Valmistelija
Jukka Kuoppala, ympäristötarkastaja, jukka.kuoppala@tuusula.fi
Perustelut
Keski-Uudenmaan ympäristölautakunnan päätökseen 15.1.2019 § 9 ei haettu muutosta valitusaikana ja päätös on lainvoimainen.
Kuuleminen uhkasakon lisäerien tuomitsemisesta
Kiinteistön omistajaa on kuultu juoksevan uhkasakon lisäerien tuomitsemisesta 16.1.2019 päivätyllä kirjeellä. Kiinteistön omistaja ei antanut asiassa vastinetta.
Tarkastus 15.5.2019
Kiinteistön omistajalle ilmoitettiin tarkastuksesta 2.5.2019 päivätyllä kirjeellä. Tarkastuksen perusteella Keski-Uudenmaan ympäristölautakunnan määräystä 14.3.2017 § 31 ei ole noudatettu. Tarkastuksella todettiin, ettei kiinteistöllä ollut tehty siivoustoimenpiteitä ja kiinteistö oli edelleen erittäin roskaantunut.
Ehdotus
Esittelijä
Katariina Serenius, ympäristövalvontapäällikkö, katariina.serenius@tuusula.fi
Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta määrää uhkasakkolain (1113/1990) 10 §:n nojalla ***** maksamaan ympäristölautakunnan päätöksessä 14.3.2017 § 31 asetetun juoksevan uhkasakon kuusi (6) lisäerää (4 000 euroa/kk). Yhteensä tuomitaan maksettavaksi 24 000 euroa.
Päätöksen perustelut
Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen suorittamien tarkastusten perusteella voidaan todeta, että kiinteistö RN:o ***** on jätelain 72 §:n tarkoittamalla tavalla roskaantunut. Kiinteistön omistajalle on annettu 14.3.2017 § 31 määräys siivota kiinteistöltä romuajoneuvot, vaaralliset jätteet (akut ja jäteöljyt), autonrenkaat, rikkinäinen asuntovaunu, metalliromut, rakennusjätteet, muovijätteet, sähkö- ja elektroniikkajätteet (SER) sekä käytöstä poistetut moottorit, koneet ja esineet. Päätöksessä määrättiin, että kiinteistön siivous tulee tehdä 31.12.2017 mennessä. Lisäksi kiinteistön omistajan tuli toimittaa Keski-Uudenmaan ympäristökeskukseen tositteet romuajoneuvojen ja jätteiden toimittamisesta asianmukaiseen vastaanotto-/käsittelypaikkaan 1.2.2018 mennessä tai kuukauden kuluessa viimeisten jätteiden toimittamisen jälkeen. Päävelvoitteen tehosteeksi Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta määräsi juoksevan uhkasakon.
Ympäristölautakunnan päätöksen 14.3.2017 § 31 jälkeen kiinteistöllä on tehty tarkastukset 3.5.2018, 16.11.2018 ja 15.5.2019. Tarkastusten perusteella voidaan todeta, että Keski-Uudenmaan ympäristölautakunnan päätöksen 14.3.2017 § 31 päävelvoitetta ei ole noudatettu. Kiinteistö RN:o ***** on edelleen erittäin roskaantunut. Romuajoneuvojen ja jätteiden varastointi häiritsee lähiympäristön asutusta, aiheuttaa ympäristön epäsiisteyttä, maiseman rumentumista ja ympäristön pilaantumisen vaaraa.
Koska kiinteistöä ei ole määräyksestä huolimatta siivottu, tuomitaan asetetun juoksevan uhkasakon lisäerät maksettavaksi. Maksuunpantu juokseva uhkasakko koostuu (1.5.2018-31.10.2018) väliseltä ajalta kertyneistä kuudesta lisäerästä (6 x 4000 euroa/kk), jonka kuluessa määräystä ei ole noudatettu. Kiinteistön omistaja ei ole esittänyt ympäristölautakunnan valvontamääräyksen noudattamatta jättämiselle mitään syytä.
Uhkasakon tuomitseminen ei vaikuta sakkosumman kertymiseen, mikäli laiminlyönti edelleen jatkuu. Tästä syystä Keski-Uudenmaan ympäristölautakunnan uhan asettamispäätöksessä oleva määräys on edelleen voimassa ja samoin määräyksen tehosteeksi asetettu juokseva uhkasakko. Mahdolliset myöhemmät erät tuomitaan maksettavaksi erikseen.
