Valtuusto, kokous 3.10.2022

§ 116 Tuusulan kunnan jäähallin yhdistäminen Tuusulan Jäähalli Oy:öön

TUUDno-2022-535

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Markku Vehmas, talousjohtaja, markku.vehmas@tuusula.fi

Perustelut

Tuusulan kunta kehittää vahvasti urheilukeskuksen palveluita kuntastrategian mukaisesti. Urheilukeskuksen palveluita käytetään vuodessa noin 500 000 kertaa. Kunta omistaa urheilukeskuksen maapohjan. Alueen kentät ja hallit kunta omistaa osin suoraan ja osin kolmen tytäryhtiönsä kautta (Tuusulan Tenniskeskus Oy, Tuusulan Tekonurmi Oy ja Tuusulan Jäähalli Oy).

Tarkoituksena on vauhdittaa myös urheilukeskuksen jääurheilun palveluiden ja olosuhteiden kehittämistä. Tähän liittyen tarkoituksena on yhdistää alueella toimiva, kunnan suorassa omistuksessa oleva jäähalli, kunnan 100 %:n omistamaan Tuusulan Jäähalli Oy:öön. Syntyvä suurempi jäähalliyhtiö operoisi ja kehittäisi hallien toimintaa jatkossa yhtenä organisaationa. Perusajatuksena on saavuttaa sekä toiminnallisia että taloudellisia synergiaetuja jääaikavuorojen myynnissä, hallin ylläpidossa ja tulevissa investoinneissa. Pidemmän tähtäimen tavoitteena on, että kaikkia urheilukeskuksen hallitoimintoja operoisi yksi yhtiö. Jäähallien toiminta yhden yhtiön alla tukee tätä pidemmän tähtäimen tavoitetta.

Tuusulan kunnan jäähalli (”Jäähalli)
Jäähalli on rakennettu vuosina 1983 sekä 1986, jolloin tekojää katettiin halliksi. Toteutettuja peruskorjauksia ovat mm. jäähdytyslaitteistojen sekä vesikattojen uusiminen vuonna 2009, kenttävalaistuksen uusiminen vuonna 2008 ja 2022 sekä jäähallin laatta ja kaukalo vuonna 2020. Viimeisimpinä remontteina vuonna 2021 tehtiin pukuhuoneiden maalaus sekä kahvio- ja kokoustilojen saneeraus. Lisäksi viime vuonna hankittiin jäänhoitokone. 

Tuusulan Jäähalli Oy (”Jäähalliyhtiö”)
Halli on rakennettu vuosina 2002-2003. Hallin käyttöaste on korkea. Halliin on viime vuosien aikana uusittu muun muassa joustokaukalo ja valaistus sekä hankittu uusi jäänhoitokone.

Arvonmääritys 
BDO Oy on tehnyt kunnalle selvityksen tarkoituksenmukaisimman toteutustavan valitsemiselle Jäähallin ja Jäähalliyhtiön hallin yhdistymiseen liittyen.  

Osana selvitystä BDO teki arvonmäärityksen sekä Jäähallista että Jäähalliyhtiöstä. Pääasiallisena arvonmääritysmenetelmänä käytettiin rakennuksen teknistä nykyarvoa. Omaisuuserien arvonmääritykseen vaikuttivat seuraavat seikat

  • Jäähallin toimintaan liittyy vahvasti yleishyödyllisiä tavoitteita 
  • Kohteen arvon (kauppahinnan) määrittäminen tuottoarvon perusteella ei ole tarkoituksenmukaista, koska Tuusulan kunnan jäähallin tuottama kassavirta on matala suhteessa sen tekniseen nykyarvoon
  • Teknisen nykyarvon taustalla olevaan taloudellisen käyttöajan kestoon liittyviin oletuksiin kohdistuu epävarmuutta. 

 

Absoluuttisen arvon määrittäminen on yllä mainituista syistä haasteellista. Omaisuuserän tekninen nykyarvo soveltuu tilanteisiin, joissa liiketoiminnan arvoa on vaikea määrittää tuotto- tai markkinaperusteisesti. 

