Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta, kokous 8.10.2019

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 86 Terveydensuojelulain mukaisen määräyksen antaminen / Fox Shed, Sibeliuksenkatu 25, 04400 Järvenpää

TUUDno-2019-1880

Valmistelija

  • Ari Antila, terveystarkastaja, ari.antila@tuusula.fi

Perustelut

Terassiravintola-Fox Shed / Erja Saarelainen toimitti Keski-Uudenmaan ympäristökeskukseen 11.7.2018 terveydensuojelulain 13 §:n mukaisen ilmoituksen, joka koskee kävelykadulla osoitteessa Sibeliuksenkatu 25, 04400 Järvenpää sijaitsevalla terassilla soitettavaa musiikkia. Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta käsitteli ilmoitusasian kokouksessaan 9.10.2018. Ilmoituksen johdosta annetun määräyksen (§ 98) mukaan toiminta Fox Shed –terassiravintolassa on järjestettävä siten, että se ei häiritse lähitalojen asukkaiden nukkumista ja että terassilla mahdollisesti soitettavasta musiikista ei saa kantautua asuntoihin sosiaali- ja terveysministeriön asumisterveysasetuksen (545/2015) toimenpiderajoja ylittävää melua.


Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen terveystarkastaja suoritti 26.6.2019 terveydensuojelulain mukaisen asunnontarkastuksen osoitteessa Tupalantie 2 A 12  04400 Järvenpää terveyshaittaepäilyn johdosta. Asukkaat olivat kokeneet läheisestä terassiravintola Fox Shedistä kantautuvan asuntoihin toistuvasti häiritsevää musiikkimelua. Tarkastuksessa tehtyjen havaintojen ja äänitasomittausten perusteella terveysvalvonnalla oli syytä epäillä, että ravintolassa soitettavasta musiikista aiheutuu talon asukkaille terveydensuojelulain tarkoittamaa terveyshaittaa, eikä toimija noudata Keski-Uudenmaan ympäristölautakunnan 9.10.2018 antamaa määräystä. Fox Shed-ravintolan toiminnanharjoittajaa kehotettiin 28.6.2019 päivätyllä tarkastuspöytäkirjalla teettämään ulkopuolisella asiantuntijalla äänitekninen tutkimus, jolla selvitetään hyväksyttävät äänitasot terassilla soitettavalle musiikille. Tutkimuksen tulosten perusteella kehotettiin teettämään omavalvontasuunnitelma, jonka mukaisesti toimimalla toiminnanharjoittaja varmistuu siitä, että lähitalojen asukkaille ei aiheudu terassiravintolan toiminnasta asumisterveysasetuksen toimenpiderajat ylittävää meluhaittaa.

Toiminnanharjoittaja ei teettänyt ääniteknistä tutkimusta annetun kehotuksen mukaisesti. Keski-Uudenmaan ympäristökeskukseen on tullut meluhaittailmoituksia Fox Shed -terassilla soitettavasta musiikista toiminnanharjoittajalle annetun toimenpidekehotuksen jälkeen.

Kuuleminen
Keski-Uudenmaan ympäristökeskus varasi 29.8.2019 päivätyllä kirjeellä Fox Shedin toiminnanharjoittajalle mahdollisuuden tulla kuulluksi vireillä olevan päätösesityksen johdosta. Severi Kettu esittää 4.9.2019 toimitetussa vastineessa kritiikkiä 26.6.2019 tehdyn tarkastuksen johtopäätöksestä ja sen johdosta annetusta kehotuksesta seuraavasti:


”A-painotettujen keskiäänitasojen lisäksi mitattiin matalien taajuuksien keskiäänitasoja terssikaistoittain (20…200Hz). Kahden mittaustuloksen perusteella tehty arvio päiväajan toimenpiderajan (klo 07-22) LAeq, 1h ylityksestä on mielestämme epäoikeudensukainen.
Mittaukset, joiden mukaan arvio on tehty, suoritettiin ainoastaan musiikin soidessa aikavälillä 21.12,21 – 21.26,23 ja 21.35,41 – 21.55,53. Live-musiikki ei ole koskaan täysin tasalaatuista, jonka vuoksi tunnin keskiäänitasoja ei tulisi arvioida muutaman lyhyen mittauksen perusteella. Lisäksi sosiaali- ja terveysministeriön asumisterveysohjeessa (2003) kerrotaan ohjearvoista seuraavasti: Asunnossa ja muussa oleskelutilassa esiintyvän melun voidaan katsoa olevan taulukoissa 2 ja 3 esitettyjen ohjearvojen mukaisia, kun ohjearvon ylittymisiä yli 3 dB:llä on enintään noin 10 %:ssa vuoden vuorokausista kuitenkin siten, että yli 5 dB:n ylittymisiä ei ole enempää kuin 20 – 30 vuorokautena vuodessa eikä yli 10 dB:n ylittymisiä esiinny lainkaan.


