Kunnanhallitus, kokous 9.4.2018

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 120 Keski-Uudenmaan Sote-kuntayhtymä, sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen järjestämis- ja tuottamissopimus

TUUDno-2017-910

Aikaisempi käsittely

Perustelut

Valmistelijat: kansliapäällikkö Harri Lipasti

sosiaali- ja terveystoimenjohtaja Pirjo Vainio

 

Tausta

 

Hyvinkään ja Järvenpään kaupungit sekä Mäntsälän, Nurmijärven, Pornaisten ja Tuusulan kunnat ovat vuosina 2015 - 2017 kehittäneet Keski-Uudenmaan alueellisen sosiaali- ja terveyspalveluiden ohjausmallin. Ohjausmalli on hyväksytty Keski-Uudenmaan sote-hankkeen poliittisessa ohjausryhmässä 8.12.2016. Ohjausmallin tavoitteena on alueellisen yhteistyön avulla saada aikaan niin toiminnallisia kuin taloudellisia hyötyjä ja palvelujen saatavuuden ja laadun parantamista.

Kunnat ovat Keski-Uudenmaan alueellisen sosiaali- ja terveyspalveluiden ohjausmallin täytäntöön panemiseksi perustaneet vapaaehtoisen Keski-Uudenmaan sote-kuntayhtymän. Kuntayhtymän tehtävänä on järjestää jäsenkuntiensa puolesta alueensa väestölle yhdenvertaisilla periaatteilla ne sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut, jotka eri lakien mukaan ovat jäsenkuntien järjestämisvastuulla. Perustetun kuntayhtymän tehtäviin eivät kuulu ympäristöterveydenhuolto mukaan lukien terveydensuojelu, eläinlääkintähuolto ja työterveyshuolto, Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin kuntayhtymän (HUS) vastuulle kuuluvat erikoissairaanhoidon palvelut, ja Eteva kuntayhtymän vastuulle kuuluvat kehitysvammaisten erityishuollosta annetun lain mukaiset palvelut.

Kuntayhtymä on perussopimuksensa mukaan perustettu ja sitä koskeva sopimus tullut voimaan 21.6.2017. Palveluiden järjestämisvastuu siirtyy kuntayhtymälle 1.1.2018.

Kuntayhtymän perustamiseen liittyvät myös vireillä oleva maakunta- ja sote-uudistus ja niiden myötä uudistettavat sosiaali- ja terveydenhuollon rakenteet, palvelut ja rahoitus. Maakunta- ja sote-uudistuksen on tarkoitus tulla voimaan 1.1.2020. Keski-Uudenmaan sote-malli edesauttaa valtakunnallisen rakennemuutoksen tavoitteiden toteuttamista sopimuskuntien alueella. Yhteisen valmistelun ja toteuttamisen avulla edistetään rakennemuutoksen sujuvaa toteuttamisesta, alueen erityispiirteet huomioiden. Tarkoituksena on myös, että Keski-Uudenmaan sote-kuntayhtymä voi toimia alueyksikön prototyyppihankkeena Uudenmaan maakunnan tulevan toimintamallin rakentamisessa.

Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen järjestämis- ja tuottamissopimus

Keski-Uudenmaan sote-kuntayhtymä ja Hyvinkään ja Järvenpään kaupungit sekä Mäntsälän, Nurmijärven, Pornaisten ja Tuusulan kunnat ovat edellä mainittujen tavoitteiden toteuttamiseksi solmimassa sopimuksen sosiaali- ja terveydenhuollon palveluiden järjestämisestä ja tuottamisesta.

Sopimuksen tarkoituksena on sopia siitä, miten kuntayhtymä hoitaa perussopimuksen mukaiset tehtävät yhteistyössä jäsenkuntiensa kanssa. Järjestämisvastuuseen kuuluu, että kuntayhtymä voi tuottaa palvelut oman organisaationsa avulla tai hankkimalla palvelut muilta palvelujen tuottajilta. Sopimuksessa sovitaan kuntayhtymän roolista palveluiden järjestäjänä ja kuntien roolista niiden tuottajina.

Sopimuksen kohteena on sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestäminen ja tuottaminen 1.1.2018 alkaen sopimuskuntien asukkaille, ja muille alueen lakisääteisen järjestämisvastuun piiriin kuuluville kuntayhtymän perussopimuksen mukaisesti.

Sopimuksen tarkoituksena on erityisesti sopia

kuntayhtymän roolista palvelujen tuottamisen koordinoijana ja ohjaajana;

jäsenkuntien tehtävistä ja työnjaosta palvelujen tuottajina;

kunkin sopijapuolen toiminnallisesta ja taloudellisesta vastuusta ja

tehtävien ja vastuiden kehittymisestä Keski-Uudenmaan sote-mallin mukaisesti.

