Tekninen lautakunta, kokous 15.9.2020

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 97 Ulkotilojen kalusteet, aidat, portit ja roska-astiat, hankinta

TUUDno-2020-819

Valmistelija

  • Riitta Kalliokoski, kunnanpuutarhuri, riitta.kalliokoski@tuusula.fi
  • Sari Tampio, hankintakoordinaattori, sari.tampio@tuusula.fi
  • Hilla Karppinen, viheraluehoitaja, hilla.karppinen@tuusula.fi

Perustelut

Esittely ja hankinnan kohde

Tuusulan kunta / Viherpalvelut on pyytänyt tarjouksia ulkotilojen kalusteista, aidoista, porteista ja roska-astioista tämän tarjouspyynnön ja sen liitteiden mukaisesti.

Tarjouspyyntö koostui eri viidestä (5) osa-alueesta

  1. Yleisten alueiden penkit
  2. RKY-alueiden penkit - koristeellinen
  3. RKY-alueiden penkit - kartanotyyli
  4. Roska-astiat
  5. Aidat ja portit

Tarjoajan oli mahdollisuus jättää tarjouksensa yhdestä tai useammasta osa-alueesta. Puitejärjestelyyn valitaan neljä (4) puitesopimustoimittajaa kullekin osa-alueelle, mikäli hyväksyttäviä tarjouksia ei ole tätä vähemmän.

Tarjouspyynnössä on kerrottu, että sopimuskausi alkaa sopimuksen allekirjoittamisesta. Sopimuskausi on kaksi (2) vuotta, minkä lisäksi on varattu oikeus kahdelle (1+1) optiovuodelle. Optiokausista tehdään erillinen kirjallinen päätös viimeistään kaksi (2) kuukautta ennen sopimuskauden tai optiokauden päättymistä.

Hankinnasta on julkaistu ilmoitus 28.4.2020 HILMA:ssa numerolla 2020-045054 sekä 28.4.2020 Tenders Electronic Daily virallisen lehden täydennysosassa numerolla 2020/S 083-195604. Hankinnassa on noudatettu avointa menettelyä. Tarjousten vertailuperusteena oli osa-alueilla 1 - 3 kokonaistaloudellinen edullisuus (hinta 88 % ja laadulliset tekijät 12 %), osa-alueilla 4 ja 5 vertailuperusteena oli kokonaistaloudellisesti edullisin hinta.

Hankinnassa noudatetaan julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annettua lakia (1397/2016). Hankinnan arvioitu kokonaisarvo vuositasolla on noin 70 000 euroa (alv 0 %). Hankinnan arvo ylittää hankintalain 25 §:n kansallisen kynnysarvon.

Tarjousten käsittely

Tarjousten avaamisen jälkeen suoritettiin määräajassa saapuneiden tarjousten tarkistus ja arviointi. Tarjousten käsittely ennen vertailua on kolmivaiheinen, ensin avataan saapuneet tarjoukset ja tämän jälkeen tarkistetaan tarjousten tarjouspyynnönmukaisuus ja tarjoajien kelpoisuusehtojen täyttyminen. Tarjouspyynnön vastaiset tarjoukset hylätään ja vaatimukset täyttävät tarjoukset otetaan mukaan tarjousvertailuun.

Tarjousten avaus, tarjouspyynnönmukaisuus ja tarjoajien kelpoisuus

Tarjouksia saatiin asetettuun määräaikaan 01.06.2020 klo 12:00 mennessä osa-alueittain  seuraavasti:

1. Yleisten alueiden penkit, kolme (3) tarjousta 

  • Lappset Group Oy, Lehtovuori Oy ja Nordpel Oy
     

2. RKY-alueiden penkit - koristeellinen, kaksi (2) tarjousta

  • Oy J-Trading Ab ja Lappset Group Oy
     

3. RKY-alueiden penkit - kartanotyyli, yksi (1) tarjous

  • Lappset Group Oy
     

4. Roska-astiat, kaksi (2) tarjousta

  • Lappset Group Oy, Lehtovuori Oy,


5. Aidat ja portit, seitsemän (7) tarjousta

  • Hamiland Oy, Teknoinfra Oy, Vepe Oy Peltonen, SL Palvelut OY, Ratecon Oy, Puomitek Oy ja Nordpel Oy
     

Tarjoukset avattiin suljetussa tilaisuudessa 16.6.2020 hankintayksikön tiloissa. Määräajan jälkeen saapuneita tarjouksia ei ollut. Tarjousten avauspöytäkirja liitteenä. Avaamisen jälkeen suoritettiin määräajassa saapuneiden tarjousten tarkistus ja arviointi. Kaikki tarjoukset olivat tarjouspyynnön mukaisia ja tarjoajat täyttivät tarjouspyynnössä kohdassa 

Tarjouspyynnön muut ehdot, pyydetyt kelpoisuusehdot.

