Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta, kokous 14.9.2021

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 85 Kirjallinen vireillepano vettymähaitasta, Jokela, Tuusula

TUUDno-2019-2654

Valmistelija

  • Jukka Kuoppala, ympäristötarkastaja, jukka.kuoppala@tuusula.fi

Perustelut

Vireilletulo

Keski-Uudenmaan ympäristökeskukseen on tehty 16.12.2019 vettymähaitasta kirjallinen vireillepano, jonka mukaan Tuusulassa ilmoittajan naapurikiinteistöltä ohjataan hulevesiä ja peltojen kuivatusvesiä ilmoittajan omistamalle kiinteistölle 858-417-12-199. Vireillepanon mukaan viereisen peltoalueen 858-417-12-241 avo-ojat ovat kasvaneet umpeen, jonka seurauksena peltoalueen pohjoispuolella sijaitsevalta metsäpalstalta 858-417-13-20 tuleva oja purkaa vedet ensin peltoalueen 858-417-12-241 avo-ojaan, josta vedet tulvivat ilmoittajan kiinteistölle 858-417-12-199. Metsäojituksen purkupaikka sijaitsee noin 10 metrin päässä ilmoittajan kiinteistön 858-417-12-199 ja peltoalueen 858-417-12-241 rajasta.

Vireillepanon mukaan myös kiinteistön 858-417-12-199 koillisnurkassa vesi kerääntyy samalla tavalla, mutta sillä erotuksella, ettei sinne ohjata vesiä metsäpalstojen läpi, vaan vesi kerääntyy umpeen kasvaneiden avo-ojien estäessä purkautumisen suunnitellusti. Vireillepanon liitteenä olevaan karttaan on merkitty ongelmapaikat, joihin vesi kerääntyy ja tulvii ilmoittajan kiinteistölle 858-417-12-199.   

Keski-Uudenmaan ympäristökeskus käsittelee vireillepanoasiaa vesilain (587/2011) mukaisena vettymähaitta-asiana.

ASIAN KÄSITTELY

Asianosaisten selvittäminen

Vireillepanoa koskevan kiinteistön 858-417-12-199 länsi-, etelä- ja itäpuolella on kiinteistön 858-417-12-241 peltoalueita, jotka omistaa Tuusulan kunta.

Yksityisten omistajien kiinteistöiltä 858-417-13-19 ja 858-417-13-20 laskee vanha oja kiinteistön 858-417-12-241 pohjoisrajalla sijaitsevaan avo-ojaan. Kiinteistöillä 858-417-13-19 ja 858-417-13-20 on rajaojaa Tuusulan kunnan omistaman kiinteistön 858-417-12-241 kanssa.

Tarkastus 15.1.2020

Asiassa tehtiin 15.1.2020 tarkastus, josta laadittiin 22.1.2020 päivätty tarkastuskertomus. Vettymähaitat on todettu tarkastuksella kiinteistön 858-417-12-199 luoteis- ja koillisosissa. Ympäristötarkastaja on tarkastuksella saatujen tietojen perusteella katsonut, että kiinteistön 858-417-12-199 länsirajalla rajaojan kaivu- ja perkauskustannukset tulee jakaa tasan kiinteistöjen 858-417-12-199 ja 858-417-12-241 omistajien kesken tai kiinteistönomistajien keskinäisen sopimuksen mukaisesti, koska rajaojasta hyödynsaajia ovat molemmat. Tarkastuskertomukseen kirjattiin, että kiinteistöjen 858-417-12-199 ja 858-417-12-241 omistajien tulee toimittaa Keski-Uudenmaan ympäristökeskukseen kirjallinen sopimus kiinteistön 858-417-12-199 länsirajalla sijaitsevan avo-ojan kaivu- ja perkaustyöstä. 

Tarkastuksella ilmoittaja kertoi voivansa kustannuksellaan kaivaa kiinteistön 858-417-12-199 itärajalle avo-ojan. Tuusulan kunnan maankäyttöinsinööri antoi tarkastuksella ilmoittajalle luvan siirtää kustannuksellaan avo-oja rajalle.

