Valmistelija
Saku Nurminen, ympäristötarkastaja, saku.nurminen@tuusula.fi
Perustelut
Lausuntopyyntö
Vaasan hallinto-oikeus pyytää 28.2.2019 saapuneella lähetteellä Keski-Uudenmaan ympäristölautakunnan lausuntoa valituksesta, joka koskee Keski-Uudenmaan ympäristölautakunnan yhteislupapäätöstä 13.11.2018 § 106 (VHO:n diaari 01570/18/5701). Keski-Uudenmaan ympäristökeskus on pyytänyt lisäaikaa lausunnon jättämiseen 12.4.2019 asti.
Valituksenalainen päätös
Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta on kokouksessaan 13.11.2018 § 106 myöntänyt eräin ehdoin Morenia oy:lle yhteisluvan maa-aineslain 4 §:n mukaisesta maa-ainesten ottolupahakemuksesta ja ympäristönsuojelulain 39 §:n mukaisesta ympäristölupahakemuksesta (kalliokiviaineksen louhinta ja murskaus). Päätös on sisältänyt ratkaisun maa-aineslain 21 §:n ja ympäristönsuojelulain 199 §:n mukaisista hakemuksista toiminnan aloittamiseen mahdollisesta muutoksenhausta huolimatta. Lupapäätös koskee Tuusulan kunnan Ruotsinkylän kiinteistöä 858-411-2-329.
Valitus Vaasan hallinto-oikeuteen
Ympäristölautakunnan yhteislupapäätöksestä on tehty Vaasan hallinto-oikeuteen yksi valitus. Valituksessa vaaditaan aloitusluvan kumoamista ja koko päätöksen hylkäämistä tai lupahakemuksen palauttamista uudelleen käsiteltäväksi. Valitus on tämän päätöksen liitteenä.
Vaasan hallinto-oikeuden välipäätös
Vaasan hallinto-oikeus on välipäätöksellään 8.2.2019 (19/0038/3) kieltänyt ympäristölautakunnan päätöksen täytäntöönpanon.
Ehdotus
Esittelijä
Saku Nurminen, ympäristötarkastaja, saku.nurminen@tuusula.fi
Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta päättää antaa valituksen johdosta Vaasan hallinto-oikeudelle seuraavan lausunnon.
Ympäristölautakunnan lausunto
Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta katsoo, että valitus tulee hylätä. Hylkäysperusteena lautakunta esittää seuraavaa:
Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta on ratkaisut Morenia oy:n maa-ainesluvan ja ympäristöluvan yhteislupapäätöksenä lupahakemuksissa esitetylle suunnitelmalle. Suunnitelmista ja hankevaihtoehdosta vastaa toiminnanharjoittaja luvan hakijana. Lupahakemukset on ratkaistu maa-aineslain ja ympäristönsuojelulain perusteella.
Tuusulan ns. Focus-alueen maankäyttö on ratkaistu lainvoimaisessa ja oikeusvaikutteisessa osayleiskaavassa. Lupapäätöstä koskeva toiminta liittyy oikeusvaikutteisen osayleiskaavan toteuttamiseen. Osalla lupahakemuksia koskevaa suunnittelualuetta on toimenpiderajoitus asemakaavan laatimiseksi. Suunnittelualueella ei ole asemakaavaa. Keski-Uudenmaan ympäristölautakunnassa on ollut vireillä Tuusulan Focus-alueen esirakentamiseksi MH-Kivi oy:n, Morenia oy:n ja YIT Suomi oy:n ympäristö- ja maa-aineslupahakemukset. YIT Suomi oy harjoittaa Focus-alueella louhintaa ja murskausta Keski-Uudenmaan ympäristölautakunnan ympäristöluvalla ja aloitusluvalla 12.6.2018 § 63 sekä maa-ainesluvalla ja aloitusluvalla 12.6.2018 § 64 (Helsingin hallinto-oikeuden välipäätös 6.9.2018, 04035/18/5404). Morenia oy:n ja MH-Kivi oy:n yhteislupapäätöksien aloitusluvat on kumottu Vaasan hallinto-oikeuden välipäätöksillä 8.2.2019 (19/0038/3 ja 19/0041/3).
Morenia oy:n hakemuksissa on esitetty ympäristölupahakemus, maa-aineslupahakemus, maa-ainesten ottamissuunnitelma, louhinnan ja murskauksen melumallinnus, melu- ja pölymittaussuunnitelma, ympäristövaikutusten arviointiselostus (YVA), YVA- yhteysviranomaisen perusteltu päätelmä sekä lisäselvitykset YVA-vaiheen jälkeen. Osa hakemusasiakirjoista on yhteisiä Focus-alueen muiden toteuttajien (Morenia oy, YIT Suomi oy, Finavia oyj) kanssa. Lupahakemusasiakirjat ovat olleet riittäviä lupaharkintaa varten.
Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta on yhteislupapäätöksessään tutkinut luvan myöntämisedellytykset ja ottanut huomioon lupahakemuksista esitetyt muistutukset ja lausunnot. Lupapäätös on perusteltu ja siinä on esitetty päätöksessä sovelletut säännökset. Finavia oyj:tä on kuultu lupahakemuksien johdosta. Keski-Uudenmaan ympäristökeskus on ennen päätöksentekoa pyytänyt Uudenmaan ELY-keskukselta lisäselvityksiä ELY-keskuksen lausunnossaan mainitsemasta vesiasiasta Finavia oyj:n alueella. Lupavalmistelijan tietoon ei ole tullut Finavia oyj:n alueelta sellaisia vesilain mukaisia seikkoja, jotka olisivat olleet yhteisluvan myöntämisen esteenä. Suojaetäisyyksistä suunnittelualueen naapurikiinteistöihin on määrätty lupamääräyksessä 3, lupamääräyksen yksityiskohtaiset perustelut on esitetty lupapäätöksen sivulla 40.
Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta on lupa-asiassa ympäristönsuojelulain 34.2 §:n ja ympäristönsuojeluasetuksen 2.2 §:n kohdan 6 perusteella toimivaltainen ympäristölupaviranomainen (KHO:2014:75).
Morenia oy:n lupahakemuksissaan esittämä hanke on kiviainesten otto- ja jalostustoiminnalle tavanomainen. Kivenlouhinnan ja -murskauksen aiheuttamat ympäristövaikutukset tunnetaan yleisellä tasolla varsin hyvin. Kyseisille toiminnoille on annettu lisäksi kivenlouhimojen, muun kivenlouhinnan ja kivenmurskaamojen ympäristönsuojelusta annettu asetus (MURAUS-asetus, 800/2010), joka normitasoisena määrittää näille toiminnoille ympäristönsuojelun vähimmäisvaatimukset.
Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta on päätöksessään katsonut, että toimittaessa lupapäätöksen mukaisesti ei lupahakemusta koskevalla tilalla tapahtuvasta kivenlouhinnasta ja murskauksesta aiheudu yksinään tai yhdessä muiden toimintojen kanssa ympäristönsuojelulain 49 §:ssä tarkoitettua terveyshaittaa, merkittävää muuta ympäristön pilaantumista tai sen vaaraa, maaperän tai pohjaveden pilaantumista, erityisten luonnonolosuhteiden huonontumista taikka vedenhankinnan tai yleiseltä kannalta tärkeän muun käyttömahdollisuuden vaarantumista toiminnan vaikutusalueella, eikä kohtuutonta haittaa naapureille. Ympäristölupa on tullut siten myöntää ympäristönsuojelulain 48 §:n perusteella.
Lupahakemuksessa esitetty toimenpide lupamääräykset huomioon ottaen ei aiheuta maa-aineslain tarkoittamalla tavalla luonnon merkittävien kauneusarvojen tai erikoisten luonnonesiintymien tuhoutumista tai huomattavia tai laajalle ulottuvia vahingollisia muutoksia luonnonolosuhteissa. Hakemuksen mukaisesta toiminnasta ei aiheudu maa-aineslain tarkoittamaa kauniin maisemakuvan turmeltumista. Yhteislupapäätöksessä annetut määräykset huomioon ottaen haettu ottaminen tai siihen liittyvät järjestelyt eivät ole ristiriidassa maa-aineslain 3 §:ssä säädettyjen rajoitusten kanssa. Maa-aineslupa on tullut siten myöntää maa-aineslain 6 §:n perusteella.
Yhteislupapäätöstä koskevalla alueella on lainvoimainen osayleiskaava, jonka toteuttaminen edellyttää maanpinnan tasaamista kalliota louhimalla. Osayleiskaavassa on esitetty louhittavaksi tarkoitettu alueen osa sekä maanpinnan likimääräiset korkeusasemat. Tuusulan kunnanhallitus on lupahakemuksista antamassaan lausunnossaan katsonut, että haettu toiminta on lainvoimaisen Focus-osayleiskaavan mukaista, koska laajamittainen kiviainesten otto on edellytys kaavahankkeen toteutukselle. Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta on päätöksessään katsonut, että Morenia oy:n ympäristö- ja maa-aineslupahakemuksessa esitetty hanke on Focus-osayleiskaavan mukaisen työpaikka-alueen esirakentamista ja alueelta irrotettavan kiviaineksen jatkojalostusta maanrakentamisessa käytettäväksi. Lupahakemuksessa esitetty hanke ei siten vaikeuta alueen käyttämistä oikeusvaikutteisessa yleiskaavassa varattuun tarkoitukseen. Osalla suunnittelualueetta (osayleiskaavan mukainen liikennealue) on maankäyttö- ja rakennuslain 53 §:n mukainen rakennuskielto asemakaavan laatimiseksi. Koska lupahakemuksia koskeva toimenpide on lainvoimaisen osayleiskaavan mukainen, ei toimenpiteen katsota aiheuttavan huomattavaa haittaa alueen asemakaavatyölle. Asiassa on otettu huomioon myös Tuusulan kunnanhallituksen puoltava lausunto.