Tarjoajilla oli mahdollisuus esittää tarjouspyyntöön liittyviä lisäkysymyksiä. Määräaikaan 22.05.2020 klo 14:00 mennessä esitettiin kysymyksiä, joihin vastattiin tarjouspalvelu.fi:n kautta kaikille tarjoajille 29.4. ja 6.5.2020.

Tarjousvertailu

Tarjouspyyntöasiakirjojen mukaan toimittajiksi valitaan neljä (4) puitesopimustoimittajaa kullekin osa-alueelle, mikäli hyväksyttäviä tarjouksia ei ole tätä vähemmän.

1. Yleisten alueiden penkit, tarjoushinnan merkitys 88 pistettä ja laadullisten tekijöiden 12 pistettä. Tarjouksia saapui kolme (3).

  • Lappset Group Oy, Lehtovuori Oy ja Nordpel Oy

2. RKY-alueiden penkit - koristeellinen, tarjoushinnan merkitys 88 pistettä ja laadullisten tekijöiden 12 pistettä. Tarjouksia saapui kaksi (2).

  • Oy J-Trading Ab ja Lappset Group Oy

3. RKY-alueiden penkit - kartanotyyli, tarjoushinnan merkitys 88 pistettä ja laadullisten tekijöiden 12 pistettä. Tarjouksia saapui yksi (1).

  • Lappset Group Oy

4. Roska-astiat, tarjoushinnan merkitys 100 pistettä. Tarjouksia saapui kaksi (2).

  • Lappset Group Oy, Lehtovuori Oy

5. Aidat ja portit, tarjoushinnan merkitys 100 pistettä. Tarjouksia saapui seitsemän (7).

  • Hamiland Oy, Teknoinfra Oy, Vepe Oy Peltonen, SL Palvelut OY, Ratecon Oy, Puomitek Oy ja Nordpel Oy


Tarjousten perusteella valittavat tarjoajat osa-alueittain

OSA-ALUE 1: Yleisten alueiden penkit (hinta 88%, laatu 12%)

  1. Lappset Group Oy, kokonaishinta 5 980 euroa, hintapisteet 88, laatupisteet 12, kokonaispisteet yhteensä 100,00.
  2. Nordpel Oy, kokonaishinta 8 000 euroa, hintapisteet 65,78, laatupisteet 1,20, kokonaispisteet yhteensä 66,98.
  3. Lehtovuori Oy, kokonaishinta 11 300 euroa, hintapisteet 46,57, laatupisteet 1,20, kokonaispisteet yhteensä 47,77.

OSA-ALUE 2: RKY-alueiden penkit - koristeellinen (hinta 88%, laatu 12%)

  1. Lappset Group Oy, kokonaishinta 19 900 euroa, hintapisteet 88, laatupisteet 12, kokonaispisteet yhteensä 100,00.
  2. Oy J-Trading Ab, kokonaishinta 35 717 euroa, hintaisteet 49,03, laatupisteet 12, kokonaispisteet yhteensä 61,03.

OSA-ALUE 3: RKY-alueiden penkit - kartanotyyli (hinta 88%, laatu 12%)

  1. Lappset Group Oy, kokonaishinta 19 600 euroa, hintapisteet 88, laatupisteet 12, kokonaispisteet yhteensä 100,00.

OSA-ALUE 4: Roska-astiat (hinta 100%)

  1. Lappset Group Oy, kokonaishinta 11 500 euroa, kokonaispisteet yhteensä 100,00.
  2. Lehtovuori Oy, kokonaishinta 12 760 euroa, kokonaispisteet yhteensä 90,125.

