Valmistelija
Saku Nurminen, ympäristötarkastaja, saku.nurminen@tuusula.fi
Perustelut
Lausuntopyyntö
Vaasan hallinto-oikeus pyytää 28.2.2019 saapuneella lähetteellä Keski-Uudenmaan ympäristölautakunnan lausuntoa valituksista, jotka koskevat Keski-Uudenmaan ympäristölautakunnan yhteislupapäätöstä 13.11.2018 § 105 (VHO:n diaari 01573/18/5701). Keski-Uudenmaan ympäristökeskus on pyytänyt lisäaikaa lausunnon jättämiseen 12.4.2019 asti.
Valituksenalainen päätös
Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta on kokouksessaan 13.11.2018 § 105 myöntänyt eräin ehdoin MH-Kivi oy:lle yhteisluvan maa-aineslain 4 §:n mukaisesta maa-ainesten ottolupahakemuksesta ja ympäristönsuojelulain 39 §:n mukaisesta ympäristölupahakemuksesta (kalliokiviaineksen louhinta ja murskaus). Päätös on sisältänyt ratkaisun maa-aineslain 21 §:n ja ympäristönsuojelulain 199 §:n mukaisista hakemuksista toiminnan aloittamiseen mahdollisesta muutoksenhausta huolimatta. Lupapäätös koskee Tuusulan kunnan Ruotsinkylän kiinteistöjä 858-411-31-8 ja 858-411-18-50.
Valitukset Vaasan hallinto-oikeuteen
Ympäristölautakunnan yhteislupapäätöksestä on tehty Vaasan hallinto-oikeuteen kaksi valitusta. Valituksissa vaaditaan aloitusluvan kumoamista ja koko päätöksen hylkäämistä tai lupahakemuksen palauttamista uudelleen käsiteltäväksi. Valitukset ovat tämän päätöksen liitteenä.
Vaasan hallinto-oikeuden välipäätös
Vaasan hallinto-oikeus on välipäätöksellään 8.2.2019 (19/0041/3) kieltänyt ympäristölautakunnan päätöksen täytäntöönpanon.
Ehdotus
Esittelijä
Saku Nurminen, ympäristötarkastaja, saku.nurminen@tuusula.fi
Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta päättää antaa valituksien johdosta Vaasan hallinto-oikeudelle seuraavan lausunnon.
Ympäristölautakunnan lausunto
Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta katsoo, että valitukset tulee hylätä. Hylkäysperusteena lautakunta esittää seuraavaa:
Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta on ratkaisut MH-Kivi oy:n maa-ainesluvan ja ympäristöluvan yhteislupapäätöksenä lupahakemuksissa esitetylle suunnitelmalle. Suunnitelmista ja hankevaihtoehdoista vastaa toiminnanharjoittaja luvan hakijana. Lupahakemukset on ratkaistu maa-aineslain ja ympäristönsuojelulain perusteella.
Tuusulan ns. Focus-alueen maankäyttö on ratkaistu lainvoimaisessa ja oikeusvaikutteisessa osayleiskaavassa. Lupapäätöstä koskeva toiminta liittyy oikeusvaikutteisen osayleiskaavan toteuttamiseen. Osalla lupahakemuksia koskevaa suunnittelualuetta on toimenpiderajoitus asemakaavan laatimiseksi. Suunnittelualueella ei ole asemakaavaa. Keski-Uudenmaan ympäristölautakunnassa on ollut vireillä Tuusulan Focus-alueen esirakentamiseksi MH-Kivi oy:n, Morenia oy:n ja YIT Suomi oy:n ympäristö- ja maa-aineslupahakemukset. YIT Suomi oy harjoittaa Focus-alueella louhintaa ja murskausta Keski-Uudenmaan ympäristölautakunnan ympäristöluvalla ja aloitusluvalla 12.6.2018 § 63 sekä maa-ainesluvalla ja aloitusluvalla 12.6.2018 § 64 (Helsingin hallinto-oikeuden välipäätös 6.9.2018, 04035/18/5404). MH-Kivi oy:n ja Morenia oy:n yhteislupapäätöksien aloitusluvat on kumottu Vaasan hallinto-oikeuden välipäätöksillä 8.2.2019 (19/0041/3 ja 19/0038/3).
