Kunnanhallitus, kokous 6.5.2024

§ 172 Neljännesvuosikatsaus 1.1.-31.3.2024

TUUDno-2023-2743

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Heidi Piikki, vs. talouspäällikkö, heidi.piikki@tuusula.fi

Perustelut

Kunnanhallitus hyväksyi kokouksessaan 9.1.2023 Yhteiset palvelut toimialueen palvelualueiden ja palveluyksiköiden käyttösuunnitelmat. Talousarvion määrärahat ovat sitovia valtuustoon nähden toimialuetasolla siten, että yleissitovuutena on toimialueen toimintakate.

Yhteisten palveluiden toimintakate, 10,6 milj. euroa ylittyi 0,3 milj. euroa. Toimintatuottojen toteuma 2,3 milj. euroa oli 0,1 milj euroa budjetoitua parempi. Toimintakulut 12,9 milj. euroa ylittivät talousarvion 0,4 milj. euroa. Toimintakulujen ylitys johtui henkilöstökuluista 0,2 milj.euroa, työmarkkinatuen kuntaosuudesta 0,1 milj. euroa sekä muista kuluista 0,07 milj. euroa.

Ehdotus

Esittelijä

Kalle Ikkelä, pormestari, kalle.ikkela@tuusula.fi

Kunnanhallitus päättää

  • hyväksyä Yhteiset palvelut-toimialueen käyttösuunnitelman toteumaraportin vuodelta 2023.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Valmistelija

Heidi Piikki, vs. talouspäällikkö, heidi.piikki@tuusula.fi

Perustelut

Kunnanhallitus hyväksyi kokouksessaan 9.1.2023 Yleishallinnon ja johdon tuen käyttösuunnitelmat. Talousarvion määrärahat ovat sitovia valtuustoon nähden toimialuetasolla siten, että yleissitovuutena on toimialueen toimintakate.

Yleishallinnon ja johdon tuen toimintakate, 4,8 milj. euroa, toteutui 0,2 milj. euroa talousarviota parempana. Toimintatuottojen toteuma 4,7 milj. euroa oli 0,1 milj. euroa budjetoitua parempi Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen hyvän tulokertymän ansiosta.

Toimintamenojen toteuma, 9,5 milj. euroa, alitti kokonaisuutena budjetin 0,1 milj. eurolla. Henkilöstökuluissa ylitystä oli 0,3 milj. euroa. Palveluiden ostoissa saavutettiin 0,4 milj. euron säästö, joka johtui ennakoitua pienemmistä verotuskustannuksista.

Ehdotus

Esittelijä

Kalle Ikkelä, pormestari, kalle.ikkela@tuusula.fi

Kunnanhallitus päättää

  • hyväksyä yleishallinnon ja johdon tuen käyttösuunnitelman toteumaraportin vuodelta 2023.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Valmistelija

Heli Hippeläinen, vs.talousjohtaja, heli.hippelainen@tuusula.fi

Perustelut

Vs. talousjohtaja selostaa kokouksessa neljännesvuosikatsausta ja sen valmistelun tilannetta.

Ehdotus

Esittelijä

Heli Hippeläinen, vs.talousjohtaja, heli.hippelainen@tuusula.fi

Konsernijaosto päättää

  • merkitä asian tiedoksi.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin. 

Valmistelija

  • Heli Hippeläinen, vs.talousjohtaja, heli.hippelainen@tuusula.fi

Perustelut

Toimintaympäristö

Tuusulan kuntastrategian painopistealueina ovat kunnan elinvoima, hyvinvointi sekä kestävä kehitys. Alkuvuonna kunnan toiminta kehittyi kuntastrategian mukaisella uralla; väestön määrä kehittyi myönteisesti ja asunto- sekä yritystonttien kauppa toteutui suunnitellulla tasolla. Kunta jatkoi mittavia investointeja palveluverkon uudistamiseen sekä uusien asuin- ja yritysalueiden infraan. 

Valtiovarainministeriön arvion mukaan Suomen talous ei kasva vuonna 2024 viime vuoden prosentin laskun jälkeen. Hintojen ja korkojen nousu on vähentänyt investointeja ja kotitalouksien kulutusta. Työllisyys laskee hieman vuonna 2024, mutta kasvaa vuodesta 2025 lähtien kysynnän kasvun ja työllisyystoimien seurauksena. Ilman lisätoimia julkisyhteisöjen alijäämä syvenee tänä vuonna entisestään ja asettuu yli 3,5 prosentin suhteessa BKT:hen. Kuntatalouden heikentyneisiin talousodotuksiin vaikuttaa lisäksi marraskuussa 2023 kuntien valtionosuuksiin kohdistettu lisäleikkaus jaksotetusti vuosille 2025-2027. Myös Suomen talouden vaimeat kasvunäkymät välittyvät kuntasektorille heikompina kuntien verotuottoina ja korkeampina menoina. Talouden ennustetaan lähtevän nousuun myöhemmin kuluvan vuoden aikana, vaikka vuositasolla Suomen talous ei tänä vuonna kasvakaan.