OSA-ALUE 5: Aidat ja portit (hinta 100%)

  1. SL Palvelut OY, kokonaishinta 24 718 euroa, kokonaispisteet yhteensä 100.
  2. Teknoinfra Oy, kokonaishinta 24 800 euroa, kokonaispisteet yhteensä 99,669.
  3. Vepe Oy Peltonen, kokonaishinta 28 904 euroa, kokonaispisteet yhteensä 85,518.
  4. Puomitek Oy, kokonaishinta 30 932 euroa, kokonaispisteet yhteensä 79,911.

Kaikkien osa-alueiden tarjousvertailutaulukot liitteenä. Tarjoukset ovat nähtävillä kokouksessa pyydettäessä.

Hankintapäätös ja sopimus

Tekninen lautakunta päättää hankinnoista, joiden arvo ylittää 200.000 euroa.

Hankintapäätöksen tiedoksianto ei merkitse sopimuksen syntymistä. Valittujen toimittajien kanssa tehdään kirjallinen hankintasopimus, kun hankintapäätös on saanut lainvoiman. Sopimus voidaan solmia aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun asianosainen on saanut päätöksen valitusosoituksineen tiedoksi.

Ehdotus

Esittelijä

  • Petri Juhola, yhdyskuntatekniikan päällikkö, petri.juhola@tuusula.fi

Tekninen lautakunta päättää

  • että ulkotilojen kalusteet, aidat, portit ja roska-astiat hankinnasta tehdään puitesopimukset seuraavien toimittajien kanssa kullekin osa-alueelle: 

OSA-ALUE 1: Yleisten alueiden penkit (hinta 88%, laatu 12%)

  1. Lappset Group Oy, kokonaishinta 5 980 euroa, hintapisteet 88, laatupisteet 12, kokonaispisteet yhteensä 100,00.
  2. Nordpel Oy, kokonaishinta 8 000 euroa, hintapisteet 65,78, laatupisteet 1,20, kokonaispisteet yhteensä 66,98.
  3. Lehtovuori Oy, kokonaishinta 11 300 euroa, hintapisteet 46,57, laatupisteet 1,20, kokonaispisteet yhteensä 47,77.

OSA-ALUE 2: RKY-alueiden penkit - koristeellinen (hinta 88%, laatu 12%)

  1. Lappset Group Oy, kokonaishinta 19 900 euroa, hintapisteet 88, laatupisteet 12, kokonaispisteet yhteensä 100,00.
  2. Oy J-Trading Ab, kokonaishinta 35 717 euroa, hintaisteet 49,03, laatupisteet 12, kokonaispisteet yhteensä 61,03.

OSA-ALUE 3: RKY-alueiden penkit - kartanotyyli (hinta 88%, laatu 12%)

  1. Lappset Group Oy, kokonaishinta 19 600 euroa, hintapisteet 88, laatupisteet 12, kokonaispisteet yhteensä 100,00.

OSA-ALUE 4: Roska-astiat (hinta 100%)

  1. Lappset Group Oy, kokonaishinta 11 500 euroa, kokonaispisteet yhteensä 100,00.
  2. Lehtovuori Oy, kokonaishinta 12 760 euroa, kokonaispisteet yhteensä 90,125.

OSA-ALUE 5: Aidat ja portit (hinta 100%)

  1. SL Palvelut OY, kokonaishinta 24 718 euroa, kokonaispisteet yhteensä 100.
  2. Teknoinfra Oy, kokonaishinta 24 800 euroa, kokonaispisteet yhteensä 99,669.
  3. Vepe Oy Peltonen, kokonaishinta 28 904 euroa, kokonaispisteet yhteensä 85,518.
  4. Puomitek Oy, kokonaishinta 30 932 euroa, kokonaispisteet yhteensä 79,911.
  • oikeuttaa yhdyskuntatekniikan päällikön allekirjoittamaan puitesopimukset (+optiovuodet) ja tekemään sopimusten mukaiset palvelutilaukset
     
  • tarkastaa ja hyväksyä pöytäkirjan tämän asian osalta välittömästi kokouksessa.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

---

Varajäsen Veijo Viiru poistui asian käsittelyn ajaksi.