Jäännösarvo laskettiin rakennuksen uushankintahinnasta sekä investointien hankintamenoista teknisellä nykyarvolla korjaten. Rakennusten teknisellä nykyarvolla korjattu substanssiarvo on arvion mukaan noin 1,3 milj. euroa. Aineistona käytettiin tase-erittelyistä ilmeneviä kirjanpitoarvoja ja Tilastokeskuksen tietoja. Lisäksi viime vuosina toteutuneisiin jäähallihalli-investointeihin pohjautuen arvioitiin, että Jäähallin rakenteiden uushankintahinta olisi 3,6 milj. euroa, jos Jäähalli rakennettaisiin uudelleen (4,1 milj. euron uushankintahinnasta vähennetty hiljattain uusittujen laatan, kaukalon ja valaistuksen kustannus).

Jäähallien yhdistämisen ja yhtiöittämisen toteuttaminen
Tarkoituksena on siirtää Jäähalli Jäähalliyhtiölle. Siirto olisi mahdollista toteuttaa joko
1. Jäähalliyhtiöön tehtävänä pääomasijoituksena tai
2. Jäähalliyhtiöön tehtävänä kiinteistökauppana tai
3. Edellisten yhdistelmänä (50 % ja 50 %).

Yhdistämisen vaihtoehtojen vertailua

  • Kauppana toteutettavassa siirrossa (kauppahinta 1,3 milj. euroa) Jäähalliyhtiön velkataakka nousisi melko korkeaksi ja tuleviin investointeihin ei jäisi varaa suurten korko- ja lyhennysmenojen vuoksi. 
  • Osin kauppana ja osin pääomasijoituksena toteutettu siirto mahdollistaisi rajoitetut investoinnit jäähalleihin, mutta taloudellinen liikkumavara olisi vähäinen alkuvuosina. Tarkastelukauden aikana Jäähalliyhtiölle jäisi investointeihin kassavirtaa noin 50 - 80 teuroa/v. Yhtiön tase kuitenkin mahdollistaisi tarvittaessa lisävelkaantumisen.
  • Kokonaan pääomasijoituksena toteutettavassa siirrossa Yhtiön kassavirta olisi suurin (noin 80 -100 teur/v), mutta kauppahinnasta saatava kassavirta jäisi kunnalta pois. Puhdas pääomasijoitus mahdollistaisi lisäinvestoinnit ilman merkittävää velkaantumista.

 

Päätöksenteko ja muita huomioon otettavia seikkoja
Kaupan toteuttamisesta ja pääomasijoituksen vastaanottamisesta voi päättää Jäähalliyhtiön hallitus tai yhtiökokous. Kunnan on tehtävä omissa päätöselimissään asianmukaiset päätökset Jäähallin luovuttamisesta, mahdollisesta pääomasijoituksesta sekä lainan antamisesta. 

Jäähalliyhtiön on suoritettava 4 %:n varainsiirtovero kauppahinnasta tai pääomasijoituksena saatujen kiinteistöjen tai rakennusten käyvästä arvosta. Veron määrä on arviolta 50 tuhatta euroa. Hallin myynnistä ei ole veroseuraamuksia kunnalle. 

Liikuntalain 5 §:n mukaisesti yleisten edellytysten luominen liikunnalle paikallistasolla on kuntien tehtävä. Edelleen kunnan hoitaessa tätä tehtävää kunta ei toimi kilpailutilanteessa markkinoilla, ellei niitä toteuteta liiketoiminnallisin tavoittein ja perustein. Jäähalliyhtiön toiminta on BDO:n arvion mukaan liikuntalain mukaisesti kunnan tehtävä.  Yhtiön perustoiminta ei ole toimintaa markkinoilla ja Yhtiön toimintaa voidaan siten taloudellisesti tukea kunnan toimesta. Kunnan lainalle Jäähalliyhtiölle on saatava turvaava vastavakuus.

