muuta suunnittelua, jossa ikäihmisten kokemusta tulee hyödyntää ja kuulla jokaisessa prosessin vaiheessa. 
    • Korona on aiheuttanut hyvinvoinnin haasteita ikäihmisille, esimerkiksi yksinäisyyden kokemus on lisääntynyt. Ikääntyneiden yksinäisyyden vähentämiseen tulee luoda toimenpiteitä ja niiden tulisi näkyä hyvinvointisuunnitelmassa.
    • Kulttuuri on ikäihmisille tärkeää. Tuusulassa ei ole tällä hetkellä riittävästi näyttelytilaa. Monet yhdistykset toivovat sitä.
    • Elinikäisen oppimisen tulee koskea myös ikäihmisiä. Esimerkiksi taiteen perusopetus kuuluu myös ikäihmisille. Myös ikääntyneiden hyvinvoinnin edistäminen kulttuurin keinoin tulisi näkyä suunnitelmassa.
    • Liikenneyhteyksien kehittäminen ikäihmisiä palvelevaksi tulisi kuvata selkeästi. Liikenneyhteyksien kehittämisessä tulee huomioida, että bussin odottaminen tulee olla ikäihmisille turvallista ja odottaessa istumapaikat ovat mahdollisia. Julkisen liikenteen linjoja tulee kulkea myös päivällä ja taajama-alueiden ulkopuolelle. Liikenneyhteyksiä kehitettäessä neuvosto pyytää kartoittamaan mahdollisuuden kutsuliikenteen käyttöönotosta. Mahdollisuus liityntäpysäköintiin tulee taata, jotta joukkoliikenteen pysäkeille pääsy on luontevaa.
    • Alueellisen ikäihmisten hyvinvointisuunnitelman tavoitteet ja toimenpiteet tulee huomioida niin, että ne on selkeässä yhteydessä Tuusulan hyvinvointisuunnitelmaan. Lisätään ja kuvataan myös ikäihmisten hyvinvoinnin ja toimintakyvyn edistämistä Keusoten ja etenkin hyvinvointialueen sekä kunnan yhdyspinnalla.
    • Digitalisaation lisääntyessä mahdollistetaan myös kasvokkaiset palvelut ja huomioidaan, ettei digitalisaatio ehkäise yksinäisyyttä vaan saattaa jopa lisätä sitä. Tiedottamiseen luettavan materiaalin muodossa tulee myös panostaa. Jatkossakin tarvitaan digiopastusta ikäihmisille.
    • Tavoittelemme laadukasta ja esteetöntä elinympäristöä- tavoitteen toimenpide on periaatteessa hyvä, mutta miten se toteutetaan, jos paikallisia palveluita esim. sairaalapaikkoja vähennetään tai siirretään muihin kuntiin ja lisätään siten yksityisautoilua.
    • Kuntastrategian tavoitteena on tiivistää keskusta-alueita. Se on yleisesti ottaen hyvä tavoite ja takaa paremmat palvelut. Mutta keskusta-alueiden tiivistämisessä on kuitenkin huolehdittava myös siitä, että lähiluontoakin säilyy. Etenkin ikäihmisille luonto on tärkeää asumisessa. Keskustojen elävöittäminen ja tiivistäminen ei saa merkitä sitä, että keskustojen ulkopuolella asuvat ikäihmiset jäävät huomiotta ja vaille palveluita.  Palveluita ja etenkin terveyspalveluita suunniteltaessa ja kehitettäessä on huolehdittava, että myös liikkuminen palveluihin on mahdollista.
    • Myös yritysten toimintaedellytyksiä kehitettäessä on hyvä muistaa, että iso osa eläkeläisistä on halukas tekemään myös eläkkeellä töitä. Tämä on hyvä mahdollistaa eri tavoin.
    • Luontokokemukset ovat tärkeitä, ja esteettömyys tulee muistaa aina niitäkin suunniteltaessa.

Valmistelija

Jussi Rantala, talous- ja asiakaspalvelupäällikkö, jussi.rantala@tuusula.fi

Perustelut

Kunnassa on valmisteilla hyvinvointisuunnitelma vuosille 2021-2025. Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen lautakunta pyytää lautakunnilta ja neuvostoilta lausuntoa hyvinvointisuunnitelman luonnokseen 31.1.2022 mennessä. Lausunnot huomioidaan suunnitelman viimeistelyssä ja ne käsitellään hyte-lautakunnassa helmikuussa 2022. Hyvinvointisuunnitelma etenee hyväksymiskäsittelyyn kunnanhallitukseen ja valtuustoon alkuvuodesta 2022.

