Perustelut
Ympäristölautakunnan päätös 11.6.2019 § 53 toimitettiin Talpas Oy:lle 8.7.2019. Ympäristölautakunnan päätökseen ei haettu muutosta ja ympäristölautakunnan asettama kahden kuukauden määräaika kiinteistöjen siivoamiseksi päättyi 9.9.2019.
Tarkastus 25.9.2019
Tarkastuksen perusteella ympäristölautakunnan määräystä 11.6.2019 § 53 ei ole noudatettu. Tarkastuksella todettiin, että kiinteistöt Kuusisto I RN:o 543-412-1-369 ja Kotka RN:o 543-412-1-537 olivat erittäin roskaantuneita, eikä kiinteistöillä ollut tehty siivoustoimenpiteitä.
Kuuleminen uhkasakon tuomitsemisesta
Talpas Oy:tä on kuultu juoksevan uhkasakon tuomitsemisesta 2.10.2019 päivätyllä kirjeellä. Kiinteistöjen omistaja ei antanut asiassa vastinetta.
Tarkastus 31.10.2019
Ennen uhkasakon tuomitsemispäätöksen valmistelemista ympäristölautakunnan esityslistalle kiinteistöillä Kuusisto I RN:o 543-412-1-369 ja Kotka RN:o 543-412-1-537 tehtiin tarkastus 31.10.2019. Tarkastuksella todettiin, ettei kiinteistöillä ollut tehty siivoustoimenpiteitä.
Ehdotus
Esittelijä
-
Katariina Serenius, ympäristövalvontapäällikkö, katariina.serenius@tuusula.fi
Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta määrää uhkasakkolain (1113/1990) 10 §:n nojalla Talpas Oy:n maksamaan ympäristölautakunnan päätöksessä 11.6.2019 § 53 asetetun juoksevan uhkasakon kiinteän peruserän kaksikymmentätuhatta (20 000) euroa.
Päätöksen perustelut
Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen suorittamien tarkastusten 25.9.2019 ja 31.10.2019 perusteella voidaan todeta, että kiinteistöt Kuusisto I RN:o 543-412-1-369 ja Kotka RN:o 543-412-1-537 ovat jätelain 72 §:n tarkoittamalla tavalla roskaantuneita. Kiinteistöjen omistajalle on annettu 11.6.2019 § 53 määräys siivota kiinteistön Kotka RN:o 543-412-1-537 korjaamohallin sisällä ja korjaamohallin katoksessa olevat vaaralliset jätteet (jäteöljyt, kemikaalit ja öljynsuodattimet), sekä kiinteistöillä Kuusisto I RN:o 543-412-1-369 ja Kotka RN:o 543-412-1-537 sijaitsevat jätteet (tynnyrit, polttoaine-/öljysäiliöt, kemikaali- ja öljyastiat, metalliromut, kuljetinmatot, muovipressut, puujätteet, muovijätteet ja eristevillat). Päätöksessä määrättiin, että jätteet tulee siivota kiinteistöiltä ja toimittaa asianmukaiseen vastaanotto-/käsittelypaikkaan kahden (2) kuukauden kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Päätös toimitettiin Talpas Oy:lle 8.7.2019 ja määräaika siivoamiselle päättyi 9.9.2019. Päävelvoitteen tehosteeksi Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta määräsi juoksevan uhkasakon.
Ympäristölautakunnan päätöksen 11.6.2019 § 53 jälkeen kiinteistöillä on tehty tarkastukset 25.9. ja 31.10.2019. Tarkastuksilla on todettu, että Keski-Uudenmaan ympäristölautakunnan päätöksen 11.6.2019 § 53 päävelvoitetta ei ole noudatettu ja kiinteistöt Kuusisto I RN:o 543-412-1-369 ja Kotka RN:o 543-412-1-537 ovat roskaantuneita. Kiinteistöillä olevat jätteet aiheuttavat ympäristön epäsiisteyttä ja ympäristön pilaantumisen vaaraa. Kiinteistöjen omistaja ei ole esittänyt ympäristölautakunnan valvontamääräyksen noudattamatta jättämiselle mitään syytä.
Kiinteistöillä Kuusisto I RN:o 543-412-1-369 ja Kotka RN:o 543-412-1-537 sepelin kuivatusta ja säkitystä harjoittanut Teräskynsi Oy on asetettu konkurssiin ja myöhemmin julkisselvitykseen, mikä on päättynyt. Jätelain (646/2011) toissijainen vastuu kiinteistöillä Kuusisto I RN:o 543-412-1-369 ja Kotka RN:o 543-412-1-537 sijaitsevista vaarallisista jätteistä ja muista jätteistä on kiinteistön omistajalla Talpas Oy:llä.
Uhkasakon tuomiseminen ei vaikuta sakkosumman kertymiseen, mikäli laiminlyönti edelleen jatkuu. Tästä syystä Keski-Uudenmaan ympäristölautakunnan uhan asettamispäätöksessä oleva määräys on edelleen voimassa ja samoin määräyksen tehosteeksi asetettu juokseva uhkasakko. Mahdolliset myöhemmät erät tuomitaan maksettavaksi erikseen.