Talouden toteutuminen

Vuoden 2024 ennusteen mukainen arvio Tuusulan kunnan tilikauden tulokseksi on -3,1 milj. euroa (talousarvio 0,01 milj. euroa). Verotulojen, valtionosuuksien ja palkkojen sopimuskorotuksiin liittyvät sekä muut mahdolliset käyttötalouden määräraha- ja ennustemuutokset tehdään kesäkuun puolivuosikatsauksen yhteydessä, jolloin käytettävissä ovat tarkemmat tiedot ennakoiduista muutoksista.

Tarkastelukauden verotilitykset olivat 27,0 milj. euroa, toteutuen 26 % talousarviosta. Kuntien tuloveroprosentit tuli määrätä ja ilmoittaa vuoden 2024 osalta 0,10 %-yksikön tarkkuudella pyöristämällä lähimpään kymmenykseen Tuusulan kunnallisveroprosenttia pyöristettiin tämän johdosta vuoden 2024 alusta 7,11 %-yksiköstä 7,10 %:iin

  • Kunnallisveroja kertyi 23,2 milj. euroa (28,4 % TA 2024). Kunnallisverotilitykseen vaikuttaa nimellisansioiden lisäksi keskeisesti työllisyyden kehitys. Työttömien työnhakijoiden osuus oli maaliskuun lopussa 8,2 % työvoimasta, mikä oli 316 henkilöä enemmän vuoden takaiseen (1 725 henkilöä 3/2024, 1 409 henkilöä 3/2023).
  • Yhteisöveroja toteutui 3,1 milj. euroa (19,1 %), kun vuotta aikaisemmin toteuma oli 4,1 milj. euroa. Heikentynyt talousnäkymä heijastuu yhteisöverotuloihin ja ennakkoverokertymään.
  • Kiinteistöverojen osuus oli 0,8 milj. euroa (12,5 % TA 2024), kun vuotta aiemmin toteuma oli 0,9 milj. euroa. Kiinteistöverojen ennustetaan toteutuvan kuluvana vuonna talousarvion mukaisesti.   

Kuntaliiton ennusteen (2.5.2024) mukaan Tuusulan vuoden 2024 verotulot olisivat ylittämässä talousarvion mukaisen tason noin 1,3 milj. euroa. Kunnan verotuloarvioon ei tehdä epävarmojen näkymien vuoksi tuloarvion muutosesitystä tässä vaiheessa, vaan mahdolliset muutokset tehdään puolivuosikatsauksen yhteydessä. 

Vuodelle 2024 vahvistetut valtionosuudet, 28,3 milj. euroa, ovat 0,4 milj. euroa talousarvion mukaisia valtionosuuksia alhaisemmat.

Tammi-maaliskuun toimintatuotot kehittyivät kokonaisuutena lähes suunnitellusti. Tammi-maaliskuun kumulatiivinen toimintatuottojen toteutuma oli 13,4 milj. euroa (20,0 %). Tontteja myytiin asuntorakentamiseen yksi tuottajamuotoinen tontti ja omakotitontteja myytiin 9 kpl. Maanmyyntituloja kertyi yhteensä 0,7 milj. euroa ja myyntivoittoja 0,5 milj. euroa.

Tammi-maalikuun toimintamenojen toteuma oli 25,3 % ja ne toteutuivat 3,7 milj. euroa ja 8,8 % edellisvuotta suurempina (sis. ulkoiset ja sisäiset). Kasvusta henkilöstökulujen osuus oli 1,3 milj. euroa ja palveluiden ostojen osuus 2,4 milj. euroa. Tästä n. 0,9 milj. euroa koostui päivähoidon palvelusetelikuluista, kun alkuvuonna 2023 ei päivähoidon palveluseteliä ollut vielä käytössä. Rakennusten ja alueiden kunnossapitopalvelut toteutuivat 1,1 milj. euroa, kiinteistöpalvelut 0,1 milj. euroa ja oppilaskuljetukset 0,2 milj. euroa, edellisvuotta suurempina. Ostopalveluna toteutettavan päivähoidon toimintakulut toteutuivat 0,1 milj. euroa edellisvuotta pienempinä. Aineiden ja tarvikkeiden toteuma oli 0,7 milj. euroa ja 25,3 % edellisvuotta suurempi. Nousua edellisvuoteen tapahtui lämmityskustannuksissa, 0,6 milj. euroa ja rakennusmateriaaleissa 0,1 milj. euroa.

