Tekninen lautakunta, kokous 17.9.2019

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 98 Martta Wendelin päiväkoti, ARK-, RAK-, ja LVISA- suunnittelu, hankintapäätös

TUUDno-2019-1822

Valmistelija

  • Riitta Laurila, suunnitteluarkkitehti, riitta.laurila@tuusula.fi

Perustelut

Esittely ja hankinnan kohde

Rakennettava päiväkoti toteutetaan uudisrakennuksena. Se rakennetaan 10-osastoisena, jossa on tilat laskennallisesti 240 päivähoitoikäiselle lapselle. Hankkeen laajuus on noin 2890 brm2. Hankkeen toiminnalliset ja laadulliset tavoitteet on esitetty hankesuunnitelmassa. Hankkeen tavoitteet täsmennetään suunnittelun alkuvaiheessa suunnitteluryhmän kanssa.

Hankkeen suunnittelumuotona on osina suunnittelu ja alustavana toteutusmuotona on jaettu-urakka. Suunnittelu alkaa syys-lokakuussa 2019 ja tilojen on suunniteltu olevan valmiit käyttöönotettavaksi elokuussa 2022.

Sopimuskauden tavoitteena on alkaa 1.10.2019 ja jatkuu 31.5.2024 saakka.

ARK-, RAK-, ja LVISA- suunnittelusta julkaistiin tarjouspyyntö 1.7.2019 Hilmaan numerolla 2019-014546 ja Euroopan unionin virallisen lehden täydennysosassa (TED) numerolla 2019/S 125-305984. Tarjouspyyntöä korjattiin tulleiden kysymysten ja vastausten perusteella. Korjausilmoitus julkaistiin 13.8.2019 Hilmaan numerolla 2019-016532 ja Euroopan unionin virallisen lehden täydennysosassa (TED) numerolla 2019/S 156-385973. Hankinnasta oli julkaistu ennakkoilmoitus 12.6.2019 Hilmassa numerolla 2019-012990 ja Euroopan unionin virallisen lehden täydennysosassa (TED) numerolla 2019/S 112-274983.

Hankintamenettely oli avoin menettely. Hankinta oli jaettu osiin, ja tarjoaja sai jättää tarjouksen joko yhteen tai useampaan osaan. Tarjouspyynnössä oli kerrottu, että yhdelle tarjoajalle myönnetään enintään kolme osaa.

Hankinnassa noudatetaan julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annettua lakia (1397/2016). Hankinnan arvo ylittää hankintalain 26 §:ssä ilmoitetun Eu-kynnysarvon.

Tarjousten käsittely

Tarjousten avaamisen jälkeen suoritettiin määräajassa saapuneiden tarjousten tarkistus ja arviointi. Tarjousten käsittely ennen vertailua on kolmivaiheinen, ensin avataan saapuneet tarjoukset ja tämän jälkeen tarkistetaan tarjousten tarjouspyynnönmukaisuus ja tarjoajien kelpoisuusehtojen täyttyminen. Tarjouspyynnön vastaiset tarjoukset hylätään ja vaatimukset täyttävät tarjoukset otetaan mukaan tarjousvertailuun.

Tarjousten avaus, tarjouspyynnönmukaisuus ja tarjoajien kelpoisuus.

Tarjouksia saatiin määräaikaan 2.9.2019 klo 12.00 mennessä 15 kappaletta. Tarjoukset avattiin suljetussa tilaisuudessa 2.9.2019 hankintayksikön tiloissa. Määräajan jälkeen saapuneita tarjouksia tuli yksi. Koska tarjous on jätetty määräajan jälkeen, sitä ei oteta huomioon tarjousten vertailussa.

Avaamisen jälkeen suoritettiin määräajassa saapuneiden tarjousten tarkistus ja arviointi. Kaikki tarjoukset olivat tarjouspyynnön mukaisia ja tarjoajat täyttivät Yhteisen eurooppalaisen hankinta-asiakirjan (ESPD) sekä tarjouspyynnössä kohdassa Tarjouspyynnön muut ehdot. pyydetyt kelpoisuusehdot.