Solmittavan sopimuksen mukaan kuntayhtymän tehtävänä on palvelujen järjestäminen lakisääteisen järjestämisvastuun mukaisesti siten että perussopimuksen tarkoitus toteutuu. Palvelutuotannon ohjaus tapahtuu solmittavan sopimuksen mukaisesti kuntayhtymän ja kuntien yhteistyön, yhteisen suunnittelun, tavoitteiden asettamisen, kuntayhtymän vahvistamien ohjeiden, kuntayhtymän ohjauksen sekä kuntien raportoinnin kautta. Kuntayhtymä toteuttaa tehtäviään yhtymävaltuuston ja yhtymähallituksen poliittisen ohjauksen mukaisesti kaikkien kuntayhtymään kuuluvien kuntien osalta.

Sosiaalihuoltolain (1982/710) 6 §:n mukaisena sosiaalihuollosta vastaavana ja kansanterveyslain (66/1972) 6 §:n mukaisena terveydenhuollosta vastaavana toimielimenä toimii kuntayhtymän yhtymähallituksen sosiaali- ja terveydenhuollon jaosto. Hallintosäännön muuttamisesta päätetään erikseen ennen 1.1.2018.

Kuntien tehtävänä on tuottaa kuntayhtymän järjestämisvastuun piiriin kuuluvat palvelut ja toteuttaa tehtävät voimassa olevan lainsäädännön, alemman tasoisten määräysten sekä kuntayhtymän ohjeiden ja ohjauksen mukaisesti, sopimuksessa tarkemmin määritellyllä tavalla.

Kuntayhtymä siirtää solmittavalla sopimuksella sosiaali- ja terveydenhuollon lainsäädännön mukaiset yksilöpäätökset, mukaan luettuna tahdonvastaiset päätökset, sekä sosiaalihuollon johtavan viranhaltijan tehtävät jäsenkuntien viranhaltijoiden hoidettavaksi. Kunnassa on asiakaslain tarkoittama sosiaalihuollon johtava viranhaltija, jonka tehtäviin kuuluu muun ohella sosiaalihuoltoa koskeviin muistutuksiin vastaaminen. Kunnassa toimii lastensuojelulain (417/2007) 3 luvun tarkoittama sosiaalihuollon johtava viranhaltija, joka tekee kyseisen lain tarkoittamat päätökset. Kukin kunta vastaa edellä mainituista tehtävistä omien asukkaidensa ja muiden palveluihin oikeutettujen osalta. Toimivalta kyseisten tehtävien hoitamiseen määritellään jäsenkunnan hallintosäännössä.

Sopimuksen mukaan kunnan terveydenhuollon toimintayksiköissä on terveydenhuoltolain tarkoittama vastaava lääkäri. Vastaavan lääkärin tehtäviin kuuluu muun ohella potilaslain mukaisiin muistutuksiin vastaaminen. Kunnassa on oltava tarpeenmukainen virkasuhteessa oleva henkilöstö terveydenhuollon toimintayksikölle kuuluvia julkista valtaa sisältäviä tehtäviä varten. Toimivalta kyseisen tehtävän hoitamiseen määritellään jäsenkunnan hallintosäännössä.

Sopijapuolet tuottavat sopimuksen kohteena olevia palveluita muita kuin sopijapuolia varten enintään julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (hankintalaki, 1397/2016) 16 §:n mukaisesti. Toiminnalla ei ole voittoa tuottavaa tarkoitusta. Sopimus ei sisällä rakennusten ja toimitilojen vuokrausta tai investointeja sosiaali- ja terveydenhuollon rakennuksiin.

Sopimuksen mukaan kuntayhtymän ensimmäisen toimintavuoden aikana kuntayhtymän järjestämisvastuuseen kuuluvat palvelut tuotetaan kunnissa asiakasryhmittäin ja tuotannoittain hajautetusti yli organisaatiorajojen. Sopijapuolten tarkoituksena on, että ensimmäisen toimintavuoden jälkeen (1.1.2019 lähtien), ennen maakuntaan siirtymistä, palveluiden järjestämisessä ja tuotannossa siirrytään malliin, jossa kuntayhtymä tuottaa palvelut tai osan palveluista. Siirtymisestä päätetään yhteisen valmistelun perusteella kuntayhtymän luottamuselimissä ja kuntien valtuustoissa erikseen. Valmistelu on käynnistynyt syksyn 2017 aikana ja jatkuu sopimuksen tultua voimaan.

Kunta vastaa palvelutuotannon kustannuksista omien asukkaidensa osalta siten, kuin kunnan kustannusvastuusta on säädetty. Kunnalle palveluista maksettava korvaus määräytyy kunnan käyttämien palveluiden mukaan. Kuntayhtymän ostaa kuntien tuottamat palvelut ja laskuttaa ne edelleen kunnilta. Rahaliikenne kuntayhtymän palvelujen oston ja kuntien palvelujen myynnin osalta on kunnille kustannusneutraali. Kuntayhtymän hallinnon kustannukset on arvioitu olevan 1.371.000 euroa vuodelle 2018, mikä jaetaan kuntien kesken.

