Kunnanhallitus, kokous 20.2.2023

§ 87 Oppilasmäärän minimin poistaminen kouluilta, aloite

TUUDno-2021-1682

Aikaisempi käsittely

Perustelut

Matti Alanko esitti seuravan aloitteen:

"Poistetaan 60 oppilaan minimiraja kouluilta.

Valtuuston 7.12.2020 tekemä päätös oppilasrajan nostamisesta 60:een ohjaa vääjäämättömästi kyläkoulujen lakkautumiseen. Poistamalla tämä minimiraja, voidaan kyläkouluja tarkastella pidemmällä aikavälillä ja tehdä korjaavia toimenpiteitä oppilasmäärän pysymiseksi riittävänä."

Päätös

Aloite lähetettiin kunnanhallituksen valmisteltavaksi.

Valmistelija

Katja Elo, kehittämispäällikkö, katja.elo@tuusula.fi
Markus Torvinen, opetuspäällikkö, markus.torvinen@tuusula.fi

Perustelut

Vastaus aloitteeseen: 

 

Koulujen vähimmäiskoko palveluverkkosuunnitelmassa 

Tuusulan kunnan palveluverkkosuunnitelma on laadittu vuosille 2019-2026 (valtuusto 12.11.2018). Palveluverkkosuunnitelma päivitetään vuosittain talousarvion hyväksymisen yhteydessä.  

Valtuusto päätti palveluverkkosuunnitelman päivityksen yhteydessä 7.12.2020 kriteerit koulujen tarkastelulle, jolloin arviointi koulun tulevaisuudesta käynnistyy:  

  • Koulun on oltava vähintään 3-ryhmäinen ja oppilaita tulee olla vähintään 60  
  • Mikäli yksikköön kohdistuu laajoja korjauksia tai peruskorjausta, ei investointia tehdä, jos opetus voidaan toteuttaa lähellä olevassa koulussa tai valmistuvissa monitoimikampuksissa. Koulujen kunnon ylläpitämiseksi kiinteistöjen vuotuiset ylläpitokorjaukset tehdään vuosittain. 
     

Palveluverkkosuunnitelmassa on todettu varhaiskasvatuksen ja oppimisen varhaiskasvatusverkosta seuraavaa: 

Tilakonsultit Oy:n tekemän varhaiskasvatuksen ja koulujen palveluverkkoselvityksen (7.2.2018) johtopäätösten mukaan Tuusulan kunnan nykyinen palveluverkko on vanhentunut teknisesti, toiminnallisesti ja suhteessa kunnan väestörakenteeseen. Palvelukapasiteettia on liikaa pienissä kouluissa, jotka eivät kykene tarjoamaan uudistetun opetussuunnitelman mukaisia tiloja. Taajamien koulut ovat täynnä ja niihin kohdistuu laajentamistarvetta.  


Väestösuunnitteet ja niiden pohjalta tehdyt lapsi- ja oppilasennusteet palveluverkossa 

Kunnassa on vuoden 2020 jälkeen valmistunut useita väestösuunnitteita, joihin perustuen on laadittu lapsi- ja oppilasennusteita varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen yksiköihin. Väestösuunnitteet on esitetty osana kunkin vuoden palveluverkkosuunnitelman päivitystä. Kaikkien vuosien väestösuunnitteissa väestö keskittyy keskusta-alueille ja reuna-alueille ennustetaan voimakkaasti hiipuvaa väestönkasvua, ja sitä kautta myös oppilasmäärät pienemmissä kouluissa vähenevät.   


Palveluverkkosuunnitelmassa on perusteltu yksiköiden yhdistämisen strategisia hyötyjä

Yksiköiden toiminnallisten edellytysten takaaminen on keskeistä.  

Yhdistämällä yksiköt isompiin kokonaisuuksiin saadaan toiminnallista hyötyjä mm. seuraavista asioista: 

  • Työyhteisön keskinäisen oppimisen ja kollegoiden tuen mahdollisuudet laajenevat. 

  • Oppilashuollon palvelut tehostuvat. 

  • Oppimisen tuen joustavat järjestelyt paranevat. 

  • Henkilöstön sijaistamiset helpottuvat. 