Sovellettavat oikeusohjeet
Uhkasakkolain (1113/1990) 9 §:n mukaan juokseva uhkasakko asetetaan määräämällä uhkasakolle kiinteä peruserä sekä lisäerä jokaista sellaista päätöksessä ilmoitettavaa ajanjaksoa (uhkasakkojakso) varten, jonka kuluessa päävelvoitetta ei ole noudatettu. Uhkasakkolain 10 §:n mukaan uhkasakon asettanut viranomainen voi tuomita uhkasakon maksettavaksi, jos päävelvoitetta ei ole noudatettu eikä noudattamatta jättämiseen ole pätevää syytä. Edellytyksenä uhkasakon tuomitsemiselle maksettavaksi on, että uhkasakon asettamista koskeva päätös on lainvoimainen, jollei päätöstä ole säädetty tai määrätty noudatettavaksi muutoksenhausta huolimatta. Uhkasakkolain 11 §:n mukaan uhkasakko voidaan tuomita asetettua pienempänä, mikäli uhkasakon määrän alentamiseen on perusteltu syy. Uhkasakkolain 22 §:n mukaan asianosaiselle on ennen uhkasakon tuomitsemista koskevan asian ratkaisemista varattava tilaisuus selityksen antamiseen siten kuin hallintolain (434/2003) 34 §:ssä säädetään.
Jätelain (646/2011) 72 §:n mukaan ympäristöön ei saa jättää jätettä, hylätä konetta, laitetta, ajoneuvoa, alusta tai muuta esinettä eikä päästää ainetta siten, että siitä voi aiheutua epäsiisteyttä, maiseman rumentumista, viihtyisyyden vähentymistä, ihmisen tai eläimen loukkaantumisen vaaraa tai muuta niihin rinnastettavaa vaaraa tai haittaa (roskaamiskielto).
Jätelain 73 §:n mukaan roskaajan on poistettava roskaava esine tai aine ympäristöstä ja muutoinkin siivottava roskaantunut alue.
Jätelain 75 §:n mukaan kunnan ympäristönsuojeluviranomainen voi määrätä siivoamisvelvollisen täyttämään velvollisuutensa.
Jätelain 126 §:n mukaan valvontaviranomainen voi:
1) kieltää sitä, joka rikkoo tätä lakia taikka sen nojalla annettua asetusta tai määräystä taikka jätteensiirtoasetusta taikka elohopea-asetusta tai sen nojalla annettua säännöstä, jatkamasta tai toistamasta säännösten vastaista menettelyä tai määrätä asianomaisen täyttämään muulla tavoin velvollisuutensa;
2) määrätä 1 kohdassa tarkoitetulla tavalla menetellyt palauttamaan ympäristö ennalleen tai poistamaan rikkomuksesta aiheutunut haitta;
3) määrätä jätettä tai tuotetta koskevista väliaikaisista toimista, kuten jätteen tai tuotteen asianmukaisesta varastoinnista tai säilyttämisestä, jätekuorman purkamisen kieltämisestä, jätteen palauttamisesta alkuperäiseen paikkaan tai muista vastaavista toimista, jotka ovat tarpeen 1 kohdassa tarkoitetussa tilanteessa.
Jätelain 129 §:n mukaan valvontaviranomaisen on tehostettava, jollei se ole ilmeisen tarpeetonta, jätelain nojalla antamaansa kieltoa tai määräystä uhkasakolla tai uhalla, että tekemättä jätetty toimenpide teetetään laiminlyöjän kustannuksella tai toiminta keskeytetään tai kielletään.
Jätelain 139 §:n mukaan jätelain 75 §:n nojalla tehtävässä päätöksessä voidaan määrätä, että päätöstä on noudatettava muutoksenhausta huolimatta, ellei hallinto-oikeus toisin määrää.
Jätelain 29 §:n mukaan jätteen saa luovuttaa vain sille, jolla on jätehuoltorekisteriin hyväksymisen tai merkitsemisen perusteella oikeus ottaa vastaan kyseistä jätettä tai ympäristönsuojelulain mukaisen ympäristöluvan tai saman lain mukaisen ympäristönsuojelun tietojärjestelmään rekisteröinnin perusteella oikeus ottaa vastaan kyseistä jätettä.
SOVELLETUT OIKEUSOHJEET
Jätelaki (646/2011): 29, 72, 73, 75, 126, 129 ja 139 §:t;
Uhkasakkolaki (1113/1990): 9, 10, 11, 19, 22 ja 23 §:t;
Hallintolaki (434/2003): 11, 34, 36, 43, 44, 45, 47, 54, 55, 60 ja 61 §:t;
Tuusulan kunnan hallintosääntö (Tuusulan kunnanvaltuusto 10.12.2018 § 150);
Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen toimintasääntö (Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta 15.1.2019 § 4)