Ehdotus

Esittelijä

Petri Juhola, yhdyskuntatekniikan päällikkö, petri.juhola@tuusula.fi

Tekninen lautakunta päättää

  • todeta lausuntonaan, että se näkee hyvinvointikertomuksen tärkeänä työkaluna arvioitaessa tuusulalaisten hyvinvointia ja terveyttä. Palvelujen edellyttämistä resursseista on huolehdittava myös jatkossa.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Valmistelija

Jussi Rantala, talous- ja asiakaspalvelupäällikkö, jussi.rantala@tuusula.fi

Perustelut

Kunnassa on valmisteilla hyvinvointisuunnitelma vuosille 2021-2025. Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen lautakunta pyytää lautakunnilta ja neuvostoilta lausuntoa hyvinvointisuunnitelman luonnokseen 31.1.2022 mennessä. Lausunnot huomioidaan suunnitelman viimeistelyssä ja ne käsitellään hyte-lautakunnassa helmikuussa 2022. Hyvinvointisuunnitelma etenee hyväksymiskäsittelyyn kunnanhallitukseen ja valtuustoon alkuvuodesta 2022.

Ehdotus

Esittelijä

Heikki Lonka, kuntakehitysjohtaja, heikki.lonka@tuusula.fi

Kuntakehityslautakunta päättää 

  • todeta lausuntonaan, että se näkee hyvinvointikertomuksen tärkeänä työkaluna arvioitaessa tuusulalaisten hyvinvointia ja terveyttä. Palvelujen edellyttämistä resursseista on huolehdittava myös jatkossa.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Valmistelija

Tiina Simons, sivistysjohtaja, tiina.simons@tuusula.fi
Katja Elo, kehittämispäällikkö vs., katja.elo@tuusula.fi
Markus Torvinen, opetuspäällikkö, markus.torvinen@tuusula.fi
Hannamari Halinen, varhaiskasvatuspäällikkö, hannamari.halinen@tuusula.fi

Perustelut

Kunnassa on valmisteilla hyvinvointisuunnitelma vuosille 2021-2025. Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen lautakunta pyytää kasvatus- ja sivistyslautakunnalta lausuntoa hyvinvointisuunnitelman luonnokseen 31.1.2022 mennessä.

Laki ja kuntastrategia hyvinvointikertomuksen ja -suunnitelman pohjana

Kunnilla on lakisääteinen velvollisuus laatia laaja hyvinvointikertomus ja -suunnitelma valtuustokausittain. Hyvinvointikertomus- ja suunnitelma on yksi kunnan strategisista asiakirjoista, joka syventää, täsmentää ja toteuttaa kuntastrategian tavoitteita tuusulalaisten hyvinvoinnin edistämisen osalta. Hyvinvointisuunnitelma toimii kokoavana asiakirjana erillisille hyvinvointia edistäville strategisille asiakirjoille. Hyvinvointisuunnitelmaa toteuttaa koko kuntaorganisaatio.

Hyvinvointisuunnitelman laadinnan eteneminen

Hyvinvointisuunnitelman laadinta käynnistyi alkusyksystä jatkona hyvinvointikertomuksen ja kuntastrategian laadinnalle. Hyvinvointisuunnitelma perustuu kuntastrategiaan ja pormestariohjelmaan, ja se laaditaan osallistuvassa prosessissa ja vuoropuhelussa asukkaiden, yhdistysten, vaikuttamistoimielinten (nuorisovaltuusto ja neuvostot) ja hyte-lautakunnan kanssa. Hyvinvointisuunnitelman luonnos kootaan poikkihallinnollisena yhteistyönä kunnan hyte-ryhmän toimesta.

Hyvinvointisuunnitelman rakenne ja tavoitteet

Hyvinvointisuunnitelman rakenne ja tavoiteasetanta perustuvat kuntastrategian päämääriin ja tavoitteisiin. Se mukailee hyvinvointisuunnitelman 2020-2021 ja laajan hyvinvointikertomuksen rakennetta, joissa hyvinvoinnin ilmiöt ja näkökulmat kuvataan yhteisinä kohderyhmästä riippumattomina.

 

Kasvatus- ja sivistyslautakunnan lausunto:

Kasvatus- ja sivistyslautakunta toteaa, että hyvinvointisuunnitelman laatiminen monialaisissa työryhmissä ja yhteistyössä alueellisen toimijan Keusoten kanssa on ollut tärkeää ja suunnitelma linjaa kunnassa tehtävää hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen työtä. Kuntastrategian rakennetta noudattava hyvinvointisuunnitelma mahdollistaa hyvinvointiin ja terveyteen liittyvien tavoitteiden tarkastelua osana kuntastrategian toteutumista. Hyvinvointisuunnitelman luonnos osoittaa terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen olevan monipuolinen kokonaisuus, jonka toteuttamiseen tarvitaan suunnitteluvaiheen kaltaista monialaista yhteistyötä. 

-----

Kokouksessa kehityspäällikkö Heidi Hagman esitteli asiaa.

