Perustelut
Asiaselostus
Kaavoitus pyytää lausuntoa Hyrylän palvelukeskustan asemakaavan muutosehdotuksesta. Lautakunnan esityslistan mukana jaetaan kaavaluonnos ja -selostus, alustavia havainnekuvia kohteesta ja hankkeesta tehdyt liikennetarkastelut. Aineisto on nähtävissä kokonaisuudessaan kunnan verkkosivuilla www.Tuusula.fi > Asuminen ja ympäristö > Kaavoitus ja maankäyttö > Kaavoitus > Vireillä olevat kaavahankkeet >Hyrylän palvelukeskus. Lausunnon antamiselle on saatu jatkoaikaa 8.3.2022 saakka.
Suunnittelualue sijaitsee Tuusulan kuntakeskuksessa, Hyrylässä. Alue käsittää nk. vanhan ostoskeskuksen, kirjaston ja Esikunnanpuiston alueet, Autoasemantien sekä osia Tuusulanväylästä ja Hyryläntiestä. Kaava-muutosalueen pinta-ala on 4,9 ha. Tuusulanväylää lukuun ottamatta alueet ovat pääosin Tuusulan kunnan omistuksessa. Kaavamuutos on tullut vireille Tuusulan kunnan aloitteesta.
Kaavamuutoksen tavoitteena on kehittää torin, vanhan ostoskeskuksen ja olemassa olevan linja-autoaseman aluetta sekä kirjaston ja olemassa olevien liikerakennusten kortteleita tavoittelemalla kaavamuutosalueelle uutta liike- ja palvelukeskusta. Uuden palvelukeskuksen rakennusoikeus olisi 15 000 kem2, muilla kaava-alueen kortteleilla rakennusoikeus vastaisi nykyisten rakennusten laajuutta. Palvelukeskuksen rakennusoikeudesta 10 000 kem2 on osoitettu liiketilojen käyttöön ja 5000 kem2 kokoontumis- ja toimistotiloihin. Liiketilojen suurin sallittu kerroskorkeus on kolme, liike- ja toimistotilojen kuusi. Kellarikerroksia saa toteuttaa korkeintaan kaksi.
Rakennuksen julkisivuilta vaaditaan kaupunkikuvallisesti korkeaa laatua. Yli kolmekerroksisen rakennuksen osan julkisivumateriaalin tulee olla punatiili tai punatiililaatta, ja julkisivumateriaalin tulee olla yhteneväinen räystäältä ensimmäisen kerroksen lattiatasoon. Rakennuksen sivuille huoltotilan sivua lukuun ottamatta tulee toteuttaa sisäänkäyntejä, ikkunapintaa tai taidetta. Huoltoalue erotetaan katutilasta seinällä, jossa julkisivumateriaalina on oltava metallisäle. Ajoliittymät varustetaan ovin. Rakennukset pääsisäänkäynnin puoleiselle sivulle tulee kaksi pientä aukioita.
Huoltoliikenneyhteys liiketiloihin tapahtuu yksisuuntaisena liikenteenä Hyryläntieltä: sisäänajo Koskenmäenpolun kautta ja ulosajo Tykkimiehenpolun puoleisesta kulmauksesta suoraan Hyryläntielle.
Pysäköintiä varten kaava-alueelta varataan tilaa 70 ajoneuvolle pintapysäköintinä. Pintapysäköintipaikka palvelee kaava-alueen muitakin kortteleit. Palvelukeskuksen kellarikerroksiin tulee rakenteellista pysäköintiä kahteen kerrokseen, kaavamääräysten mukaan 1 ap/30 kem2 liiketilojen osalta ja 1 ap/50 kem2 toimisto- ja kokoontumistilojen osalta. Rakennusoikeuden perusteella tämä tarkoittaisi 433 autopaikkaa. Polkupyörille on varattava pysäköintipaikkoja 211 kpl. Liikennöinti pysäköintilaitokseen tapahtuu kahdesta suunnasta: Autoasemankadulta ja Hyryläntieltä.
Palvelukeskus vaikuttaa alueen katuverkkoon liikennettä lisäävällä tavalla. Tämä edellyttää liittymäjärjestelyjä Koskemäentien ja Hyryläntien liittymässä sekä Autoasemankadun ja Tuusulanväylän liittymässä. Lisäksi liikennemallinnuksessa ajo pysäköintilaitoksesta Hyryläntielle ja Autoasemankadulle voi illan huipputunteina ruuhkautua ilman liikenteellisiä erityisjärjestelyjä. Kevyen liikenteen verkosto säilyy nykyisellään, mutta tasoa kohotetaan.
