Perustelut
Keski-Uudenmaan sote -kuntayhtymä muuttuu hyvinvointialueeksi 1.1.2023, jolloin sosiaali- ja terveydenhuollon ja pelastustoimen järjestämisvastuu siirtyy hyvinvointialueille. Keski-Uudenmaan sote -kuntayhtymän toiminnan lisäksi hyvinvointialueelle siirtyy Uudenmaan päihdehuollon kuntayhtymä Ridasjärven päihdehoitokeskuksen toiminta, osia Eteva kuntayhtymän toiminnasta sekä kunnista koulupsykologeja ja -kuraattoreita.
Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen strategialuonnos toimitettiin sidosryhmille lausunnolle elokuussa 2022. Strategiakokonaisuuteen tullaan sisällyttämään täydentävinä osina palvelustrategia ja pelastustoimen palvelutasopäätös. Palvelustrategiassa tulee kuvata periaatteita, miten sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut toteutetaan ottaen huomioon hyvinvointialueen asukkaiden tarpeet, paikalliset olosuhteet, palvelujen saatavuus ja saavutettavuus sekä kustannusvaikuttavuus. Hyvinvointialue pyytää nyt ajatuksia ja näkemyksiä sidosryhmiltä palvelustrategian laatimisen tueksi.
Kommentoitavana oleva palvelustrategialuonnos sisältää palvelujen järjestämisen keskeiset periaatteet. Palvelustrategiaan tullaan sisällyttämään myös strategiakokonaisuutta tukevia avainmittareita, jotka ovat parhaillaan valmistelussa osana hyvinvointialueen strategiamittaristoa. Strategian toimeenpano konkretisoidaan myöhemmin erillisillä toimeenpanosuunnitelmilla.
Jokaisen sidosryhmän toivotaan laativan yhden yhteisen vastauksen keskeisistä periaatteista 4.11. mennessä. Lausunnossa pyydetään ottamaan kantaa muodostuuko palvelustrategian keskeisistä periaatteista hyvinvointialueen palveluiden strategista järjestämistä oikean suuntaisesti ohjaava kokonaisuus. Vastaukset tullaan huomioimaan osana palvelustrategian valmistelua. Luonnos palvelustrategian keskeisistä periaatteista on esityslistan liitteenä.
Strategiakokonaisuutta valmistellaan eteenpäin siten, että se on valmis Keski-Uudenmaan aluevaltuuston käsittelyyn joulukuussa 2022.
Tuusulan kunnanhallitus lausui Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen strategialuonnoksesta kokouksessaan 14.9.2022.
Tuusulan kunnan lausunto Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen palvelustrategiasta
Tuusulan kunta kiittää mahdollisuudesta lausua palvelustrategialuonnokseen.
Hyvinvointialueen on laadittava taloutensa ja toimintansa suunnittelua ja johtamista varten sosiaali- ja terveydenhuollon palvelustrategia osana hyvinvointialuestrategiaa. Palvelustrategiassa on otettava huomioon 22 §:ssä tarkoitetut sosiaali- ja terveydenhuollon valtakunnalliset tavoitteet.
Palvelustrategiassa hyvinvointialue päättää järjestämisvastuulleen kuuluvan sosiaali- ja terveydenhuollon pitkän aikavälin tavoitteet. Lisäksi hyvinvointialue asettaa palvelustrategiassa tavoitteet sille, miten sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut toteutetaan ottaen huomioon hyvinvointialueen asukkaiden tarpeet, paikalliset olosuhteet, palvelujen saatavuus ja saavutettavuus sekä kustannusvaikuttavuus.
Hyvinvointialueen asukkaiden ja palvelujen käyttäjien osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuuksista palvelustrategian laadinnassa säädetään hyvinvointialueesta annetun lain 29 §:ssä. Hyvinvointialueen on julkaistava palvelustrategiansa julkisessa tietoverkossa.
Hyvinvointialueella laadittava palvelustrategia on tärkein asiakirja hyvinvointialueen strategian rinnalla. Palvelustrategiassa asetetaan tavoitteet strategiakaudella tuotettavien palveluiden määrälle, laadulle, saatavuudelle ja kustannuksille.
Sidosryhmien lausunnon antamiselle varattu aika on lyhyt ja asian käsittely laajasti kunnan eri foorumeilla ja toimielimissä ei ole ollut mahdollista. Koska kyseessä on merkittävä asiakirja, on valmistelulle annettava riittävästi aikaa ja valmistelu on tehtävä huolellisesti.
Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen palvelustrategiassa on kuvattu 12 keskeistä periaatetta palveluiden järjestämisessä. Palvelustrategiaan tullaan sisällyttämään myös mm. strategiakokonaisuutta tukevat avainmittarit. Palvelustrategian muu sisältö ei kuitenkaan ole ollut käytettävissä lausuntoa antaessa. Siitä syystä joudumme antamaan lausunnon vaillinaisin tiedoin.
Palvelustrategian 12 keskeisintä periaatetta
- Monituottajuusmalli
- Vertailtavuus
- Strategisten hankintojen kyvykkyys
- Valvonta ja sopimusohjaus
- Verkostoyhteistyö
- Asukkaiden ja henkilöstön osallisuus
- Markkinoiden kehittäminen
- Kevennetty palvelurakenne
- Asiakasohjaus ja palveluiden yhteensovittaminen
- Riittävä omapalvelutuotanto
- Ekolohinen kestävyys palvelutuotannossa
- Palvelujen verkosto
Strategiaan tulisi kirjata, kuinka palvelustrategian keskeisimmät periaatteet aiotaan saavuttaa ja antaa palvelulupaus. Keskeisimmät periaatteet tarkastelevat palvelustrategiaa monipuolisesti eri näkökumista. Periaatteita on kuitenkin paljon ja osa niistä olisi yhdistettävissä (esim. monituottajuusmalli ja riittävä omapalvelutuotanto). Palvelustrategian valmistelussa olisi ollut hyvä ottaa mukaan eri sidosryhmien edustajia, niin kuntien, 3. sektorin toimijoiden kuin myös yksityisen palvelusektorin yrittäjien ja yritysten.
Keskeisimmissä periaatteissa 1. mainitaan monituottajuus määrittelemättä sitä tarkemmin. Palvelustrategiassa tulisikin määritellä, mitkä palvelut hyvinvointialue tuottaa tai pyrkii tuottamaan itse, mitä palveluita yritykset tai kolmas sektori tuottavat tai niiden odotetaan tuottavan. Valvontavastuu palveluista ja palveuiden toteutuvasta saavutettavuudesta on aina julkisella toimijalla, hyvinvointialueella. Kunnan elinvoiman näkökulmasta haluamme luoda edellytyksiä alueella toimiville sote-toimialan yrityksille.
Palvelustrategian 2. keskeisessä periaatteessa linjataan palveluiden vertailtavuutta suhteessa kustannusrakenteeseen. Kustannusrakenteen tulisi aina vertautua myös asiakkaiden tarpeisiin ja palveluiden alueelliseen kattavuuteen. Palvelutuotannon vertailua ei kaikilta osin koeta tehdyn riittävän laajasti tai samankaltaisesti eri hyvinvointialueilla. Uudistuksen tavoitteena on ollut tasa-arvoiset ja yhdenvertaiset palvelut kaikilla hyivnointialueilla.
4. keskeinen periaate, valvonta ja sopimusohjaus, määrittelee, että palveluiden järjestäjä on vastuussa palveluiden lainmukaisuudesta. Järjestäjä-termin sijaan olisi hyvä korostaa, että valvontavastuu on hyvinvointialueella. Tasavertainen ja asiakaslähtöinen näkökulma palvelutuotannossa ja sen valvomisessa on kunnalle keskeistä.
Keskeisimmässä periaatteessa 5 Verkostoyhteistyö kuvataan, että ”verkostoyhteistyössä järjestäjä saa tehtäväänsä tukea laajalta verkostolta. Tärkeitä yhteistyökumppaneita ovat Uudenmaan alueen hyvinvointialueet HUS ja kunnat. Alueellista turvallisuutta kehitetään yhteisten valmius ja varautumissuunnitelmien kautta”. Kunnat haluavat toimia yhteistyössä hyvinvointialueiden kanssa. Kokonaisvaltainen näkemys kunnan roolista yhteistyökumppanina hyvinvointialueen kanssa olisi tärkeää tuoda esille, vaikka sitä varmasti kehitetään monissa eri työryhmissä hyvinvointialuevalmistelussa. Lasten, nuorten ja lapsiperheiden palveluissa yhteistyö kunnan sivistyspalveluiden kanssa on keskeistä. Tärkeitä yhteistyökumppaneita ovat myös 3. sektorin toimijat.
Keskeisimmässä periaatteessa 6. Asukkaiden ja henkilöstön osallisuus määritetään, että ”palvelut muotoillaan asukkaiden tarpeiden mukaisesti yhteydenottotapoja rajaamatta. Osallisuus omaan hoitoon ja palveluun lisää yksilön ja yhteisön hyvinvointia ja vähentää syrjäytymisen riskiä. Asukkaat ja henkilöstö osallistuvat palveluiden muotoiluun osana niiden kehittämistä”. Asukkaiden ja yhteisöjen mukanaolo palveluiden muotoilussa ja kehittämisessä on äärimmäisen tärkeää. Hyvinvointialueen tulee huolehtia siitä, että kunnan, yrittäjien ja kolmannen sektorin näkökulma ja osaaminen hyödynnetään alueen palvelustrategian valmistelussa, käytännön toteuttamisessa ja tulosten arvioinnissa.
Keskeisimmässä periaatteessa 8. kuvataan miten ”palvelutuotannossa panostetaan matalan kynnyksen ja kevyen palvelurakenteen palveluihin, jotta raskaiden palveluiden toteuttamiseen jää riittävästi resursseja”. Suuruus ja keskitetty palvelu ei kaikissa tapauksissa tuo etua tai tehokkuutta, eikä integraatio toteudu palveluita viilaamalla. Matalan kynnyksen ennaltaehkäisevistä palveluista tulisi pitää kiinni ja pieniin asioihin on saatava apu lähellä ja nopeasti. Tämän periaatteen 8 otsikointi, kevennetty palvelurakenne, on koettu myös epämääräiseksi ja häivyttäväksi määrittelyksi, joka voi johtaa vääriin tulkintoihin. Ennaltaehkäisevän ja korjaavan työn suhde ja ennaltaehkäisevien palveluiden roolin painottaminen on tärkeää, se tulee muotoilla toisin. Nyt saattaa syntyä mielikuva säästöistä ja huonoista palveluista, eikä painopisteestä ennaltaehkäiseviin palveluihin.
Periaate 9 määrittää asiakasohjausta ja palvelujen yhteensovittamista. ”Lähineuvonta toteutuu yhdenvertaisesti ja yksilöllisesti. Palvelukokonaisuudet suunnitellaan yksilöllisesti ja asiakaslähtöisesti niin, että
saat tarvitsemasi palvelun oikeaan aikaan, oikeassa paikassa ja oikean ajan.” Kuntalaisen ja palveluiden käyttäjien näkökulmasta tämä on keskeisimpiä periaatteita. Etenkin heikoimmassa asemassa olevien, ikäihmisten, erityisryhmien ja lasten ja perheiden palveluiden kohdalla tämä on erityisen tärkeää. Palvelustrategiassa tulee huomioida palvelujen aito saavutettavuus ja esteettömyys. Lisäksi ennaltaehkäiseviä palveluja ja varhaisen tuen toimintamalleja tulee innovoida ja vahvistaa yhteistyössä kuntien, kolmannen sektorin toimijoiden ja yritysten kanssa. Asiakasohjaukseen ja palveluiden yhteensovittamiseen liittyy myös kolmannen sektorin tuottamat palvelut ja niiden yhteensovittaminen hyvinvointialueen palvelutarjonnan kanssa. Järjestöjen avustaminen sote-tehtävissä hyvinvointialueella kannattaa huomioida myös tässä yhteydessä.
Periaatteessa 10 riittävä oma palvelutuotanto kuvataan seuraavasti: ”Emme tee peruuttamattomia palveluratkaisuja. Häiriötilanteisiin varaudutaan riittävällä omalla palvelutuotannolla.” Hyvinvointialueen riittävä palvelutuotanto on määritettävä palveluiden saavutettavuus ja asiakkaiden ja asukkaiden tarpeet huomioiden. Palvelutuotannossa tulee huomioida kuntien erilaisuus ja erilaiset palvelutarpeet. Eri kuntien asukkaita ei saa asettaa eriarvoiseen asemaan asuinkunnasta tai -paikasta riippuen.
Kunta pitää tärkeänä kohtaa 12. palvelujen verkosto etenkin palveluiden käyttäjien ja kunnan asukkaiden näkökulmasta. Periaatteen mukaan ”palveluja kootaan moniammatillisesti yhtenäisiksi palveluketjuiksi. Tämä mahdollistaa hyvin toimivat ja saumattomat palvelukokonaisuudet. Lähipalveluiden saatavuus ja saavutettavuus turvataan useilla eri palvelumuodoilla. Lähipalvelu tuottaa käyttäjälleen enemmän lisäarvoa kuin vastaava keskitetty palvelu ollen samalla toiminnallisesti ja taloudellisesti kustannusvaikuttava ratkaisu”. Asukkaiden ja asiakkaiden yhdenvertaisuus ja tarpeet tulee huomioida palveluiden verkostoa tarkasteltaessa. Etenkin haavoittuvimmassa asemassa olevat, ikäihmiset, erityisryhmät ja lapset, nuoret ja lapsiperheet tarvitsevat lähipalveluita ja heidän mahdollisuudet sähköisten palveluiden käyttöön voi olla muita asiakasryhmiä pienemmät. Ikäihmisten, ja etenkin erittäin iäkkäiden ikäihmisten, määrä tulee lähivuosina kasvamaan räjähdysmäisesti ja heidän mahdollisuudet käyttää digipalveluja ovat rajalliset myös tulevaisuudessa. Lähipalvelut ja sote-palveluiden palvelupisteet tulisi kuvata palvelustrategiassa, sillä sote-palveluiden saavutettavuudella on iso merkitys sekä Keski-Uudenmaan alueen että kunnan eri keskusten pito- ja vetovoimaan. Alueiden erilaisuus ja paikallisuus tulisi ymmärtää nykyistä paremmin. Lähipalveluiden merkitys korostuu, sillä jos palvelu ei ole saavutettava voi asiakkaan vaiva, sairaus tai ongelma pahentua, kun asiakas ei pääse palveluun. Kunta suosittaa tarkkaa pohdintaa siitä, keille tarjotaan lähipalvelua ja keiden on mahdollista hyödyntää keskitettyjä palveluita (esimerkiksi työikäiset). Keskitettyjen palvelujen saavutettavuus julkisen liikenteen kautta on varmistettava ja vaikutettava koko hyvinvointialueen reittisuunnitteluun.
Ehdotus
Esittelijä
-
Heidi Hagman, kehittämispäällikkö, heidi.hagman@tuusula.fi
Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen lautakunta päättää ehdottaa kunnanhallitukselle, että kunnanhallitus päättää
- antaa asiaselostuksen mukaisen lausunnon asiassa.
---
Puheenjohtaja avasi keskustelun. Käydyn keskustelun perusteella lautakunta päätti yksimielisesti lisätä lausuntoon kohtaan 12:
"Kunta pitää tärkeänä kohtaa 12. palvelujen verkosto etenkin palveluiden käyttäjien ja kunnan asukkaiden näkökulmasta. Periaatteen mukaan ”palveluja kootaan moniammatillisesti yhtenäisiksi palveluketjuiksi. Tämä mahdollistaa hyvin toimivat ja saumattomat palvelukokonaisuudet. Lähipalveluiden saatavuus ja saavutettavuus turvataan useilla eri palvelumuodoilla. Lähipalvelu tuottaa käyttäjälleen enemmän lisäarvoa kuin vastaava keskitetty palvelu ollen samalla toiminnallisesti ja taloudellisesti kustannusvaikuttava ratkaisu”.
Lähipalvelut ja sote-palveluiden palvelupisteet tulisi kuvata palvelustrategiassa, sillä sote-palveluiden saavutettavuudella on iso merkitys sekä Keski-Uudenmaan että kuntien ja eri keskusten pito- ja vetovoimaan. Linjaukset lähipalveluista tulee tehdä hyvinvointialueella ennen palveluverkkoa koskevia päätöksiä.
Asukkaiden ja asiakkaiden yhdenvertaisuus ja tarpeet tulee huomioida palveluiden verkostoa tarkasteltaessa. Lähipalvelut voidaan tuottaa sote-asemien, sote-pisteiden, kotiin vietävien palveluiden, liikkuvien palveluiden, hybridi- tai sähköisten etäpalveluiden muodossa. Palveluiden saavutettavuus ja esteettömyys tulee olla ensisijaista asiakkaiden näkökulmasta. Tämä on tärkeää etenkin toistuvasti käytettävien palveluiden osalta. Kertaluonteiset palvelut voidaan tuottaa keskitetyistä pisteistä, mutta palveluita ei voida keskittää ilman toimivia liikenneyhteyksiä palveluun.
Tuusulan kunta suosittaa tarkkaa pohdintaa siitä, keille tarjotaan lähipalvelua ja keiden on mahdollista hyödyntää keskitettyjä palveluita (esimerkiksi työikäiset). Keskitettyjen palvelujen saavutettavuus julkisen liikenteen kautta on varmistettava ja vaikutettava koko hyvinvointialueen reittisuunnitteluun.
Alueiden erilaisuus ja paikallisuus tulisi ymmärtää nykyistä paremmin. Lähipalveluiden merkitys korostuu, sillä jos palvelu ei ole saavutettava voi asiakkaan vaiva, sairaus tai ongelma pahentua, kun asiakas ei pääse palveluun.
Etenkin haavoittuvimmassa asemassa olevat, ikäihmiset, erityisryhmät ja lapset, nuoret ja lapsiperheet tarvitsevat lähipalveluita ja heidän mahdollisuudet sähköisten palveluiden käyttöön voi olla muita asiakasryhmiä pienemmät. Ikäihmisten, ja etenkin erittäin iäkkäiden ikäihmisten, määrä tulee lähivuosina kasvamaan räjähdysmäisesti ja heidän mahdollisuudet käyttää sähköisiä palveluja ovat rajalliset myös tulevaisuudessa."
Päätös
Ehdotus hyväksyttiin.
Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen lautakunta päätti lisätä lausuntoon kohtaan 12 seuraavaa:
Kunta pitää tärkeänä kohtaa 12. palvelujen verkosto etenkin palveluiden käyttäjien ja kunnan asukkaiden näkökulmasta. Periaatteen mukaan ”palveluja kootaan moniammatillisesti yhtenäisiksi palveluketjuiksi. Tämä mahdollistaa hyvin toimivat ja saumattomat palvelukokonaisuudet. Lähipalveluiden saatavuus ja saavutettavuus turvataan useilla eri palvelumuodoilla. Lähipalvelu tuottaa käyttäjälleen enemmän lisäarvoa kuin vastaava keskitetty palvelu ollen samalla toiminnallisesti ja taloudellisesti kustannusvaikuttava ratkaisu”.
Lähipalvelut ja sote-palveluiden palvelupisteet tulisi kuvata palvelustrategiassa, sillä sote-palveluiden saavutettavuudella on iso merkitys sekä Keski-Uudenmaan että kuntien ja eri keskusten pito- ja vetovoimaan. Linjaukset lähipalveluista tulee tehdä hyvinvointialueella ennen palveluverkkoa koskevia päätöksiä.
Asukkaiden ja asiakkaiden yhdenvertaisuus ja tarpeet tulee huomioida palveluiden verkostoa tarkasteltaessa. Lähipalvelut voidaan tuottaa sote-asemien, sote-pisteiden, kotiin vietävien palveluiden, liikkuvien palveluiden, hybridi- tai sähköisten etäpalveluiden muodossa. Palveluiden saavutettavuus ja esteettömyys tulee olla ensisijaista asiakkaiden näkökulmasta. Tämä on tärkeää etenkin toistuvasti käytettävien palveluiden osalta. Kertaluonteiset palvelut voidaan tuottaa keskitetyistä pisteistä, mutta palveluita ei voida keskittää ilman toimivia liikenneyhteyksiä palveluun.
Tuusulan kunta suosittaa tarkkaa pohdintaa siitä, keille tarjotaan lähipalvelua ja keiden on mahdollista hyödyntää keskitettyjä palveluita (esimerkiksi työikäiset). Keskitettyjen palvelujen saavutettavuus julkisen liikenteen kautta on varmistettava ja vaikutettava koko hyvinvointialueen reittisuunnitteluun.
Alueiden erilaisuus ja paikallisuus tulisi ymmärtää nykyistä paremmin. Lähipalveluiden merkitys korostuu, sillä jos palvelu ei ole saavutettava voi asiakkaan vaiva, sairaus tai ongelma pahentua, kun asiakas ei pääse palveluun.
Etenkin haavoittuvimmassa asemassa olevat, ikäihmiset, erityisryhmät ja lapset, nuoret ja lapsiperheet tarvitsevat lähipalveluita ja heidän mahdollisuudet sähköisten palveluiden käyttöön voi olla muita asiakasryhmiä pienemmät. Ikäihmisten, ja etenkin erittäin iäkkäiden ikäihmisten, määrä tulee lähivuosina kasvamaan räjähdysmäisesti ja heidän mahdollisuudet käyttää sähköisiä palveluja ovat rajalliset myös tulevaisuudessa.