Perustelut
Tuusulan kunnanhallitus lausuu Helsingin hallinto-oikeudelle linjapuisto II asemakaavamuutosta koskevasta valituksesta.
Helsingin hallinto-oikeus on pyytänyt Tuusulan kunnanhallitusta hankkimaan Tuusulan kunnanvaltuuston lausunnon valituksen johdosta. Tuusulan kunnan hallintosäännön 5 luvun 24 §:n mukaan kunnanhallitus antaa lausunnon tai selityksen valtuuston päätöksestä tehdystä valituksesta, jos kunnanhallitus katsoo, ettei valtuuston päätöstä ole valituksessa esitetyillä perusteilla kumottava. Lausuntoa on pyydetty 13.4.2018 mennessä.
Tuusulan kunnanvaltuusto on hyväksynyt 29.1.2018 § 4 Linjapuisto II asemakaavan muutoksen. Asemakaava käsittää 27 uutta pientalotonttia ja 3 yhtiömuotoista jo olemassa olevien 32 rakennetun omakotitontin lisäksi.
Asia:
Valitus koskee Kellokoskella sijaitsevaa Linjapuisto II asemakaavan muutosta. Valituksen kohteena on uusi kevyenliikenteen väylä kiinteistöjen 3:1848 ja 3:510 välissä.
Valittajat vaativat ensisijaisesti Tuusulan kunnanvaltuuston päätöstä muutettavaksi siten että kevyenliikenteen väylä kiinteistöjen välissä poistetaan. Toissijaisesti valittajat vaativat päätöksen kumoamista ja palauttamista uuteen käsittelyyn, mikäli päätöksen muuttaminen valituksessa esitetyin tavoin ei tule kyseeseen hallintotuomioistuimen toimivallan osalta tai muusta syystä. Valituksen tarkka sisältö ilmenee liitteenä olevasta valituskirjelmästä.
LAUSUNTO
Valitus tulee hylätä kokonaisuudessaan perusteettomana. Asemakaava on laadittu riittävin selvityksin ja vaikutusten arvioinnein. Asemakaavan muutos noudattaa oikeusvaikutteisessa Kellokosken osayleiskaavassa esitettyjä periaatteita. Asemakaavan muutoksen merkittävät vaikutukset on arvioitu. Asemakaavan muutoksen vaikutukset valituksen alaisella lähivirkistysalueella ovat vähäisiä ja niillä ei ole katsottu olevan vaikutuksia nykytilanteeseen.
MRL 9 § (5.5.2017/254)
Vaikutusten selvittäminen kaavaa laadittaessa
Kaavan tulee perustua kaavan merkittävät vaikutukset arvioivaan suunnitteluun ja sen edellyttämiin tutkimuksiin ja selvityksiin. Kaavan vaikutuksia selvitettäessä otetaan huomioon kaavan tehtävä ja tarkoitus.
Kaavaa laadittaessa on tarpeellisessa määrin selvitettävä suunnitelman ja tarkasteltavien vaihtoehtojen toteuttamisen ympäristövaikutukset, mukaan lukien yhdyskuntataloudelliset, sosiaaliset, kulttuuriset ja muut vaikutukset. Selvitykset on tehtävä koko siltä alueelta, jolla kaavalla voidaan arvioida olevan olennaisia vaikutuksia.
Nykytilanne
Yleiskaava
Alueella on voimassa 6.9.2010 Tuusulan kunnanvaltuuston hyväksymä oikeusvaikutteinen Kellokosken osayleiskaava. Osayleiskaavassa erillispientalovaltaisten asuntoalueiden välissä on lähivirkistysalue. Asemakaavan muutos on osayleiskaavan mukainen.
Asemakaava
Alueella on voimassa Uudenmaan läänihallituksen 11.9.1967 hyväksymä Rakennuskaava. Rakennuskaavassa tonttien välissä on ( MV ) maanviljelysaluetta.
Asemakaavan muutokset ovat vähäisiä ja niillä ei ole katsottu olevan vaikutuksia nykytilanteeseen. Tonttien rakentamistehokkuus, pinta-ala ja käyttötarkoitus pysyvät lähellä nykyistä käyttöä.