Rakennesuunnittelusta yksi tarjous oli ehdollinen, jolloin se oli tarjouspyynnön vastainen ja se tulee hylätä. Rakennesuunnittelusta tarjouksen antaneiden kanssa käytiin sähköpostitse selonottoneuvottelu. Vastaukset selonottoon ovat hyväksyttäviä ja on huomioitu vertailussa.

Tarjoajilla oli mahdollisuus esittää tarjouspyyntöön liittyviä lisäkysymyksiä. Määräaikaan 9.8.2019 klo 12.00 mennessä esitettiin kysymyksiä, joihin vastattiin tarjouspalvelu.fi:n kautta kaikille tarjoajille 7. – 9.8.2019.

Tarjousvertailu

Tarjouspyynnössä oli kerrottu, että hankintaa toteuttamaan valitaan yksi tarjoaja jokaiseen osaan, kuitenkin niin, että yhdelle tarjoajalle myönnetään enintään kolme osaa. Tarjousten vertailuperusteena on kokonaistaloudellisesti edullisin perusteena paras hinta-laatusuhde. Laatuvertailun perusteet ja arviointikriteerit kerrottiin tarkemmin tarjouspyynnön liitteessä Tarjouspyyntö, valintaperusteet, täsmennetty ja täydennetty 12.8.2019.

Tarjousten vertailut ja pisteytykset sanallisine perusteluineen ovat tämän päätöksen liitteenä.

Osa-alue 1, Pää- ja arkkitehtisuunnittelu:

Arkkitehdit AFKS Oy, 
kokonaispisteet 74,92 pistettä

Osa-alue 2, Rakennesuunnittelu:

Ideastructura Oy, 
kokonaispisteet 73,10 pistettä

Osa-alue 3, LVIA-suunnittelu:

Rejlers Finland Oy,
kokonaispisteet 90,00 pistettä

Osa-alue 4, Sähkösuunnittelu:

Rejlers Finland Oy, 
kokonaispisteet 89,60 pistettä


Hankintapäätös

Hankintapäätöksen tiedoksianto ei merkitse sopimuksen syntymistä. Valittujen tarjoajien kanssa tehdään erillinen kirjallinen hankintasopimus, kun hankintapäätös on saanut lainvoiman. Sopimus voidaan solmia aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun asianosainen on saanut päätöksen valitusosoituksineen tiedoksi.

Toimivalta

Tuusulan kunnanvaltuuston 10.12.2018 § 150 hyväksymän hallintosäännön toimivaltasäännösten mukaan lautakunta päättää hankinnoista, joiden arvo on vähintään 200.000 euroa.

Tarjouspyyntöasiakirjat ja tarjoukset ovat nähtävänä kokouksessa pyydettäessä. Voittaneet tarjoukset ovat nähtävänä oheismateriaalina kokoustyötilassa.

 

Ehdotus

Esittelijä

  • Ritva Lappalainen, tilapalvelupäällikkö, ritva.lappalainen@tuusula.fi

Tekninen lautakunta päättää

  • valita tarjouskilpailussa kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen tehneet tarjoajat toteuttamaan hankinta
    • Osa-alue 1, Pää- ja arkkitehtisuunnittelu: Arkkitehdit AFKS Oy
    • Osa-alue 2, Rakennesuunnittelu: Ideastructura Oy
    • Osa-alue 3, LVIA-suunnittelu: Rejlers Finland Oy
    • Osa-alue 4, Sähkösuunnittelu: Rejlers Finland Oy
  • oikeuttaa tilapalvelupäällikkö Ritva Lappalaisen allekirjoittamaan hankintasopimus sekä mahdollinen väliaikainen hankintasopimus, mikäli hankintapäätöksestä valitetaan markkinaoikeuteen
     
  • tarkastaa ja hyväksyä pöytäkirjan tämän asian osalta välittömästi kokouksessa.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

tarjoajat, pormestari, kuntakehitysjohtaja, sivistysjohtaja, Esa Koskinen, Jouko Rautiainen, Raimo Kotilainen, Hannamari Halinen, Tiina Simons, Inkeri Kontiola, Riitta Laurila

Muutoksenhaku

Oikaisuohje ja valitusosoitus (Kansallisen ja EU-kynnysarvon ylittävät hankinnat)

Julkista hankintaa koskevaan päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun voidaan julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (hankintalaki) mukaan hakea muutosta vaatimalla hankintayksiköltä oikaisua (hankintaoikaisu). Asia voidaan myös saattaa valituksella markkina-oikeuden käsiteltäväksi, mikäli hankinnan arvo ylittää hankintalain 25 §:n mukaisen kynnysarvon.

