Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta, kokous 12.11.2019

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 104 ASM Kiviainespalvelu Oy, lausunto Vaasan hallinto-oikeudelle, Metsä-Tuomela, Nurmijärvi

TUUDno-2018-1042

Valmistelija

  • Ville Hämäläinen, ympäristötarkastaja, ville.hamalainen@tuusula.fi

Perustelut

Lausuntopyyntö

Vaasan hallinto-oikeus pyytää 14.10.2019 saapuneella lähetteellä Keski-Uudenmaan ympäristölautakunnan lausuntoa valituksista, jotka koskevat Keski-Uudenmaan ympäristölautakunnan yhteislupapäätöstä 20.8.2019 § 61 (VHO:n diaari 01143/19/5701). Keski-Uudenmaan ympäristökeskus on pyytänyt lisäaikaa lausunnon jättämiseen 21.11.2019 asti.

Valituksenalainen päätös

Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta on kokouksessaan 20.8.2019 § 61 myöntänyt eräin ehdoin ASM Kiviainespalvelu Oy:lle yhteisluvan maa-aineslain 4 §:n mukaisesta maa-ainesten ottolupahakemuksesta ja ympäristönsuojelulain 39 §:n mukaisesta ympäristölupahakemuksesta (kalliokiviaineksen louhinta ja murskaus sekä ylijäämämaiden hyödyntäminen). Päätös on sisältänyt ratkaisun maa-aineslain 21 §:n ja ympäristönsuojelulain 199 §:n mukaisista hakemuksista toiminnan aloittamiseen mahdollisesta muutoksenhausta huolimatta. Yhteislupapäätöstä koskeva alue sijoittuu Nurmijärven kuntaan kiinteistölle 543-2-141-2 (Metsä-Tuomelan alue, Iivarin metsätie, Nurmijärvi). 

Valitukset Vaasan hallinto-oikeuteen

Ympäristölautakunnan yhteislupapäätöksestä on tehty Vaasan hallinto-oikeuteen kaksi valitusta. Molemmissa valituksissa vaaditaan aloitusluvan kumoamista. Toisessa valituksessa vaaditaan lisäksi koko päätöksen kumoamista. Toisessa valituksessa vaaditaan muutoksia lupamääräyksiin (lupamääräykset 14 ja 15) tai muutoin ehkäisemään muille toiminnanharjoittajille aiheutuva vaara, ja teettämään luvassa määrätyt selvitykset ennen toiminnan jatkamista. Valitukset ovat tämän päätöksen oheisaineistona. 

Ehdotus

Esittelijä

  • Katariina Serenius, ympäristövalvontapäällikkö, katariina.serenius@tuusula.fi

Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta päättää antaa valituksien johdosta Vaasan hallinto-oikeudelle seuraavan lausunnon.

Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta katsoo, että valitukset tulee hylätä. Hylkäysperusteena lautakunta esittää seuraavaa:

Luvan myöntämisedellytykset

Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta on ratkaisut ASM Kiviainespalvelu Oy:n maa-ainesluvan ja ympäristöluvan yhteislupapäätöksenä maa-aineslain ja ympäristönsuojelulain perusteella. Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta on yhteislupapäätöksessään tutkinut luvan myöntämisedellytykset ja ottanut huomioon hakemuksen johdosta esitetyt muistutukset ja lausunnot. Lupapäätös on perusteltu ja siinä on esitetty päätöksessä sovelletut säännökset.

Lupaa koskevan alueen tuleva käyttötarkoitus on osoitettu lainvoimaisessa oikeusvaikutteisessa asemakaavassa ja rakennusluvassa. Rakennusluvassa on osoitettu myös tulevat ottotasot ja alueen itäosaan rakennettava maisema-/ meluvalli. Koska kiinteistöllä on jo aloitettu louhinta rakennusluvalla ja lupahakemusta koskeva toimenpide liittyy kaavan toteuttamiseen, toiminnalle on voitu myöntää aloituslupa.

