Kunnanhallitus, kokous 20.1.2020

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 32 Vantaan Auto-osa Oy, ympäristölupahakemus, lausunto

TUUDno-2019-2560

Valmistelija

  • Sakari Eskelinen, rakennuslakimies, sakari.eskelinen@tuusula.fi

Perustelut

Lausuntopyyntö

Vantaan Auto-osa Oy hakee ympäristölupaa olemassa olevan jätteen ammattimaisen käsittelytoiminnan olennaiseen muuttamiseen. Kyseessä on autopurkaamo, jonka toimintaa ollaan laajentamassa. Hakemus koskee kiinteistöä 858-411-6-59 osoitteessa Pyöräkuja 7, 01450 Vantaa.
Keski-Uudenmaan ympäristökeskus varaa kunnanhallitukselle mahdollisuuden lausunnon jättämiseen lupahakemuksen johdosta. Lausunto tulee toimittaa 24.1.2020 mennessä

Hakemuksen mukainen hanke

Vantaan Auto-osa Oy hakee ympäristölupaa olemassa olevan jätteen ammattimaisen käsittelytoiminnan olennaiseen muuttamiseen. Kyseessä on autopurkaamo, jonka toimintaa ollaan laajentamassa. Hakemus koskee kiinteistöä 858-411-6-59 osoitteessa Pyöräkuja 7, 01450 Vantaa.
Toiminnalla on jo Etelä-Suomen aluehallintoviraston vuonna 2010 myöntämä ympäristölupapäätös nro 70/2010/2   Dnro ESAVI/241/04.08/2010 (antopäivä 5.11.2010). Vuonna 2010 myönnetyn ympäristöluvan aikana ajoneuvoja on purettu vuosittain noin 20 kpl. Luvan mukaan Vantaan Auto-osa Oy autopurkamolla saa vastaanottaa ja välivarastoida sekä käsitellä ympäristölupahakemuksen mukaisesti romuajoneuvoja enintään 30 tonnia vuodessa. Autopurkamolla kerrallaan olevien varastoitujen purettujen autonrunkojen määrä saa olla enintään noin 100 tonnia.
Ympäristölupaan haetaan muutosta siten, että vastaanotettavien autojen määrä nostettaisiin noin 70-100 kappaleeseen vuodessa. Toiminta ei ole muuten oleellisesti muuttunut, kuivattujen autojen sykli on hieman nopeutunut. Varastoon irrotettavien osien määrä on vähentynyt osaltaan uusien varaosien entistä halvemman hinnan vuoksi. Tästä johtuen autot päätyvät jatkokäsittelyyn entistä nopeammin. Väliaikaisvarastossa olevien kuivattujen autojen lukumäärä vaihtelee noin 80-120 kappaleen välillä.

Toiminnan ei nähdä kuormittavan ympäristöä, koska autot kuivataan sisällä hallissa. Kuivaamattomia autoja ei säilytetä pihalla vaan sisällä hallissa. Kaikki ulkona varastoitavat autot ovat kuivattuja. Osa jää väliaikaisvarastoon ja osa lähtee välittömästi jatkokäsittelyyn. Ajoneuvot kuivataan välittömästi niiden saavuttua ja jätteet sijoitetaan niille kuuluviin astioihin. Autojen purkamisessa syntyvät jätteet toimitetaan asianmukaisiin vastaanottopaikkoihin.

Kaavallinen ja maankäytöllinen tilanne

Toiminta-alueella on voimassa Rakl:n mukaisena rakennuskaavana laadittu asemakaava, jonka kunnanvaltuusto on hyväksynyt 12.6.1995 ja ympäristökeskus vahvistanut 3.4.1996. Kortteli 10014, johon hakemuksen mukainen toiminta sijoittuu, on asemakaavassa osoitettu teollisuus- ja varasto- sekä liike- ja toimistorakennusten korttelialueeksi (TK).  