Solmittava sopimus tulee voimaan, kun se on allekirjoitettu. Sopimus on voimassa määräaikaisena 31.12.2019 saakka. Tämän jälkeen sopimus jatkuu toistaiseksi voimassaolevana. Sopimuksen ollessa voimassa toistaiseksi sopijapuoli voi irtisanoa sen noudattamalla kahdentoista (12) kuukauden irtisanomisaikaa. Sopimuksen voimassaolo päättyy ilman erillistä irtisanomista lakisääteisen sosiaali- ja terveyspalveluiden järjestämisvastuun siirtyessä maakunnan vastattavaksi.

Keski-Uudenmaan sote-kuntayhtymän yhtymähallitus on esittänyt päätöksellään 26.9.2017 § 42 sopimusta kunnille hyväksyttäväksi. Järjestämisvastuun siirtämisen aikataulun takia kuntayhtymän yhtymähallitus on päätöksessään pyytänyt jäsenkuntien valtuustoja hyväksymään sopimuksen omalta osaltaan 30.11.2017 mennessä.

Ehdotus

Esittelijä

Päivi Klami, hallinto- ja kehittämispäällikkö

Sosiaali- ja terveyslautakunta esittää kunnanhallitukselle ja edelleen VALTUUSTOLLE,  että VALTUUSTO päättää Keski-Uudenmaan sote-kuntayhtymän ja Hyvinkään ja Järvenpään kaupunkien sekä Mäntsälän, Nurmijärven, Pornaisten ja Tuusulan kuntien välisen sosiaali- ja terveyspalveluiden järjestämis- ja tuottamissopimuksen solmimisesta liitteenä olevan sopimuksen mukaisesti.

 

 

Päätös

Aarno Järvinen teki muutosesityksen:
Esittelijän ehdotus hyväksytään siten että liitteenä olevan sopimuksen 5,3 kohdasta ensimmäinen kappale pois ja tilalle teksti:

Mikäli sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämis- ja tuottamisvastuu siirto tulen maakuntahallinnon  vastuulle lykkääntyy yli vuoden 2021, voidaan ennen em. ajankohtaa lähteä valmistelemaan tuottamisvastuun siirtämistä kunnilta kuntayhtymälle, mikäli se tuossa vaiheessa on taarkoituksenmukaista ja taloudellisesti järkevää ottaen huomioon myös siihen liittyvä henkilöstön siirtyminen kuntayhtymään ja kuntien sote-omaisuuden omistusjärjestelyt.

Kohdan 7 palvelujen järjestämistä ja tuotantoa koskevat ohjeet valmistellaan niin, että palvelutuotantoa voidaan järkeistää heikentämättä palvelukokonaisuutta ja palvelujen saatavuutta asiakkaan näkökulmasta.

Ennen sopimuksen hyväksymistä on selvitetään luvun 10 (Talous-ja rahoitus) aiheuttamat hallinnolliset kustannukset kunnille ja kuntayhtymälle ja edellytykset olemassa olevilla tietojärjestelmillä hoitaa tarkoituksenmukaisesti kohdassa edellytetyt tehtävät.

Jukka Keränen, Liisa Palvas ja Pekka Ruotsalainen kannattivat esitystä.

Koska oli tehty kannatettu muutosesitys, puheenjohtaja esitti toimitettavaksi asian ratkaisemiseksi nimenhuutoäänestyksen. Äänestysesitykseksi hyväksyttiin puheenjohtajan esitys, jonka mukaan esittelijän ehdotusta kannattavat äänestävät “jaa” ja jos “ei” voittaa, Järvisen esitys on tullut sosiaali- ja terveyslautakunnan päätökseksi.

Suoritetussa äänestyksessä esittelijän ehdotusta kannattivat jäsenet Vainionpää ja Taiveaho ja Järvisen esitystä Forss, Järvinen, Keränen, Lahdenperä, Palvas, Ruotsalainen ja Sarenius-Salmenkivi.
                            
Puheenjohtaja totesi sosiaali- ja terveyslautakunnan päättäneen äänin 7 - 2, 2 poissa hyväksyä asiassa Järvisen ehdotuksen.

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti  esittää kunnanhallitukselle ja edelleen VALTUUSTOLLE,  että VALTUUSTO päättää Keski-Uudenmaan sote-kuntayhtymän ja Hyvinkään ja Järvenpään kaupunkien sekä Mäntsälän, Nurmijärven, Pornaisten ja Tuusulan kuntien välisen sosiaali- ja terveyspalveluiden järjestämis- ja tuottamissopimuksen solmimisesta liitteenä olevan sopimuksen mukaisesti siten että liitteenä olevan sopimuksen 5,3 kohdasta ensimmäinen kappale pois ja tilalle teksti:

Mikäli sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämis- ja tuottamisvastuu siirto tulen maakuntahallinnon  vastuulle lykkääntyy yli vuoden 2021, voidaan ennen em. ajankohtaa lähteä valmistelemaan tuottamisvastuun siirtämistä kunnilta kuntayhtymälle, mikäli se tuossa vaiheessa on taarkoituksenmukaista ja taloudellisesti järkevää ottaen huomioon myös siihen liittyvä henkilöstön siirtyminen kuntayhtymään ja kuntien sote-omaisuuden omistusjärjestelyt.

