Perustelut
Asiaselostus
Helsingin hallinto-oikeus pyytää Tuusulan kunnanhallitusta asemakaavan muutoksen valituksen johdosta
1) hankkimaan valtuustoon lausunnon / antamaan lausunnon ja
2) toimittamaan hallinto-oikeudelle kaikki valituksen kohteena olevan päätöksen perusteena olevat asiakirjat:
- osallistumis- ja arviointisuunnitelma
- lopullinen värillinen kaavakartta
- kaavamerkinnät ja -määräykset
- kaavaselostus lopullisessa muodossaan
- kaavaan liittyvä mitoituslaskelma tilojen rakennusoikeudesta
- kaavaehdotuksesta annetut lausunnot
- kaikki kaavan vaikutuksista tehdyt selvitykset
- muut kaavaselostuksessa mainitut liitteet
- suunnittelualueella voimassa olevat yleis- ja asemakaavakartat kaavamerkintöineen ja -määräyksineen, elleivät nämä tiedot sisälly jo kaavaselostuksen liiteaineistoon.
Lausunto ja asiakirjat on toimitettava hallinto-oikeudelle viimeistään 14.6.2021.
Perustelut
Helsingin hallinto-oikeus on pyytänyt Tuusulan kunnanhallitusta hankkimaan Tuusulan kunnanvaltuuston lausunnon valituksen johdosta. Tuusulan kunnan hallintosäännön mukaan kunnanhallitus antaa lausunnon tai selityksen valtuuston päätöksestä tehdystä valituksesta, jos kunnanhallitus katsoo, ettei valtuuston päätöstä ole valituksessa esitetyillä perusteilla kumottava.
Asia
Valitus koskee Tuusulan kunnanvaltuuston päätöstä, 08.03.2021, 25 § Kievarintie asemakaavan muutos
Valittaja vaatii Tuusulan kunnanvaltuuston asemakaavamuutoksen hyväksymispäätöstä hylättäväksi.
Vastine
Tuusulan kunnanhallitus toteaa, että valitus tulee hylätä kokonaisuudessaan perusteettomana. Tuusulan kunnanvaltuusto ei ole kaavan hyväksyessään ylittänyt toimivaltaansa. Valtuuston päätös ei ole syntynyt virheellisessä järjestyksessä eikä se ole muutoinkaan lainvastainen. Asemakaavan muutos on laadittu riittävin selvityksin ja vaikutusten arvioinnein. Asemakaavaa laadittaessa on ollut käytössä kattavat selvitykset ja tiedot sekä yleiskaavan laatimista varten tehdyt mittavat selvitykset.
Asemakaavan muutos kohdistuu pienelle rajatulle alueelle käsittäen osan korttelista 33222, eikä sillä ole katsottu olevan merkittäviä haitallisia vaikutuksia ympäröiviin kortteleihin, liikenteeseen tai lähiasukkaille. Asemakaavan muuttaminen täydentää olemassa olevaa kuntarakennetta joukkoliikenne käytävän varrella, monipuolistaa alueen asuntokantaa, turvaa ajanmukaisten kaavamääräysten johdosta paremmin pohjaveden laatua ja määrää, vähentää liikennemelua Kievarintien varrella.
Kaavaselostus täyttää maankäyttö- ja rakennuslain sekä asetuksen vaatimukset ja antaa riittävän kuvan asemakaavan laatimisesta sen tavoitteista sekä prosessista.
Asemakaavan muutoksen tuottama liikennemäärän lisäys on vähäinen, eikä sillä ole merkittävää vaikutusta alueen liikenteeseen. Asemakaavan muutos ei koske katualueita ja liittyy olemassa olevaan rakenteeseen. Asemakaavassa on määrätty vähimmäistarve pysäköintipaikkojen rakentamiseksi, mutta asemakaava mahdollistaa vaatimusta suuremman määrän pysäköintipaikkoja.
Kaavaratkaisu perustuu asemakaava selostuksessa (sivut 15–17) esitettyyn Envineerin vuonna 2019 laatimaan meluselvitykseen, jonka perusteella alueelle on määritetty melusuojaustarve. Meluselvitys osoittaa, että kaavaratkaisulla mahdollistetaan määräykset täyttävän turvallisen, terveellisen ja viihtyisän asuinrakennuksen totuttaminen. Julkisivuja- ja rakenteita koskevat yksityiskohdat ratkaistaan rakennuslupavaiheessa. Rakennushankkeen julkisivuihin kohdistuvaa melutasoa on lisäksi tarkasteltu rakennuslupa tasoisella selvityksellä, joka on liitetty kaava-aineistoon.