Asian käsittely tarkastuksen 15.1.2020 jälkeen

Ojien kaivusta ja kaivukustannusten jakamisesta käytiin keväällä 2020 osapuolten kesken keskustelua. Tuusulan kunnan mittausteknikon 12.8.2020 viestin mukaan Tuusulan kunta on tehnyt alueen osalta vesienjohtamissuunnitelmaa ja kunta aloittaa suunnitelman valmistumisen jälkeen neuvottelut maanomistajien kanssa ojien ja putkitusten rakentamislupien osalta.   

Asian ilmoittaja kertoi 10.11.2020, että vettymähaitta-asiassa ei ole tapahtunut mitään edistymistä vuoden aikana ja hän halusi, että asia viedään Keski-Uudenmaan ympäristölautakunnan päätettäväksi. Asiassa sovittiin uusi tarkastus.

Tarkastus 25.11.2020

Tarkastuksella ilmoittaja kertoi kaivaneensa syyskuussa 2020 kiinteistönsä rajaojia auki. Tarkastuksella todettiin, että ilmoittaja oli kaivanut kiinteistön 858-417-12-199 länsirajalla kiinteistön 858-417-12-241 välisen rajaojan auki ja ojan perkausmassat olivat sijoitettu ojan molemmin puolin tasan. Ojan kaivu oli lopetettu kiinteistön 858-417-12-199 lounaisnurkalle. Ojan perkaamisen johdosta kiinteistön 858-417-12-199 luoteiskulmassa tai länsirajalla ei todettu vettymähaittaa ja ojassa virtasi vesi hyvin. Tarkastuksella Tuusulan kunnan edustajat kertoivat, että kunta tulee perkaamaan ilmoittajan perkaaman ojan jälkeisen ojaosuuden kiinteistöllään 858-417-12-241, kun maa jäätyy.

Tarkastuksella todettiin, että vedet johtuvat tämän jälkeen kiinteistöjen 858-417-12-223 ja 858-417-12-87 välistä rajaojaa pitkin eteenpäin. Tarkastuksella todettiin, että 858-417-12-223 ja 858-417-12-87 välinen rajaoja oli hyväkuntoinen ja vedet johtuivat ojaa pitkin hyvin. Tuusulan kunnan mittausteknikko kertoi, että kunta uusii kustannuksellaan alapuolella olevien kahden kiinteistön pihatieliittymärummut ja mitoittaa rummut vastaamaan veden virtausmääriä. 

Kiinteistön 858-417-12-241 pohjoispuolisen rajaojan tarkastus

Tarkastuksella käveltiin kiinteistöjen 858-417-12-241, 858-417-13-19 ja 858-21-9903-2 välinen rajaoja päästä päähän. Ojassa seisoi paikoin vesi. Oja oli huonokuntoinen, eikä se johtanut vesiä mihinkään suuntaan. Kunnan mittausteknikko kertoi, että kunta on tehnyt alueella vaaitusmittauksia ja oja saadaan perattua siten, että vedet johtuvat länteen päin, jossa vedet virtaisivat Tuusulan kunnan kiinteistöllä 858-417-12-190 sijaitseviin lampiin, johon johdetaan myös ns. Iltalenkki -nimisen asemakaava-alueen hulevedet.

Tarkastuksella todettiin, että kiinteistön 858-417-13-19 ojan pientareella kasvavia puita tulisi poistaa ennen ojan perkaamista. Kiinteistön 858-417-13-19 omistaja kertoi voivansa poistaa ojan pientareelta ojan perkaamista haittaavia puita. Tarkastuksella keskusteltiin, että Tuusulan kunta ja kiinteistöjen 858-417-13-19 omistajat sopivat ojan perkaamisesta ja sen ajankohdasta.

Kiinteistön 858-417-12-199 itärajalla tehdyt kaivutyöt      

Ilmoittaja sai tarkastuksella 15.1.2020 Tuusulan kunnalta luvan siirtää kiinteistönsä itäpuolella sijaitsevan avo-ojan rajalle. Tarkastuksella todettiin, että ilmoittaja oli perannut kiinteistöllä 858-417-12-241 sijaitsevaa rasitetien idänpuoleista tienvarsiojaa auki. Avo-oja päättyi eteläpäässä kiinteistön 858-417-12-198 luoteiskulmalle ja vesi seisoi ojassa. Avo-ojaa oli kaivettu myös kiinteistön 858-417-12-199 kaakkoiskulmalta noin 35 m rajaa pitkin pohjoisen suuntaan. Ilmoittaja kertoi jatkavansa ojan kaivuuta, kun on kuivempaa.