Kohdan 7 palvelujen järjestämistä ja tuotantoa koskevat ohjeet valmistellaan niin, että palvelutuotantoa voidaan järkeistää heikentämättä palvelukokonaisuutta ja palvelujen saatavuutta asiakkaan näkökulmasta.

Ennen sopimuksen hyväksymistä on selvitetään luvun 10 (Talous-ja rahoitus) aiheuttamat hallinnolliset kustannukset kunnille ja kuntayhtymälle ja edellytykset olemassa olevilla tietojärjestelmillä hoitaa tarkoituksenmukaisesti kohdassa edellytetyt tehtävät.

 

Perustelut

Järjestämis- ja tuottamissopimuksen mukaan kuntien tuottamisvastuun mahdollisesta siirtämisestä kuntayhtymälle päätetään kuntien valtuustoissa erikseen.  Tuottamisvastuun siirtäminen joko kokonaan tai osittain tarkoittaisi kuntien henkilöstön siirtymisiä kuntayhtymän palvelukseen ja useita muita valmistelussa huolellisesti suunniteltavia asiakokonaisuuksia. Sen vuoksi valmisteluaikataulu ja sisällölliset ratkaisut tulee tehdä tiiviissä yhteistyössä kuntien kanssa.

Järjestämis- ja tuottamissopimus on käsitelty Tuusulan kunnan yhteistyökomiteassa 23.10.2017.

Ehdotus

Esittelijä

Harri Lipasti, vt. hallintojohtaja, harri.lipasti@tuusula.fi

Kunnanhallitus päättää

  • ehdottaa valtuustolle, että

VALTUUSTO päättää

  • hyväksyä Keski-Uudenmaan sote-kuntayhtymän ja Hyvinkään ja Järvenpään kaupunkien sekä Mäntsälän, Nurmijärven, Pornaisten ja Tuusulan kuntien välisen sosiaali- ja terveyspalveluiden järjestämis- ja tuottamissopimuksen solmittavaksi liitteenä olevan sopimuksen mukaisesti.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Ehdotus

Valtuusto päättää

  • hyväksyä Keski-Uudenmaan sote-kuntayhtymän ja Hyvinkään ja Järvenpään kaupunkien sekä Mäntsälän, Nurmijärven, Pornaisten ja Tuusulan kuntien välisen sosiaali- ja terveyspalveluiden järjestämis- ja tuottamissopimuksen solmittavaksi liitteenä olevan sopimuksen mukaisesti.

---

Puheenjohtajan avattua asiassa keskustelun Sanna Kervinen Lea Ahosen ja Ulla Rosenqvistin kannattamana teki seuraavan palautusesityksen:

"Valtuusto päättää palauttaa asian uudelleen valmisteluun ja velvoittaa Tuusulan kunnan/kunnanhallituksen olemaan välittömästi yhteydessä kuntayhtymän johtoon uuden sopimuksen valmistelemiseksi. Tämä nyt esitetty Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen järjestämis- ja tuottamissoppimus ei ole kohdan 5.3. osalta aiemmin sovitun hengen mukainen. Tällä hetkellä ei ole tarkoituksenmukaista käyttää kuntayhtymän ja jäsenkuntien resursseja tuottamisvastuun siirtämisen suunnitteluun. Tuottamisvastuun siirtäminen on tarpeeton ja kallis välivaihe ennen maakuntahallintoon siirtymistä. Riskinä on myös se, että välivaihe aiheuttaa selviä heikennyksiä kuntalaisten palveluihin."

Koska oli tehty kannatettu palautusesitys, oli asia ratkaistava äänestämällä. Puheenjohtaja esitti, että ne jotka kannattavat asian käsittelyä tässä kokouksessa, äänestävät "jaa" ja ne, jotka kannattavat asian palauttamista uudelleen valmisteluun, äänestävät "ei".

Suoritetussa äänestyksessa

  • jaa-äänen antoivat Jussi Salonen, Matti Alanko, Kati Lepojärvi, Ilona Toivanen, Sanna Tuhkunen, Johanna Sipiläinen, Sami Tamminen, Mika Mäki-Kuhna, Sari Heiskanen, Henri Koskela, Janne Mellin, Satu Taiveaho, Margita Winqvist, Jerry Airikka, Pekka V. Heikkinen, Seppo Noro, Kari Friman, Päivö Kuusisto, Jouko Riola, Kim Kiuru, Ulla T Palomäki, Jere Pulska, Kari Kinnunen, Emmi Sirniö, Karita Mäensivu, Pasi Huuhtanen, Ilmari Sjöblom, Anna Yltävä, Elisa Laitila, Lilli Salmi, Aarno Järvinen, Eeva-Liisa Nieminen, Ruut Sjöblom, Arto Lindberg, Jani Peltonen, Jukka Ahlgren, Merja Kuusisto, Raimo Stenvall, Petra Kela

  • ei-äänen antoivat Sanna Kervinen, Anu Åberg, Ulla Rosenqvist, Antti Kaikkonen, Eetu Niemelä, Laura Åvall, Monica Avellan, Lea Ahonen, Taina Ketvel, Satu Heikkilä, Ari Nyman, Liisa Palvas. 

Suoritetussa äänestyksessä annettiin 39 jaa-ääntä ja 12 ei-ääntä. Puheenjohtaja totesi, että asia käsitellään tässä kokouksessa.

Eetu Niemelä Anu Åbergin kannattamana esitti, että valtuusto päättää hylätä osaltaan Keski-Uudenmaan sote-kuntayhtymän ja Hyvinkään ja Järvenpään kaupunkien sekä Mäntsälän, Nurmijärven, Pornaisten ja Tuusulan kuntien välisen sosiaali- ja terveyspalveluiden järjestämis- ja tuottamissopimuksen.

Pormestari Arto Lindberg esitti päätökseen liitettäväksi seuraavan kohdan:

"- Tuusula ryhtyy osaltaan valmistelemaan mahdollista tuotannon siirtämistä kuntayhtymälle vasta, kun sote- ja maakuntauudistuksen lainsäädäntö on hyväksytty".

Koska oli tehty kannatettu muutosesitys, oli asia ratkaistava äänestämällä. Valtuusto hyväksyi yksimielisesti puheenjohtajan esityksen, että ne jotka kannattavat pohjaehdotusta pormestarin esittämällä lisäyksellä, äänestävät "jaa" ja ne, jotka kannattavat Niemelän tekemää muutosesitystä, äänestävät "ei".

Suoritetussa äänestyksessa

  • jaa-äänen antoivat Jussi Salonen, Matti Alanko, Kati Lepojärvi, Ilona Toivanen, Sanna Tuhkunen, Sami Tamminen, Mika Mäki-Kuhna, Sari Heiskanen, Henri Koskela, Janne Mellin, Satu Taiveaho, Margita Winqvist, Jerry Airikka, Pekka V. Heikkinen, Seppo Noro, Kari Friman, Päivö Kuusisto, Jouko Riola, Kim Kiuru, Ulla T Palomäki, Jere Pulska, Kari Kinnunen, Emmi Sirniö, Karita Mäensivu, Pasi Huuhtanen, Ilmari Sjöblom, Anna Yltävä, Elisa Laitila, Lilli Salmi, Aarno Järvinen, Eeva-Liisa Nieminen, Ruut Sjöblom, Arto Lindberg, Jani Peltonen, Jukka Ahlgren, Merja Kuusisto, Petra Kela, Liisa Palvas, Lea Ahonen

  • ei-äänen antoivat Sanna Kervinen, Anu Åberg, Ulla Rosenqvist, Antti Kaikkonen, Eetu Niemelä, Laura Åvall, Monica Avellan,Taina Ketvel, Satu Heikkilä, Ari Nyman,  Johanna Sipiläinen

  • Raimo Stenvall äänesti tyhjää.

Suoritetussa äänestyksessä annettiin 39 jaa-ääntä, 11 ei-ääntä ja 1 tyhjä ääni.

Puheenjohtaja totesi pohjaehdotuksen pormestarin esittämällä lisäyksellä tulleen valtuuston päätökseksi.

Päätös

Valtuusto päätti

  • hyväksyä Keski-Uudenmaan sote-kuntayhtymän ja Hyvinkään ja Järvenpään kaupunkien sekä Mäntsälän, Nurmijärven, Pornaisten ja Tuusulan kuntien välisen sosiaali- ja terveyspalveluiden järjestämis- ja tuottamissopimuksen solmittavaksi liitteenä olevan sopimuksen mukaisesti
  • Tuusula ryhtyy osaltaan valmistelemaan mahdollista tuotannon siirtämistä kuntayhtymälle vasta, kun sote- ja maakuntauudistuksen lainsäädäntö on hyväksytty

Eetu Niemelä ilmoitti päätöksestä seuraavan eriävän mielipiteen: "Kuten äänestyskäyttäytymisestäni saattaa päätellä, olen erimieltä valtuuston päätöksestä 13.11.2017 / § 194.

Päätöksenteossa ollut sopimus on täysin tarpeeton, eikä sillä ole mitään vaikutusta kuntalaisten saamiin palveluihin.

