Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta, kokous 14.11.2023

§ 161 LISÄPYKÄLÄ: Seepsula oy Massaholmin kiviainesalue, vastine Vaasan hallinto-oikeudelle, Vantaa (lisäpykälä)

TUUDno-2022-1709

Valmistelija

  • Saku Nurminen, ympäristötarkastaja, saku.nurminen@tuusula.fi

Perustelut

Vastinepyyntö

Vaasan hallinto-oikeus on varannut 31.10.2023 saapuneella asiakirjalla Tuusulan kunnan ympäristönsuojeluviranomaiselle mahdollisuuden kirjallisen vastineen jättämiseen asiassa, joka koskee Etelä-Suomen aluehallintoviraston 27.6.2023 nro 191/2023 ympäristölupapäätöksestä tehtyjä valituksia. Vastine on pyydetty jättämään viimeistään 28.11.2023.

Vaasan hallinto-oikeuden diaari asiassa on 860/2023. 

Valituksenalainen päätös

Vastinepyyntö koskee Etelä-Suomen aluehallintoviraston ympäristölupavastuualueen päätöstä 27.6.2023 nro 191/2023. Päätös on koskenut Seepsula oy:n Vantaan Massaholmin kiviainesalueen ympäristölupaa, maa-aineslupaa (yhteislupa) ja toiminnan aloittamislupaa. 

Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta on antanut Etelä-Suomen aluehallintovirastolle lausunnon yhteislupahakemuksesta 20.9.2022 § 93 ja lupahakemuksen täydennyksistä 16.5.2023 § 68. 

Valitukset Vaasan hallinto-oikeuteen

Etelä-Suomen aluehallintoviraston päätöksestä on tehty Vaasan hallinto-oikeuteen kaksi valitusta. Yksityshenkilön valituksessa on vaadittu päätöksen kumoamista ja täytäntöönpanon kieltämistä. Vantaan kaupungin ympäristönsuojeluviranomainen on vaatinut, että hallinto-oikeus kumoaa valituksenalaisen päätöksen ja palauttaa asian Etelä-Suomen aluehallintoviraston käsiteltäväksi ja ratkaistavaksi yhteisesti muiden Seepsula oy:n maa-aines- ja ympäristölupahakemusten kanssa ja asiassa annetaan koko Seepsula oy:n toiminnan osalta yksi lupapäätös ympäristönsuojelulain 41 §:n perusteella. Lisäksi Vantaan kaupungin ympäristönsuojeluviranomainen on vaatinut, että hallinto-oikeus kumoaa ympäristönsuojelulain 199 §:n mukaisen luvan aloittaa toiminta muutoksenhausta huolimatta louhinta-alueen pintamaiden poiston sekä kiinteistöille 92-418-8-73 ja 92-418-6-14 rakennettavan suojavallin rakentamisen osalta.

Vaasan hallinto-oikeus on välipäätöksellään 2.10.2023 (1243/2023) kieltänyt aluehallintoviraston päätöksen täytäntöönpanon. 

Ehdotus

Esittelijä

  • Marjo Alho, ympäristövalvontapäällikkö, marjo.alho@tuusula.fi

Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta päättää

  • antaa valitusten johdosta Vaasan hallinto-oikeudelle seuraavan vastineen:
     

Ympäristölautakunnan vastine

Seepsula oy:n nykyinen kiviainestoiminta tapahtuu Tuusulan kunnan puolella Keski-Uudenmaan ympäristölautakunnan 8.6.2021 § 60 myöntämällä lainvoimaisella ympäristö- ja maa-ainesluvalla (yhteislupa). Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta on Seepsula oy:n hakemuksesta 14.2.2023 § 21 muuttanut edellä mainittua lainvoimaista yhteislupaa. Yhteisluvan muutospäätös ei ole lainvoimainen. 