Tuusulan kunnan ilmoitus 9.12.2020

Tuusulan kunnan mittausteknikko ilmoitti, että kunta on 9.12.2020 perannut ojan ilmoittajan kiinteistön 858-417-12-199 lounaiskulmalta kohti Tiensuuntietä kiinteistöllä 858-417-12-241. Ilmoituksen liitteenä oli valokuvia peratusta ojasta.

Tarkastus 21.5.2021

Tarkastuksella todettiin, että kiinteistön 858-417-12-199 länsirajalla vedet virtasivat raja-ojaa pitkin hyvin, eikä kiinteistöllä 858-417-12-199 todettu vettymähaittaa. Rajaojan jälkeen vedet virtasivat kiinteistöllä 858-417-12-241 joulukuussa 2020 perattua avo-ojaan pitkin, jatkaen virtausta kiinteistöjen 858-417-12-223 ja 858-417-12-87 välistä rajaojaa pitkin eteenpäin.

Ilmoittaja ei ollut siirtänyt avo-ojaa kiinteistön 858-417-12-199 koilliskulmassa rajalle, eikä perannut vanhaa kiinteistöllään sijaitsevaan avo-ojaa tai jatkanut kaivamaansa avo-ojaa pohjoiseen päin.

Kuuleminen

Keski-Uudenmaan ympäristökeskus on varannut 16.6.2021 päivätyllä kuulemiskirjeellä hallintolain (434/2003) 34 §:n mukaisesti asianosaisille tilaisuuden antaa kirjallisen mielipiteen ja selityksen vireillepanokirjelmän ja tarkastuskertomusten johdosta, sekä Keski-Uudenmaan ympäristölautakunnalle esitettävästä ratkaisuehdotuksesta ja ehdotuksen perusteluista. Kuulemiseen ei jätetty vastineita.      

Ehdotus

Esittelijä

  • Saku Nurminen, vs. ympäristövalvontapäällikkö, saku.nurminen@tuusula.fi

Ympäristölautakunta päättää lopettaa vireillepanoa koskevan asian käsittelyn. Lautakunta katsoo tarkastusten 25.11.2020 ja 21.5.2021 perusteella, ettei asiassa ole tarpeen antaa vesilain (587/2011) mukaisia määräyksiä.

Päätösesityksen perustelut

Vireillepano koskien kiinteistön 858-417-12-199 luoteiskulman vettymähaittaa

Tarkastuksella 21.5.2021 todettiin, että kiinteistön 858-417-12-241 pohjoisrajalla sijaitsevasta avo-ojasta vedet virtasivat kiinteistöjen 858-417-12-241 ja 858-417-12-199 välistä rajaojaa pitkin etelään päin. Ilmoittaja kaivoi syyskuussa 2020 kiinteistön 858-417-12-199 länsirajalla kiinteistön 858-417-12-241 välisen rajaojan auki. Tuusulan kunta perkasi 9.12.2020 ilmoittajan kiinteistön 858-417-12-199 lounaiskulmalta kiinteistöllä 858-417-12-241 jatkuvan ojaosuuden. Tarkastuksella todettiin, että vedet virtasivat ojaa pitkin hyvin eteenpäin, eikä tarkastuksella todettu vettymähaittaa kiinteistön 858-417-12-199 luoteiskulmalla.

Tarkastuksilla on todettu, että 858-417-12-241 pohjoisrajalla sijaitseva avo-oja on huonokuntoinen ja oja tulisi perata. Tarkastuksella 25.11.2020 Tuusulan kunnan mittausteknikko kertoi, että kunta on tehnyt alueella vaaitusmittauksia ja oja saadaan perattua siten, että vedet johtuvat länteen päin, jossa vedet virtaisivat Tuusulan kunnan kiinteistöllä 858-417-12-190 sijaitseviin lampiin/hulevesialtaisiin, johon johdetaan myös ns. Iltalenkki -nimisen asemakaava-alueen hulevedet. Tarkastuksella 25.11.2020 keskusteltiin, että Tuusulan kunta ja kiinteistöjen 858-417-13-19 omistajat sopivat ojan perkaamisesta ja sen ajankohdasta. Kiinteistön 858-417-12-241 pohjoisrajalla sijaitsevan avo-ojan kunnostamisesta ei ole kuitenkaan tarpeen antaa määräyksiä, koska vireillepanoa koskeva vettymähaitta on ratkaistu kiinteistön 858-417-12-199 länsirajalla sijaitsevan ja kiinteistöllä 858-417-12-241 jatkuvan pohjois-etelänsuuntaisen avo-ojan perkaamisella.  