Lisäksi kuntayhtymän toiminta on saamassa piirteitä, jotka eroavat siitä mitä kuntayhtymän perustamissopimusta käsiteltäessä valtuustolle markkinoitiin. Kuntayhtymän kustannukset ovat karkaamassa käsissä, ne ovat nyt jo moninkertaistuneet alun perin arvioidusta. Tuusulan on nyt äkkiä irtauduttava kuntayhtymästä, vielä kun se on kohtuullisin pienin vahingoin mahdollista. Jossain vaiheessa ylitetään raja, jossa asia on nk. "too big to fail". Sen jälkeen irtautuminen ei ole enää järkevästi mahdollista. Nyt tätä rajaa ei olla vielä ylitetty. Meille päättäjille ei myöskään kerrota, miten mahdollisuudet irtautumiseen tulevat jatkossa kehittymään.

Näenkin, että irtautuminen on tässä vaiheessa järkevää, koska siitä ei aiheudu palveluihin tai kuntalaisille negatiivisia vaikutuksia. Päinvastoin."

Valmistelija

  • Harri Lipasti, vt. hallintojohtaja, harri.lipasti@tuusula.fi

Perustelut

Keski-uudenmaan sote -kuntayhtymän ja Hyvinkään ja Järvenpään kaupunkien sekä Mäntsälän, Nurmijärven, Pornaisten ja Tuusulan kuntien välisen sosiaali- ja terveyspalveluiden järjestämis- ja tuottamissopimuksen mukaisesti Keski-Uudenmaan sote -kuntayhtymän tehtävänä on ollut 1.1.2018 lähtien järjestää jäsenkuntiensa puolesta alueen väestölle yhdenvertaisilla periaatteilla sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut. Kuntayhtymän järjestämisvastuu sisältää vuonna 2018 palveluiden johdon ja ohjauksen, palveluiden tuotannon jäädessä edelleen kuntien toteutettavaksi.

Mainitun järjestämis- ja tuottamissopimuksen 5.3 kohdassa on todettu, että ensimmäisen toimintavuoden jälkeen (1.1.2019 lähtien), ennen maakuntaan siirtymistä, palveluiden järjestämisessä ja tuotannossa siirrytään malliin, jossa kuntayhtymä tuottaa palvelut tai osan palveluista. Siirtymisestä päätetään sopimuksen kohdan 6 Sopijapuolten yhteistyö mukaisesti toteutetun valmistelun perusteella erikseen kuntayhtymien ja jäsenkuntien valtuustoissa.

Tuusulan valtuusto päätti hyväksyessään järjestämis- ja tuottamissopimuksen 13.11.2017 § 194, että Tuusula ryhtyy osaltaan valmistelemaan mahdollista tuotannon siirtämistä kuntayhtymälle vasta, kun sote- ja maakuntauudistuksen lainsäädäntö on hyväksytty. Tällä hetkellä on ilmeistä, että eduskunta hyväksyy mahdollisen sote- ja maakuntalainsäädännön aikaisintaan kesäkuussa 2018.  Sen vuoksi Tuusulan päätöksenteko mahdollisesta tuotannon siirtämisestä menisi vähintään elokuulle 2018.  

Kuntayhtymän toiminnan käynnistyttyä jäsenkunnat ja kuntayhtymä ovat jatkaneet Keski-Uudenmaan sote-mallin edelleen kehittämistä kuntayhtymän työsuunnitelman mukaisesti valmisteluryhmissä sekä yhtymähallituksessa ja -valtuustossa. Järjestämis- ja tuottamissopimuksen mukaisesti on myös valmisteltu mallia, jossa palvelujen tuotanto siirtyy ensimmäisen toimintavuoden jälkeen kuntayhtymään. Tuusula ei kuitenkaan ole valtuuston linjauksen mukaisesti valmistellut tuotannon siirtämistä kuntayhtymälle.

Tuotannon siirron valmistelussa on linjattu, että jäsenkuntien ja kuntayhtymän välillä solmittu palvelujen järjestämis- ja tuottamissopimus päättyisi ilman eri irtisanomista palvelutuotantonsa kuntayhtymään siirtävien jäsenkuntien osalta 31.12.2018, jolloin kuntayhtymä ottaa vastatakseen kaikki sen mukaiset tehtävät. Muiden kuntien osalta sopimuksen voimassaolo jatkuisi sen ehtojen mukaisesti. Palvelutuotanto jatkuisi kuntayhtymässä kaikkien jäsenkuntien osalta edelleen järjestämis- ja tuottamissopimuksen liitteen 2 Palveluiden yleiset periaatteet periaatteiden mukaisesti. Kuntayhtymän ja jäsenkuntien vuorovaikutteinen yhteistyö jatkuisi.

Tuotannon siirrossa jäsenkuntien kuntayhtymän järjestämisvastuulla olevien palveluita toteuttava osallistuva sosiaali- ja terveyspalveluiden henkilöstö sekä osa muusta kunnan hallinto- ja tukitehtäviä toteuttavasta henkilöstöstä siirtyisi kuntayhtymän palvelukseen liikkeen luovutuksella 1.1.2019 lukien. Kuntayhtymään siirtyvä henkilöstömäärä tulisi sosiaali- ja terveyspalveluiden henkilöstön osalta olemaan noin 3500 henkilöä sekä lisäksi myöhemmin tarkentuva määrä muita kunnan hallinto- ja tukitehtäviä toteuttavia henkilöitä..

Siirtyvään tuotantoon liittyvä irtain tai kiinteä omaisuus ei pääsääntöisesti siirtyisi kuntayhtymälle. Kuntayhtymä vuokraisi jäsenkunnilta tarvitsemansa tilat, pääsääntöisesti sisältäen varustuksen ja kalustuksen sekä kiinteistönhoidon ja muut tiloihin kohdistuvat tukipalvelut. Vuokratason määräytymisen perusteena olisi kunnan tulevalle Uudenmaan maakunnalle ilmoittama vuokrataso tai sisäisesti noudatettu vuokrataso, jos tällaista ilmoitusta ei ole tehty. Vuokran määrään lisättäisiin kiinteistönhoidon ja muiden tiloihin kohdistuvien tukipalveluiden kustannukset omakustannusperiaatteen mukaisesti.

Tuotannon siirron valmistelussa on kuntayhtymässä lähdetty siitä, että vuoden 2019 osalta talouden kokonaisuus rakennettaisiin kuntakohtaisen valmistelun perusteella. Tuusulassa tämä tarkoittaisi käytännössä sitä, että vuoden 2019 sotepalvelujen kustannukset ja maksuosuudet kuntayhtymälle vastaisivat vuoden 2018 kustannustasoa.  

Keski-Uudenmaan sote -kuntayhtymän yhtymähallitus on valmistelunsa perusteella kokouksessaan 20.3.2018 § 30 päättänyt esittää jäsenkunnille, että jäsenkunnat
- päättävät hyväksyä, että kuntayhtymä tuottaa 1.1.2019 alkaen kuntayhtymän järjestämisvastuulla olevat palvelut kunnan asukkaille jäsenkunnista siirtyvän tuotanto-organisaation avulla,
- päättävät jäsenkuntien kuntayhtymän järjestämisvastuulla olevien palveluiden toteuttamiseen osallistuvan sosiaali- ja terveyspalveluiden henkilöstön sekä osan muusta kunnan hallinto- ja tukitehtäviä toteuttavan henkilöstön siirtymisestä kuntayhtymän palvelukseen 1.1.2019 lukien tämän päätöksen
periaatteiden mukaisesti,
- päättävät sopia, että kuntayhtymän ja jäsenkuntien välinen sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen järjestämis- ja tuottamissopimus (yhtymävaltuusto 14.12.2017, § 33) päätetään palvelutuotantonsa kuntayhtymään siirtävien kuntien osalta ilman eri irtisanomista 31.12.2018
- toteavat, että palvelutuotanto jatkuu kuntayhtymässä kaikkien jäsenkuntien osalta edelleen järjestämis- ja tuottamissopimuksen liitteen 2 Palveluiden yleiset periaatteet periaatteiden mukaisesti ja
- valtuuttavat kunnan/kaupunginhallituksen tekemään järjestelyn vaatimat tarkemmat päätökset ja sopimukset sekä toteuttamaan tarvittavat toimenpiteet

Edelleen yhtymähallitus päätti esittää yhtymävaltuustolle, että yhtymävaltuusto
- toteaa ne jäsenkunnat, jotka ovat tehneet hyväksyvän päätöksen tuotannon siirrosta kuntayhtymälle,
- päättää, että kuntayhtymä tuottaa 1.1.2019 alkaen kuntayhtymän järjestämisvastuulla olevat palvelut jäsenkunnista siirtyvän tuotanto-organisaation avulla niiden jäsenkuntien asukkaille, jotka ovat tehneet
tuotannon siirtämisestä hyväksyvän päätöksen,
- päättää vastaanottaa jäsenkunnista siirtyvän, kuntayhtymän järjestämisvastuulla olevien palveluiden toteuttamiseen osallistuvan sosiaali- ja terveyspalveluiden henkilöstön sekä osa muusta kunnan hallinto- ja tukitehtäviä toteuttavasta henkilöstä kuntayhtymän palvelukseen 1.1.2019 lukien tämän päätöksen periaatteiden mukaisesti,
- päättää sopia, että kuntayhtymän ja jäsenkuntien välinen sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen järjestämis- ja tuottamissopimus (yhtymyhtymävaltuusto 14.12.2017, § 33) päätetään palvelutuotantonsa kuntayhtymään siirtävien kuntien osalta ilman eri irtisanomista 31.12.2018,
- toteaa, että palvelutuotanto jatkuu kuntayhtymässä kaikkien jäsenkuntien osalta edelleen järjestämis- ja tuottamissopimuksen liitteen 2 Palveluiden yleiset periaatteet periaatteiden mukaisesti ja
- valtuuttaa kuntayhtymän johtajan tekemään järjestelyn vaatimat tarkemmat päätökset ja sopimukset sekä toteuttamaan tarvittavat toimenpiteet
- päättää, että tämä päätös voidaan panna täytäntöön mahdollisesta muutoksenhausta huolimatta.

