Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta, kokous 8.10.2019

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 95 Jätelautakunta Kolmenkierto, jätelain mukainen kirjallinen vireillepano jätehuollon järjestämisestä, Tuusula

TUUDno-2018-1676

Valmistelija

  • Ville Hämäläinen, ympäristötarkastaja, ville.hamalainen@tuusula.fi

Perustelut

VIREILLETULO

Jätelautakunta Kolmenkierto on päätöksellään 29.11.2018 § 48 laittanut vireille Keski-Uudenmaan ympäristölautakuntaan asian jätehuollon järjestämisestä Tuusulan kunnassa sijaitsevalla kiinteistöllä''''' ja vaatinut, että kiinteistö määrätään liitettäväksi kunnan järjestämään jätteenkuljetukseen.

Jätelautakunta Kolmenkierrosta saadut tiedot 

Jätelautakunta Kolmenkierto on pyytänyt kesällä 2018 kiinteistön ''''' omistajalta kahteen kertaan kirjallisesti selvitystä siitä, miksi kiinteistöllä ei ole tyhjennettävää asumisesta syntyvän jätteen jäteastiaa, vaikka kiinteistöllä asuu väestötietojärjestelmän mukaan viisi asukasta. Väestötietojärjestelmästä 28.2.2019 saadun tiedon mukaan kiinteistöllä asuisi neljä asukasta.

Asiasta on tehty em. kirjallinen vireillepano ympäristölautakunnalle, koska vastinetta selvityspyyntöihin ei saatu.

Kiinteistötietoja

Kiinteistö ''''' sijaitsee pienteollisuusalueella ja sillä on yksi vuonna 1988 rakennettu kokonaispinta-alaltaan 2399 m2 :n suuruinen teollisuusrakennus. Teollisuusrakennuksessa on rakennusvalvonnan tietokannan mukaan yksi 54 m2:n suuruinen asuinhuoneisto.

Kiinteistöllä on useita yrityksiä vuokralaisina.

ASIAN KÄSITTELY   

Selvityspyyntö ja saadut selvitykset 

Kiinteistön ''''' omistajalta on pyydetty asiaan selvitystä 11.1.2019 päivätyllä selvityspyyntökirjeellä.

Kiinteistön omistajan edustaja on toimittanut asiaan 14.2.2019 kirjallisen selvityksen, jossa todetaan mm. seuraavia asioita: Tilat ovat vuokrattuina esimerkiksi varastotiloina, tuotantotiloina tai kuntosalikäyttöön. Tämä vastaa kyseisen kiinteistön käyttötarkoitusta. Kiinteistöllä ei asuta, eikä sen tiloja vuokrata siihen tarkoitukseen. Näin ollen syitä liittyä asumisjätteen jätehuollon piiriin ei ole. Lisäksi selvityksessä on todettu, että kyseisellä kiinteistöllä on päiväsaikaan ja satunnaisesti myös iltaisin paikallisisännöitsijä, jonka mukaan kiinteistöllä ei asuta.

Puhelimitse saadut tiedot

Kolmen väestötietojärjestelmään kiinteistön asukkaaksi merkityn henkilön osalta saatiin puhelimitse tieto, että he eivät asu kiinteistöllä. Heidän osaltaan kirjojen pitäminen kiinteistöllä liittyy postin kulkuun yrityksen reissuluonteisen työn vuoksi. Heille vuokrattu tila on varastotila, jota ei käytetä asumiseen, eikä kyseinen varasto myöskään sovellu asumistarkoitukseen.

Kuuleminen

Jätehuoltoviranomaista on kuultu 5.3.2019 asiassa saatujen tietojen johdosta.

Jätehuoltoviranomainen on antanut 7.3.2019 vastineensa, jossa todetaan mm. seuraavia asioita:

Jätehuoltoviranomaisen virallinen tietolähde asumisen tietojen suhteen on väestötietojärjestelmä. Tällä hetkellä kiinteistöllä asuu väestötietojärjestelmän tietojen mukaan vakituisesti kolme henkilöä, joten kiinteistön on kuuluttava kunnan järjestämään jätteenkuljetukseen. Asumisessa syntyvä jäte on jätelain mukaan luovutettava kunnan järjestämään jätteenkuljetukseen. Kiinteistöllä kirjojaan pitävien vastuulla on siirtää ne pois sieltä, jos siellä ei tosiasiallisesti asuta, tai liittyä jätteenkuljetukseen.

