Perustelut
Asia
Tuusulan kunnanhallitus teki 18.11.2019 päätöksen § 454 metsänhakkuista ja puistometsien hoidosta 2020. Valituksi tuli Versowood Oy / L&T Biowatti Oy:n tekemä tarjous 203 326,08 euroa hakkuukauden 2020 pysty- ja hankintakauppaerien osalta, yhteensä noin 5700 kiintokuutiometriä.
Päätöksessä oli mukana myös Tuomalan metsäalueita kiinteistöillä 858-415-6-55,858-415-6-42, 858-415-6-43, sekä osa kiinteistönumerosta 858-405-11-461 (kuvionumerot 346, 363-368, 370-372, 374-380) joiden osalta sopimusten yhteishinta oli 103 000€.
Kunnanhallituksen päätöksen sekä hakkuusopimusten solmimisen jälkeen ilmeni, että osalla Tuomalan metsäaluetta on löydöksiä lahiokaviosammalrihmastosta.
Uudenmaan ELY-keskus on tutustunut kohteeseen ja tehnyt rajausehdotuksen, jossa lahokaviosammaleen esiintymisalueet jätettäisiin metsänhakkuun ulkopuolelle. Tällöin noin 20 hehtaarin metsäalueesta jätettäisiin hakkuun ulkopuolelle noin puolet 10 hehtaaria.
Kunnanhallituksen pöytäkirja on ollut nähtävillä kunnan verkkosivuilla 20.11.2019 lukien, mutta em. asiasta on julkaistu vain otsikko. Ko. virhe on tullut tietoon vasta 14.4.2020, jolloin verkkosivuille on julkaistu koko päätös julkisine liitteineen.
Kuntalain 140.3 §:n mukaan kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Näin ollen kuntalaisten katsotaan saaneen päätöksestä tiedon vasta 21.4.2020.
Oikaisuvaatimus
Kunnanhallituksen päätöksestä on tehty oikaisuvaatimus, jossa vaaditaan Tuomalan metsäalueen hakkuuhankkeen täytäntöönpanon ja tekeillä olevan altaraivauksen keskeyttämistä. Toissijaisesti vaaditaan hankkeen lykkäämistä. Laajamittaista hakkuuta vaaditaan peruttavaksi alueen monimuotoisten luonto- ja virkistyskäyttöarvojen perusteella. Alueelta löytyy uhanalaisia, suojeltuja ja rauhoitettuja kasveja.
Oikaisuvaatimuksessa ei rajata tarkemmin aluetta johon se kohdistuu, eikä täsmennetä kasvilajeja. Oikaisuvaatimuksen tarkka sisältö ilmenee liitteestä.
Uudenmaan ELY-keskuksen kannanotto
Uudenmaan ELY-keskukselta on pyydetty näkemystä rajausehdotuksen sitovuudesta kunnan päätöksentekoon oikaisuvaatimuksia käsiteltäessä. Ylitarkastaja Janne Sormunen on kommentoinut kysymystä sähköpostitse seuraavasti:
”Keskiviikkona 29.4.2020 lähetetty ehdotus luonnonsuojelualueen rajauksesta koskee Tuusulan Mansikkamäen alueelta löydettyä lahokaviosammalesiintymää. Lahokaviosammal on luonnonsuojelulain (LSL) 42 §:n nojalla rauhoitettu laji, 47 §:n mukainen erityisesti suojeltava laji sekä luontodirektiivin laji (liite II). Erityisesti suojeltavan lajin ja luontodirektiivin lajin säilymiselle tärkeän esiintymispaikan hävittäminen tai heikentäminen on kielletty. Lakiin kirjattu heikentämiskielto astuu voimaan, kun ELY-keskus on määrittänyt lajin säilymiselle tärkeän esiintymispaikan rajat ja antanut päätöksen tiedoksi alueen omistajille. Uudenmaan ELY-keskuksen näkemyksen mukaan Mansikkamäen alue ei kuitenkaan ole lajin säilymisen kannalta niin tärkeä esiintymispaikka, että LSL 47 §:n mukaista rajausta tehtäisiin.
Alueella ei siis ole voimassaolevaa suojelupäätöstä eikä toimenpidekieltoa, jotka estäisivät hakkuut alueella. LSL 48 §:n mukaisesti lahokaviosammalen rauhoitus ei myöskään estä alueen käyttämistä metsätalouteen, mutta tällöin on vältettävä vahingoittamasta tai häiritsemästä rauhoitettuja kasveja, jos se on mahdollista ilman merkittäviä lisäkustannuksia. Jotta lajin suotuisa suojelutaso säilyisi, Uudenmaan ELY-keskus kuitenkin suosittelee, että alueelle perustettaisiin sen luontoarvot turvaava luonnonsuojelualue METSO-ohjelmassa (Etelä-Suomen metsien monimuotoisuusohjelma) 29.4.2020 lähetetyn ehdotuksen mukaisesti.”
Asian ratkaisu
Oikaisuvaatimuksessa ei tarkemmin rajata aluetta, jonka hakkuusta tulisi luopua, joten sen on katsottava kohdistuvan koko Tuomalan metsäalueeseen pinta-alaltaan 25 hehtaaria. Oikaisuvaatimuksessa ei nimetä myöskään tarkemmin suojelua vaativia lajeja.