MH-Kivi oy:n hakemuksissa on esitetty ympäristölupahakemus, maa-aineslupahakemus, maa-ainesten ottamissuunnitelma, louhinnan ja murskauksen melumallinnus, melu- ja pölymittaussuunnitelma, ympäristövaikutusten arviointiselostus (YVA), YVA- yhteysviranomaisen perusteltu päätelmä sekä lisäselvitykset YVA-vaiheen jälkeen. Osa hakemusasiakirjoista on yhteisiä Focus-alueen muiden toteuttajien (Morenia oy, YIT Suomi oy, Finavia oyj) kanssa. Lupahakemusasiakirjat ovat olleet riittäviä lupaharkintaa varten.
Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta on yhteislupapäätöksessään tutkinut luvan myöntämisedellytykset ja ottanut huomioon lupahakemuksista esitetyt muistutukset ja lausunnot. Lupapäätös on perusteltu ja siinä on esitetty päätöksessä sovelletut säännökset. Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta on lupa-asiassa ympäristönsuojelulain 34.2 §:n ja ympäristönsuojeluasetuksen 2.2 §:n kohdan 6 perusteella toimivaltainen ympäristölupaviranomainen (KHO:2014:75).
MH-Kivi oy:n lupahakemuksissaan esittämä hanke on kiviainesten otto- ja jalostustoiminnalle tavanomainen. Kivenlouhinnan ja -murskauksen aiheuttamat ympäristövaikutukset tunnetaan yleisellä tasolla varsin hyvin. Kyseisille toiminnoille on annettu lisäksi kivenlouhimojen, muun kivenlouhinnan ja kivenmurskaamojen ympäristönsuojelusta annettu asetus (MURAUS-asetus, 800/2010), joka normitasoisena määrittää näille toiminnoille ympäristönsuojelun vähimmäisvaatimukset.
Maa-aineslain 11 §:n mukaan maa-aineslupaan on liitettävä määräykset siitä, mitä hakijan on noudatettava hankkeesta aiheutuvien haittojen välttämiseksi tai rajoittamiseksi, jolleivat sanotut seikat käy ilmi ottamissuunnitelmasta. MH-Kivi oy:n yhteislupapäätöksessä annetut lupamääräykset eivät ole aiheuttaneet luvan saajalle sellaista vahinkoa ja haittaa, jota on pidettävä hankkeen laajuuteen ja hänen saamaansa hyötyyn nähden kohtuuttomana. Lupa ainesten ottamiseen on maa-aineslain 6.1 §:n mukaan myönnettävä, jos asianmukainen ottamissuunnitelma on esitetty eikä ottaminen tai sen järjestely ole ristiriidassa maa-aineslain 3 §:ssä säädettyjen rajoitusten kanssa. Asiaa harkittaessa on otettava huomioon myös lupamääräysten vaikutus. Alueella, jolla on voimassa toimenpiderajoitus yleiskaavan tai asemakaavan laatimista tai muuttamista varten, lupa voidaan myöntää, jollei ottaminen tuota huomattavaa haittaa kaavan laatimiselle tai muuttamiselle, turmele kaupunki- tai maisemakuvaa eikä muutenkaan ole ristiriidassa maa-aineslain 3 §:ssä säädettyjen rajoitusten kanssa.
Ympäristönsuojelulain 52 §:n mukaan ympäristöluvassa on annettava tarpeelliset määräykset: 1) päästöistä, päästöraja-arvoista, päästöjen ehkäisemisestä ja rajoittamisesta sekä päästöpaikan sijainnista; 2) maaperän ja pohjavesien pilaantumisen ehkäisemisestä; 3) jätteistä sekä niiden määrän ja haitallisuuden vähentämisestä; 4) toimista häiriö- ja muissa poikkeuksellisissa tilanteissa; 5) toiminnan lopettamisen jälkeisestä alueen kunnostamisesta ja päästöjen ehkäisemisestä sekä muista toiminnan lopettamisen jälkeisistä toimista; 6) muista toimista, joilla ehkäistään tai vähennetään ympäristön pilaantumista tai sen vaaraa. MH-Kivi oy:lle ympäristölautakunnan yhteislupapäätöksessä annetuissa lupamääräyksissä on otettu huomioon toiminnan luonne tavanomaisena kiviaineksen louhintana ja murskauksena sekä alue, jolla toiminnan vaikutus ilmenee, toiminnan vaikutus ympäristöön kokonaisuutena (yhdessä Sammonmäen ja Focus-alueen muiden toimijoiden kanssa), ympäristön pilaantumisen ehkäisemiseksi tarkoitettujen toimien merkitys ympäristön kokonaisuuden kannalta sekä tekniset ja taloudelliset mahdollisuudet toteuttaa nämä toimet. Ympäristönsuojelulain 49 §:n mukaan ympäristöluvan myöntämisedellytyksiä harkittaessa on otettava huomioon toiminnalle asetettavat lupamääräykset.
Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta on päätöksessään katsonut, että toimittaessa lupapäätöksen mukaisesti ei lupahakemusta koskevilla tiloilla tapahtuvasta kivenlouhinnasta ja murskauksesta aiheudu yksinään tai yhdessä muiden toimintojen kanssa ympäristönsuojelulain 49 §:ssä tarkoitettua terveyshaittaa, merkittävää muuta ympäristön pilaantumista tai sen vaaraa, maaperän tai pohjaveden pilaantumista, erityisten luonnonolosuhteiden huonontumista taikka vedenhankinnan tai yleiseltä kannalta tärkeän muun käyttömahdollisuuden vaarantumista toiminnan vaikutusalueella, eikä kohtuutonta haittaa naapureille. Ympäristölupa on tullut siten myöntää ympäristönsuojelulain 48 §:n perusteella.
Lupahakemuksessa esitetty toimenpide lupamääräykset huomioon ottaen ei aiheuta maa-aineslain tarkoittamalla tavalla luonnon merkittävien kauneusarvojen tai erikoisten luonnonesiintymien tuhoutumista tai huomattavia tai laajalle ulottuvia vahingollisia muutoksia luonnonolosuhteissa. Hakemuksen mukaisesta toiminnasta ei aiheudu maa-aineslain tarkoittamaa kauniin maisemakuvan turmeltumista. Yhteislupapäätöksessä annetut määräykset huomioon ottaen haettu ottaminen tai siihen liittyvät järjestelyt eivät ole ristiriidassa maa-aineslain 3 §:ssä säädettyjen rajoitusten kanssa. Maa-aineslupa on tullut siten myöntää maa-aineslain 6 §:n perusteella.
Yhteislupapäätöstä koskevalla alueella on lainvoimainen osayleiskaava, jonka toteuttaminen edellyttää maanpinnan tasaamista kalliota louhimalla. Osayleiskaavassa on esitetty louhittavaksi tarkoitettu alueen osa sekä maanpinnan likimääräiset korkeusasemat. Tuusulan kunnanhallitus on lupahakemuksista antamassaan lausunnossaan katsonut, että haettu toiminta on lainvoimaisen Focus-osayleiskaavan mukaista, koska laajamittainen kiviainesten otto on edellytys kaavahankkeen toteutukselle. Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta on päätöksessään katsonut, että MH-Kivi oy:n ympäristö- ja maa-aineslupahakemuksessa esitetty hanke on Focus-osayleiskaavan mukaisen työpaikka-alueen esirakentamista ja alueelta irrotettavan kiviaineksen jatkojalostusta maanrakentamisessa käytettäväksi. Lupahakemuksessa esitetty hanke ei siten vaikeuta alueen käyttämistä oikeusvaikutteisessa yleiskaavassa varattuun tarkoitukseen. Lupahakemuksissa esitetyt louhintavaiheet sijoittuvat maankäyttö- ja rakennuslain mukaiselle rakennuskieltoalueelle lukuun ottamatta ottovaiheita C2, D ja asfalttiaseman aluetta. Myös ottovaiheen B varastokenttä ja tukitoiminta-alue jäävät rakennuskieltoalueen ulkopuolelle. Koska lupahakemuksia koskeva toimenpide on lainvoimaisen osayleiskaavan mukainen, ei toimenpiteen katsota aiheuttavan huomattavaa haittaa alueen asemakaavatyölle. Asiassa on otettu huomioon myös Tuusulan kunnanhallituksen puoltava lausunto.