Lupamääräykset ja niiden valvonta

Maa-aineslain 11 §:n mukaan maa-aineslupaan on liitettävä määräykset siitä, mitä hakijan on noudatettava hankkeesta aiheutuvien haittojen välttämiseksi tai rajoittamiseksi, jolleivat sanotut seikat käy ilmi ottamissuunnitelmasta. Määräykset eivät saa aiheuttaa luvan saajalle sellaista vahinkoa ja haittaa, jota on pidettävä hankkeen laajuuteen ja hänen saamaansa hyötyyn nähden kohtuuttomana.  

Ympäristönsuojelulain 52 §:n mukaan ympäristöluvassa on annettava tarpeelliset määräykset: 1) päästöistä, päästöraja-arvoista, päästöjen ehkäisemisestä ja rajoittamisesta sekä päästöpaikan sijainnista; 2) maaperän ja pohjavesien pilaantumisen ehkäisemisestä; 3) jätteistä sekä niiden määrän ja haitallisuuden vähentämisestä; 4) toimista häiriö- ja muissa poikkeuksellisissa tilanteissa; 5) toiminnan lopettamisen jälkeisestä alueen kunnostamisesta ja päästöjen ehkäisemisestä sekä muista toiminnan lopettamisen jälkeisistä toimista; 6) muista toimista, joilla ehkäistään tai vähennetään ympäristön pilaantumista tai sen vaaraa. Lupamääräyksiä annettaessa on otettava huomioon toiminnan luonne, sen alueen ominaisuudet, jolla toiminnan vaikutus ilmenee, toiminnan vaikutus ympäristöön kokonaisuutena, ympäristön pilaantumisen ehkäisemiseksi tarkoitettujen toimien merkitys ympäristön kokonaisuuden kannalta sekä tekniset ja taloudelliset mahdollisuudet toteuttaa nämä toimet. Päästöraja-arvoa sekä päästöjen ehkäisemistä ja rajoittamista koskevien lupamääräysten tulee perustua parhaaseen käyttökelpoiseen tekniikkaan. Lupamääräyksissä ei kuitenkaan saa velvoittaa käyttämään vain tiettyä tekniikkaa. Lisäksi on tarpeen mukaan otettava huomioon energian ja materiaalien käytön tehokkuus sekä varautuminen onnettomuuksien ehkäisemiseen ja niiden seurausten rajoittamiseen. 

Kaikki Kiertokapula Oy:n valituksessa mainitut asiat otetaan huomioon yhteislupapäätöksen valvonnassa. Valituksessa esille tulevat kysymykset ovat ensisijaisesti luvan valvonnassa ratkaistavia asioita.

Lupamääräyksessä 14 on annettu räjäytystöiden aiheuttamaa tärinää koskeva ennakkoselvitysvelvoite. Määräyksen tarkoituksena on ehkäistä toimenpiteestä aiheutuvat tärinähaitat lähimmissä ja tärinäherkimmissä kohteissa. Toiminnanharjoittaja on toimittanut päivitetyn louhintatyön riskiananalyysin Keski-Uudenmaan ympäristökeskukseen 3.9.2019 (Kalliotekniikka Consulting Engineers Oy, 26.8.2019). Riskianalyysiin on sisällytetty muun ohella Metsä-Tuomelan jäteaseman rakennukset ja rakenteet. Riskianalyysin perusteella esimerkiksi kaatopaikan rakenteissa käytetty bentoniitti (luonnonsavipohjainen eristysmateriaali) ja geomembraani (kumibitumipohjainen tiivistysmateriaali) eivät ole tärinäherkkiä materiaaleja. Myös riskianalyysiin perustuva kiviainestyömaan tärinänmittausuunnitelma (Kalliotekniikka Consulting Engineers Oy, 9.9.2019) on toimitettu Keski-Uudenmaan ympäristökeskukseen. Tärinänmittauskohteeksi on valittu mm. Metsä-Tuomelan jäteaseman toimistorakennuksen sokkeli.