Päätösehdotuksen perustelut

Tuusulan kunnan näkökulmasta suunniteltu kunnan Jäähallin ja Jäähalliyhtiön yhdistäminen on tarkoituksenmukainen toimenpide. Koko urheilukeskuksen jäähallitoiminnoista vastaava Jäähalliyhtiön tavoitteena on saavuttaa sekä toiminnallisia että taloudellisia synergiaetuja jääaikavuorojen myynnissä, hallin ylläpidossa ja tulevissa investoinneissa. Jäähallien yhdistäminen osana Tuusulan urheilukeskuksen kehittämistä on yksi kuntastrategian keskeisistä hankkeista.
Jäähallien yhdistäminen esitetään toteutettavan Jäähalliyhtiöön tehtävänä pääomasijoituksen ja kiinteistökaupan yhdistelmänä siten, että 

  • pääomasijoituksen osuus olisi 816 400 euroa (65 % kunnan Jäähallin arvonmäärityksen mukaisesta 1 256 000 milj. euron arvosta)
  • kiinteistökaupan osuus olisi 439 600 euroa (35 % kunnan Jäähallin arvonmäärityksen mukaisesta 1 256 000 milj. euron arvosta)

 

Pääomasijoituksen ja kiinteistökaupan myötä Jäähalliyhtiön oma pääoma asettuisi noin 1,3 milj. euroon ja korollinen velka noin 0,5 milj. euroon. Omavaraisuusaste säilyisi vahvalla, yli 60 %:n tasolla. Myös yhtiön kassavirta säilyisi selkeästi positiivisena ja yhtiön tase mahdollistaisi lisävelkaantumisen mahdollisia tulevia investointeja varten.
Suunnitelmana on, että kunta myöntäisi Jäähalliyhtiölle 439 000 euron lainan kauppahinnan maksua varten. Kunnan myöntämän lainan ehdot:

  • lainan määrä on enintään 439 600 euroa
  • laina-aika 10 vuotta, lyhennysohjelma tasalyhennyksin vuosittain
  • lainamarginaali 0,80 % p.a. lainan maksamattomasta pääomasta
  • lainan vakuudeksi Jäähalliyhtiö antaa kunnalle jälkipantin 1 177 000 euron panttikirjoihin maanvuokraoikeuteen ja tontilla sijaitseviin rakennuksiin, tontti 858-401-0013-0000-L2

 

Kilpailuneutraliteetti ja valtiontuki

EU:n ryhmäpoikkeusasetuksessa säännellään tiettyjä toimia, joiden osalta valtiontuki on säädettyjen edellytysten vallitessa sallittua. Ryhmäpoikkeusasetuksen 55 artiklassa mahdollistetaan tietyin edellytyksin tuki urheiluinfrastruktuureille ja monikäyttöisille vapaa-ajan infrastruktuureille. Tuusulan Jäähalli Oy omistama jäähalli ja sille siirrettävä jäähalli sekä yhtiössä harjoitettava toiminnan tarkoitus on liikunnan yleisten edellytysten luominen eivätkä ne ole liikuntalain perusteella tulkittavissa markkinoilla toimimista, ellei toimintaa harjoiteta nimenomaisesti liiketoiminnallisin tavoittein ja perustein. 

Yhtiön toimintaan voidaan BDO:n näkemyksen mukaisesti myöntää ryhmäpoikkeusasetuksen 55 artiklan mukaisten reunaehtojen mukaisesti toimintatukea. Edellä mainituin samoin perustein, kun mahdollinen velka liittyy liikuntalain 5 §:n mukaisten tehtävien suorittamiseen, ei velan korko ole välttämätöntä olla markkinaehtoinen. Velalle tulee kuitenkin kaikissa tilanteissa olla riittävät vastavakuudet.

Takauksen edellytykset 

Kuntalaki säätelee kunnan myöntämien takausten edellytyksiä. Kuntalain 129 §:n mukaan