Vireillepano koskien kiinteistön 858-417-12-199 koilliskulman vettymähaittaa

Kiinteistön 858-417-12-199 koilliskulmassa ei ole avo-ojaa rajalla tai kiinteistön 858-417-12-199 puolella lainkaan. Tarkastuksella 21.5.2021 todettiin, että kiinteistön 858-417-12-241 pellolla rajan tuntumassa seisoi vesi. Vesi ei kuitenkaan valunut pellolta ilmoittajan kiinteistölle 858-417-12-199. Tarkastuksella 15.1.2020 todettiin, että kiinteistön 858-417-12-199 itäpuolella, koilliskulmaa lukuun ottamatta, sijaitsi pohjois-eteläsuuntainen avo-oja, mikä oli kasvanut lähes umpeen. Avo-oja sijaitsi noin 1 metrin päässä rajasta kiinteistön 858-417-12-199 puolella. Ilmoittaja sai tarkastuksella 15.1.2020 Tuusulan kunnan edustajalta luvan siirtää kustannuksellaan avo-ojan rajalle. 

Kiinteistön omistaja vastaa kiinteistönsä kuivatuksesta. Kiinteistön 858-417-12-199 omistaja on voinut kunnostaa itärajallaan omalla maalla sijaitsevan avo-ojan kustannuksellaan ja jatkaa avo-ojaa pohjoisrajalle asti, jos kiinteistön koilliskulma on ollut märkä. Tarkastuksella Tuusulan kunnan edustaja on antanut luvan siirtää kiinteistön 858-417-12-199 itäpuolella sijaitseva avo-oja rajalle, mutta kiinteistön omistaja ei ole siirtänyt ojaa kustannuksellaan rajalle eikä perannut omalla kiinteistöllään olevaa vanhaa ojaa.

Muut johtopäätökset

Tarkastuksella 25.11.2020 todettiin, että ilmoittaja oli kaivanut syyskuussa 2020 kiinteistöllä 858-417-12-241 sijaitsevaa rasitetien idänpuoleista tienvarsiojaa ja poistanut avo-ojasta rumpuputken ilman kiinteistön omistajan lupaa. Avo-ojaa oli syvennetty ja levennetty ja vesi seisoi ojassa. Avo-ojan syventäminen ja leventäminen olivat tarpeettomia toimenpiteitä, koska vesi ei johdu ojasta eteenpäin. Avo-oja päättyi eteläpäässä kiinteistön 858-417-12-198 luoteiskulmalle, josta alkaa asemakaava-alue. Vedet virtaisivat Ristolantietä pitkin etelään päin kohti Tiensuuntietä, jos kiinteistön 858-417-12-198 pihatieliittymään asennettaisiin rumpu ja Ristolantien tienvarsioja perattaisiin auki. Ristolantien varressa sijaitsevat asuinrakennukset, ilmoittajan kiinteistöä 858-417-12-199 ja rasitetietä lukuun ottamatta, sijaitsevat asemakaava-alueella. Maankäyttö- ja rakennuslain (132/1999) 103 i §:n mukaan kunta vastaa hulevesien hallinnan järjestämisestä asemakaava-alueella. 

Sovelletut oikeusohjeet

Vesilaki (587/2011) 5 luku 1, 2, 5, 7, 8, 10 ja 19 §:t; 11 luku 1, 2, 3, 7, 8, 14, 17 ja 24 §:t

Hallintolaki (434/2003) 34 §

Tuusulan kunnan hallintosääntö (Tuusulan kunnanvaltuusto 10.12.2018 § 150); ja

Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen toimintasääntö (Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta 11.5.2021 § 52);

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

Salassapidettävät tiedot poistettu.

Muutoksenhaku

VALITUSOSOITUS

VALITUSVIRANOMAINEN

Tähän päätökseen saa hakea valittamalla muutosta Vaasan hallinto-oikeudelta. Asian käsittelystä perittävästä maksusta valitetaan samassa järjestyksessä kuin pääasiasta.