Nykyinen matkakeskus siirtyy palvelukeskuksen tieltä Tuusulanväylän toiselle puolelle Rykmentin puistotielle. Etäisyys uudesta matkakeskuksesta palvelukeskukseen kevyen liikenteen väyliä pitkin on reitistä riippuen 350…400 m. Palvelukeskukseen nähden lähimmät nykyiset linja-autopysäkit ovat Koskenmäentiellä ja Tuusulanväylällä. Molemmista on etäisyyttä palvelukeskukseen noin 150…180 m. Matkakeskuksen siirtymisen ohella kaava-alueelta poistuu kekustatapahtumille soveltuva torialue. Korvaava alue on mahdollista rakentaa Tuusulanväylän itäpuolelle Varuskunnanaukiolle.
Palvelukeskus sijoittuu ensimmäisen luokan pohjavesialueelle. Hankkeella ei sinällään ole merkittävää vaikutusta pohjaveden laatuun tai muodostumiseen, koska alue on jo nykyisin tehokkaasti rakennettu ja pinnoitettu vettä heikosti läpäisevin materiaalein. Kaavaehdotus edellyttää, että rakennusten pinnoilta tulee johtaa biosuotimen tms. kautta maaperään imeytettäväksi vähintään 70 % hulevesistä. Kaavaehdotuksessa palvelukeskuksen kattovesien imeytysrakenne on suunniteltu LPA-korttelialueen koillislaitaan.
Yhdyskuntatekniseen verkostoon nähden palvelukeskuksen sijainti on keskeinen. Rakennuksen alta on siirrettävä vesijohtoa, jätevesi- ja hulevesiviemäriä, sähkö- ja telekaapeleita sekä kaukolämpöjohtoja. Korkomaailmasta johtuen kirjaston ja taidekasarmin välissä kulkevan Tykkimiehenpolun/Tiilikasarminaukion tasausta on laskettava 0,5…1,5 metriä. Tarkat suunnitelmat tältä osin ovat vielä avoinna.
Lausunto
Hyrylän keskusta on viime vuosina hiljentynyt merkittävästi, johon osaltaan on vaikuttanut niin korona, kivijalkakaupan murros kuin myös kunnantalon toimintojen siirtyminen muualle Tuusulassa. Tässä mielessä on hyvä, jos alueelle saadaan toimintaa, joka elävöittää keskustaa ja tuo alueelle keskustan leimaa.
Hanketta on valmisteltu kiireellä, rakentaminenhan on tarkoitus aloittaa elokuussa 2022 ja saattaa päätökseen tammikuussa 2024. Ennen rakentamisen aloittamista on nykyinen vanha ostoskeskus purettava, maanalainen infra siirrettävä uuteen paikkaan ja matkakeskukselle järjestettävä väliaikaiset tilat, sillä uusi matkakeskus alkaa rakentua aikaisintaan vasta elokuussa 2022 ja on käytettävissä noin vuoden 2023 loppupuolella. Matkakeskuksen väistötiloja ei ole vielä ehditty suunnitella.
Sijaintia palvelukeskukselle voidaan pitää hyvänä, joskin suuren kokonsa vuoksi rakennuksesta tulee varsin massiivinen ympäristöönsä nähden ja ajoneuvoliikenteen kannalta se sijoittuu herkästi ruuhkautuvaan paikkaan. Rakennuksen massiivisuudesta johtuen sen varjostava vaikutus pohjoiseen ja itään voi heikentää viihtyisyyttä näissä osissa rakennuksen kevyen liikenteen väyliä ja aukioita. Rakennuksesta tulee kaupunkikuvaa hallitseva, ja rakennusvalvonnalle tuleekin suuri vastuu sille, että rakennus täyttää sille kaavassa asetut kaupunkikuvallisesti korkeat tavoitteet. Rakennusvalvonnan vastuuta helpottaisi se, jos myös korkeintaan kolme kerrosta korkeille rakennuksen osille annettaisiin kaavallisia määryksiä käytettävästä julkisivumateriaalista. Nyt kaavassa on määräyksiä vain, että julkisivua pitää elävöittää sisäänkäynneillä, ikkunapinnoilla ja taiteella.