  • Kunnan myöntämä laina, takaus tai muu vakuus ei saa vaarantaa kunnan kykyä vastata sille laissa säädetyistä tehtävistä. Kunta ei saa myöntää lainaa, takausta tai muuta vakuutta, jos siihen sisältyy merkittävä taloudellinen riski. Kunnan edut tulee turvata riittävän kattavilla vastavakuuksilla.
  • Kunta voi myöntää takauksen tai muun vakuuden kilpailutilanteessa markkinoilla toimivan yhteisön velasta tai muusta sitoumuksesta ainoastaan, jos yhteisö kuuluu kuntakonserniin tai se on kuntien tai kuntien ja valtion yhteisessä määräysvallassa. 
  • Sen estämättä, mitä yllä säädetään, kunta voi myöntää takauksen tai muun vakuuden, joka liittyy sen liikuntalain (390/2015), kuntien kulttuuritoiminnasta annetun lain (728/1992), museolain (729/1992), teatteri- ja orkesterilain (730/1992) tai nuorisolain mukaisen tehtävän edistämiseen. Takauksen ja muun vakuuden antamisen edellytyksistä on kuitenkin voimassa, mitä siitä erikseen säädetään. Lisäksi kunta voi myöntää takauksen tai muun vakuuden, jos se perustuu lain perusteella hyväksyttyyn tukiohjelmaan tai yksittäiseen tukeen tai liittyy yhteisölle tai säätiölle annettuun palveluvelvoitteeseen. 
  • Kunnan on lisäksi otettava huomioon, mitä Euroopan unionin toiminnasta tehdyn sopimuksen 107 ja 108 artiklassa säädetään. 

 

Kuntalain 129 § vaatimukset huomioiden, kunnan sekä Jäähalliyhtiön talouden tunnuslukujen sekä ennustelaskelmien perusteella arvioituna voidaan todeta, että myönnettäväksi esitettävä takaus ei vaaranna kunnan kykyä vastata sille laissa säädetyistä tehtävistä. Takaukseen ei myöskään sisälly kuntalaissa tarkoitettua merkittävää taloudellista riskiä. Takauksen vastavakuudet kattavat osaltaan kunnan taloudellista riskiä.

Jäähalliyhtiöllä on tällä hetkellä korollista velkaa 100 000 euroa, jonka vakuudeksi yhtiö on pantannut 1 177 000 euron panttikirjat maanvuokraoikeuteen ja tontilla sijaitseviin rakennuksiin, tontti 858-401-0013-0000-L2.
Palvelusopimuksen ja maanvuokrasopimuksen päivittäminen

Tuusulan vapaa-aikapalvelut valmistelee yhdessä Jäähalliyhtiön palvelusopimuksen muuttamista uutta rakennetta vastaavaksi. Kunnan ja Jäähalliyhtiön välisessä palvelusopimuksessa on sovittu kunnan kunnossapitopalveluiden ostamisesta Jäähalliyhtiölle (mm. jäänajo ja alueen lumityöt). Nykyinen kunnossapidon henkilöstö jatkaa kunnan palveluksessa. Päivitetty palvelusopimus viedään syksyn 2022 aikana vapaa-aika ja kulttuurilautakunnan hyväksyttäväksi.

Lisäksi kunnan ja Jäähalliyhtiön välinen maanvuokrasopimus laajennetaan kattamaan molempien jäähallien muodostaman kokonaisuuden maapohjaa, jota Jäähalliyhtiö jatkossa hallinnoi.

Ehdotus

Esittelijä

Markku Vehmas, talousjohtaja, markku.vehmas@tuusula.fi

Konsernijaosto päättää

  • merkitä asian tiedoksi
  • hyväksyä omalta osaltaan kunnan omistaman jäähallin luovuttamisen Tuusulan Jäähalli Oy:lle edellä kuvatun mukaisesti siten, että Tuusulan kunta päättää
    • luovuttaa kaupalla jäähallirakennuksen Tuusulan Jäähalli Oy:lle kokonaiskauppahinnalla 1 256 000 euroa. Kauppahinnasta maksetaan kaupanteon yhteydessä 439 600 euroa. Loppukauppahinta 816 400 euroa jää velaksi 60 päivän maksuajalla.
    • pääomasijoituksen 816 000 euroa tekemisestä Tuusulan Jäähalli Oy:öön, sijoitetun vapaan pääoman rahastoon. Sijoitus tapahtuu muuttamalla kauppahintasaatava 816 400 euroa pääomasijoitukseksi.
    • myöntää kauppahinnan maksua varten enintään 439 600 euron lainan Tuusulan Jäähalli Oy:lle siten, että
      • taattavan lainan laina-aika 10 vuotta, lyhennysohjelma tasalyhennyksin
      • korkoa peritään 6 kk tai 12 kk euribor lisättynä lainamarginaalilla 0,80 % p.a. maksamattomalle pääomalle
      • kunnan lainan vakuudeksi Yhtiö antaa kunnalle jälkipantin 1 177 000 euron panttikirjoihin maanvuokraoikeuteen ja tontilla sijaitseviin rakennuksiin, tontti 858-401-0013-0000-L2
    • antaa konserniohjausta Tuusulan Jäähalli Oy:lle tehdä kauppaan, pääomasijoituksen vastaanottamiseen ja kauppahinnan rahoitukseen liittyvät päätökset
    • valtuuttaa talousjohtajan yhdessä hallintojohtajan kanssa valmistelemaan, hyväksymään ja allekirjoittamaan järjestelyyn liittyvät sopimukset sekä muut asiakirjat.

