Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta, kokous 14.11.2023

§ 153 Luonnonmuistomerkin rauhoitushakemus, vaahterakokonaisuus ja vanha syreeniaita Valkjärventien varrella, Nurmijärvi

TUUDno-2023-1604

Valmistelija

  • Annina Vuorsalo, ympäristösuunnittelija, annina.vuorsalo@tuusula.fi

Perustelut

Asia

Kiinteistönomistajat ovat toimittaneet 27.6.2023 Keski-Uudenmaan ympäristökeskukselle hakemuksen luonnonmuistomerkin rauhoittamiseksi. Hakemus koskee Nurmijärvellä Valkjärventien varressa, kiinteistöllä 543-415-2-92, sijaitsevia yhdeksää vaahteraa sekä vanhaa syreeniaitaa. Kiinteistöllä on myös vuonna 2003 rauhoitettu kuusi, jonka molemmin puolin nyt rauhoitetuksi haettavat kohteet sijaitsevat. Valkjärven osayleiskaavassa alue kuuluu Valkjärven kylmämaisemaan, joka on merkitty arvokkaaksi kylämiljööksi (sr-alue).
Hakemuksessa esitetään mm. seuraavia perusteluita kohteiden rauhoittamiselle: 

  • Vaahterat, syreeniaita ja jo aiemmin rauhoitettu kuusi muodostavat maantien varrella merkittävän maisemallisen näkymän yhdessä sitä täydentävien muiden elementtien ohella. Ne ovat reunustaneet alkuperäistä Valkjärventietä sen molemmilta puolilta. Kun 1950-luvulla Valkjärventie oikaistiin kulkemaan Soltin kaupparakennuksen länsipuolelta nykyiselle uralle, kyseiset vaahterat ja syreeniaita jäivät reunustamaan vanhaa tieuraa
  • Syy rauhoitushakemukseen on tienvarren voimansiirtolinjojen suojaamistoimenpiteiden ja tienvarsien hoitotoimenpiteiden kohteille aiheuttama vaurioriski. Aiemmin vaurioita on jo kohdistunut syreeniaitaan ja yhteen vaahteraan. Jos kohteet olisivat rauhoitettuja, niitä ei lain mukaan saa vaurioittaa
  • 1980-luvun Valkjärventien parannustyöt tehtiin maanomistajilta pyydetyillä työluvilla. Hakijan omistaman kiinteistön osalta lupa annettiin sillä ehdolla, että puustoa ja pensaita ei saa vaurioittaa
  • Hakija toteaa, että tarpeellinen ja ammattitaitoinen sähköjohtoja haittaavien oksien poistaminen ei ole ristiriidassa rauhoittamisen kanssa
     

Asian käsittely

Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen ympäristösuunnittelijat sekä Nurmijärven kunnan viheralueiden erityisasiantuntija tekivät maastokatselmuksen kohteeseen 9.8.2023. Kiinteistön omistaja oli paikalla. 

Rauhoitettavaksi haetetut yhdeksän vaahteraa ja syreeniaita sijaitsevat noin sadan metrin pituisella tienvarsialueella Valkjärventien varressa. Tien varressa kulkee voimansiirtolinja. Hakemuksen lähettämisen jälkeen yksi vaahteroista on kaatunut myrskyssä 8.8.2023. Jäljellä olevat kahdeksan vaahteraa ovat yli 20 metriä korkeita ja monilatvaisia. Niiden ympärysmitat vaihtelevat kahden metrin molemmin puolin rinnan korkeudella. Puiden yleiskunto on hyvä, joskin kahdessa vaahterassa havaittiin mm. kääpäorakasta, mikä viittaa puuaineksen lahoamiseen. Maastokäynnillä vaahteroiden arvioitiin olevan paikallisella tasolla arvokkaita.

Yli 100 vuotta vanha syreeniaita kasvaa kiinteistön piha-alueen ja tienvarsialueen välissä. Syreeniaita on tuuhea, elinvoimainen ja keskimäärin noin kolmen metrin korkuinen. Yhdessä kohdassa syreeniaitaa on havaittavissa tienvarren hoitotoimien aiheuttamia vaurioita. Maisemakuvassa pensasaidan ei arvioitu olevan niin tärkeä osa merkittävää kulttuurimaisemaa, että se vaatisi suojelua.

Keski-Uudenmaan ympäristökeskus pyysi 9.10.2023 lausuntoja hakemukseen Uudenmaan ELY-keskukselta, Nurmijärven kunnalta ja Nurmijärven sähköverkko Oy:ltä. Nurmijärven sähköverkko Oy toteaa lausunnossaan, että sillä on lupaehtojensa mukaisesti velvollisuus pitää sähkönjakeluverkko kunnossa ja turvallisena. Nurmijärven Sähköverkko Oy ei ole luonnonmuistomerkin rauhoittamista vastaan, vaan ainoastaan Nurmijärven Sähköverkko Oy kunnossapitovelvoitteensa mukaisesti pidättää oikeuden poistaa 20 kV riippukierrejohtoa haittaavat oksat nyt rauhoitettaviksi haettavista puista. Nurmijärven kunta ja Uudenmaan ELY-keskus ilmoittivat, ettei niillä ole lausuttavaa asiassa.