Lisätiedot: ympäristötarkastaja Ville Hämäläinen puh. 040 314 4730

Ehdotus

Esittelijä

  • Katariina Serenius, ympäristövalvontapäällikkö, katariina.serenius@tuusula.fi

Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta päättää, että asiassa ei ole perusteita aloittaa hallintopakkotoimenpiteitä kiinteistön 858-401-2-336 liittämiseksi kunnan järjestämään jätteenkuljetukseen ja asian käsittely ympäristönsuojeluviranomaisessa lopetetaan. 

Perustelut 

Oikeusohjeita

Jätelain (646/2011) 32 §:n 1 momentin mukaan kunnan on järjestettävä seuraavien, muiden kuin vaarallisten jätteiden jätehuolto: 1) vakinaisessa asunnossa, vapaa-ajan asunnossa, asuntolassa ja muussa asumisessa syntyvä jäte, mukaan lukien sako- ja umpikaivoliete; 2) kunnan hallinto- ja palvelutoiminnassa syntyvä yhdyskuntajäte; 3) liikehuoneistossa syntyvä yhdyskuntajäte, joka kerätään kiinteistöllä yhdessä 1 ja 2 kohdassa tarkoitetun jätteen kanssa; 4) muu yhdyskuntajäte, joka kerätään yhdessä 1–3 kohdassa tarkoitetun jätteen kanssa alueellisessa putkikeräys- tai muussa vastaavassa keräysjärjestelmässä.

Jätelain (646/2011) 41 §:n 1 momentin mukaan kiinteistön haltijan tai muun jätteen haltijan on luovutettava 32 §:n mukaisesti kunnan vastuulle kuuluva jäte alueella järjestettyyn kiinteistöittäiseen jätteenkuljetukseen tai kunnan järjestämään alueelliseen vastaanottopaikkaan.

Asiaperustelut

Asian käsittelyssä saatujen tietojen perusteella kiinteistöllä ei asuta, eikä kiinteistön tiloja ole vuokrattu asumiskäyttöön. Kiinteistöllä ei tämän perusteella muodostu asumisessa syntyvää jätettä, eikä kiinteistöllä ole siten velvollisuutta liittyä kunnan järjestämään jätteenkuljetukseen.

Kysymyksessä on pienteollisuusalueella sijaitseva suurehko teollisuusrakennus, jossa on useita vuokralaisia. Kiinteistön omistaja valvoo kiinteistön käyttötarkoitusta ja vuokrasopimuksia. Asian selvittäminen osoitti, että kiinteistön vuokralaisilla voi olla tarvetta pitää kirjoja kiinteistöllä esimerkiksi postin kulkemisen vuoksi, vaikka he eivät käyttäisi vuokraamiaan tiloja asumiseen. Ympäristölautakunta katsoo selvitetyksi, ettei kiinteistöllä väestörekisterin tiedosta huolimatta asuta.

Edellä kerrotun perusteella asiassa ei ole perusteltua aloittaa hallintopakkotoimenpiteitä kiinteistön liittämiseksi kunnan järjestämään jätteenkuljetukseen ja asian käsittely voidaan ympäristönsuojeluviranomaisessa lopettaa. 

Oikeusohjeet  

Jätelaki (646/2011) 28 §, 32 §, 35 §, 36 §, 41 §, 122 §

Hallintolaki (434/2003)

Tuusulan kunnan hallintosääntö (Tuusulan kunnanvaltuusto 10.12.2018 § 150); ja

Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen toimintasääntö (Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta 15.1.2019 § 4).

Muutoksen haku

Tähän päätökseen saa hakea muutosta valittamalla Helsingin hallinto-oikeuteen. Valitusosoitus on päätöksen liitteenä.