---

Puheenjohtajan avattua asiasta keskustelun esittelijä muutti päätösehdotuksen 2. ranskalaisen viivan 3. kohdan 1. osan seuraavaksi: "taattavan lainan laina-aika 10 - 15 vuotta, lyhennysohjelma tasalyhennyksin".
Konsernijaosto hyväksyi muutoksen yksimielisesti.

Päätös

Konsernijaosto päätti

  • merkitä asian tiedoksi
  • hyväksyä omalta osaltaan kunnan omistaman jäähallin luovuttamisen Tuusulan Jäähalli Oy:lle edellä kuvatun mukaisesti siten, että Tuusulan kunta päättää
    • luovuttaa kaupalla jäähallirakennuksen Tuusulan Jäähalli Oy:lle kokonaiskauppahinnalla 1 256 000 euroa. Kauppahinnasta maksetaan kaupanteon yhteydessä 439 600 euroa. Loppukauppahinta 816 400 euroa jää velaksi 60 päivän maksuajalla.
    • pääomasijoituksen 816 000 euroa tekemisestä Tuusulan Jäähalli Oy:öön, sijoitetun vapaan pääoman rahastoon. Sijoitus tapahtuu muuttamalla kauppahintasaatava 816 400 euroa pääomasijoitukseksi.
    • myöntää kauppahinnan maksua varten enintään 439 600 euron lainan Tuusulan Jäähalli Oy:lle siten, että
      • taattavan lainan laina-aika 10 - 15 vuotta, lyhennysohjelma tasalyhennyksin
      • korkoa peritään 6 kk tai 12 kk euribor lisättynä lainamarginaalilla 0,80 % p.a. maksamattomalle pääomalle
      • kunnan lainan vakuudeksi Yhtiö antaa kunnalle jälkipantin 1 177 000 euron panttikirjoihin maanvuokraoikeuteen ja tontilla sijaitseviin rakennuksiin, tontti 858-401-0013-0000-L2
    • antaa konserniohjausta Tuusulan Jäähalli Oy:lle tehdä kauppaan, pääomasijoituksen vastaanottamiseen ja kauppahinnan rahoitukseen liittyvät päätökset
    • valtuuttaa talousjohtajan yhdessä hallintojohtajan kanssa valmistelemaan, hyväksymään ja allekirjoittamaan järjestelyyn liittyvät sopimukset sekä muut asiakirjat.

Valmistelija

Niina Toikka, hallintojohtaja, niina.toikka@tuusula.fi

Ehdotus

Esittelijä

Kalle Ikkelä, pormestari, kalle.ikkela@tuusula.fi

Kunnanhallitus päättää

  • luovuttaa kaupalla jäähallirakennuksen Tuusulan Jäähalli Oy:lle kokonaiskauppahinnalla 1 256 000 euroa. Kauppahinnasta maksetaan kaupanteon yhteydessä 439 600 euroa. Loppukauppahinta 816 400 euroa jää velaksi 60 päivän maksuajalla.
  • pääomasijoituksen 816 000 euroa tekemisestä Tuusulan Jäähalli Oy:öön, sijoitetun vapaan pääoman rahastoon. Sijoitus tapahtuu muuttamalla kauppahintasaatava 816 400 euroa pääomasijoitukseksi.
  • myöntää kauppahinnan maksua varten enintään 439 600 euron lainan Tuusulan Jäähalli Oy:lle siten, että
    • taattavan lainan laina-aika 10 - 15 vuotta, lyhennysohjelma tasalyhennyksin
    • korkoa peritään 6 kk tai 12 kk euribor lisättynä lainamarginaalilla 0,80 % p.a. maksamattomalle pääomalle
    • kunnan lainan vakuudeksi Yhtiö antaa kunnalle jälkipantin 1 177 000 euron panttikirjoihin maanvuokraoikeuteen ja tontilla sijaitseviin rakennuksiin, tontti 858-401-0013-0000-L2
  • antaa konserniohjausta Tuusulan Jäähalli Oy:lle tehdä kauppaan, pääomasijoituksen vastaanottamiseen ja kauppahinnan rahoitukseen liittyvät päätökset
  • valtuuttaa talousjohtajan yhdessä hallintojohtajan kanssa valmistelemaan, hyväksymään ja allekirjoittamaan järjestelyyn liittyvät sopimukset sekä muut asiakirjat.
  • ehdottaa valtuustolle, että