Kansallisen kynnysarvon suuruus on 1.1.2017 lähtien:

– 60.000 €  tavarat– ja palvelut
– 400.000 € terveydenhoito- ja sosiaalipalvelut
– 300.000 € muut erityiset palvelut
– 150.000 € rakennus- ja käyttöoikeusurakat
– 500.000 € käyttöoikeussopimukset

I Oikaisuohje
Hankintayksikön päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun tyytymätön voi vaatia hankintalain 132–135 §:n mukaan hankintaoikaisua. Hankintaoikaisua voi vaatia hankintayksiköltä kirjallisesti tarjouskilpailuun osallistunut tarjoaja tai osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas eli se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen).

Asianosaisen on vaadittava hankintaoikaisua 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta hankintamenettelyssä tehdystä ratkaisusta.

Sähköistä tiedoksiantoa käytettäessä hankintapäätös oheisasiakirjoineen katsotaan saadun tiedoksi sinä päivänä, jolloin päätöksen oheisasiakirjoineen sisältävä sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä. Tällaisena ajankohtana pidetään viestin lähettämispäivää, jollei asiassa esitetä luotettavaa selvitystä tietoliikenneyhteyksien toimimattomuudesta tai vastaavasta muusta seikasta, jonka johdosta sähköinen viesti on saapunut vastaanottajalle myöhemmin.

Jos tiedoksianto toimitetaan postitse kirjeellä vastaanottajalle, vastaanottajan katsotaan saaneen asiasta tiedon seitsemäntenä päivänä sen lähettämisestä, jollei tiedoksiannon näytetä tapahtuneen myöhemmin. Käytettäessä todisteellista tiedoksiantotapaa, tiedoksianto katsotaan tapahtuneeksi saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.

Hankintaoikaisun sisältö
Hankintaoikaisusta on käytävä ilmi vaatimukset perusteineen. Hankintaoikaisusta on käytävä ilmi oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Hankintaoikaisuun on liitettävä asiakirjat, joihin vaatimuksen tekijä vetoaa, jolleivät ne jo ole hankintayksikön hallussa.

Toimitusosoite
Hankintaoikaisu toimitetaan hankintayksikölle.

Hankintayksikön yhteystiedot:
Tuusulan kunta
(päätöksen tehnyt toimielin tai viranhaltija)
PL 60, 04301 Tuusula
Hyryläntie 16
kirjaamo@tuusula.fi

Hankintaoikaisun käsittelee päätöksentekijä.

Hankintaoikaisun vireilletulo ja käsittely eivät vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosainen voi hankintalain nojalla hakea muutosta valittamalla markkinaoikeuteen.

II Valitusosoitus markkinaoikeuteen

Tarjoaja, osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas tai muu taho, jota asia koskee, voi saattaa asian markkinaoikeuden käsiteltäväksi tekemällä valituksen.

Hankintalain 146 §:n mukaan markkinaoikeuden käsiteltäväksi valituksella ei voida saattaa hankintayksikön sellaista päätöstä tai muuta ratkaisua, joka koskee:
1) yksinomaan hankintamenettelyn valmistelua
2) sitä, että hankintasopimusta ei jaeta osiin 75 §:n nojalla
3) sitä, että 93 §:ssä tarkoitetun kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytetään yksinomaan hal-vinta hintaa tai kustannuksia

Hankintalain 146 §:n mukaan puitejärjestelyyn perustuvaan hankintaan ei saa hakea valittamalla muutosta, jollei markkinaoikeus myönnä asiassa käsittelylupaa. Lupa on myönnettävä, jos: asian käsittely on lain soveltamisen kannalta muissa samanlaisissa asioissa tärkeää; tai siihen on painava, hankintayksikön menettelyyn liittyvä syy.