Päätöksen täytäntöönpano

Päätösote + valitusosoitus tavallisena kirjeenä

- Jätelautakunta Kolmenkierto

- Kiinteistön ''''' omistaja               

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Satu Rauhala poistui kokouksesta esteellisyysjäävinä tämän pykälän käsittelyn ajaksi.

Tiedoksi

Edellä olevan tiedoksiannon mukaan.

Muutoksenhaku

Valitusosoitus

Valitusviranomainen

Tähän päätökseen saa hakea valittamalla muutosta Helsingin hallinto-oikeudelta.

Valitusaika

Määräaika valituksen tekemiselle on kolmekymmentä (30) päivää tämän päätöksen tiedoksisaannista, sitä päivää lukuun ottamatta.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, päätöksen antopäivänä, seitsemän päivän kuluessa kirjeen lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.

Valitusoikeus on:

  • sillä, jonka oikeutta tai etua asia saattaa koskea (asianosainen)
  • rekisteröidyllä yhdistyksellä tai säätiöllä, jonka tarkoituksena on ympäristön-, terveyden- tai luonnonsuojelun taikka asuinympäristön viihtyisyyden edistäminen ja jonka toiminta-alueella kysymyksessä olevat ympäristövaikutukset ilmenevät
  • toiminnan sijaintikunnalla ja muulla kunnalla, jonka alueella toiminnan ympäristövaikutukset ilmenevät
  • elinkeino-, liikenne ja ympäristökeskuksella ja valvontaviranomaisella ja vaikutusalueen kunnan ympäristönsuojeluviranomaisella.

Valituskirjelmän sisältö ja allekirjoittaminen

Helsingin hallinto-oikeudelle osoitettavassa valituskirjelmässä on ilmoitettava:

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • valittajan nimi ja kotikunta
  • postiosoite ja puhelinnumero ja mahdollinen sähköpostiosoite, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa (mikäli yhteystiedot muuttuvat, on niistä ilmoitettava Helsingin hallinto-oikeudelle)
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.
  • valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen allekirjoitus, ellei valituskirjelmää toimiteta sähköisesti (faksilla tai sähköpostilla)

Valituskirjelmän liitteet

Valituskirjelmään on liitettävä:

  • tämä päätös alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
  • mahdollinen asiamiehen valtakirja tai toimitettaessa valitus sähköisesti selvitys asiamiehen toimivallasta

Valituksen toimittaminen

Valituskirjelmä liitteineen on toimitettava Helsingin hallinto-oikeudelle. Valituskirjelmän on oltava perillä määräajan viimeisenä päivänä ennen virka-ajan päättymistä. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valitusasiakirjat toimittaa valitusviranomaiselle ensimmäisenä sen jälkeisenä arkipäivänä.

Omalla vastuulla valitusasiakirjat voi lähettää postitse tai lähetin välityksellä. Postiin valitusasiakirjat on jätettävä niin ajoissa, että ne ehtivät perille ennen valitusajan päättymistä.

Valituskirjelmän voi toimittaa myös sähköisesti (faksina tai sähköpostilla) toimitetun valituskirjelmän on oltava käytettävissä vastaanottolaitteessa tai tietojärjestelmässä määräajan viimeisenä päivänä ennen virka-ajan päättymistä.

Helsingin hallinto-oikeuden kirjaamon yhteystiedot:

  • käyntiosoite:                                 Radanrakentajantie 5
  • postiosoite:                                   Radanrakentajantie 5, 00520 HELSINKI
  • puhelin:                                        029 56 42069 (ma-pe klo 12.00 - 15.00)
  • faksi:                                            029 56 42079
  • sähköposti:                                  helsinki.hao@oikeus.fi
  • aukioloaika:                                 maanantaista perjantaihin kello 8.00 – 16.15.

Oikeudenkäyntimaksu

Tuomioistuinmaksulain (11.12.2015 /1455) mukaisesti hallinto-oikeudessa valituksen käsittelystä perittävä oikeudenkäyntimaksu on 260 euroa. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä. Maksua ei myöskään peritä eräissä asiaryhmissä eikä myöskään mikäli asianosainen on muualla laissa vapautettu maksusta. Maksuvelvollinen on vireillepanija ja maksu on valituskirjelmäkohtainen.