Kunnanhallitus, kokous 18.5.2020

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 204 Uudenmaan ELY-keskuksen aloite Helsinki-Vantaan lentoaseman ympäristöluvan muuttamiseksi, Vantaa

TUUDno-2020-349

Valmistelija

  • Sakari Eskelinen, rakennuslakimies, sakari.eskelinen@tuusula.fi
  • Henna Lindström, vs. kaavoituspäällikkö, henna.lindstrom@tuusula.fi
  • Petteri Puputti, kaavasuunnittelija, petteri.puputti@tuusula.fi

Perustelut

Lausuntopyyntö
Uudenmaan ELY-keskus on jättänyt aloitteen Helsinki-Vantaan lentoaseman ympäristöluvan muuttamiseksi. Aluehallintovirasto harkitsee ympäristöluvan muuttamisperusteet ja -tarpeen ympäristönsuojelulain 89 §:n mukaisesti ELY-keskuksen aloitteen, Finavia Oyj:n toimittamien selvitysten ja vastineen sekä asiassa saatavien lausuntojen, muistutusten ja mielipiteiden perusteella ja tarvittaessa muuttaa ympäristölupaa. 
Aluehallintovirasto pyytää kunnan lausuntoa tässä asiassa Dnro ESAVI/22998/2018 saadun lisäajan puitteissa siten, että mahdollinen lausunto tulisi antaa 20.5.2020 mennessä

ELY-keskuksen aloite
Kuulutuksen mukaan aluehallintovirastossa on Uudenmaan ELY-keskuksen ympäristönsuojelulain 89 §:n mukaisesta aloitteesta vireillä Helsinki-Vantaan lentoaseman ympäristöluvan muuttaminen, minkä johdosta Finavia Oyj on pyynnöstä toimittanut luvan muuttamisen perusteen ja tarpeen arvioimiseksi tarpeellisia selvityksiä aluehallintovirastolle. ELY-keskus katsoo, että lupaa on muutettava, koska toiminnasta aiheutuva pilaantuminen tai sen vaara poikkeaa olennaisesti ennalta arvioidusta (YSL 89 § 2 mom. 1 kohta).

Finavia Oyj:n toimittamissa selvityksissä tarkastellaan mm. Helsinki-Vantaan lentoaseman lentokoneliikenteen ja lentokonemelun leviämisalueiden kehittymistä, melumittauksia, lentokonemelun hallintaa, hulevesien hallintaa sekä hajua.

Selvitysten yhteydessä antamassaan vastineessa Finavia Oyj on arvioinut, etteivät toiminnan ympäristövaikutukset ole muuttuneet aiemman lupakäsittelyn aikaisesta tilanteesta eikä lentokonemelun leviäminen tai muu toiminnan aiheuttama pilaantuminen tai sen vaara poikkea olennaisesti aiemmasta.

Aluehallintovirasto on päätöksessään 4.8.2011 katsonut, että hakemus lupamääräysten tarkistamiseksi noin 7 vuoden kuluttua päätöksen antamisesta on tarpeen, jotta luvassa määrättyjen uusien velvoitteiden vaikutusta haittojen vähentämiseksi voidaan arvioida riittävän nopeasti. Lentotoiminnan kehittymiseen liittyvien ennusteiden epävarmuus edellyttää myös lupamääräysten tarkistamista riittävän nopeasti.

Uudenmaan ELY-keskus viittaa aluehallintoviraston edellä mainittuun näkemykseen ja katsoo, että lentoaseman ympäristöluvan lupamääräykset tulee kokonaisuudessaan saattaa ajan tasalle, niiden riittävyys on harkittava uudelleen ja tarkistettava YSL 89 § 2 mom. kohdan 1 perusteella. Erityisesti tietyt lupamääräykset on arvioitava ajanmukaisuuden, riittävyyden ja tarpeellisuuden kannalta. Myös muut lupamääräykset olisi tarkistettava tarpeellisin osin.

Uudenmaan ELY-keskuksen mukaan lentoaseman ympäristölupapäätöksestä puuttuvat ympäristöpäästöjen seuranta- ja tarkkailumääräykset esim. lentomelun haittavaikutusten vähentämisestä asukkaille haitallisimpina alkuyön ja varhaisaamun aikoina, purkuojien kunnon varmistamisesta, toiminnan hajuvaikutuksista, kiitoteiden 1 ja 2 pinta- ja pohjavesikuormituksen vähentämisestä sekä selvilläolomääräykset maaperän ja pohjaveden tilasta. Näitä on päätöksessä määrätty selvittämään, mutta määräyksiä, miten toimitaan selvitysten jälkeen, ei ole ympäristöluvassa.

Uudenmaan ELY-keskus katsoo, että lentoaseman ympäristölupapäätöksessä on oltava määräykset lentoasematoiminnan ympäristöpäästöjen jatkuvasta seurannasta ja toiminnan jatkuvasta kehittämisestä. Tehtyjen lukuisten selvitysten perusteella ympäristön pilaantuminen poikkeaa olennaisesti vuonna 2011 arvioidusta (89 § 2 mom. kohta 1.). Ympäristölupapäätöstä vuonna 2011 annettaessa ei ole ollut käytettävissä päätöksessä määrättyjen selvitysten tuloksia eikä ympäristön pilaantumista ole näin ollen pystytty ottamaan riittävästi huomioon lupamääräyksissä mm. lentomelun, purkuojien, hajun, kiitoteiden pinta- ja pohjavesikuormituksen osalta eikä maaperän ja pohjaveden tilan osalta. Tehdyt selvitykset osoittavat, että nämä määräykset on tarpeellisia ympäristölupapäätöksessä antaa.