Luvassa määrätään myös pohjavesitarkkailusta. Alueen pohjaveden tilaa ja eräitä ympäristössä olevia talousvesikaivoja tarkkaillaan alueella jo olemassa olevien ympäristöluvanvaraisten jätteenkäsittelytoimintojen vuoksi ja toiminnanharjoittaja voi sopia myös yhteistarkkailusta alueen muiden toimijoiden kanssa. Toiminta-alueesta alle 500 metrin etäisyydellä olevista talousvesikäyttöön tarkoitetuista porakaivoista sekä viereisellä kiinteistöllä olevan Metsä-Tuomelan jäteaseman pohjavesiputkesta on otettu ennen luvan mukaisen toiminnan aloittamista 22.8.2019 vesinäytteet. Näytteistä on tutkittu CODMn, happi, arseeni, pH, sameus, sähkönjohtavuus, mangaani, sulfaatti, kloridi, rauta, kokonaiskovuus, alkaliniteetti, öljyhiilivedyt C10-C40, kokonaistyppi, ammoniumtyppi, nitraattityppi, väriluku sekä koliformiset ja E.Coli bakteerit. Lupamääräyksessä edellytetty pohjaveden tarkkailusuunnitelma on toimitettu Keski-Uudenmaan ympäristökeskukseen 24.9.2019. Pohjaveden tarkkailusuunnitelmaan on edellytetty täydennystietoja ja suunnitelma on tällä hetkellä täydennettävänä. Pohjavesitarkkailulla voidaan arvioida toiminnan vaikutusta alueen pohjaveden tilaan.

Ottoalueen läheisyydessä on Metsä-Tuomelan jäteasema ja kunnan maankaatopaikka, jonka vuoksi louhintaräjäytysten osalta on erikseen kielletty vaaran aiheuttaminen alueen muille toiminnanharjoittajille. Vaara voidaan estää työn toteuttamisella edellä mainitun louhintatyön riskianalyysin mukaisesti. Työturvallisuuslainsäädännössä säädetään tarkemmin räjäytys- ja louhintatyön turvallisesta toteuttamisesta. Määräyksen perusteluissa on myös todettu työturvallisuuslain (738/2002) sekä räjäytys- ja louhintatyön turvallisuudesta annetun valtioneuvoston asetuksen (644/2011) merkitys. Kivien sinkoutumisen kaltainen vahinkotilanne on ensisijaisesti työturvallisuuslainsäädännön mukainen asia. Työturvallisuuslainsäädännön noudattamista valvovat työsuojeluviranomaiset ja vahinkotilanteissa myös poliisi. Räjäytystöistä mahdollisesti aiheutuvien vahinkojen korvauskysymykset ovat puolestaan yksityisoikeudellisia. Yhteisluvassa annettu määräys on luonteeltaan näihin toissijainen ja korostaa velvollisuutta huomioida muut alueen toimijat räjäytystyön suunnittelussa ja toteutuksessa. Ympäristölautakunta katsoo, että annettu määräys on yksiselitteinen ja mahdollistaa valvonnan. Kiertokapula Oy:n valituksessa kuvaama tilanne on aluehallintovirastossa työsuojeluviranomaisella valvonta-asiana vireillä. Keski-Uudenmaan ympäristökeskus on yhteisluvan valvonnassa huomauttanut toiminnanharjoittajaa asiasta ja korostanut yhteistyön merkitystä. 

Muilta osin Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta viittaa yhteislupapäätökseen 20.8.2019 § 61. Edellä kerrotun perusteella Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta katsoo, että päätöksestä tehdyt valitukset tulee hylätä.

Täytäntöönpano

Päätösote / Vaasan hallinto-oikeus (mukaan liitettynä valituksenalaisen päätöksen perusteena olevat asiakirjat sekä päivitetty louhintatyön riskianalyysi (Kalliotekniikka Consulting Engineers Oy, 26.8.2019) ja tärinänmittausuunnitelma (Kalliotekniikka Consulting Engineers Oy, 9.9.2019).

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

Edellä olevan tiedoksiannon mukaisesti.

Muutoksenhaku

Hallintolainkäyttölain 5 §, muun lainsäädännön mukaan seuraaviin päätöksiin ei saa hakea muutosta valittamalla.