Yksityishenkilö on nyt kyseessä olevassa valitusasiassa viitannut Seepsula oy:n nykyisen toiminnan aiheuttamiin ympäristöhaittoihin valituksenalaisen päätöksen kieltämisperusteina. Seepsula oy:n lainvoimaisessa yhteislupapäätöksessä on annettu toiminnasta aiheutuvien päästöjen rajoittamiseen ja tarkkailuun koskevia määräyksiä. Keski-Uudenmaan ympäristökeskus valvoo lainvoimaisen yhteisluvan noudattamista tarkkailuraportteja tarkastamalla, kohteessa tehtävillä tarkastuksilla ja toimintaa koskevia haittailmoituksia käsittelemällä. Kohteeseen tehtävät tarkastukset voivat olla säännöllisiä määräaikaistarkastuksia tai haittailmoituksen johdosta tehtäviä paikan päällä käyntejä. Seepsula oy:n haittailmoitukset ovat koskeneet pääosin meluvallin rakennustoiminnasta syntyvää meluhaittaa, kiviainesalueen pölyhaittoja sekä räjäytysten tärinä- tai ilmanpainehaittoja. Ympäristökeskus on valvontatoimenpiteistä saatujen tietojen perusteella katsonut, että Seepsula oy:n nykyinen toiminta on ollut lainvoimaisen yhteislupapäätöksen mukaista eikä valvonta-asiassa ole ollut tarpeen hallintopakon käyttämiseen kohtuuttoman ympäristöhaitan poistamiseksi.  

Seepsula oy:n nykyisen toiminnan päästövaikutukset on arvioitu ympäristölupamenettelyssä lupahakemuksessa esitetylle toiminnalle ja toiminta-alueelle. Ympäristölupaharkinnassa ja lupamääräyksissä on otettu huomioon lupahakemusta koskevan alueen lähimpien häiriintyvien kohteiden lisäksi myös muut häiriötä aiheuttavat toiminnat. Muina häiriötä aiheuttavina toimintoina on päätöksessä huomioitu lähinnä ympäristönsuojelulain mukaiset ympäristölupalaitokset ja rekisteröitävät toiminnat sekä liikenne. Lupapäätökseen kirjatut muut häiriötä aiheuttavat toiminnat lentoliikenteen lisäksi sijoittuvat nykyisen toiminta-alueen eteläpuolelle (asfalttiasema) ja Vantaan Kiilan alueelle (jätteen käsittelytoiminnat). Lupaharkintaa tehtäessä ei ole ollut käytössä valituksenalaista Seepsula oy:n Vantaan Massaholmin yhteislupapäätöstä tai Seepsula oy:n rakennusjätteen käsittelytoiminnan ympäristölupapäätöstä (Etelä-Suomen aluehallintovirasto 6.6.2023, 154/2023) nykyisen kiviainesalueen itäpuolelle.  Mikäli edellä mainitut aluehallintoviraston ympäristölupapäätökset saavat lainvoiman, tulee Seepsula oy:n nykyinen lainvoimainen yhteislupapäätös 8.6.2021 § 60 (muutoksineen) todennäköisesti valvontaviranomaisen aloitteesta ympäristönsuojelulain 89 §:n 2 momentin kohdan 4 tarkoittamalla tavalla muutettavaksi. Muutoksen myötä myös nykyisen toiminnan lupa- ja valvontaviranomaisuus voi vaihtua. 

Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta on valituksenalaisesta lupahakemuksesta antamassa lausunnossaan 20.9.2022 § 93 katsonut, että kiviainestoiminnan harjoittaminen Senkkerin kiviainesalueella kahden kunnan alueelle kahden eri viranomaisen lupapäätöksellä voi aiheuttaa ongelmia toiminnan valvonnan kannalta. Rajanaapureilla ja mahdollisilla muilla asianosaisilla voi olla epäselvää kumman valvontaviranomaisen puoleen haittailmoitusten osalta pitäisi kääntyä. Vastaavasti toimivaltaisen valvontaviranomaisten selvittäminen erilaisissa haittatilanteissa voi edellyttää runsaasti työtä molemmissa valvontaviranomaisissa. Kiviainesalueen yhtenäisen luvituksen ja valvonnan selkeyden kannalta alueen lupa- ja valvontaviranomaisuus tulisikin olla yhdellä viranomaisella.

Ympäristölautakunta viittaa kahden eri lupa- ja valvontaviranomaisen osalta aikaisempaan lausuntoonsa. 

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

Vaasan hallinto-oikeus (vaasa.hao@oikeus.fi), saatteeseen viite 860/2023

Muutoksenhaku

Päätöksestä ei saa tehdä kuntalain 136 §:n mukaan oikaisuvaatimusta eikä kunnallisvalitusta, koska päätös koskee vain valmistelua tai täytäntöönpanoa.