  • Valinnaisuutta ja erilaisia palveluita voidaan laajentaa ja toiminnan laatua siten nostaa. 

 

Palveluverkkosuunnitelman päivittämisen yhteydessä (valtuuston hyväksymä palvelusverkkosuunnitelman päivitys 13.12.2021) Tuusulan kunta on päivittänyt yhteistyössä Inspira Oy:n kanssa Tuusulan palveluverkon kustannuslaskelmia. Laskelmien tarkoituksena on verrata nykyisiin yksikköihin perustuvan päiväkoti-ja kouluverkon kustannuksia palveluverkkosuunnitelman 2019 –2026 pohjalta kehitettävän palveluverkon kustannuksiin.

Tarkastelun keskeiset johtopäätökset:  

  • Etelä-Tuusulan ja Jokelan palveluverkkosuunnitelmilla toteutuksella voidaan saavuttaa 60 MEUR säästöt 20 vuoden aikana (keskimäärin noin 3 MEUR vuodessa).  

  • Palveluverkon uudistaminen kasvattaa investointeja, mutta toiminnalliset kustannukset laskevat.  

  • Palveluverkkosuunnitelman mukaisilla toimenpiteillä saavutetaan kouluille parempi tilatehokkuus. Tilatehokkuus paranee perusopetuksessa 5 brm2 / oppilas (nykyverkolla 22,5 brm / oppilas ja palveluverkkosuunnitelmilla 17,5 brm / oppilas)  

 

Edellä kuvattua taloudellisuutta tulee tarkastella myös siten, että yhdistämällä yksiköt isompiin kokonaisuuksiin saadaan taloudellisia hyötyjä mm. seuraavista asioista: 

  • Sisäiset vuokrat, laajempi säästö jos kiinteistö vuokrataan kunnan ulkopuoliselle tai myydään. 

  • m2/oppilas, uusi tilaohjelma, jota toteutetaan uusiin yksiköihin. Vanhoissa yksiköissä on paljon ns. hukkatilaa esimerkiksi käytäviä. 9m2/oppilas / koulu, 8m2/lapsi/päiväkoti 

  • Henkilöstökustannukset: henkilöstön kokonaismäärä ja sijaiskustannukset  

  • Tukipalvelut /siivous- ja ruokapalvelut, oppilashuolto 

  • Tieto- ja viestintätekniikka 

  • Johtamisen kustannukset 

  • Aineet/tarvikkeet, tavarat ja pienhankinnat keskittyvät  

 

Lopuksi 

Tuusulan kunta on strategiassaan ja sitä toteuttavassa palveluverkko-ohjelmassa sitoutunut kehittämään sivistyksen palveluverkkoa valtuuston hyväksymällä tavalla. Edellä kuvattuihin syihin perustuen esitykselle oppilasmääräminimin poistamisesta ei ole toiminnallisia, laadullisia tai taloudellisia perusteita.  

Ehdotus

Esittelijä

Tiina Simons, sivistysjohtaja, tiina.simons@tuusula.fi

Kasvatus- ja sivistyslautakunta päättää

  • hyväksyä esitetyn selvityksen aloitteen johdosta
  • ehdottaa kunnanhallitukselle ja edelleen valtuustolle, että valtuusto päättää katsoa Matti Alangon esittämän aloitteen 28.6.2021 § 89 tulleen käsitellyksi.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Valmistelija

  • Katja Elo, kehittämispäällikkö, katja.elo@tuusula.fi
  • Markus Torvinen, opetuspäällikkö, markus.torvinen@tuusula.fi

Ehdotus

Esittelijä

  • Kalle Ikkelä, pormestari, kalle.ikkela@tuusula.fi

Kunnanhallitus päättää

  • hyväksyä edellä olevan vastauksen aloitteen johdosta
  • ehdottaa valtuustolle, että 

 

VALTUUSTO päättää

  • katsoa Matti Alangon esittämän aloitteen 28.6.2021 § 89 tulleen käsitellyksi.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.


Muutoksenhaku

Päätöksestä ei saa tehdä kuntalain 136 §:n mukaan oikaisuvaatimusta eikä kunnallisvalitusta, koska päätös koskee vain valmistelua tai täytäntöönpanoa.