Kattovesien imeyttämisellä maaperän pyritään turvaamaan pohjaveden muodostumista alueella. Tavoite on hyvä, mutta sillä voi olla pohjaveden laatua heikentävä vaikutus pitkällä ajanjaksolla. Tutkimusten mukaan myös kattohulevesien joukossa on haitta-aineita, jotka päätyvät hulevesiin ilmanlaskeutumien kautta ja kattopinnoitteista. Kaavamääräysten mukaan kattovedet tulee käsitellä biologisella suotimella tms. menetelmällä ennen imeytystä maaperään. Kaavamääräyksen toteutumista tulee valvoa. Alustavien luonnosten mukaan kattohulevedet oli tarkoitus imeyttää kivipesän kautta suoraan kivennäisainepitoiseen maaperään, jolloin käsittelyn puhdistava vaikutus perustuu lähinnä mekaaniseen suodatukseen. Huomiota rakennuslupavaiheessa on kiinnitettävä käsittelytekniikan lisäksi käsittelyjärjestelmän huollettavuuteen ja mahdollisuuteen tarkkailla hulevesien laatua.
Alustavien liikennetarkastelujen mukaan Koskenmäentien ja Hyryläntien liittymä saadaan toiminaan kiertoliittymä- tai liikennevalo-ohjausjärjestelyin samoin kuin Automiehenkadun ja Tuusulanväylän liittymä lisäkaistajärjestelyin. Ongelmakohtia ovat palvelukeskuksen tonttiliittymät Automiehenkadulla sekä Hyryläntiellä. Näistä varsinkin Automiehenkadun tonttiliittymä on ilmeisesti erityisen hankala, koska liittymä on saatu toimimaan varsin poikkeuksellisella ratkaisulla alistamalla Automiehenkadun Koskenmäentien puoleinen osuus väistämisvelvolliseksi pysäköintilaitoksen liittymään nähden. Ratkaisua, jossa yleinen katu on alisteinen tonttiliittymään nähden, ei voida pitää liikenneturvallisuuden kannalta onnistuneena eikä ratkaisu kohtele kadun muita kiinteistöjä tasa-arvoisesti. Vaarana on, että korttelista 8027 tuleva liikenne ruuhkautuu, kun jonot kasvavat Automiehenkadulla. Esitetty liikenneratkaisu ei välttämättä ole edes lainmukainen, sillä tieliikennelain (729/2018) 24 §:n mukaan ajoneuvolla on aina väistettävä muita tienkäyttäjiä tultaessa tielle pihakadulta, kävelykadulta, moottorikelkkailureitiltä, kiinteistön pihasta, pysäköintipaikalta, huoltoasemalta tai muulta vastaavalta tiehen liittyvältä alueelta taikka tien ulkopuolelta sekä tultaessa tielle polulta tai vastaavalta vähäiseltä tieltä. Kiertoliittymä saattaisi tässä olla toimiva ratkaisu, mutta kaavan mukainen tilantarve on vielä määrittämättä. Samoin, jos Automiehenkadusta halutaan 7.2.2022 tehdyn valtuustoaloitteen mukaisesti joukkoliikennekatu, se edellyttää myös lisätarkasteluja katualueen riittävyyden suhteen. Toisaalta nykyiset pysäkkietäisyydet palvelukeskukseen ovat varsin kohtuulliset.
Toinen liikenteellisesti ruuhkautuva kohta on pysäköintilaitoksen ulostuloramppi Hyryläntiellä. Liikenteellinen ongelmakohta on myös huoltoajon kääntyminen Koskenmäentien ja Hyryläntien liittymästä vasemmalle Koskenmäenpolulle ja siitä heti vasemmalle huoltopihalle. Koskenmäenpolun kohta on ahdas, varsinkin lumisina talvina. Liikennevalo-ohjauksen järjestäminen vain kääntyvälle huoltoliikenteelle on vielä ratkaisematta. Kiertoliittymä saattaisi olla tässä kohtaa olla toimivampi, mutta kaavan mukainen tilantarve on vielä määrittämättä.
Liikenteellistä ja rakenteellista haastetta tuo edelleen Tykkimiehenpolun/Tiilikasarminaukion tasauksen lasku. Puolen metrin tasauksen lasku on todennäköisesti järjestettävissä kohtuudella, mutta sitä suuremmat haasteellisia. Tarkastelussa tulee kiinnittää huomiota esteettömyysreitteihin Esikunnanpuistosta palvelukeskukseen sekä Tiilikasarminaukion liittämiseen kirjastoon. Molemmat ratkaisut voivat vaatia tukimuureja, portaita tai luiskattuja kulkuväyliä.
Kevyen liikenteen mahdollisia konfliktikohteita ovat Koskenmäenpolun ja Tykkimiehenpolun liittymät Hyryläntiehen sekä Hyryläntien suuntaisen kevyen liikenteen väylän ja pysäköintilaitoksesta ulos ajavien ajoneuvojen risteävät ajolinjat.