Näiden asioiden perusteella on mielestämme kohtuutonta vaatia meiltä toimenpiteitä, jotka terveystarkastaja meille asetti.”

Ehdotus

Esittelijä

  • Jaana Niemi-Aro, vs. terveysvalvonnanpäällikkö, jaana.niemi-aro@tuusula.fi

Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta antaa seuraavan terveydensuojelulain 51 §:n mukaisen määräyksen:

Päävelvoite
Toiminta Fox Shed –terassilla osoitteessa Sibeliuksenkatu 25, 04400 Järvenpää on järjestettävä siten, että terassilla soitettavasta musiikista ei kantaudu asuntoihin sosiaali- ja terveysministeriön asumisterveysasetuksen (545/2015) toimenpiderajoja ylittävää melua.

Uhkasakko
Päävelvoitteen tehosteeksi asetetaan 4 000 euron uhkasakko.

Perustelut
Terassiravintola Fox Shedissä on ollut toimintakausillaan useita musiikkiesityksiä. Keski-Uudenmaan ympäristökeskukseen tulleiden yhteydenottojen perusteella on syytä epäillä, että terassiravintola Fox Shedissä soitettava musiikki kuuluu edelleen toistuvasti läheisen asuinkerrostalon huoneistoon. 26.6.2019 tehdyssä asunnontarkastuksessa todettiin, että terassiravintolassa soitettava musiikki kuului selvästi asuntoon ja suuntaa-antavien mittausten perusteella oli syytä epäillä, että asuntoon kuuluva musiikkimelu ylittää asumisterveysasetuksessa asunnon ääniolosuhteille asetetun toimenpiderajan. Terveysvalvonta arvioi asukkailla olevan vain vähän mahdollisuuksia välttyä melulle altistumiselta. Terveysvalvonnan arvion mukaan musiikkimelusta voi aiheutua lähitalojen asukkaille terveydensuojelulain tarkoittamaa terveyshaittaa.

Terveydensuojelulain (763/1994) tarkoituksena on väestön ja yksilön terveyden ylläpitäminen ja edistäminen sekä ennalta ehkäistä, vähentää ja poistaa sellaisia elinympäristössä esiintyviä tekijöitä, jotka voivat aiheuttaa terveyshaittaa. Terveydensuojeluviranomainen katsoo, että toiminnanharjoittajan tulee olla selvillä asutuksen välittömässä läheisyydessä järjestämiensä toistuvien musiikkiesitysten melutasoista ja estää musiikista aiheutuvaa häiriötä asumiselle.


Terveydensuojelulain 26 §:n mukaan asunnon ja muun sisätilan sisäilman puhtauden, lämpötilan, kosteuden, melun, ilmanvaihdon, valon, säteilyn ja muiden vastaavien olosuhteiden tulee olla sellaiset, ettei niistä aiheudu asunnossa tai sisätilassa oleskeleville terveyshaittaa. Meluhaitan arvioimiseen asunnossa sovelletaan sosiaali- ja terveysministeriön asumisterveysasetuksessa (545/2015) määriteltyjä toimenpiderajoja. Terveyshaittaa arvioitaessa otetaan lisäksi huomioon melulle altistumisen todennäköisyys, toistuvuus, kesto, ajankohta sekä mahdollisuudet välttyä kyseiselle melulle altistumiselta.


Terveydensuojelulain 27 §:n mukaan: Jos asunnossa tai muussa oleskelutilassa esiintyy melua, tärinää, hajua, valoa, mikrobeja, pölyä, savua, liiallista lämpöä tai kylmyyttä taikka kosteutta, säteilyä tai muuta niihin verrattavaa siten, että siitä voi aiheutua terveyshaittaa asunnossa tai muussa tilassa oleskelevalle, toimenpiteisiin haitan ja siihen johtaneiden tekijöiden selvittämiseksi, poistamiseksi tai rajoittamiseksi on ryhdyttävä viipymättä.


Terveydensuojelulain 51 §:n mukaan kunnan terveydensuojeluviranomaisella on oikeus antaa yksittäisiä kieltoja ja määräyksiä, jotka ovat välttämättömiä terveyshaitan poistamiseksi tai sen ehkäisemiseksi.

Terveydensuojelulain 53 §:n mukaan kunnan terveydensuojeluviranomainen voi tehostaa tämän lain nojalla antamaansa kieltoa tai määräystä uhkasakolla.