Tiedoksi

tarjoajat, Riitta Kalliokoski, Sari Tampio, Hilla Karppinen, Petri Juhola

Muutoksenhaku

Oikaisuohje ja valitusosoitus (Kansallisen ja EU-kynnysarvon ylittävät hankinnat)

Julkista hankintaa koskevaan päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun voidaan julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (hankintalaki) mukaan hakea muutosta vaatimalla hankintayksiköltä oikaisua (hankintaoikaisu). Asia voidaan myös saattaa valituksella markkina-oikeuden käsiteltäväksi, mikäli hankinnan arvo ylittää hankintalain 25 §:n mukaisen kynnysarvon.

Kansallisen kynnysarvon suuruus on 1.1.2017 lähtien:

  • 60.000 €  tavarat– ja palvelut
  • 400.000 € terveydenhoito- ja sosiaalipalvelut
  • 300.000 € muut erityiset palvelut
  • 150.000 € rakennus- ja käyttöoikeusurakat
  • 500.000 € käyttöoikeussopimukset

I Oikaisuohje

Hankintayksikön päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun tyytymätön voi vaatia hankintalain 132–135 §:n mukaan hankintaoikaisua. Hankintaoikaisua voi vaatia hankintayksiköltä kirjallisesti tarjouskilpailuun osallistunut tarjoaja tai osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas eli se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen).

Asianosaisen on vaadittava hankintaoikaisua 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta hankintamenettelyssä tehdystä ratkaisusta.

Sähköistä tiedoksiantoa käytettäessä hankintapäätös oheisasiakirjoineen katsotaan saadun tiedoksi sinä päivänä, jolloin päätöksen oheisasiakirjoineen sisältävä sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä. Tällaisena ajankohtana pidetään viestin lähettämispäivää, jollei asiassa esitetä luotettavaa selvitystä tietoliikenneyhteyksien toimimattomuudesta tai vastaavasta muusta seikasta, jonka johdosta sähköinen viesti on saapunut vastaanottajalle myöhemmin.

Jos tiedoksianto toimitetaan postitse kirjeellä vastaanottajalle, vastaanottajan katsotaan saaneen asiasta tiedon seitsemäntenä päivänä sen lähettämisestä, jollei tiedoksiannon näytetä tapahtuneen myöhemmin. Käytettäessä todisteellista tiedoksiantotapaa, tiedoksianto katsotaan tapahtuneeksi saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.

Hankintaoikaisun sisältö

Hankintaoikaisusta on käytävä ilmi vaatimukset perusteineen. Hankintaoikaisusta on käytävä ilmi oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Hankintaoikaisuun on liitettävä asiakirjat, joihin vaatimuksen tekijä vetoaa, mikäli ne eivät jo ole hankintayksikön hallussa.

Toimitusosoite

Hankintaoikaisu toimitetaan hankintayksikölle.

Hankintayksikön yhteystiedot:
Tuusulan kunta
(päätöksen tehnyt toimielin tai viranhaltija)
PL 60, 04301 Tuusula
Kotorannankuja 10
kirjaamo@tuusula.fi

Hankintaoikaisun käsittelee päätöksentekijä.

Hankintaoikaisun vireilletulo ja käsittely eivät vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosainen voi hankintalain nojalla hakea muutosta valittamalla markkinaoikeuteen.

II Valitusosoitus markkinaoikeuteen

Tarjoaja, osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas tai muu taho, jota asia koskee, voi saattaa asian markkinaoikeuden käsiteltäväksi tekemällä valituksen.

Hankintalain 146 §:n mukaan markkinaoikeuden käsiteltäväksi valituksella ei voida saattaa hankintayksikön sellaista päätöstä tai muuta ratkaisua, joka koskee:

  1. yksinomaan hankintamenettelyn valmistelua
  2. sitä, että hankintasopimusta ei jaeta osiin 75 §:n nojalla
  3. sitä, että 93 §:ssä tarkoitetun kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytetään yksinomaan halvinta hintaa tai kustannuksia

Hankintalain 146 §:n mukaan puitejärjestelyyn perustuvaan hankintaan ei saa hakea valittamalla muutosta, jollei markkinaoikeus myönnä asiassa käsittelylupaa. Lupa on myönnettävä, jos: asian käsittely on lain soveltamisen kannalta muissa samanlaisissa asioissa tärkeää; tai siihen on painava, hankintayksikön menettelyyn liittyvä syy.

Jollei toisin säädetä, valitus on tehtävä kirjallisesti 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintaa koskevasta päätöksestä valitusosoituksineen.

