Perustelut
Asia
Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta on myöntänyt päätöksellään 13.10.2015 § 134 Paperinkeräys Oy:lle ympäristöluvan puujätteen murskaukselle tilalla Virkkilä 543-403-8-159, osoitteessa Lahnuksentie 215, 01840 Klaukkala. Päätöksestä valitettiin Vaasan hallinto-oikeuteen, joka päätöksellään 5.9.2016 hylkäsi valituksen (päätös nro 16/0430/3). Vaasan hallinto-oikeuden päätös on lainvoimainen.
A.P on tehnyt 11.4.2016 sähköpostitse kirjallisen vireillepanon, jossa valitetaan Paperinkeräys Oy:n toiminnan lähiasutukselle aiheuttamista haitoista kuten melusta ja puupölystä sekä ympäristöluvan lupaehtojen rikkomisesta kuten meluvallien rakentamatta jättämisestä, pölyhaittojen aiheuttamisesta lähiasutukselle, toiminta-aikojen ulkopuolisesta toiminnasta ja murskaustoiminnasta kovalla tuulella. Vireillepanossa vaaditaan murskaustoiminnan keskeyttämistä välittömästi ja ympäristöluvan peruuttamista sille sopimattomalla alueella.
A.P ja hänen asiankumppaninsa ovat ilmoittaneet 17.12.2017 sähköpostiviestissä pitävänsä vireillepanon voimassa, koska esimerkiksi pölyntorjunta ei toimi tai sitä ei käytetä. Viestin mukaan myöskään tuuliolosuhteita ei oteta toiminnassa huomioon. Nämä asiat koetaan todelliseksi haitaksi ja terveysriskiksi. Toiminta-aikojen suhteen epäillään, onko mitään todellista muutosta tapahtunut.
A.P ja hänen asiankumppaninsa ovat ilmoittaneet 31.7.2019 sähköpostiviestissä pitävänsä vireillepanon edelleen voimassa.
ASIAN KÄSITTELY
Vastinepyyntö ja saatu vastine
Keski-Uudenmaan ympäristökeskus on pyytänyt Paperinkeräys Oy:ltä vastinetta edellä asiakohdassa mainittuihin asioihin ja kuullut yhtiötä vireillepanon johdosta.
Paperinkeräys Oy on toimittanut asiaan 9.5.2016 päivätyn vastineen, joka on sisältänyt melu- ja pölymittausraportit (Ramboll 4.5.2016).
Tehdyt korjaustoimenpiteet vuosina 2016 ja 2017
Toiminnasta aiheutuvien haittojen korjaamiseksi on tehty mm. seuraavia toimenpiteitä:
- Paperinkeräys Oy on 11.5.2016 ilmoittanut noudattavansa ympäristöluvassa määrättyjä toiminta-aikoja, siltä osin kun kysymyksessä ovat luvanvaraiset toiminnat sekä kerranneensa toiminta-ajat työntekijöidensä kanssa.
- Paperinkeräys Oy on hankkinut murskauksesta aiheutuvan pölyämisen torjuntaa varten kesällä 2016 vesisumutykin (selvitys 10.8.2016).
- Paperinkeräys Oy on siirtynyt maaliskuussa 2017 käyttämään puunmurskaustoiminnassa äänitasoltaan hiljaisempaa kaksivaiheista murskauskalustoa, jonka avulla on päästy alhaisempiin melutasoihin lähimmissä häiriintyvissä kohteissa (melumittausraportti 21.3.2017, Ramboll).
Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta on päättänyt 19.12.2017 § 153 mm. selventää ympäristönsuojelulain 92 §:n nojalla Paperinkeräys Oy:n ympäristöluvan lupamääräystä 7 kirjallisella lausumalla seuraavasti: - Puujätteen murskauksesta ei saa päästä silmin havaittavasti puupölyä lähimpien asuinrakennusten piha-alueille.