 

VALTUUSTO päättää

  • lisätä vuoden 2022 talousarvioon 816 400 euron määrärahan oman pääoman ehtoisen sijoituksen tekemiseksi Tuusulan Jäähalli Oy:n omaan pääomaan.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Talousjohtaja Markku Vehmas selosti asiaa kokouksessa.

Ehdotus

Valtuusto päättää

  • lisätä vuoden 2022 talousarvioon 816 400 euron määrärahan oman pääoman ehtoisen sijoituksen tekemiseksi Tuusulan Jäähalli Oy:n omaan pääomaan.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Talousjohtaja Markku Vehmas selosti asiaa kokouksessa.

Tiedoksi

Tuusulan Jäähalli Oy, talouden ohjaus

Muutoksenhaku

VALITUSOSOITUS

Valitusoikeus ja valituksen perusteet
Kunnallisvalituksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.
Valituksen saa tehdä sillä perusteella, että päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä, päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa tai päätös on muuten lainvastainen.
Oikaisuvaatimuksen johdosta annettuun päätökseen saa hakea muutosta kunnallisvalituksin vain se, joka on tehnyt oikaisuvaatimuksen. Jos päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa päätökseen hakea muutosta kunnallisvalituksin myös se, jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun muutettu päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.

Valitusviranomainen
Päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella Helsingin hallinto-oikeudelta.
Valitusviranomaisen yhteystiedot
Helsingin hallinto-oikeus
Sörnäistenkatu 1
00580 Helsinki
Puhelin 029 56 42000
Faksi 029 56 42079
sähköposti helsinki.hao@oikeus.fi

Valitusaika
Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti
Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. 

MRL 188 §:n 3 momentin mukaan kaavan tai rakennusjärjestyksen hyväksymistä koskevan päätöksen katsotaan tulleen asianosaisten tietoon samaan aikaan, kun päätöksen katsotaan kuntalain 140 §:n mukaisesti tulleen kunnan jäsenen tietoon.

Muista kuin em. päätöksistä asianosaisen katsotaan saaneen tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi yleiseen tietoverkkoon, ei lueta määräaikaan.

Valituksen muoto ja sisältö 
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta. Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

1) päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
2) miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
3) vaatimusten perustelut;
4) mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Oikaisuvaatimuksen tekijä saa valittaessaan oikaisuvaatimuspäätöksestä esittää vaatimuksilleen uusia perusteluja. Hän saa esittää uuden vaatimuksen vain, jos se perustuu olosuhteiden muutokseen tai oikaisuvaatimuksen tekemisen määräajan päättymisen jälkeen valittajan tietoon tulleeseen seikkaan.
Valitukseen on liitettävä:

  • valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  • selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
     

Valitusasiakirjojen toimittaminen
Valitusasiakirjat on toimitettava valitusviranomaisille ennen valitusajan päättymistä. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valitusasiakirjat toimittaa valitusviranomaiselle ensimmäisenä sen jälkeisenä arkipäivänä.
Asiakirjat toimitetaan viranomaisen asiointiosoitteeseen lähettäjän omalla vastuulla. Tämä voidaan tehdä myös postitse, sähköisesti tai lähetin välityksellä. Postiin valitusasiakirjat on jätettävä niin ajoissa, että ne ehtivät perille valitusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä.

Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireille panijalta peritään oikeudenkäntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään.