Kunnanhallitus, kokous 20.2.2023

§ 81 Selkokielen käyttöönotto Tuusulan kunnan palveluissa, viestinnässä ja päätöksistä tiedottamisessa, aloite

TUUDno-2022-2327

Aikaisempi käsittely

Perustelut

Janne Hermunen esitti Tuusulan Perussuomalaisten valtuustoryhmän allekirjoittaman seuraavan aloitteen:

"Hallintolain (6.6.2003/434) mukaan viranomaisen tulee käyttää asiallista, selkeää ja ymmärrettävää  kieltä.  Viestintãä ohjaavat mm. kuntalaki, julkisuuslaki, perustuslaki sekä kielilaki. 

Selkokielen käyttö liittyy oleellisesti saavutettavuuteen. Kaikilla tulisi olla yhdenvertainen  mahdollisuus tiedonhankintaan  ja julkisten palveluiden käyttämiseen.  Viestinnässä tulee ottaa huomioon  eri 
asukasryhmien  tarpeet. 

Henkilöillä, joilla on vaikeuksia ymmärtää tavallista yleiskielistä tekstiä selkokieli helpottaa julkisten palveluiden käyttöä, koska sen rakenne ja sanasto on helpompaa ymmärtää. Selkokielestä hyötyvät ne 
ihmisryhmät, joiden kielitaidon puutteet  vaikeuttavat arjen tilanteista selviytymistä ja yhteiskunnan toimintaan osallistumista. Kyky ymmärtää itseään koskevien asiakirjojen sisältöä varmistaa 
yhdenvertaisuuden toteutumista sekä mahdollistaa julkisten palveluiden käytön mahdollisuutta tarkoituksenmukaisella tavalla. 

Selkokielen tarpeelle voi olla erilaisia syitä. Selkokieli auttaa ymmärtämään silloin, kun ihmisellä on kielellisiä tai kognitiivisia haasteita. Selkokielisws on osa tiedon kognitiivista saavutettavuutta. Erityisiä 
hyödynsaajia ovat kehitys- ja puhevammaiset, autismikirjon henkilöt, neurologisesti sairaat sekä maahanmuuttajataustaiset henkilöt. Selkokielen käyttäminen edistää kielen oppimista sekä kuntalaisten  osallisuutta  ja vähentää tulkkauspalveluiden tarvetta. 

Lainsãädännössãmme on voimassa saavutettavuusdirektiivi  (Laki digitaalisten palvelujen tarjoamisesta 306/20ı9), lisäksi 28.6.2022 on tullut voimaan esteettömyysdirektiivi,  jota tulee noudattaa 28.6.2025 
alkaen. Esteettömyysdirektiivin tavoitteena  on täydentää  voimassa olevaa saavutettavuusdirektiiviä  ja edistää kaikkien, erityisesti vammaisten henkilöiden mahdollisuutta itsenäiseen asiointiin. 

Voimassa olevan saavutettavuusdirektiivin  ja tulevan  esteettömyysdirektiivin tavoitteena  on, että saavutettavaa verkkosivua, palvelua tai asiakirjaa on mahdollista kenen tahansa käyttää riippumatta siitä millainen  kielellinen tai kognitiivinen  haaste henkilöllä on. Tarve korostuu erityisesti kriisitilanteissa, jolloin  tiedon tarve on akuutti. 

Me allekirjoittaneet  esitämme, että Tuusulan kunta  ottaa palvelukielivalikkoon suomen ja ruotsin kielen lisäksi selkokielen kunnan palveluissa, viestinnässä sekä päätöksistä tiedottamisessa."

Päätös

Aloite lähetettiin kunnanhallituksen valmisteltavaksi.

Valmistelija

  • Virpi Sailas, kansliapäällikkö, virpi.sailas@tuusula.fi

Perustelut

Viestintä on osa hyvää saavutettavuutta. Viestinnän saavutettavuudella tavoitellaan kaikkien mahdollisuutta toimia täysivertaisesti digitalisoituvassa yhteiskunnassa. Saavutettavat verkkopalvelut mukautuvat erilaisiin käyttötarpeisiin ja toimivat yhdessä erilaisten laitteiden, apuvälineohjelmien ja käyttöliittymien kanssa. Verkkopalvelussa on tärkeää käyttää esimerkiksi erilaisia tapoja sisällön esittämiseen, kuten tekstiä, ääntä, videoita, kuvia ja symboleita. 

Saavutettavuuden kehittäminen entisestään otetaan huomioon kunnan www-sivujen uudistuksessa. 

Osa sisällöistä viestinnän eri kanavissa tehdään selkokieliseksi. Selkokieli on vieläkin helpompaa kieltä kuin hyvä ja selkeä yleiskieli. Esimerkiksi kunnan julkaisemassa Elämää Tuusulassa -asukaslehdessä julkaistaan ainakin yksi selkokielinen sisältöosio.  

Sen lisäksi Tuusulan kunta käyttää kaikessa viestinnässään selkeää yleiskieltä ja tekee viestinnän sisällöistä mahdollisimman helposti ymmärrettäviä. Tätä periaatetta sovelletaan viestintään ja tiedottamiseen kaikissa kunnan käyttämissä kanavissa. 

Kunnassa on esimerkiksi laadittu sosiaalisen median kanavien käyttöä ohjaava suunnitelma ja huoneentaulu. Niissä ohjeistetaan tuottamaan sisältöä sekä kohderyhmä että kanava huomioiden. Kunnan brändikäsikirjassa kerrotaan Tuusulan äänensävystä seuraavasti: Kun Tuusula puhuu, se puhuu selkeästi suoraan sydämeen. Viestin selkeys on viestin ymmärrettävyyttä. Tuusula puhuu kuin ihminen ihmiselle välttäen byrokraattista kieltä aina kun se vain on mahdollista. 

Koko kunnan henkilöstölle tarjotaan koulutusta selkeästä ja saavutettavasta verkkoviestinnästä vuonna 2023. Aikaisemmin on tarjottu kielenhuollon koulutusta. Tätä koulutusta voidaan tarjota myös jatkossa. Henkilöstöä rohkaistaan suorittamaan myös maksuttomia ja kaikille avoimia Kotimaisten kielten tutkimuskeskuksen verkkokursseja hyvästä virkakielestä. 

Kasvatuksessa kehitetään jatkuvasti kielitietoisuutta, koska toiminnan parissa on monia kieliä äidinkielenään puhuvia lapsia ja nuoria. Kielitietoisen toimintatavan koulutuksia on viime vuosina järjestetty varhaiskasvatuksen ja oppimisen palvelualueen henkilöstölle. 

Kriisiviestinnässä käytettävän kielen selkeys on oleellisen tärkeää, ja asia on huomioitu kunnan kriisiviestinnän suunnittelussa. Tarpeen mukaan viestintää tarjotaan myös muilla kuin suomen kielellä.  

Valtuuston kokouksia on mahdollista seurata suorina lähetyksinä verkossa, ja kokoukset tuodaan lisäksi tarjolle tekstitettyinä tallenteina katsottavaksi jälkeenpäin. 

  •  

Ehdotus

Esittelijä

  • Kalle Ikkelä, pormestari, kalle.ikkela@tuusula.fi

Kunnanhallitus päättää

  • hyväksyä selvityksen aloitteen johdosta
  • ehdottaa valtuustolle, että

 

VALTUUSTO päättää

  • katsoa valtuutettu Janne Hermusen ja Tuusulan perussuomalaiset ry valtuustoryhmän esittämän aloitteen tulleen käsitellyksi.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.


Muutoksenhaku

Päätöksestä ei saa tehdä kuntalain 136 §:n mukaan oikaisuvaatimusta eikä kunnallisvalitusta, koska päätös koskee vain valmistelua tai täytäntöönpanoa.