Asemakaavan laatimista varten alueelle on tehty mittavasti eli 8kpl erilaisia luonnoksia, valmisteluaineisto on ollut nähtävillä. Osalliset ovat tutustuneet aineistoon ja antaneet valmisteluaineistosta mielipiteitä. Valittajat, asunto-osakeyhtiö Jukkelan osakkaat antoivat myös mielipiteen osallistumis- ja arviointisuunnitelmasta. Mielipiteessä totesivat: ”Olemme vastaanottaneet 3.5.2017 päivätyn osallistumis- ja arviointisuunnitelman ja joukon keskeneräiseksi leimattuja toisistaan poikkeavia suunnitelmia, luonnoksia tai malleja. Meillä ei ole varsinaisen osallistumis- ja arviointisuunnitelman osalta erityistä huomautettavaa mutta toivomme, että suunnittelun edetessä rajanaapureihin ollaan tiiviisti yhteydessä suunnitelmien täsmentämiseksi ja naapureiden mielipiteiden huomioimiseksi. Suunnittelun edetessä tähänkin asti asunto-osakeyhtiömme edustajia on kuultu tyydyttävästi.”
Asemakaavalla ei syrjäytetä vaatimusta tasapuolisesta kohtelusta. Asemakaava perustuu alueellisiin olosuhteisiin. Huomionarvoista on myös tasapuolista kohtelua arvioidessa, ettei kyseinen taloyhtiö ole halunnut alueelleen laadittavan asemakaavaa. Asemakaavan muutosalueen naapuruston tuleva maankäytön kehittäminen voidaan ratkaista omalla asemakaavalla, jossa tarkemmin voidaan tutkia mm. rakennusoikeus ja tuleva käyttötarkoitus.
Kievarintien asemakaava sijoittuu voimassa olevissa maakuntakaavoissa taajamatoimintojen alueelle, jolle on osoitettu myös tiivistettävän alueen kehittämisperiaatemerkintä. Taajamatoimintojen aluetta tulee suunnitella riittävällä tehokkuudella, jotta edistetään pyöräilyä, jalankulkua ja joukkoliikennettä tukevaa yhdyskuntarakennetta. Tiivistettävän alueen suunnittelumääräyksen mukaan aluetta on suunniteltava joukkoliikenteeseen, kävelyyn ja pyöräilyyn tukeutuvana kyseisen taajaman muuta aluetta tehokkaammin rakennettavana alueena. Yhdyskuntarakennetta tiivistettäessä on kiinnitettävä huomiota erityisesti alueen ominaispiirteisiin ja kulttuuriympäristöön, elinympäristön laatuun, ekologisen verkoston toimivuuteen sekä lähivirkistysalueiden riittävyyteen.
Hyväksytyssä Uusimaa-2050 -kaavassa valituksen kohteena oleva asemakaava-alue sijaitsee taajamatoimintojen kehittämisvyöhykkeellä, jolla mm. yhdyskuntarakennetta tulee tehostaa nykyiseen rakenteeseen, erityisesti keskuksiin ja asemanseutuihin tukeutuen ja joukkoliikenteen, kävelyn ja pyöräilyn edellytyksiä parantaen. Vyöhykettä tulee kehittää tiiviinä ja monipuolisena asumisen, työpaikkojen, palveluiden ja viherrakenteen kokonaisuutena ympäristön erityiset arvot huomioon ottaen.
Kievarintien alue on kunnanhallituksen 25.2.2019 hyväksymässä Tuusulan yleiskaava 2040 -ehdotuksessa merkitty kerrostalovaltaiseksi asuinalueeksi, jossa rakentamistehokkuudeksi suositellaan e=0,8 – 2,0. Kohde sijaitsee myös MAL 2019 -suunnitelman maankäytön ensisijaisella kehittämisvyöhykkeellä, joille tulee kunnan allekirjoittaman MAL-sopimuksen mukaisesti sijoittua 90 prosenttia asunnoista.
Kievarintien kaavamuutosalue sijoittuu alle kilometrin etäisyydelle Hyrylän keskustan palveluista ja joukkoliikenteen runkoverkon varrelle. On maakuntakaavan ja yleiskaavaehdotuksen tavoitteiden mukaista tiivistää aluetta tehokkaana asumisen alueena. Kaavamuutos toteuttaa MRL:n alueiden käytön suunnittelun tavoitteita (5 §) mm. edistämällä yhdyskuntarakenteen ja alueiden käytön taloudellisuutta tiivistämällä rakennetta olemassa olevaan infraan tukeutuen sekä tarjoamalla kerrostaloasuntoja keskustaan palveluiden, toimivan joukkoliikenteen ja kevyen liikenteen äärelle.
Hyrylässä Tuusulanväylän varrelle on rakennettu ja on rakenteilla sekä suunnitteilla korkeita kerrostaloja. Suunnittelualueesta etelän suuntaan Tuusulanväylän varrelle alle 300 m etäisyydelle on rakennetta jo täydennetty IV kerrostalon rakentamisen mahdollistavalla asemakaavalla, joka on tullut voimaan 12.8.2020. Hyrylässä on myös kaavoitettu useita vastaavan korkuisia taloja lähialueille Suutarintielle ja Rykmentinpuistoon. Alueella on vieressä myös korkea rakennus Hyrylän vesitorni. Asemakaavan muutos täydentää maisemakuvaa ja soveltuu ympäristöön.
Maankäyttö- ja rakennuslain mukaiset asemakaavan sisältövaatimukset sekä kaavan tavoitteet huomioon ottaen asemakaavan muutoksella ei aiheudu sellaista kohtuutonta haittaa, joka kaavalle asetettavia tavoitteita ja vaatimuksia syrjäyttämättä olisi voitu välttää.