Lentokoneiden havainnointipaikka on osayleiskaavassa merkitty liikennealueeksi (L). Helsingin hallinto-oikeus on osayleiskaavasta tehtyjen valitusten johdosta tekemässään päätöksessä 8.4.2016 (16/0278/5) todennut, että selvitysten perusteella osayleiskaava ei merkittävästi lisää lentomelua osayleiskaava-alueen pohjoispuolella sijaitsevalle alueelle (Huhtarinkuja). Korkein hallinto-oikeus on 22.3.2017 hylännyt Helsingin hallinto-oikeuden päätöksestä tehdyt valitukset. Focus-alueen toteuttaminen kokonaisuudessaan tulee muuttamaan melutilannetta osayleiskaava-alueen ympäristössä. Ottovaiheiden A ja D toteuttaminen voi muuttaa esimerkiksi Helsinki-Vantaa lentoaseman toiminnoista aiheutuvaa melutilannetta Tuusulan Maantiekylän suuntaan. Ottovaiheiden A ja D sijaitessa noin 1,2 kilometriä kiitostieltä 1 on muutos meluvaikutuksiin kuitenkin todennäköisesti vähäinen. Vastaavasti tulevan Kehä IV:n käyttöönotto liittymineen tulee myöhemmin vaikuttamaan liikennemelun lisääntymiseen tien koko vaikutusalueella. Nämä muutokset ympäristöön ja ihmisten elinolosuhteisiin on ratkaistu maankäytön suunnittelussa. Kalliokiviaineksen ottamisen ympäristöluvan ja maa- ainesluvan myöntämisedellytykset ratkaistaan lupahakemuksia koskevalla suunnittelualueella ympäristönsuojelulain ja maa-aineslain mukaisessa menettelyssä.
Morenia oy, Lemminkäinen Infra oy ja Finavia oyj ovat 2.10.2009 saattaneet vireille Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksessa Focus-alueen maa-ainestenottohanketta koskevan ympäristövaikutusten arviointiselostuksen. YVA-menettelyn tarve on määräytynyt YVA-asetuksen hankeluettelon kohdan 2 b perusteella (kiven, soran tai hiekan otto louhinta- tai kaivualueen pinta-ala on yli 25 hehtaaria tai otettava ainesmäärä vähintään 200 000 kiintokuutiometriä vuodessa). YVA:n mukaisen hankealueen pinta-ala on ollut noin 93 hehtaaria, josta kalliota louhitaan noin 78,5 hehtaarin kokoiselta alueelta. YVA-hankealueelta on suunniteltu louhittavan kalliota yhteensä noin 9,3 milj. m3ktr. Uudenmaan ELY-keskus on YVA-lain tarkoittaman yhteysviranomaisena antanut lausunnon arviointiselostuksesta 11.2.2010 (UUDELY/3/07.04/2010). Lausunnon mukaan arviointiselostus on käsitelty YVA-lainsäädännön vaatimalla tavalla ja se on kattanut riittävästi YVA-asetuksen 10 §:ssä mainitut arviointiselostuksen sisältövaatimukset. Yhteysviranomaisen lausunnossa on esitetty kuitenkin joitakin lisäselvitys- ja tarkennustarpeita, jotka lausunnon mukaan tulee esittää viimeistään tulevissa lupaprosesseissa. Morenia oy, Lemminkäinen Infra oy ja Finavia oyj ovat täydentäneet yhteysviranomaisen lausunnon perusteella YVA-selostuksessa esitettyjä tietoja.