Tehdyt korjaustoimenpiteet ja tilanteen seuranta vuosina 2018 ja 2019
Kevään 2018 valvontakäynneillä on havaittu ongelmia puujätteen murskauksen pölyntorjunnassa. Paperinkeräys Oy:tä on 18.4.2018 kehotettu suunnittelemaan ja toteuttamaan viipymättä sellaiset tekniset lisätoimenpiteet, joilla estetään puujätteen murskauksesta ja kuormauksesta aiheutuva pölyhaitta alueen ulkopuolelle. Lisäksi 4.5.2018 päivätyssä tarkastuskertomuksessa Paperinkeräys Oy:tä on kehotettu jatkossa huolehtimaan siitä, että puujätteen murskauksesta tai kuormauksesta aiheutuvaa puupölyä ei kulkeudu silmin havaittavasti asuinrakennusten piha-alueille.
Paperinkeräys Oy on toimittanut korjaustoimenpiteistä 18.5.2018 päivätyn selvityksen. Käytännössä yritys on siirtynyt heinäkuussa 2018 murskaamaan puujätteen aiempaa huomattavasti suurempaan palakokoon (esimurskaus kuljetusta varten), jolla korjaustoimenpiteellä vähennetään pölyämistä. Myös käytettävä murskauslaitos on vaihtunut. Esimurskauksessa vain kuormalavan rakenne rikkoutuu. Esimurskauksessa tavara ei kierrä takaisin murskauslaitoksen terille, eikä lämpö siten nosta hienoainesta teriltä ilmaan, kuten pienempään palakokoon murskattaessa. Esimurskattu puujäte toimitetaan Valkealaan jatkomurskattavaksi polttoon soveltuvaan palakokoon. Siirtyminen esimurskaukseen on vähentänyt myös toiminnan melua. Esimurskaukseen käytettävän murskauslaitoksen melutason on mitattu olevan lähimmissä häiriintyvissä kohteissa alhaisempi kuin aiemmin käytössä olleiden murskauskalustojen (Ramboll, melumittausraportit 2.8.2018 ja 6.6.2019).
Alueelle on tehty 4.9.2018, 12.10.2018, 20.12.2018, 27.2.2019 ja 12.8.2019 puujätteen murskauksen aikana tarkastuksia, joilla on tarkasteltu korjaustoimenpiteiden riittävyyttä pölynhallinnan näkökulmasta. Tarkastuksista on laadittu erilliset 6.9.2018, 16.10.2018, 20.12.2018, 28.2.2019 ja 14.8.2019 päivätyt tarkastuskertomukset. Yhdellä näistä tarkastuksista (12.10.2018 klo 13.20-14.20) havaittiin tuulen alapuolella olleen asuinkiinteistön piha-alueella pysäköityä olleen auton tuulilasiin ja sivuikkunoihin kertyneen yksittäisiä puupölyn hiukkasia. Kiinteistön omistajan mukaan auto oli ollut pihassa koko päivän. Kyseisellä piha-alueella ei aistittu puunhajua, eikä ilmassa silmin havaittavaa puupölyä. Muilla edellä mainituista tarkastuksista ei havaittu merkkejä siitä, että puupölyä pääsisi silmin havaittavasti lähimpien asuinrakennusten piha-alueille.
Kuuleminen
Keski-Uudenmaan ympäristökeskus on varannut 9.1.2018 ja 15.8.2019 A.P:lle ja hänen asiankumppaneille tilaisuuden antaa kirjallisen mielipiteen ja selityksen Paperinkeräys Oy:n 9.5.2016 päivätyssä vastineessa ja asian käsittelyn aikana muodostuneissa asiakirjoissa esitetyn johdosta.
Annettuihin määräaikoihin mennessä ei saapunut mielipiteitä.
