Perustelut
Kasvatus- ja sivistyslautakunnan talousarvioesitys on laadittu kunnanhallituksen hyväksymiä laadintaohjeita ja kuntastrategian periaatteita noudattaen. Talousarvion laadintaohjeet ovat esityslistan liitteenä.
Sivistystoimen toimintakatteen kasvu kunnanhallituksen antaman kehyksen mukaan on 3,0 milj. euroa (3,6 %) vuoden 2019 talousarvioon verrattuna.
Kasvatus- ja sivistyslautakunnan alaisen toiminnan kokonaismenot kasvavat 2,5 % (2,2 milj. euroa) ja tuotot laskevat 4,1 % (0,5 milj. euroa) vuoden 2019 talousarvioon verrattuna. Toimintakate kasvaa vuoden 2019 toimintakatteeseen verrattuna 3,4 % (2,7 milj. euroa)
Lautakunnan alaisen toiminnan asiakkailta perittävien maksujen perusteet sekä taksat ja maksut tulivat voimaan 1.1.2018
Vuosittaista avustusta maksetaan Taito Uusimaa ry:n ylläpitämille käsityökeskuksille sekä Jokelan kansalaisopistolle. Avustuksia ehdotetaan myönnettäväksi:
- Hyrylän käsityökeskus 14 110 euroa
- Käsityökoulu Helmi 17 085 euroa
- Jokelan Kansalaisopisto 45 645 euroa
Talousarviossa on huomioitava, että uusi hallitusohjelma sisältää paljon sivistyspoliittisia tavoitteita ja uusia avauksia, joita ovat mm. esiopetuksen kaksivuotisuus, varhaiskasvatuksen 1/7 mitoitus, oppivelvollisuusiän korottaminen 18 ikävuoteen, oppilaan ohjauksen ja oppilashuollon palveluiden kehittäminen sekä erityisen tuen kehittäminen ja resursointi. Nämä ovat toteutuessaan laajoja muutoksia varhaiskasvatuksessa ja peruskoulussa ja toisella asteella. Oppivelvollisuusiän korottamisen tarkoituksena on varmistaa, että jokainen peruskoulun päättävä suorittaa toisen asteen koulutuksen. Hallitusohjelmassa on todettu, että oppivelvollisuuden sisään rakennetaan erilaisia opinto- ja tukimuotoja, jotka voidaan sisällyttää toisen asteen tutkintoihin, esimerkiksi kymppiluokat, kansanopistot, työpajatoiminta, kuntoutus, valmentavat koulutukset. Yllämainitut hallitusohjelman tavoitteet voivat tarkoittaa muutoksia Tuusulan sivistyksen tarjoamiin palveluihin ja esimerkiksi varhaiskasvatuksen maksutuottoihin. Palveluverkon osalta on huomioitava, jos ryhmäkokoihin tulee muutoksia.
Henkilöstö
Oppimisen palvelualueella esitetään vakinaistettavaksi muutamia opettajien tehtäviä. Suurin osa perustettavista viroista tulee Kellokosken koululle, jossa oppilasmäärä on noussut mäntsäläläisten oppilaiden myötä. Tuusulan kuvataidekoululle esitetään kahta päätoimista opettajaa sivutoimisten sijaan.
- kaksi (2) päätoimista tuntiopettajaa
- neljä (4) perusopetuksen ja lukion lehtoria
- kaksi (2) perusopetuksen lehtoria
- peruskoulun luokanopettaja
- laaja-alainen erityisopettaja
- kaksi (2) kuvataidekoulun kuvataiteiden opettajaa
Varhaiskasvatuksen kasvun ja oppimisen tukea kehitetään vakinaistamalla nyt hankerahalla työskentelevien taidepedagogien (2) ja perheohjaajan tehtävät. Perheohjaajan tehtävä on matalan kynnyksen yhteistyö perheiden ja huoltajien kanssa.
Investoinnit
Kasvatus- ja sivistyslautakunnan investointiesitys (sisältää koko kunnan hankkeet) on liitteenä.
Ehdotus
Esittelijä
-
Virpi Lehmusvaara, sivistysjohtaja, virpi.lehmusvaara@tuusula.fi
Kasvatus- ja sivistyslautakunta päättää
- hyväksyä liitteen mukaisen talousarvion v. 2020, taloussuunnitelman, vv. 2020 – 2024 sekä investointiohjelman vv. 2020 – 2024 ja esittää ne hyväksyttäväksi kunnanhallitukselle ja edelleen valtuustolle
- esittää, että perustetaan kaksi (2) päätoimista tuntiopettajan tehtävää 1.8.2020 alkaen
- esittää, että perustetaan neljä (4) perusopetuksen ja lukion lehtorin virkaa 1.8.2020 alkaen
- esittää, että perustetaan kaksi (2) perusopetuksen lehtorin virkaa 1.8.2020 alkaen
- esittää, että perustetaan peruskoulun luokanopettajan virka 1.8.2020 alkaen
- esittää, että perustetaan laaja-alaisen erityisopettajan virka 1.8.2020 alkaen
- esittää, että perustetaan kaksi (2) Tuusulan kuvataidekoulun kuvataiteiden opettajan virkaa 1.8.2020 alkaen
- esittää, että perustetaan kaksi (2) taidepedagogin tehtävää 1.8.2020 alkaen
- esittää, että perustetaan perheohjaajan tehtävä 1.8.2020 alkaen
- hyväksyä kuntastrategian tavoitteet ja indikaattorit vuodelle 2020 oppimisen palveluiden ja varhaiskasvatuksen osalta