Asemakaavassa tonttien väliin lähivirkistysalueelle on varattu ohjeellinen jalankululle varattu alueenosa.
Tontti X muutokset (3:510).
Tontin pinta-ala on vanhan rakennuskaavan mukaan 2206 m2 ja Asemakaavan muutoksen jälkeen 2167 m2. Asemakaavan muutoksella muutetaan 39 m2 tontista lähivirkistysalueeksi. Tontilla olevaa rakennusoikeutta nostetaan (330 k-m2 -> 405 k-m2) ja rakennusalaa laajennetaan, jolloin tontinkäytön tehostaminen mahdollistuu ja tontin arvo nousee.
Tontti Y muutokset (3:1848).
Asemakaavan muutosta varten VL alueen rajausta on tarkasteltu siten että siitä aiheutuisi mahdollisimman vähän haittaa kiinteistöjen asukkaille. Lähivirkistysalue on rajattu tontin aitaan ja piha-alueen ulkopuolelle, jolloin vaikutukset ovat vähäisiä nykytilanteeseen verrattuna. Vähäinen osa tontista muuttuu lähivirkistysalueeksi. Tontilla olevaa rakennusalaa laajennetaan, jolloin mahdollistetaan tontin rakennusoikeuden tehokkaamman käyttämisen. Tontin pinta-ala pienentyy 1303m2-1199 m2 = 104m2.
Lähivirkistysalue
Tonttien välissä oleva rakennuskaavan mukainen maanviljelysalue muuttuu lähivirkistysalueeksi ja sen pinta-ala kasvaa vähäisesti 143 m2. Lähivirkistysalueelle on varattu asemakaavamuutoksessa ohjeellinen jalankulkua varten varattu alueenosa.
Kaavaselostuksessa on kuvattu: Kapea viheralue jatkuu Raiviotien toisella puolen kortteleiden 7035 ja 7036 välissä, ja sitä kautta on mahdollista järjestää viheryhteys suunnittelualueelta pohjoisen Joenrannan virkistysalueille. Alue on mitoitettu siten, että siihen voidaan sijoittaa noin 3 metriä leveä puistopolku. Havainnekuvassa kaavaselostuksen sivulla 18 esitetty polun sijoittuminen.
Kunnan omistuksessa on noin 4 m leveä alueenosa, jossa on jo rakennettuna kunnallistekniikan verkostoa. Lähivirkistysalue toimii osana tarpeellista kunnallistekniikan verkostoa. Verkoston käyttäminen huolto ja kunnossapito vaativat noin 8 m leveän kunnan omistukseen siirtyvän aluevarauksen tai rasitteen perustamisen verkostoa varten. Käyttäjämäärä polulle on arvioitu hyvin vähäiseksi, joten tarvetta laajaan arviointiin ei ole. Kokonaisuudessaan arvioituna asemakaavan muutoksen vaikutukset valituksen alaisella lähivirkistysalueella ovat vähäisiä eivätkä vaadi erityisiä selvityksiä tai vaikutusten arviointeja.
YHTEENVETO
Tuusulan kunnanhallitus toteaa yhteenvetona, että valitus tulee hylätä kokonaisuudessaan perusteettomana. Tuusulan kunnanvaltuusto ei ole kaavan hyväksyessään ylittänyt toimivaltaansa. Valtuuston päätös ei ole syntynyt virheellisessä järjestyksessä eikä se ole muutoinkaan lainvastainen. Asemakaavan muutos on laadittu riittävin selvityksin ja vaikutusten arvioinnein. Asemakaavan muutos noudattaa oikeusvaikutteisessa Kellokosken osayleiskaavassa esitettyjä periaatteita.
Yleiskaavan ohjausvaikutus ja maankäyttö- ja rakennuslain mukaiset asemakaavan sisältövaatimukset sekä kaavan tavoitteet huomioon ottaen asemakaavan muutoksella ei aiheudu sellaista kohtuutonta haittaa, joka kaavalle asetettavia tavoitteita ja vaatimuksia syrjäyttämättä olisi voitu välttää.