Etelä-Suomen aluehallintovirasto on päätöksessään 4.8.2011 lisäksi katsonut, että lentotoiminnan kehittymiseen liittyvien ennusteiden epävarmuus myös edellyttää lupamääräysten tarkistamista riittävän nopeasti. Lupaharkinta vuonna 2011 on ratkaisun perustelujen mukaan perustunut lentomelun osalta lupahakemuksessa esitettyyn toiminnan laajuuteen ja esitettyyn arvioon toiminnan laajenemisesta vuoteen 2025 mennessä. Ympäristölupapäätöksen liitteessä 2 on esitetty ko. arvio lentomelualueen laajenemisesta: ”verhokäyrä/kehitystilanne 2025 yhdistelmä”.

Uudenmaan ELY-keskuksen mukaan uudessa ympäristölupaharkinnassa olisi tärkeää tunnistaa lentomelutilanteeseen vaikuttavat seikat. Lentomelua koskevien seikkojen tunnistamiseksi ja tavoitteiden asettamiseksi olisi tehtävä yhteistyötä laajasti eri osapuolten kesken. Yhteistyötahoja voisivat olla ESAVI, Finavia Oyj,Trafi, ANS-Finland Oy ja kentällä operoivien lentoyhtiöiden edustaja sekä Uudenmaan ELY-keskus. Lisäksi tavoitteiden määrittelyssä olisi kuultava VNA (401/2016) perusteella asetettua Helsinki-Vantaan lentoaseman melunhallinnan yhteistyöryhmää. Tällöin ympäristölupamääräyksissä annettavien raja- tai tavoitearvojen harkinnassa olisi mahdollista hyödyntää edellä mainitussa yhteistyössä saatuja tuloksia.

Uudenmaan ELY-keskuksen mukaan seuraavassa ympäristölupaharkinnassa on otettava huomioon myös pyrkimys kaikkien kiitoteiden 1, 2 ja 3 pinta- ja pohjavesikuorman jatkuvaan vähentämiseen.

Uudenmaan ELY-keskuksen näkemyksen mukaan selvyyden ja yksiselitteisyyden vuoksi pitäisi ympäristöluvassa käyttää yhtä yöaikamääritelmää, klo 22-07, ja muut tästä poikkeavat yöajat olisi kulloinkin perusteltava.

Uudenmaan ELY-keskuksen mukaan lentoaseman laskeutumismenetelmä koillisen suunnasta on muutettu vuonna 2013 siten, että nykyisin toimitaan määräyksen 4. vastaisesti. Tämän vuoksi Uudenmaan ELY-keskus on 16.11.2018 kehottanut Finavia Oyj:tä saattamaan toimintansa lupamääräyksen 4. mukaiseksi tai hakemaan muutosta 31.1.2019 mennessä.

Lisäksi Uudenmaan ELY-keskus katsoo, että ympäristön pilaantuminen poikkeaa olennaisesti ennalta arvioidusta myös lentomelualueen osalta (YSL 89 § 2 mom. kohta 1.), sillä vuodesta 2013 lähtien toteutunut 55 db (LDEN)-lentomelualue on luvan myöntämisvaiheessa arvioitua ”verhokäyrä/kehitystilanne 2025 yhdistelmän” melualuetta oleellisesti laajempi sekä lounaan että koillisen suunnissa ulottuen nykyisin molemmissa suunnissa luvanmyöntämisvaiheessa olemassa olleille tiheästi asutuille asuinalueille. Melualueen laajeneminen kiitoteiden jatkeiden suunnissa tarkoittaa myös melutilanteen pahenemista luvanmyöntämisvaiheen lentomelualueella olemassa olleille asuinalueille melutason voimistumisen vuoksi.

Kunnanhallituksen lausunto
Tuusulan kunta kannattaa Uudenmaan ELY-keskuksen aloitetta Helsinki-Vantaan lentoaseman ympäristöluvan tarkistamiseksi. Aloitteessa kuvatuista syistä jo vuonna 2011 myönnetyn luvan huolellinen uudelleen tarkastelu on perusteltua.
Kunnanhallituksella ei ole huomautettavaa aloitteessa tehtäväksi esitetyistä lupamääräysten tarkistuksista sillä edellytyksellä, että näillä muutoksilla ja Finavia Oyj:n vireille saattamalla erillisellä hakemuksella ympäristöluvan ehdon 4.  muuttamiseksi ei ole Tuusulan kannalta haitallisia vaikutuksia Helsinki-Vantaan lentoaseman ympäristöluvan mukaisiin melukäyriin tai muitakaan haitallisia ympäristövaikutuksia. Tämä tarkoittaa mm. sitä, että lentoaseman melukäyrien sijainti ei saa muuttua niin, että se aiheuttaa voimassa olevaa ympäristölupaa enemmän haitallisia vaikutuksia kunnan maankäyttöön ja kaavoitukseen.

Ehdotus

Esittelijä

  • Arto Lindberg, pormestari, arto.lindberg@tuusula.fi

Kunnanhallitus päättää

  • merkitä tiedoksi Uudenmaan ELY-keskuksen aloitteen Helsinki-Vantaan lentoaseman ympäristöluvan lupamääräysten tarkistamiseksi
  • antaa perusteluosan mukaisen lausunnon aluehallintovirastolle toimitettavaksi
  • tarkastaa ja hyväksyä pöytäkirjan tämän asian osalta heti kokouksessa.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

Etelä-Suomen aluehallintovirasto

Muutoksenhaku

Päätöksestä ei saa tehdä kuntalain 136 §:n mukaan oikaisuvaatimusta eikä kunnallisvalitusta, koska päätös koskee vain valmistelua tai täytäntöönpanoa.