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista, jos hankintayksikkö on tehnyt hankinta- tai käyttöoikeussopimuksen hankintalain 130 §:n 1 tai 3 kohdan nojalla noudattamatta odotusaikaa.

Valitus on tehtävä kuuden kuukauden kuluessa hankintapäätöksen tekemisestä siinä tapauksessa, että ehdokas tai tarjoaja on saanut tiedon hankintapäätöksestä valitusosoituksineen ja hankintapäätös tai valitusosoitus on ollut olennaisesti puutteellinen.

Sähköistä tiedoksiantoa käytettäessä hankintapäätös oheisasiakirjoineen katsotaan saadun tiedoksi sinä päivänä, jolloin päätöksen oheisasiakirjoineen sisältävä sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä. Tällaisena ajankohtana pidetään viestin lähettämispäivää, jollei asiassa esitetä luotettavaa selvitystä tietoliikenneyhteyksien toimimattomuudesta tai vastaavasta muusta seikasta, jonka johdosta sähköinen viesti on saapunut vastaanottajalle myöhemmin.

Jos tiedoksianto toimitetaan postitse kirjeellä vastaanottajalle, vastaanottajan katsotaan saaneen asiasta tiedon seitsemäntenä päivänä sen lähettämisestä, jollei tiedoksiannon näytetä tapahtuneen myöhemmin. Käytettäessä todisteellista tiedoksiantotapaa, tiedoksianto katsotaan tapahtuneeksi saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.

Valituksen sisältö

Valituksessa on ilmoitettava hankinta-asia, jota valitus koskee, sekä valittajan vaatimukset ja niiden perusteet. Puitejärjestelyyn perustuvan hankinnan osalta valituskirjelmässä on esitettävä, minkä vuoksi käsittelylupa tulisi myöntää.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatija on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta. Lisäksi on ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa. Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valituskirjelmä.

Valitukseen on liitettävä alkuperäisenä tai jäljennöksenä päätös, johon haetaan muutosta, sekä todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta. Valitukseen on liitettävä asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi. Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain (808/2019) 32 §:ssä säädetään.

Valituksen toimittaminen

Valitus on toimitettava markkinaoikeudelle. Valituksen tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen markkinaoikeuden virka-ajan päättymistä. Itse tiedoksisaantipäivää ei lasketa mukaan.

Valituksen voi toimittaa markkinaoikeuden kansliaan henkilökohtaisesti, asiamiestä käyttäen, lähetin välityksellä, postitse, telekopiona tai sähköpostin avulla kuten laissa sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa (13/2003) säädetään. Jos vireillepanon viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa asiakirjat toimittaa markkinaoikeudelle ensiksi seuraavana arkipäivänä.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireille panijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään.

Valituksen toimittaminen

Valitus on toimitettava markkinaoikeudelle. Valituksen tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen markkinaoikeuden virka-ajan päättymistä. Itse tiedoksisaantipäivää ei lasketa mukaan.

Valituksen voi toimittaa markkinaoikeuden kansliaan henkilökohtaisesti, asiamiestä käyttäen, lähetin välityksellä, postitse, telekopiona tai sähköpostin avulla kuten laissa sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa (13/2003) säädetään. Jos vireillepanon viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa asiakirjat toimittaa markkinaoikeudelle ensiksi seuraavana arkipäivänä.

Valituskielto
Hankintalain 163 §:n mukaan markkinaoikeuden toimivaltaan kuuluvaan asiaan ei saa hakea muutosta kuntalain eikä hallintolainkäyttölain nojalla.

Puitejärjestelyyn perustuvaan hankintaan ei saa hakea muutosta valittamalla, jollei markkinaoikeus myönnä asiassa käsittelylupaa hankintalain 146 §:n mukaisesti.

Muutoksenhausta ilmoittaminen hankintayksikölle
Hankintalain 148 §:n nojalla hankinta-asiaan muutosta hakevan on kirjallisesti ilmoitettava hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava hankintayksikölle viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeuteen. Ilmoitus on toimitettava hankintayksikön kohdassa I mainittuun osoitteeseen.

Markkinaoikeuden osoite ja muut yhteystiedot
Markkinaoikeus
Radanrakentajantie 5, 00520 Helsinki
puh. 029 564 3300
fax 029 564 3314
markkinaoikeus@oikeus.fi