Ehdotus

Esittelijä

Tiina Simons, sivistysjohtaja, tiina.simons@tuusula.fi

Kasvatus- ja sivistyslautakunta päättää

  • antaa asiaselostuksessa esitetyn lausunnon Tuusulan hyvinvointisuunnitelman 2021-2025 luonnoksesta. 

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Valmistelija

Tiina Simons, sivistysjohtaja, tiina.simons@tuusula.fi
Katja Elo, kehittämispäällikkö vs., katja.elo@tuusula.fi
Risto Kanerva, vapaa-aikapalveluiden päällikkö, risto.kanerva@tuusula.fi
Ulla Kinnunen, kulttuuri- ja museotoimenjohtaja, ulla.kinnunen@tuusula.fi

Perustelut

Kunnassa on valmisteilla hyvinvointisuunnitelma vuosille 2021-2025. Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen lautakunta pyytää kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnalta lausuntoa hyvinvointisuunnitelman luonnokseen 31.1.2022 mennessä.

Laki ja kuntastrategia hyvinvointikertomuksen ja -suunnitelman pohjana

Kunnilla on lakisääteinen velvollisuus laatia laaja hyvinvointikertomus ja -suunnitelma valtuustokausittain. Hyvinvointikertomus- ja suunnitelma on yksi kunnan strategisista asiakirjoista, joka syventää, täsmentää ja toteuttaa kuntastrategian tavoitteita tuusulalaisten hyvinvoinnin edistämisen osalta. Hyvinvointisuunnitelma toimii kokoavana asiakirjana erillisille hyvinvointia edistäville strategisille asiakirjoille. Hyvinvointisuunnitelmaa toteuttaa koko kuntaorganisaatio.

Hyvinvointisuunnitelman laadinnan eteneminen

Hyvinvointisuunnitelman laadinta käynnistyi alkusyksystä jatkona hyvinvointikertomuksen ja kuntastrategian laadinnalle. Hyvinvointisuunnitelma perustuu kuntastrategiaan ja pormestariohjelmaan, ja se laaditaan osallistuvassa prosessissa ja vuoropuhelussa asukkaiden, yhdistysten, vaikuttamistoimielinten (nuorisovaltuusto ja neuvostot) ja hyte-lautakunnan kanssa. Hyvinvointisuunnitelman luonnos kootaan poikkihallinnollisena yhteistyönä kunnan hyte-ryhmän toimesta.

Hyvinvointisuunnitelman rakenne ja tavoitteet

Hyvinvointisuunnitelman rakenne ja tavoiteasetanta perustuvat kuntastrategian päämääriin ja tavoitteisiin. Se mukailee hyvinvointisuunnitelman 2020-2021 ja laajan hyvinvointikertomuksen rakennetta, joissa hyvinvoinnin ilmiöt ja näkökulmat kuvataan yhteisinä kohderyhmästä riippumattomina.


Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan lausunto:

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta toteaa, että hyvinvointisuunnitelman laatiminen monialaisissa työryhmissä ja yhteistyössä alueellisen toimijan Keusoten kanssa on ollut tärkeää ja suunnitelma linjaa kunnassa tehtävää hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen työtä. Kuntastrategian rakennetta noudattava hyvinvointisuunnitelma mahdollistaa hyvinvointiin ja terveyteen liittyvien tavoitteiden tarkastelua osana kuntastrategian toteutumista. Hyvinvointisuunnitelman luonnos osoittaa terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen olevan monipuolinen kokonaisuus, jonka toteuttamiseen tarvitaan suunnitteluvaiheen kaltaista monialaista yhteistyötä. 

-----

Kokouksessa asiantuntijana kehityspäällikkö Heidi Hagman.

Ehdotus

Esittelijä

Tiina Simons, sivistysjohtaja, tiina.simons@tuusula.fi

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta päättää

  • antaa Tuusulan hyvinvointisuunnitelman 2021-2025 luonnoksesta asiaselostuksessa esitetyn lausunnon.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Valmistelija

  • Heidi Hagman, kehittämispäällikkö, heidi.hagman@tuusula.fi
  • Marjo-Kaisa Konttinen, osallisuus- ja hyvinvointikoordinaattori, marjo-kaisa.konttinen@tuusula.fi

Perustelut

Kunnilla on lakisääteinen velvollisuus laatia laaja hyvinvointikertomus ja -suunnitelma valtuustokausittain. Hyvinvointikertomus- ja suunnitelma on yksi kunnan strategisista asiakirjoista, joka syventää, täsmentää ja toteuttaa kuntastrategian tavoitteita tuusulalaisten hyvinvoinnin edistämisen osalta. ​