Kunnan toimintakate oli -31,5 milj. euroa, 28,7 % talousarvioon nähden. Edellä esitetyissä luvuissa ei ole mukana Vesihuoltoliikelaitos.

Tammi-maaliskuun käyttöomaisuusinvestoinnit olivat 15,5 milj. euroa. Talonrakennuksessa jatkui Rykmentinpuiston ja Riihikallion monitoimikampusten sekä Tuusulanjärven kampuksen rakentaminen. Yhdyskuntatekniikassa jatkui suurimpana kohteena Sulan työpaikkaalueen rakentaminen. Kiinteiden rakenteiden ja laitteiden rahoitusosuuksien ennusteeseen on lisätty Häriskiven kohteen ARA rahoitusosuus 0,7 milj. euroa, mikä siirtyi vuodesta 2023 kuluvalle vuodelle.

Kunnan korollisten lainojen määrä oli kesäkuun lopussa 209,2 milj. euroa, mikä on 62,2 milj. euroa enemmän vuoden 2023 maaliskuun lainamäärään verrattuna. Kuluvan vuoden lopun lainamäärän arvioidaan toteutuvan talousarvion mukaisena, 262 milj. euron tasossa.

 

Vuositason ennuste

Vuonna 2024 talousympäristön vaikeasti ennakoivat muutokset aiheuttavat epävarmuutta Tuusulan kunnan toimintaan ja talouteen. Tilikauden tulosennuste on - 3,1 milj. euroa alijäämäinen (talousarvio 0,01 milj. euroa). Toimialueiden ennusteet sisältävät 0,17 milj. euron lisäyksen toimintatuottoihin ja - 2,8 milj. euron lisäyksen toimintakuluihin. Käyttötalouden merkittävimmät kustannusten nousut ja riskit liittyvät varhaiskasvatuksessa lapsimäärien kasvun aiheuttamaan lisähenkilöstötarpeen kustannuksiin sekä varhaiskasvatuksessa päivähoidon palvelusetelimenojen kasvuun. Lisäksi palvelujen ostoissa arvioidaan katujen kunnossapidon rakennusten ja alueiden rakentamis- ja kunnossapitopalvelujen toteutuvan talousarviota suurempina.

Tarvittavat määrärahamuutokset tehdään tammi-kesäkuun puolivuosikatsauksen yhteydessä.

Veroennusteen suurimmat epävarmuudet liittyvät yleiseen talouden sekä yritysten kannattavuuden kehittymiseen sekä asuntokaupan aktiviteetin ja hyvän väestökehityksen jatkumiseen. Alkuvuoden väestönkasvu heijastuu positiivisesti loppuvuoden verotulokertymään. Taloussuhdanteen heikkeneminen voi heijastua negatiivisesti erityisesti yhteisöverojen kehitykseen jo vuoden 2024 aikana. Kunnan verotuloarvioon ei tehdä epävarman taloustilanteen vuoksi tuloarvion muutosesitystä tässä vaiheessa, vaan mahdolliset muutokset tehdään puolivuosikatsauksen yhteydessä. 


Toimintatuotoissa riskit liittyvät lähinnä tontinmyyntitulojen toteutumiseen.


Esitettävät määrärahamuutokset
 
Investointien määrärahoihin esitetään yhteensä 20 000 euron lisäystä:

  • 20 000 euron menonlisäys yhdyskuntatekniikan mittauspalveluihin uuden GPS/GNSS laitteen hankkimiseksi. Käytössä oleva laite ei anna enää luotettavaa tietoa.

Ehdotus

Esittelijä

  • Kalle Ikkelä, pormestari, kalle.ikkela@tuusula.fi

Kunnanhallitus päättää

  • merkitä tiedoksi neljännesvuosikatsauksen 1.1. - 31.3.2024
  • ehdottaa valtuustolle, että

 

VALTUUSTO päättää

  • muuttaa vuoden 2024 talousarviota ja hyväksyy edellä esitetyn määrärahamuutoksen.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin. 

Kokouskäsittely

Vs. talousjohtaja Hippeläinen selosti asiaa kokouksessa.