ELY-keskuksen kannanotosta ilmenee, että 29.4.2020 lähetetty rajausehdotus luonnonsuojelualueen rajauksesta koskee Tuusulan Mansikkamäen alueelta löydettyä lahokaviosammalesiintymää. Lahokaviosammal on luonnonsuojelulain (LSL) 42 §:n nojalla rauhoitettu laji, 47 §:n mukainen erityisesti suojeltava laji sekä luontodirektiivin laji (liite II). Erityisesti suojeltavan lajin ja luontodirektiivin lajin säilymiselle tärkeän esiintymispaikan hävittäminen tai heikentäminen on kielletty. Lakiin kirjattu heikentämiskielto astuu voimaan, kun ELY-keskus on määrittänyt lajin säilymiselle tärkeän esiintymispaikan rajat ja antanut päätöksen tiedoksi alueen omistajille. Alueella ei siis ole vielä voimassa rajauspäätöstä, eikä sellaista ole tulossa, koska Uudenmaan ELY-keskuksen näkemyksen mukaan Mansikkamäen alue ei kuitenkaan ole lajin säilymisen kannalta niin tärkeä esiintymispaikka, että LSL 47 §:n mukaista rajausta tehtäisiin.
ELY-keskuksen mukaan alueella ei ole voimassa olevaa suojelupäätöstä eikä toimenpidekieltoa, jotka estäisivät hakkuut alueella. Alueen käyttäminen metsätalouteen on mahdollista, sillä LSL 48 §:n mukaisesti lahokaviosammalen rauhoitus ei myöskään estä alueen käyttämistä metsätalouteen, mutta tällöin on vältettävä vahingoittamasta tai häiritsemästä rauhoitettuja kasveja, jos se on mahdollista ilman merkittäviä lisäkustannuksia.
Alueelta saatavat metsätulot yhteensä, jos suojellaan koko hakkuualue 20ha, tulon menetys on 103000€ .Jos Sormusen esityksen mukaan puolet, niin tulon menetys on 51 500 euroa. Metsätulot ovat tärkeitä kunnan kannalta. Toisaalta Mansikkamäen alue ei ole lajin säilymisen kannalta niin tärkeä esiintymispaikka, että ELY-keskus ryhtyisi LSL 47 §:n mukaisiin rajaustoimiin alueen osalta. Oikaisuvaatimukset ovat kohdistuneet koko Tuomalan metsäalueeseen, eikä niissä ole tarkemmin rajattu metsänhakkuun ulkopuolelle jätettävää aluetta. Tuomaalan metsä rajoittuu kunnan omistamaan ja jo aiemmin suojeltuun Tuomaalansuon alueeseen (22,1ha). Tuomaalansuo on suojeltu luonnonmonimuotoisuuden säilyttämiseksi, sen tarkoituksena on suoalueen, kangasmetsän ja lehdon suojeleminen.
Jotta lajin suotuisa suojelutaso säilyisi, Uudenmaan ELY-keskus kuitenkin suosittelee, että alueelle perustettaisiin sen luontoarvot turvaava luonnonsuojelualue METSO-ohjelmassa (Etelä-Suomen metsien monimuotoisuusohjelma) 29.4.2020 lähetetyn ehdotuksen mukaisesti.
Vaikka ELY-keskuksen kannanoton mukaan alueen käyttäminen metsätalouteen olisi mahdollista tietyin rajoituksin, luonnonsuojelulliset näkökohdat ja vahva kansalaisvastustaminen puoltaa oikaisuvaatimuksen hyväksymistä siten, että hakkuista luovutaan ELY-keskuksen rajausehdotuksen mukaiselta alueelta.
Oikaisuvaatimuksen hyväksymisen myötä kiistanalaisesta kohteesta luovutaan ja tilalle pyritään löytämään korvaava puumäärä. Puuston arvo on 103 000 e. Puunostajan kanssa käydään läpi vaihtoetoiset alueet, ja mikäli sellaista ei löydy, saattaa realisoitua mahdolliset sopimussanktiot. Kunnassa valmistuu syksyllä viher- ja virkistysverkoston kehittämissuunnitelma. Suunnitelmassa otetaan kantaa myös siihen, kuinka virkistyskäyttöön soveltuvia metsäalueita hoidetaan jatkossa niin, että ristiriitaa alueiden virkistyskäytön ja metsänhoidon suhteen ei muodostu.
Edellä esitetyistä syistä oikaisuvaatimus voidaan hyväksyä.
Oikaisuvaatimuksen tekijän vaikutuskeinot
Mikäli oikaisuvaatimuksen tekijä on tyytymätön kunnan oikaisuvaatimuksen johdosta tekemään ratkaisuun, hän voi valittaa päätöksestä hallinto-oikeuteen. Lisäksi on mahdollista tehdä vireillepano Uudenmaan ELY-keskukseen ja vaatia alueen asettamista toimenpidekieltoon. Vireillepanon johdosta tehtävään ELY-keskuksen päätökseen on mahdollista hakea muutosta valittamalla hallinto-oikeudesta. Hallinto-oikeus voi kieltää päätöksen täytäntöönpanon.