Yhdyskuntatekniikassa on aloitettu kunnallistekniikan yleissuunnittelu, jossa em. liikenteellisiä ongelmia pyritään ratkaista. Työn pitäisi olla valmis huhtikuun loppuun mennessä. Jotta liikennejärjestelyt saadaan suunniteltua ympäristö huomioon ottaen parhaalla mahdollisella tavalla ilman, että tulee kaavallisia esteitä, tekninen lautakunta esittää, että kaavaa ei viedä hyväksyntään ennekuin liikenteellisiin ongelmakohtiin on esitetty ratkaisut. Katualueiden yleissuunnitelma tuo pelkkää kaavamerkintää konkreettisemmin esille, miten alueen liikennejärjestelyt aiotaan toteuttaa.
Lisäksi tekninen lautakunta haluaa kiinnittää huomiota seuraaviin seikkoihin:
- Koskenmäenpolun pohjoispuolella olevan korttelin 8007 liikekiinteistösiiven huoltoliikenne tulee olla järjestettävissä siten, että Koskenmäenpolku on läpiajettavissa. Jakeluajoneuvojen peruuttaminen pitkiä matkoja kevyen liikenteen väylällä on turvallisuusriski.
- Samaisen liikekiinteistösiiven asiakaspysäköintipaikat poistuvat. Tämä tulee vaikuttamaan rakennuksessa toimivien liikkeiden kannattavuuteen, ja vaarana on, että liikehuoneisto tyhjenee. Tällä taas on kaupunkikuvaan ja viihtyisyyteen kielteinen vaikutus.
- Talvikunnossapidon edellyttämää lumitilaa alueella on niukasti. Ongelmakohtia tulevat olemaan ainakin Koskemäenpolku, Lotanpolku. Tiilikasarminaukio ja Pikkulotanaukio. Näissä kohdissa ei ole lumenvarastopaikkoja lainkaan, jos väylät on pidettävä jatkuvasti avoimina pelastusajoneuvoille ja huoltoajoneuvoille
- Luonnoksissa on esitetty kiinteitä pyörätelineitä sijoitettavaksi myös yleisille alueille. Pyörätelineet ovat ilmeisesti palvelukeskuksen kaavamääräyksen mukaisia velvoitepaikkoja, jolloin niiden omistajuus ja kunnossapitovastuu ml. talvikunnossapito on tällöin palvelukeskuksen kiinteistöosakeyhtiöllä. Niiden sijoittaminen yleiselle alueelle edellyttää sijoittamissopimusta kunnan kanssa. Pyörätelineiden sijoittamisessa yleiselle alueelle on otettava huomioon, että ne eivät saa haitata alueen muuta käyttöä, kunnossapitoa eikä pelastusajoneuvojen pääsyä alueelle.
- Viimeisimmissä aukioluonnoksissa kirjaston ja palvelukeskuksen perustamistason korkoerot tasataan pääosin porrasrakentein ja tukimuurin. Kirjaston LPA-korttelin välinen porraskorkeus olisi 1,72 m, Tiilikasarminaukion ja kirjaston päädyn välinen porraskorkeus olisi 0,70 m, Tiilikasarminaukion ja Esikunnanpuiston välinen porraskorkeus olisi 1,3 m ja Tiilikasarminaukion ja palvelukeskuksen sisäänkäynnin välinen porraskorkeus olisi 1,05 m. Vm. portaikkoa lukuun ottamatta muiden portaiden talvikunnossapito jää kunnan hoitovastuulle. Portaat on suunniteltava lämmitettäviksi, jos ne halutaan pitää turvallisessa käytössä myös talviaikaan.
- Runsas portaiden käyttö julkisessa tilassa tuottaa hankaluuksia liikuntaesteisille, vaikka esteetön kulku onkin järjestetty rakennusten nurkkien kautta.
Lisätiedot: yhdyskuntatekniikan päällikkö Petri Juhola, p. 040 314 3566, sp. petri.juhola@tuusula.fi
Päätös
Tekninen lautakunta päätti
- antaa Hyrylän palvelukeskuksen asemakaavan muutosehdotuksesta asiaselostuksessa esitetyn lausunnon painottaen, että kaavan lopullisessa versiossa huomioidaan ja toteutetaan kaikki teknisen lautakunnan lausuntoon kirjatut havainnot ja muutokset, eikä kaavaa viedä eteenpäin ennen kuin kunnallistekniikan yleissuunnitelma on laadittu.
- tarkastaa ja hyväksyä pöytäkirjan tämän pykälän osalta välittömästi kokouksessa.