MH-Kivi oy:n yhteislupaa koskeva toimialue on pääosin ympäristövaikutusten arviointimenettelyn hankevaihtoehdon VE1 mukainen. Arviontimenettelyssä esitetyt louhintatasot ovat osayleiskaavan ja lupahakemuksien mukaiset. Ympäristövaikutusten arviointimenettelyn tarkoituksena on varmistaa, että ympäristövaikutukset selvitetään riittävällä tarkkuudella silloin, kun hanke aiheuttaa merkittäviä haitallisia ympäristövaikutuksia. YVA-menettelyn tavoitteena on myös lisätä kaikkien mahdollisuuksia osallistua ja vaikuttaa hankkeiden suunnitteluun. Vaikka MH-Kivi oy:n ottovaihe D ja osa ottovaiheesta A sijoittuvatkin YVA-alueen ulkopuolelle, on Focus-alueen maa-ainesten oton YVA-menettely ollut riittävä ympäristö- ja maa-aineslupahakemuksen käsittelyn kannalta. Ottovaiheen A ja D maa-ainesten otto ei edellytä erillistä ympäristövaikutusten arviointimenettelyä. Ottovaiheen A ja D maa-ainesten ottoa koskevat tiedot on esitetty maa- aineslupa ja ympäristölupahakemuksissa.
Lupahakemuksissa esitetty ottovaihe A sijaitsee osittain 1 luokan pohjavesialueella. Pohjavesialuerajaus koskee ainoastaan osayleiskaavassa osoitetun liikennealueen (Kehä IV) pohjoisosaa. Muuttuneet pohjavesialueen rajaukset on otettu huomioon lupapäätöksessä. Pohjavesialue on otettu huomioon tukitoimintamääräyksessä ja tarkkailumääräyksessä. Lupapäätöksen mukaisesta toiminnasta ei aiheudu maa-aineslain 3.1 § kohdan 4 tarkoittamia pohjavesivaikutuksia. Uudenmaan ELY-keskus on lausunnossaan katsonut, että suunniteltu ottaminen ei ennalta arvoiden aiheuta vesilain 3 luvan 2 §:n tarkoittamia seurauksia.
Lupapäätöksessä toiminalle on annettu MURAUS -asetuksen mukaiset pölypäästöjen vähentämiseen ja tarkkailuun liittyvät lupamääräykset. Kivenlohimoille ja -murskaamoille annetun MURAUS -asetuksen 5 §:n mukaan Ilmanlaadusta alueilla, joilla asuu tai oleskelee ihmisiä ja joilla ihmiset saattavat altistua ilman epäpuhtauksille, säädetään ilmanlaadusta annetussa valtioneuvoston asetuksessa (79/2017). Yhteisluvan lupamääräyksen mukaan kivenlouhinta ja kivenmurskaamo on sijoitettava siten, että melua tai pölyä aiheuttavan toiminnon etäisyys asumiseen tai loma-asumiseen käytettävään rakennukseen tai sen välittömässä läheisyydessä sijaitsevaan oleskeluun tarkoitettuun piha-alueeseen tai muuhun häiriölle alttiiseen kohteeseen on vähintään 300 metriä. Suoja-aluemääräys tulee sovellettavaksi ja valvottavaksi vasta kiviainesten oton aikana.
Yhteislupapäätöksellä ei ratkaista yleisten teiden liikennemääriin tai -turvallisuuteen tai päästöihin liittyviä seikkoja. Sammonmäen alueella olevan YIT Suomi oy:n asfalttiaseman lainvoimaiseen ympäristölupaan tai laitoksen valvontaan liittyviä seikkoja ei ratkaista tässä lupamenettelyssä. Asfalttiasema, Sammonmäen muut toimijat ja liikennemelut on otettu huomioon lupahakemuksessa esityssä melumallinnuksessa.
Vaasan hallinto-oikeuden kumottua päätöksen täytäntöönpanon ei Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta katso tarpeelliseksi lausua valituksessa esitetyyn täytäntöönpanokieltoon.
Muilta osin Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta viittaa yhteislupapäätökseen 13.11.2018 § 105. Edellä esitetyn perusteella Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta katsoo, että ympäristölupapäätöksestä ja maa-aineslupapäätöksestä (yhteislupapäätös) tehdyt valitukset tulee hylätä.
Täytäntöönpano
Päätösote / Vaasan hallinto-oikeus (mukaan liitettynä valituksenalaisen päätöksen perusteena olevat asiakirja).
Päätös
Ehdotus hyväksyttiin.
Pöytäkirja tarkastettiin ja hyväksyttiin tämän pykälän osalta välittömästi kokouksessa.
Merkittiin, että Jaana Niemi-Aro poistui kokouksesta tämän pykälän käsittelyn aikana.