Toiminta-alue rajautuu Kelatien työpaikka-alueen laajennuksen asemakaavan muutosalueeseen. Kaava-alue sijoittuu Kelatien nykyisen työpaikka-alueen ja Vantaan kaupunginrajan väliin. Kaavamuutos on merkitty Tuusulan kunnan kaavoitussuunnitelmassa 2020 - 2024 kärkihankkeeksi ja sen tavoitteena on nimensä mukaisesti laajentaa Kelatien työpaikka-aluetta itään. Laajentuminen on suunniteltu toteutettavaksi Kelatien suuntaisen uuden rinnakkaiskadun kautta (Nippatie). Asemakaavan muuttaminen on tullut vireille maanomistajan ja kunnan välisen käynnistämissopimuksen kautta 13.5.2011. Kaava-alueen pinta-ala on noin 20 hehtaaria, josta teollisuusrakentamiseen on varattua korttelialuetta noin 10 ha. Kaavamuutos on nyt ehdotusvaiheessa.

Vuonna 2010 myönnetyn ympäristöluvan yhteydessä kunnanhallitus lausui, että autojen purkamon nykyisen toiminnan ja sen jatkumisen ei katsota haittaavan Kelatien kaava-alueen laajentamista. Kunnanhallituksella ei ollut huomautettavaa nykyisen toiminnan mahdollistaneesta lupahakemuksesta. 
Myös nyt lausunnolla olevan ympäristölupahakemuksen mukaisen toiminnan ei voi katsoa olevan kaavan vastaista tai haittaavan Kelatien kaava-alueen laajentamista.   

Kunnanhallituksen lausunto

Toiminta-alueella on voimassa Rakl:n mukaisena rakennuskaavana laadittu asemakaava, jonka kunnanvaltuusto on hyväksynyt 12.6.1995 ja ympäristökeskus vahvistanut 3.4.1996. Kortteli 10014, johon hakemuksen mukainen toiminta sijoittuu, on asemakaavassa osoitettu teollisuus- ja varasto- sekä liike- ja toimistorakennusten korttelialueeksi (TK).  

Toiminta-alue rajautuu Kelatien työpaikka-alueen laajennuksen asemakaavan muutosalueeseen. Kaava-alue sijoittuu Kelatien nykyisen työpaikka-alueen ja Vantaan kaupunginrajan väliin. Kaavamuutos on merkitty Tuusulan kunnan kaavoitussuunnitelmassa 2020 - 2024 kärkihankkeeksi ja sen tavoitteena on nimensä mukaisesti laajentaa Kelatien työpaikka-aluetta itään. Laajentuminen on suunniteltu toteutettavaksi Kelatien suuntaisen uuden rinnakkaiskadun kautta (Nippatie). Asemakaavan muuttaminen on tullut vireille maanomistajan ja kunnan välisen käynnistämissopimuksen kautta 13.5.2011. Kaava-alueen pinta-ala on noin 20 hehtaaria, josta teollisuusrakentamiseen on varattua korttelialuetta noin 10 ha. Kaavamuutos on nyt ehdotusvaiheessa.

Vuonna 2010 myönnetyn ympäristöluvan yhteydessä kunnanhallitus lausui, että autojen purkamon nykyisen toiminnan ja sen jatkumisen ei katsota haittaavan Kelatien kaava-alueen laajentamista. Kunnanhallituksella ei ollut huomautettavaa nykyisen toiminnan mahdollistaneesta lupahakemuksesta. 
Myös nyt lausunnolla olevan ympäristölupahakemuksen mukaisen toiminnan, eli autojen purkamon nykyisen toiminnan ja sen laajentamisen, ei voi katsoa olevan kaavan vastaista tai haittaavan Kelatien kaava-alueen laajentamista.   

Kunnanhallituksella ei ole huomautettavaa hakemuksesta.
 

Ehdotus

Esittelijä

  • Arto Lindberg, pormestari, arto.lindberg@tuusula.fi

Kunnanhallitus päättää

  • merkitä tiedoksi ympäristölupahakemuksen
  • antaa perusteluosan mukaisen lausunnon ympäristökeskukselle toimitettavaksi
  • tarkastaa ja hyväksyä pöytäkirjan tämän asian osalta heti kokouksessa.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

Keski-Uudenmaan ympäristökeskus

Muutoksenhaku

Päätöksestä ei saa tehdä kuntalain 136 §:n mukaan oikaisuvaatimusta eikä kunnallisvalitusta, koska päätös koskee vain valmistelua tai täytäntöönpanoa.