Asiaan liittyvät asiakirjat ovat nähtävillä kokouksessa ja sitä ennen ympäristökeskuksessa. Paperinkeräys Oy:n ympäristölupa (Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta 13.10.2015 § 134) löytyy alla olevasta linkistä: http://web.tuusula.fi/keskiuudenmaanymparistokeskus/sivu.tmpl?sivu_id=5825
Lisätiedot: ympäristötarkastaja Ville Hämäläinen puh. 040 314 4730.
Ehdotus
Esittelijä
-
Katariina Serenius, ympäristövalvontapäällikkö, katariina.serenius@tuusula.fi
Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta on tutkinut A.P:n ja hänen asiankumppaneiden vireillepanon Paperinkeräys Oy:n toiminnasta ja päättää, ettei asiassa ole tarvetta aloittaa hallintopakkotoimia ja asian käsittely voidaan lopettaa.
PERUSTELUT
Paperinkeräys Oy:n ympäristöluvan 13.10.2015 § 134 lupamääräyksessä 7 määrätään mm., että toiminnasta sekä toiminnan liikenteestä ei saa aiheutua pölyhaittaa alueen ulkopuolelle. Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta on päättänyt toisen Paperinkeräys Oy:n toimintaa koskevan vireillepanoasian ratkaisemisen yhteydessä 19.12.2017 § 153 selventää ympäristönsuojelulain 92 §:n nojalla Paperinkeräys Oy:n ympäristöluvan lupamääräystä 7 kirjallisella lausumalla seuraavasti: - Puujätteen murskauksesta ei saa päästä silmin havaittavasti puupölyä lähimpien asuinrakennusten piha-alueille. Lausuma on selventänyt lupamääräystä kaikille osapuolille. Käytännössä toiminnanharjoittajan on puunmurskauksen aikana seurattava, että haitallista pölyämistä ympäristöön ei tapahdu.
Paperinkeräys Oy on hankkinut murskauksesta aiheutuvan pölyämisen torjuntaa varten kesällä 2016 vesisumutykin (selvitys 10.8.2016). Lisäksi Paperinkeräys Oy on heinäkuussa 2018 siirtynyt pölyhaittojen ehkäisemiseksi murskaamaan puujätteen aiempaa huomattavasti suurempaan palakokoon (esimurskaus kuljetusta varten), jolla korjaustoimenpiteellä on saatu vähennettyä merkittävästi murskaustoiminnasta aiheutuvaa pölyämistä. Myös käytettävä murskauslaitos on vaihtunut. Käytännössä esimurskauksessa vain kuormalavan rakenne rikkoutuu. Esimurskauksessa tavara ei kierrä takaisin murskauslaitoksen terille, eikä lämpö siten nosta hienoainesta teriltä ilmaan kuten pienempään palakokoon murskattaessa. Esimurskattu puujäte toimitetaan Valkealaan jatkomurskattavaksi polttoon soveltuvaan palakokoon. Alueelle on tehty 4.9.2018, 12.10.2018, 20.12.2018, 27.2.2019 ja 12.8.2019 puujätteen murskauksen aikana tarkastuksia, joilla on tarkasteltu korjaustoimenpiteiden riittävyyttä pölynhallinnan näkökulmasta. Tarkastuksilla tehtyjen havaintojen perusteella toiminnasta ympäristöön aiheutuvat pölyhaitat on mahdollista estää nykyisellä murskaustavalla ja pölyntorjuntatoimilla. Paperinkeräys Oy:n on omassa toiminnassaan jatkuvasti valvottava, ettei toiminnan ympäristöluvan lupamääräyksiä rikota. Pölynhallintaan ja vesisumutykin suuntaukseen on kiinnitettävä erityistä huomiota. Murskausta ei saa tehdä kovalla tuulella.