Jätelain mukainen maksu
Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta on hyväksynyt 15.1.2019 § 5 ympäristönsuojeluviranomaisen taksan. Taksan 10.2 §:n mukaan jätelain mukainen valvontamaksu peritään myös tarkastuksista ja muista valvontatoimista, jotka ovat tarpeen roskaantumista koskevan siivousmääräyksen, jätelain 125 §:n yksittäisen määräyksen tai jätelain 126 §:n mukaisen kiellon tai määräyksen antamiseksi ja sen noudattamisen valvomiseksi. Taksan liitteenä olevan maksutaulukon kohdan 31.2 mukaan tämän uhkasakon tuomitsemispäätöksen maksu on 530 €.
Sovellettavat oikeusohjeet
Uhkasakkolain (1113/1990) 9 §:n mukaan juokseva uhkasakko asetetaan määräämällä uhkasakolle kiinteä peruserä sekä lisäerä jokaista sellaista päätöksessä ilmoitettavaa ajanjaksoa (uhkasakkojakso) varten, jonka kuluessa päävelvoitetta ei ole noudatettu. Uhkasakkolain 10 §:n mukaan uhkasakon asettanut viranomainen voi tuomita uhkasakon maksettavaksi, jos päävelvoitetta ei ole noudatettu eikä noudattamatta jättämiseen ole pätevää syytä. Edellytyksenä uhkasakon tuomitsemiselle maksettavaksi on, että uhkasakon asettamista koskeva päätös on lainvoimainen, jollei päätöstä ole säädetty tai määrätty noudatettavaksi muutoksenhausta huolimatta. Uhkasakkolain 11 §:n mukaan uhkasakko voidaan tuomita asetettua pienempänä, mikäli uhkasakon määrän alentamiseen on perusteltu syy. Uhkasakkolain 22 §:n mukaan asianosaiselle on ennen uhkasakon tuomitsemista koskevan asian ratkaisemista varattava tilaisuus selityksen antamiseen siten kuin hallintolain (434/2003) 34 §:ssä säädetään.
Jätelain (646/2011) 72 §:n mukaan ympäristöön ei saa jättää jätettä, hylätä konetta, laitetta, ajoneuvoa, alusta tai muuta esinettä eikä päästää ainetta siten, että siitä voi aiheutua epäsiisteyttä, maiseman rumentumista, viihtyisyyden vähentymistä, ihmisen tai eläimen loukkaantumisen vaaraa tai muuta niihin rinnastettavaa vaaraa tai haittaa (roskaamiskielto).
Jätelain 74 §:n mukaan toissijainen siivoamisvelvollisuus, jos roskaajaa ei saada selville tai tavoiteta taikka jos roskaaja ei huolehdi siivoamisvelvollisuudestaan, on kiinteistön omistajalla.
Jätelain 75 §:n mukaan kunnan ympäristönsuojeluviranomainen voi määrätä siivoamisvelvollisen täyttämään velvollisuutensa.
Jätelain 126 §:n mukaan valvontaviranomainen voi:
1) kieltää sitä, joka rikkoo tätä lakia taikka sen nojalla annettua asetusta tai määräystä taikka jätteensiirtoasetusta taikka elohopea-asetusta tai sen nojalla annettua säännöstä, jatkamasta tai toistamasta säännösten vastaista menettelyä tai määrätä asianomaisen täyttämään muulla tavoin velvollisuutensa;
2) määrätä 1 kohdassa tarkoitetulla tavalla menetellyt palauttamaan ympäristö ennalleen tai poistamaan rikkomuksesta aiheutunut haitta;
3) määrätä jätettä tai tuotetta koskevista väliaikaisista toimista, kuten jätteen tai tuotteen asianmukaisesta varastoinnista tai säilyttämisestä, jätekuorman purkamisen kieltämisestä, jätteen palauttamisesta alkuperäiseen paikkaan tai muista vastaavista toimista, jotka ovat tarpeen 1 kohdassa tarkoitetussa tilanteessa.
Jätelain 129 §:n mukaan valvontaviranomaisen on tehostettava, jollei se ole ilmeisen tarpeetonta, jätelain nojalla antamaansa kieltoa tai määräystä uhkasakolla tai uhalla, että tekemättä jätetty toimenpide teetetään laiminlyöjän kustannuksella tai toiminta keskeytetään tai kielletään.
Jätelain 29 §:n mukaan jätteen saa luovuttaa vain sille, jolla on jätehuoltorekisteriin hyväksymisen tai merkitsemisen perusteella oikeus ottaa vastaan kyseistä jätettä tai ympäristönsuojelulain mukaisen ympäristöluvan tai saman lain mukaisen ympäristönsuojelun tietojärjestelmään rekisteröinnin perusteella oikeus ottaa vastaan kyseistä jätettä.
SOVELLETUT OIKEUSOHJEET
Jätelaki (646/2011) 5, 6, 13, 15, 29, 30, 72, 73, 74, 75, 118, 119, 121, 122, 123, 124, 126, 129 ja 135 §:t;
Hallintolaki (434/2003): 34 § ja 39 §;
Uhkasakkolaki (1113/1990) 6 §, 7 §, 8 §, 9 §, 10 §, 19 §, 22 § ja 23 §;
Tuusulan kunnan hallintosääntö (Tuusulan kunnanvaltuusto 10.12.2018 § 150);
Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen toimintasääntö (Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta 15.1.2019 § 4)
Keski-Uudenmaan ympäristönsuojeluviranomaisen taksa (Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta 15.1.2019 § 5)