Severi Ketun vastineessaan esittämä kritiikki suuntaa-antavien mittausjaksojen pituudesta ei ole aiheellinen, koska viranomaistarkastuksen aikana terassilla soitettu musiikki jatkui vähintään tunnin ajan ominaisuuksiltaan tasalaatuisena ja kumpaankin mittausjaksoon osui useita kappaleita sekä niiden väliset hiljaiset tauot. Kahden erillisen mittausjakson tulokset olivat keskenään yhteneväiset. Mittauksen aikana mittaustuloksen kehittymistä seuraamalla arvioitiin milloin ääniolosuhteita riittävästi edustava mittausjakso on saavutettu.

Severi Ketun vastineessaan viittauksena käyttämä sosiaali- ja terveysministeriön asumisterveysohje (2003) on korvattu vuonna 2015 asumisterveysasetuksella ja Valviran vuonna 2016 julkaisemalla asumisterveysasetuksen soveltamisohjeella. Voimassa olevissa säädöksissä ei ole enää määritelty viitteellisiä hyväksyttävissä olevia määriä meluohjearvot ylittäville vuorokausille.

Täytäntöönpano
Päätöstä on noudatettava mahdollisesta muutoksenhausta huolimatta, ellei valitusviranomainen toisin määrää.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.


Muutoksenhaku

VALITUSOSOITUS

Valitusoikeus

Tähän päätökseen tyytymätön saa hakea siihen muutosta valittamalla hallinto-oikeuteen. Valitus on tehtävä kirjallisesti.

Valitusviranomainen

Päätökseen haetaan muutosta Helsingin hallinto-oikeudelta.

Valitusviranomaisen yhteystiedot
Helsingin hallinto-oikeus
Radanrakentajantie 5
00520 Helsinki
Puhelin 029 56 42000
Faksi 029 56 42079
sähköposti helsinki.hao@oikeus.fi

Valitusaika ja tiedoksisaanti

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaantipäivästä. Ajan laskeminen alkaa tiedoksisaantipäivää seuraavasta päivästä. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, lauantai, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, jouluaatto tai juhannusaatto, valitusaika jatkuu kuitenkin vielä seuraavan arkipäivän virka-ajan päättymiseen.

Tiedoksisaantipäivä lasketaan seuraavasti:

  • Jos päätös on luovutettu asianosaiselle tai tämän edustajalle tiedoksisaantipäivä ilmenee tiedoksiannosta laaditusta kirjallisesta todistuksesta
  • Jos päätös on lähetetty postitse saantitodistusta vastaan, tiedoksisaantipäivä ilmenee saantitodistuksesta
  • Jos päätös on postitettu tavallisena kirjeenä sen katsotaan tulleen tiedoksi seitsemäntenä päivänä postituspäivästä, jollei muuta ilmene
  • Jos päätös on annettu tiedoksi muulle henkilölle kuin asianosaiselle tai tämän edustajalle (sijaistiedoksianto), katsotaan asianosaisen saaneen päätöksen tiedoksi kolmantena päivänä sijaistiedoksiantoa koskevan tiedoksisaantitodistuksen osoittamasta päivästä

Valituskirjelmän sisältö ja allekirjoittaminen

Valituskirjelmässä, joka osoitetaan hallinto-oikeudelle, on ilmoitettava seuraavat asiat:

  • päätös johon muutosta haetaan
  • valittajan nimi ja kotikunta
  • postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset voidaan toimittaa
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta, mitä muutosta siihen vaaditaan tehtäväksi ja millä perusteilla muutosta vaaditaan

Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä taikka jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituskirjelmässä on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valituskirjelmä.

Valituskirjelmän liitteet

Valituskirjelmään on liitettävä:

  • valituksenalainen päätös alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • tiedoksisaantitodistus tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
  • asiamiehen valtakirja, mikäli asiamiehenä ei toimi asianajaja tai yleinen oikeusavustaja
  • mahdolliset asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle

Valituskirjelmän toimittaminen

Valituskirjelmä on toimitettava valitusajassa hallinto-oikeudelle.

Valituksen voi toimittaa henkilökohtaisesti, postitse tai maksettuna postilähetyksenä, sähköisellä tiedonsiirtomenetelmällä taikka asiamiestä tai lähettiä käyttäen. Valituskirjelmän lähettäminen postitse tai sähköisesti tapahtuu lähettäjän omalla vastuulla. Valituksen on saavuttava viranomaiselle virka-aikana ennen 30 päivän valitusajan päättymistä.

Oikeuslaitoksen Internet-sivuilla on tarkemmat ohjeet asiakirjojen toimittamisesta sähköisesti: http://www.oikeus.fi/fi/index/oikeuslaitos/asiakirjojentoimittaminen.html

Lisätietoja

Tuomioistuinmaksulain (1455/2015) 2 §:n nojalla muutoksenhakijalta peritään oikeudenkäyntimaksua, joka on hallinto-oikeudessa 260 euroa. Saman lain 5 §:ssä on määritelty niistä asioista, joista ei peritä oikeudenkäyntimaksua. Maksua ei myöskään peritä, jos hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi.