Perustelut
Lausuntopyyntö
Keravan vesihuolto on pyytänyt 1.9.2022 päivätyllä kirjeellä lausuntoa Keravan vesihuoltolaitoksen vesihuollon toiminta-alueen (vesi, jätevesi) päivittämisestä. Lausuntoa on pyydetty 30.9.2022 mennessä. Lausunnon antamiselle on myönnetty lisäaikaa 17.10.2022 asti, jotta lausunto voidaan käsitellä 11.10.2022 lautakunnassa. Lausunto on pyydetty toimittamaan sähköisesti kaupunkitekniikka@kerava.fi tai postitse osoitteella Keravan kaupunkitekniikka, PL 123, 04201 Kerava.
Keravan vesihuollon nykyinen toiminta-alue ja ehdotus päivitettävästä toiminta-alueesta on katsottavissa Keravan karttapalvelusta kartta.kerava.fi Vesihuolto-valikon alta.
Toiminta-alue
Vesihuoltolaitoksen toiminta-alueella tarkoitetaan kiinteistörajojen mukaan rajattua aluetta, jolla ko. vesihuoltolaitos huolehtii vesihuollosta yhdyskuntakehityksen tarpeita vastaavasti toiminta-alueen hyväksymispäätöksen mukaisesti. Lain mukaan toiminta-alueen tulee olla sellainen, että vesihuoltolaitoksen voidaan katsoa kykenevän huolehtimaan vastuullaan olevasta vesihuollosta taloudellisesti ja asianmukaisesti.
Keravan vesihuollon toiminta-alueet on hyväksytty viimeksi vuonna 2003. Tämän jälkeen toiminta-alueita ei ole päivitetty. Uusien kaava-alueiden myötä uutta vesihuoltoverkostoa on rakentunut kadun rakentamisen yhteydessä. Näitä jo rakennettuja alueita ehdotetaan nyt otettavaksi mukaan vesihuollon toiminta-alueeseen.
Vesihuoltolaitoksen nykyistä toiminta-aluetta ehdotetaan muutettavaksi siten, että vesijohtoverkoston ja jätevesiviemäriverkoston toiminta-alueeseen lisätään seuraavat asemakaava-alueet:
- Virrenkulman asuinalue
- Niinikankaan asuinalue
- Kytömaan asuinalue (etelä)
- Honkakuja
- Kaskela I asuinalue
- Huhtimon yritysalue
- Kercan yritysalue
Vesihuoltolaki (119/2001) velvoittaa taajamassa toiminta-alueella olevat kiinteistöt liittymään ja vesihuoltolaitoksen sallimaan liittämisen vesihuoltolaitokseen, ellei kunnan ympäristönsuojeluviranomainen hakemuksesta myönnä vapautusta liittämisvelvollisuudesta vesihuoltolaissa säädetyin perustein. Taajaman ulkopuolella kiinteistöä ei kuitenkaan tarvitse liittää vesihuoltolaitoksen vesijohtoon tai jätevesiviemäriin tiettyjen vesihuoltolaissa (10 §) asetettujen ehtojen täyttyessä. Ehdotetut toiminta-alueen laajennukset sijaitsevat kaikki vesihuoltolain tarkoittamalla taajama-alueella.
Ehdotus
Esittelijä
-
Marjo Alho, ympäristövalvontapäällikkö, marjo.alho@tuusula.fi
Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta päättää antaa Keravan vesihuollolle seuraavan lausunnon Keravan vesihuoltolaitoksen toiminta-alueen päivittämisestä.
Keski-Uudenmaan ympäristölautakunnan lausunto
Keravan vesihuoltolaitoksen toiminta-alueeseen lisättävät uudet alueet ovat kaikki asemakaava-alueella sekä tilastollisella taajama-alueella. Näiden alueiden lisääminen toiminta-alueeseen on hyvä asia niin terveyden- kuin ympäristönsuojelun näkökulmasta. Toiminta-alueen laajentaminen kyseisille alueille edistää alueen asukkaiden liittymistä kunnalliseen vesijohtoverkostoon, jonka vedenlaatua valvotaan talousvesiasetuksen (1352/2015) mukaisesti. Lisäksi Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta pitää lähtökohtaisesti ympäristön kannalta positiivisena, että viemäriverkosto laajenee ja alueen jätevedet saadaan käsiteltyä kootusti.
Ehdotettu toiminta-aluerajaus on tehty niin, että siihen sisältyvät vain ne alueet, joille vesihuoltoverkosto on jo rakennettu. Esimerkiksi rakenteilla olevaa Kivisillan asuntomessualuetta ei ole sisällytetty toiminta-alue-ehdotukseen. Vesihuoltolain 7 § mukaan kunnan alueella vesihuoltolaitosten toiminta-alueiden tulee kattaa alueet, joilla kiinteistöjen liittäminen vesihuoltolaitoksen vesijohtoon tai jätevesiviemäriin on tarpeen toteutuneen tai suunnitellun yhdyskuntakehityksen vuoksi. Lisäksi vesihuoltolain 8 § mukaan hyväksyessään toiminta-alueen kunnan tulee toiminta-alueen eri osien vesihuollon tarpeet huomioon ottaen määrittää alueet, jotka on saatettava vesihuoltolaitoksen vesijohtoverkoston piiriin, sekä alueet, jotka on saatettava laitoksen jätevesiviemäriverkoston piiriin. Hyväksymispäätöksen yhteydessä on myös asetettava tavoitteellinen yhdyskuntakehityksen tarpeita vastaava aikataulu toiminta-alueen eri osien saattamiselle verkostojen piiriin. Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta katsoo, että myös sellaiset alueet, joille vesijohto- ja viemäriverkostoa ei ole vielä rakennettu, mutta joille on hyväksytyn asemakaavan mukaisesti tiedossa tarve vesihuollon palveluille lähitulevaisuudessa, olisi syytä sisällyttää jo nyt vesihuoltolaitoksen toiminta-alueeseen tavoitealueina. Tällaisia alueita voisivat olla ainakin Kivisillan alue sekä Pohjois-Kytömaa.
Myös Jokivarren alue olisi hyvä lisätä vesihuoltolaitoksen toiminta-alueeseen ympäristönsuojelullisista syistä. Alue sijaitsee Keravanjoen läheisyydessä, joten alueella syntyvien jätevesien johtaminen viemäriin pienentäisi joen ravinnekuormitusta. Jokivarren alueen vesihuollon järjestäminen sisältyi jo vuonna 2004 laaditun Keravan vesihuollon kehittämissuunnitelman toimenpideohjelmaan, tavoiteaikatauluna 2005-2010. Sitä ei kuitenkaan ole vieläkään sisällytetty ehdotettuun toiminta-alueeseen.
Ilmeisesti johtuen siitä, että toiminta-alueeksi on rajattu nimenomaan alueet, joille vesihuoltoverkostoa on rakennettu, sisältyy toiminta-alue-ehdotukseen joitakin erikoisia rajauksia. Esimerkiksi Kaskelantietä on ehdotettu toiminta-alueeksi niin, että toiminta-alueeseen kuuluisi ainoastaan tie eikä sen varrella olevat kiinteistöt. Samoin Ylikeravalla Kivisillan ja Kytömaan asuinalueiden välissä on erikoinen kapea toiminta-aluerajaus. Toiminta-alueeseen kuuluvilla asemakaava-alueilla on joitakin kiinteistöjä jätetty rajauksen ulkopuolelle. Jotkut kiinteistöt taas on sisällytetty toiminta-alueeseen ainoastaan veden osalta, mutta ei jäteveden. Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta katsoo, että veden ja jäteveden toiminta-alueiden olisi hyvä vastata toisiaan, koska vesijohtoon liittäminen todennäköisesti lisää kiinteistöjen vedenkulutusta ja siten myös jätevesikuormitusta.
Ehdotuksen mukaan vesihuoltolaitoksen toiminta-aluetta myös supistetaan joiltakin osin. Jää epäselväksi, miksi nämä alueet rajataan ehdotuksessa toiminta-alueen ulkopuolelle. Toiminta-alueesta päätettäessä tulee huomioida, että vesihuoltolain 8 a §:n mukaan tehdessään päätöksen vesihuoltolaitoksen toiminta-alueen supistamisesta kunnan on samalla päätettävä, miten vesihuolto turvataan niillä laitoksen verkostoihin liitetyillä kiinteistöillä, jotka jäävät toiminta-alueen ulkopuolelle.