VALITUSAIKA

Määräaika valituksen tekemiselle on kolmekymmentä (30) päivää tämän päätöksen tiedoksisaannista, sitä päivää lukuun ottamatta. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, päätöksen antopäivänä, seitsemän päivän kuluessa kirjeen lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.

VALITUSOIKEUS on:

  • asianosaisella
  • rekisteröidyllä yhdistyksellä tai säätiöllä, jonka tarkoituksena on ympäristön-, terveyden- tai luonnonsuojelun taikka asuinympäristön viihtyisyyden edistäminen ja jonka toiminta-alueella kysymyksessä olevat ympäristövaikutukset ilmenevät
  • vesitaloushankkeen sijaintikunnalla ja muulla kunnalla, jonka alueella hankeen ympäristövaikutukset ilmenevät
  • valtion valvontaviranomaisella ja vaikutusalueen kunnan ympäristönsuojeluviranomaisella
  • muulla vesilain 11 luvun 9 §:ssä tarkoitetulla asiassa yleistä etua valvovalla viranomaisella

VALITUSKIRJELMÄN SISÄLTÖ JA ALLEKIRJOITTAMINEN

Vaasan hallinto-oikeudelle osoitettavassa valituskirjelmässä on ilmoitettava:

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • valittajan nimi ja kotikunta
  • postiosoite ja puhelinnumero ja mahdollinen sähköpostiosoite, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa (mikäli yhteystiedot muuttuvat, on niistä ilmoitettava Vaasan hallinto-oikeudelle, PL 204, 65101 Vaasa, sähköposti vaasa.hao@oikeus.fi)
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.
  • valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen allekirjoitus, ellei valituskirjelmää toimiteta sähköisesti (faksilla tai sähköpostilla)

VALITUSKIRJELMÄN LIITTEET

Valituskirjelmään on liitettävä:

  • tämä päätös alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
  • mahdollinen asiamiehen valtakirja tai toimitettaessa valitus sähköisesti selvitys asiamiehen toimivallasta

VALITUSKIRJELMÄN LIITTEET

Valituskirjelmään on liitettävä:

  • tämä päätös alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
  • mahdollinen asiamiehen valtakirja tai toimitettaessa valitus sähköisesti selvitys asiamiehen toimivallasta

VALITUKSEN TOIMITTAMINEN

Valituskirjelmä liitteineen on toimitettava Vaasan hallinto-oikeudelle. Valituskirjelmän on oltava perillä määräajan viimeisenä päivänä ennen virka-ajan päättymistä. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valitusasiakirjat toimittaa valitusviranomaiselle ensimmäisenä sen jälkeisenä arkipäivänä.

Omalla vastuulla valitusasiakirjat voi lähettää postitse tai lähetin välityksellä. Postiin valitusasiakirjat on jätettävä niin ajoissa, että ne ehtivät perille ennen valitusajan päättymistä.

Valituskirjelmän voi toimittaa myös sähköisesti (faksina tai sähköpostilla) toimitetun valituskirjelmän on oltava käytettävissä vastaanottolaitteessa tai tietojärjestelmässä määräajan viimeisenä päivänä ennen virka-ajan päättymistä.

VAASAN HALLINTO-OIKEUDEN KIRJAAMON YHTEYSTIEDOT

Vaasan hallinto-oikeus

käyntiosoite:                          Korholmanpuistikko 43

postiosoite:                            PL 204, 65101 Vaasa

puhelin:                                  029 56 42780

faksi:                                      029 56 42760

sähköposti:                            vaasa.hao@oikeus.fi

aukioloaika:                           maanantaista perjantaihin kello 8.00 – 16.15.

OIKEUDENKÄYNTIMAKSU

Tuomioistuinmaksulain (11.12.2015 /1455) mukaisesti hallinto-oikeudessa valituksen käsittelystä perittävä oikeudenkäyntimaksu on 260 euroa. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä. Maksua ei myöskään peritä eräissä asiaryhmissä eikä myöskään mikäli asianosainen on muualla laissa vapautettu maksusta. Maksuvelvollinen on vireillepanija ja maksu on valituskirjelmäkohtainen.