Tuotannon siirtämisen aikataulun ja talousarviovalmistelun takia kuntayhtymä on pyytänyt jäsenkuntien valtuustoja tekemään päätöksensä omalta osaltaan 31.5.2018 mennessä. Tarkoituksena on, että kuntayhtymän yhtymävaltuusto päättäisi asiasta 19.6.2018 siihen mennessä päätöksensä tehneiden kuntien osalta ja muiden kuntien osalta tarvittaessa myöhemmin.

Tuotannon siirron valmistelussa on käynyt ilmeiseksi, että Hyvinkään ja Järvenpään kaupungit sekä Mäntsälän ja Pornaisten kunnat tekevät päätöksensä sotepalvelujen ja niihin liittyvien tukipalvelujen siirtämisestä kuntayhtymälle huhti-toukokuussa 2018.  Nurmijärven kunta päätti aikanaan hyväksyessään järjestämis- ja tuottamissopimuksen Tuusulan päätöksen sisältöisestä ponnesta siten, että Nurmijärvi ryhtyy osaltaan valmistelemaan mahdollista tuotannon siirtämistä kuntayhtymälle vasta, kun sote- ja maakuntauudistuksen lainsäädäntö on hyväksytty.  Nyt Nurmijärvi on kuitenkin valmistelemassa asiaa niin, että se päättäisi mahdollisesta tuotannon siirtämisestä jo toukokuussa 2018.
Edellä olevan perusteella on ilmeistä, että kaikki muut kuntayhtymän jäsenkunnat tuovat tuotannon siirtämisen valtuustojensa käsiteltäviksi viimeistään toukokuussa 2018. Tuusula päättäisi ainoana tuotannon siirtämisestä vasta aikaisintaan elokuussa 2018. Samaan aikaan kuntayhtymässä valmistellaan jo huhtikuussa tuotannon palveluorganisaatiota 1.1.2019 lukien. Mikäli muut kunnat päättävät jo keväällä siirtää tuotantonsa kuntayhtymälle 1.1.2019 lukien, on aikataulujen eriaikaisuudesta johtuen vaarana mm. se, että Tuusula ja sen henkilöstö eivät pääsisi tuotannon siirron valmistelussa sekä tulevan palveluorganisaation muodostamisessa ja henkilöstön tehtävien sekä vastuiden määrittelyssä yhdenvertaiseen asemaan muiden kuntien kanssa. 
Joka tapauksessa ennen mahdollista päätöksentekoa tuotannon siirtämisestä, tulee käydä sitä varten yhteistoimintamenettelyt Tuusulan henkilöstön kanssa. Tämä tarkoittaa sitä, että yhteistoimintamenettelyt, joilla varauduttaisiin mahdolliseen päätökseen tuotannon siirtämisestä, olisi aloitettava joka tapauksessa jo ennen kesää. 
Tuusulan kannalta olisi edellä mainituilla perusteilla tarkoituksenmukaista valmistella jo 4.6.2018 pidettävään valtuuston kokoukseen päätösehdotus siitä, siirtääkö Tuusulan kunta sotepalveluiden ja niihin liittyvien tukipalveluiden tuotannon kuntayhtymälle 1.1.2019 lukien. Samalla tulisi linjata, että mahdolliseen tuotannon siirtämiseen varauduttaisiin käymällä jo keväällä 2018 henkilöstön ja henkilöstön edustajien kanssa sitä tarkoittavat yhteistoimintamenettelyt.

Ehdotus

Esittelijä

  • Harri Lipasti, vt. hallintojohtaja, harri.lipasti@tuusula.fi

Kunnanhallitus päättää

  • valmistella 4.6.2018 pidettävään valtuuston kokoukseen ehdotuksen mahdollisesta sotepalveluiden ja niihin liittyvien tukipalveluiden tuotannon ja henkilöstön siirtämisestä Keski-Uudenmaan sote -kuntayhtymälle 1.1.2019 lukien, ja 
  • käynnistää henkilöstön kanssa yhteistoimintamenettelyt, joilla varaudutaan Tuusulan kunnan päätökseen mahdollisesta tuotannon siirtämisestä kuntayhtymälle.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

kansliapäällikkö, sosiaali- ja terveyslautakunta

Muutoksenhaku

Päätöksestä ei saa tehdä kuntalain 136 §:n mukaan oikaisuvaatimusta eikä kunnallisvalitusta, koska päätös koskee vain valmistelua tai täytäntöönpanoa.