Jollei toisin säädetä, valitus on tehtävä kirjallisesti 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintaa koskevasta päätöksestä valitusosoituksineen.

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista, jos hankintayksikkö on tehnyt hankinta- tai käyttöoikeussopimuksen hankintalain 130 §:n 1 tai 3 kohdan nojalla noudattamatta odotusaikaa.

Valitus on tehtävä kuuden kuukauden kuluessa hankintapäätöksen tekemisestä siinä tapauksessa, että ehdokas tai tarjoaja on saanut tiedon hankintapäätöksestä valitusosoituksineen ja hankintapäätös tai valitusosoitus on ollut olennaisesti puutteellinen.

Sähköistä tiedoksiantoa käytettäessä hankintapäätös oheisasiakirjoineen katsotaan saadun tiedoksi sinä päivänä, jolloin päätöksen oheisasiakirjoineen sisältävä sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä. Tällaisena ajankohtana pidetään viestin lähettämispäivää, jollei asiassa esitetä luotettavaa selvitystä tietoliikenneyhteyksien toimimattomuudesta tai vastaavasta muusta seikasta, jonka johdosta sähköinen viesti on saapunut vastaanottajalle myöhemmin.

Jos tiedoksianto toimitetaan postitse kirjeellä vastaanottajalle, vastaanottajan katsotaan saaneen asiasta tiedon seitsemäntenä päivänä sen lähettämisestä, jollei tiedoksiannon näytetä tapahtuneen myöhemmin. Käytettäessä todisteellista tiedoksiantotapaa, tiedoksianto katsotaan tapahtuneeksi saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.

Valituksen sisältö
Valituksessa on ilmoitettava hankinta-asia, jota valitus koskee, sekä valittajan vaatimukset ja niiden perusteet. Puitejärjestelyyn perustuvan hankinnan osalta valituskirjelmässä on esitettävä, minkä vuoksi käsittelylupa tulisi myöntää.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatija on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta. Lisäksi on ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa. Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valituskirjelmä.

Valitukseen on liitettävä alkuperäisenä tai jäljennöksenä päätös, johon haetaan muutosta, sekä todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta. Valitukseen on liitettävä asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi. Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten hallintolainkäyttölain 21 §:ssä säädetään.

Valituksen toimittaminen
Valitus on toimitettava markkinaoikeudelle. Valituksen tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen markkinaoikeuden virka-ajan päättymistä. Itse tiedoksisaantipäivää ei lasketa mukaan.

Valituksen voi toimittaa markkinaoikeuden kansliaan henkilökohtaisesti, asiamiestä käyttäen, lähetin välityksellä, postitse, telekopiona tai sähköpostin avulla kuten laissa sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa (13/2003) säädetään. Jos vireillepanon viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa asiakirjat toimittaa markkinaoikeudelle ensiksi seuraavana arkipäivänä.

Valituskielto
Hankintalain 163 §:n mukaan markkinaoikeuden toimivaltaan kuuluvaan asiaan ei saa hakea muutosta kuntalain eikä hallintolainkäyttölain nojalla.

Puitejärjestelyyn perustuvaan hankintaan ei saa hakea muutosta valittamalla, jollei markkinaoikeus myönnä asiassa käsittelylupaa hankintalain 146 §:n mukaisesti.

Muutoksenhausta ilmoittaminen hankintayksikölle
Hankintalain 148 §:n nojalla hankinta-asiaan muutosta hakevan on kirjallisesti ilmoitettava hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava hankintayksikölle viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeuteen. Ilmoitus on toimitettava hankintayksikön kohdassa I mainittuun osoitteeseen.

Markkinaoikeuden osoite ja muut yhteystiedot
Markkinaoikeus
Radanrakentajantie 5, 00520 Helsinki
puh. 029 564 3300
fax 029 564 3314
markkinaoikeus@oikeus.fi