Tuusulassa laaditaan hyvinvointikertomus- ja suunnitelma valtuustokausittain. Keväällä 2021 laadittiin hyvinvointikertomus valtuustokaudesta 2017-2021 ja se hyväksyttiin valtuustossa marraskuussa 2021. Hyvinvointisuunnitelma on laadittu jatkoksi Tuusulan hyvinvointikertomukselle 2017-2021. ​

Hyvinvointikertomus ja hyvinvointisuunnitelma muodostavat kokonaisuuden. Hyvinvointikertomus kuvaa tuusulalaisten hyvinvoinnin tilaa kymmenien indikaattoreiden valossa sekä raportoi hyvinvointisuunnitelman tavoitteiden saavuttamista ja tehtyä hyvinvointityötä. Hyvinvointisuunnitelmassa asetetaan tavoitteet tuusulalaisten hyvinvoinnin edistämiseksi ja työn johtamiseksi.​

Hyvinvointisuunnitelma toimii kokoavana asiakirjana erillisille hyvinvointia edistäville strategisille asiakirjoille. Erilliset hyvinvointia edistävät asiakirjat ovat lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelma, työllisyysohjelma, turvallisuussuunnitelma, kotouttamisohjelma, ikäihmisten hyvinvointisuunnitelma, vammaisten hyvinvointisuunnitelma, järjestösuunnitelma, lähisuhde- ja perheväkivallan ehkäisysuunnitelma ja ehkäisevän päihdetyön suunnitelma. Lisäksi alueellinen hyvinvointisuunnitelma, alueellinen lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelma sekä ikääntyneiden hyvinvointisuunnitelma täydentävät Tuusulan hyvinvointisuunnitelmaa tuusulalaisten terveyden edistämisen näkökulmasta. Hyvinvointisuunnitelmaa toteuttaa koko kuntaorganisaatio. ​

Hyvinvointisuunnitelma perustuu kuntastrategiaan ja pormestariohjelmaan, ja se on laadittu osallistuvassa prosessissa ja vuoropuhelussa asukkaiden, yhdistysten, vaikuttamistoimielinten (nuorisovaltuusto ja neuvostot) ja hyte-lautakunnan kanssa.​

Hyvinvointisuunnitelman rakenne ja tavoiteasetanta perustuvat kuntastrategian päämääriin ja tavoitteisiin. Se mukailee hyvinvointisuunnitelman 2020-2021 ja laajan hyvinvointikertomuksen rakennetta, joissa hyvinvoinnin ilmiöt ja näkökulmat kuvataan yhteisinä kohderyhmästä riippumattomina. ​

Hyvinvointisuunnitelman toteutumista seurataan vuosittain laadittavassa hyvinvointikertomuksessa ja valtuustokauden päätteeksi laadittavassa laajassa hyvinvointikertomuksessa​

Hyvinvointisuunnitelma koottiin poikkihallinnollisena yhteistyönä kunnan hyte-ryhmän toimesta syksyn 2021 aikana:​

https://tuusula.sharepoint.com/:w:/s/msteams_889b87/EUPWYemUUZtBrEnVGBfXfMUBK4RHu2rfaHIjhny_S6U6ZQ?e=lmcGKk​

Hyvinvointisuunnitelma oli lausuntokierroksella lautakunnissa ja vaikuttamistoimielimissä 11/2021-1/2022.

Hyvinvointisuunnitelma sekä tässä yhteydessä hyväksyttävät alaohjelmat (Lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelma, Ehkäisevän päihdetyön suunnitelma, Työllisyysohjelma ja Järjestösuunnitelma) ovat hyte-lautakunnan käsittelyssä 8.2. ja etenevät siitä kunnanhallituksen ja valtuuston hyväksyttäväksi.​

---

Kokouksessa
lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelmaa esitteli vs. kehittämispäällikkö Katja Elo 
ehkäisevän päihdetyön suunnitelmaa esitteli ohjaamopalvelupäällikkö Jaana Kellosalmi
työllisyysohjelmaa esitteli maahanmuutto- ja työllisyysasioiden päällikkö Laura Smolander

Ehdotus

Esittelijä

  • Heidi Hagman, kehittämispäällikkö, heidi.hagman@tuusula.fi

Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen lautakunta päättää

  • hyväksyä osaltaan Tuusulan hyvinvointisuunnitelman 2021-2025 ja sitä toteuttavat suunnitelmat ja ohjelmat
    • Lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelma,
    • Ehkäisevän päihdetyön suunnitelma,
    • Työllisyysohjelma,
    • Järjestösuunnitelma.
  • ehdottaa kunnanhallitukselle ja edelleen valtuustolle, että valtuusto päättää hyväksyä Tuusulan hyvinvointisuunnitelman 2021-2025 ja sitä toteuttavat suunnitelmat ja ohjelmat 
    • Lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelma,
    • Ehkäisevän päihdetyön suunnitelma,
    • Työllisyysohjelma,
    • Järjestösuunnitelma.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.