Paperinkeräys Oy on toteuttanut ennen puunmurskaustoiminnan aloittamista alueelle ympäristöluvassa määrätyt meluseinät sekä siirtynyt heinäkuussa 2018 edellä mainittuun pelkkään puujätteen esimurskaukseen. Tämä muutos on vähentänyt pölypäästöjen lisäksi toiminnan melua. Käytössä olevalla murskauslaitteistolla ja tavalla on päästy selvästi alhaisempiin ja ympäristöluvan raja-arvot täyttäviin melutasoihin lähimmissä häiriintyvissä kohteissa (melumittausraportit 2.8.2018 ja 6.6.2019, Ramboll). Esimerkiksi vireillepanon tehnyt A.P asuu sellaisella ilmansuunnalla, jonka piha-alueiden melua kuvaavassa mittauspisteessä 1 on raja-arvoon verrattava melun päiväajan A-taajuuspainotettu ekvivalenttitaso (keskiäänitaso) ollut 44 dB (LAeq 7-22, mittausepävarmuus ± 4 dB). Tämä mittaustulos on alle ympäristöluvassa määrätyn päiväajan keskiäänitason raja-arvon 55 dB (LAeq 7-22). Paperinkeräys Oy:n toiminnan melua seurataan normaalisti lähimmissä häiriintyvissä kohteissa kaksi kertaa vuodessa tehtävin melumittauksin, jotka tehdään puujätteen murskauspäivinä, jolloin toiminnan melu on suurimmillaan.
Paperinkeräys Oy:n ympäristöluvassa on annettu toiminta-aikaa koskevia rajoituksia. Puujätteen murskaaminen on tehtävä arkipäivisin (ma-pe) kello 7.00 ja 18.00 välisenä aikana; kuormaaminen ja kuljetus on tehtävä arkipäivisin kello 7.00 ja 20.00 välisenä aikana; ja alueella ei saa murskata puujätettä lauantaisin, sunnuntaisin eikä arkipyhinä. Toiminnanharjoittaja on ilmoittanut noudattavansa ympäristöluvassa määrättyjä toiminta-aikoja siltä osin, kun kysymyksessä ovat luvanvaraiset toiminnat sekä kerranneensa toiminta-ajat työntekijöidensä kanssa. Näyttöä toiminta-aikojen rikkomisesta ei ole. Asiassa on otettava huomioon, että kiinteistöllä on myös muuta toimintaa ja liikennettä, jotka eivät kuulu ympäristöluvan ja sitä koskevien toiminta-aikojen piiriin.
Ympäristölupa edellyttää, että toiminnanharjoittajan valvoo jatkuvasti toimintaansa ja toiminnalla on riittävän ammattitaitoinen vastuuhenkilö. Koska kysymyksessä on ympäristölupalaitos, kuuluu toiminta myös ympäristönsuojeluviranomaisen säännöllisen valvonnan piiriin.
Edellä kerrotun perusteella Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta katsoo, ettei sillä ole perusteita keskeyttää ympäristöluvanvaraista toimintaa ja peruuttaa ympäristölupaa. Asiassa ei ole myöskään perusteita aloittaa hallintopakkotoimia toiminnan melun- tai pölyntorjunnan parantamiseksi. Vireillepanoasian käsittely voidaan lopettaa.
SOVELLETUT OIKEUSOHJEET
Ympäristönsuojelulaki (527/2014) 6 §, 7 §, 8 §, 20 §, 169 §, 172 §, 185 §, 186 §, 190 §, 191 §;
Hallintolaki (434/2003) 11 §, 19 §, 20 §, 34 §, 36 §, 43 §, 44 §, 45 §, 54 §, 55 §, 56 §, 60 §;
Tuusulan kunnan hallintosääntö (Tuusulan kunnanvaltuusto 10.12.2018 § 150); ja
Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen toimintasääntö (Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta 15.1.2019 § 4)
MUUTOKSENHAKU
Tähän päätökseen saa hakea muutosta valittamalla Vaasan hallinto-oikeuteen. Valitusosoitus on päätöksen liitteenä.
Täytäntöönpano
Päätösote + valitusosoitus saantitodistuksella (tiedoksisaannin osoittaa saantitodistus) /
- Paperinkeräys Oy
- A.P ja asiankumppanit