Morenia oy, Lemminkäinen Infra oy ja Finavia oyj ovat 2.10.2009 saattaneet vireille Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksessa Focus-alueen maa-ainestenottohanketta koskevan ympäristövaikutusten arviointiselostuksen. YVA-menettelyn tarve on määräytynyt YVA-asetuksen hankeluettelon kohdan 2 b perusteella (kiven, soran tai hiekan otto louhinta- tai kaivualueen pinta-ala on yli 25 hehtaaria tai otettava ainesmäärä vähintään 200 000 kiintokuutiometriä vuodessa). YVA:n mukaisen hankealueen pinta-ala on ollut noin 93 hehtaaria, josta kalliota louhitaan noin 78,5 hehtaarin kokoiselta alueelta. YVA-hankealueelta on suunniteltu louhittavan kalliota yhteensä noin 9,3 milj. m3ktr. Uudenmaan ELY-keskus on YVA-lain tarkoittaman yhteysviranomaisena antanut lausunnon arviointiselostuksesta 11.2.2010 (UUDELY/3/07.04/2010). Lausunnon mukaan arviointiselostus on käsitelty YVA-lainsäädännön vaatimalla tavalla ja se on kattanut riittävästi YVA-asetuksen 10 §:ssä mainitut arviointiselostuksen sisältövaatimukset. Yhteysviranomaisen lausunnossa on esitetty kuitenkin joitakin lisäselvitys- ja tarkennustarpeita, jotka lausunnon mukaan tulee esittää viimeistään tulevissa lupaprosesseissa. Morenia oy, Lemminkäinen Infra oy ja Finavia oyj ovat täydentäneet yhteysviranomaisen lausunnon perusteella YVA-selostuksessa esitettyjä tietoja. Morenia oy:n yhteislupaa koskeva toimialue on pääosin ympäristövaikutusten arviointimenettelyn hankevaihtoehdon VE1 mukainen. Arviontimenettelyssä esitetyt louhintatasot ovat osayleiskaavan ja lupahakemuksien mukaiset. Lupahakemuksessa esitetty YVA-selostus on ollut riittävä ympäristö- ja maa-aineslupahakemuksen käsittelyn kannalta.
Lupapäätöksessä toiminalle on annettu MURAUS -asetuksen mukaiset pölypäästöjen vähentämiseen ja tarkkailuun liittyvät lupamääräykset. Kivenlouhimoille ja -murskaamoille annetun MURAUS -asetuksen 5 §:n mukaan Ilmanlaadusta alueilla, joilla asuu tai oleskelee ihmisiä ja joilla ihmiset saattavat altistua ilman epäpuhtauksille, säädetään ilmanlaadusta annetussa valtioneuvoston asetuksessa (79/2017). Yhteisluvan lupamääräyksen mukaan kivenlouhinta ja kivenmurskaamo on sijoitettava siten, että melua tai pölyä aiheuttavan toiminnon etäisyys asumiseen tai loma-asumiseen käytettävään rakennukseen tai sen välittömässä läheisyydessä sijaitsevaan oleskeluun tarkoitettuun piha-alueeseen tai muuhun häiriölle alttiiseen kohteeseen on vähintään 300 metriä. Suoja-aluemääräys tulee sovellettavaksi ja valvottavaksi vasta kiviainesten oton aikana.
Vaasan hallinto-oikeuden kumottua päätöksen täytäntöönpanon ei Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta katso tarpeelliseksi lausua valituksessa esitetyyn täytäntöönpanokieltoon.
Muilta osin Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta viittaa yhteislupapäätökseen 13.11.2018 § 106. Edellä esitetyn perusteella Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta katsoo, että ympäristölupapäätöksestä ja maa-aineslupapäätöksestä (yhteislupapäätös) tehty valitus tulee hylätä.
Täytäntöönpano
Päätösote / Vaasan hallinto-oikeus (mukaan liitettynä valituksenalaisen päätöksen perusteena olevat asiakirja).
Päätös
Ehdotus hyväksyttiin
Pöytäkirja tarkastettiin ja hyväksyttiin tämän pykälän osalta välittömästi kokouksessa.