Asiaa koskevat säännökset

Luonnonsuojelulain 95 §:n mukaan puu, puuryhmä, siirtolohkare tai muu niitä vastaava luonnonmuodostuma, jota sen kauneuden, harvinaisuuden, maisemallisen merkityksen, tieteellisen arvon tai muun vastaavan syyn vuoksi on aihetta erityisesti suojella, voidaan määrätä rauhoitetuksi luonnonmuistomerkiksi. Luonnonmuistomerkin rauhoittamisesta päättää valtion omistamalla alueella aluetta hallinnoiva viranomainen. Luonnonmuistomerkki on merkittävä selvästi havaittavalla tavalla. Yksityisen omistamalla alueella olevan luonnonmuistomerkin rauhoittamisesta päättää alueen omistajan hakemuksesta tai suostumuksella kunta. Kunnan on huolehdittava yksityisen omistamalla alueella olevan luonnonmuistomerkin merkitsemisestä selvästi havaittavalla tavalla. Rauhoitettua luonnonmuistomerkkiä ei saa vahingoittaa eikä turmella.

Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen toimintasäännön (19.9.2023) 2 §:n mukaan Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta päättää luonnonsuojelulain 95 §:ssä säädetystä luonnonmuistomerkin rauhoittamisesta ja 96 §:ssä säädetystä luonnonmuistomerkin rauhoittamisen lakkauttamisesta.

Perustelut

Kahdeksaa vaahteraa ei esitetä suojeltaviksi. Rauhoitettavaksi haetut vaahterat ovat paikallisella tasolla arvokkaita ja osa paikallisen kulttuurimaiseman maisemakuvaa. Kokonaisuutena ne eivät kuitenkaan ole vielä erityisen kookkaita, harvinaisia tai maisemallisesti erityisen merkittäviä. Koska osa vaahteroista sijaitsee voimalinjan välittömässä läheisyydessä, tulee oksia voida poistaa säännöllisesti voimalinjan toimivuuden ja turvallisuuden takia. Mikäli puut olisi rauhoitettu, olisi niiden vahingoittaminen lailla kielletty. Tienvarren hoitotoimenpiteiden tai voimansiirtolinjojen suojaamistoimenpiteiden kohteille aiheuttama vaurioriski ei myöskään ole peruste luonnonmuistomerkkinä rauhoittamiselle.

Syreeniaitaa ei esitetä suojeltavaksi. Tähän vaikuttaa merkittävästi se, että pensasaidat voidaan leikata alas ja ne uusiutuvat hyvin, eivätkä siten tarvitse suojelua vastaavalla tavalla kuin puut ja puuryhmät. Elinvoimaisena pysyäkseen pensasaitoja pikemminkin kannattaa leikata. Maisemakuvassa syreeniaidan ei myöskään arvioitu olevan niin tärkeä osa merkittävää kulttuurimaisemaa, että se vaatisi suojelua. Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksella ei ole tiedossa, että pensasaitoja olisi suojeltu luonnonmuistomerkkeinä muuallakaan Suomessa. Tienvarren hoitotoimenpiteiden kohteelle aiheuttama vaurioriski ei myöskään ole peruste luonnonmuistomerkkinä rauhoittamiselle.
 

Ehdotus

Esittelijä

  • Leena Sjöblom, ympäristökeskuksen johtaja, leena.sjoblom@tuusula.fi

Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta päättää

  • että kahdeksaa vaahteraa ja syreeniaitaa ei rauhoiteta luonnonmuistomerkkeinä.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

Hakija
Nurmijärven kunta
Uudenmaan ELY-keskus
Nurmijärven sähköverkko Oy

Muutoksenhaku

VALITUSOSOITUS

Valitusoikeus ja valituksen perusteet
Kunnallisvalituksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.
Valituksen saa tehdä sillä perusteella, että päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä, päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa tai päätös on muuten lainvastainen.
Oikaisuvaatimuksen johdosta annettuun päätökseen saa hakea muutosta kunnallisvalituksin vain se, joka on tehnyt oikaisuvaatimuksen. Jos päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa päätökseen hakea muutosta kunnallisvalituksin myös se, jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun muutettu päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.

Valitusviranomainen
Päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella Helsingin hallinto-oikeudelta.
Valitusviranomaisen yhteystiedot
Helsingin hallinto-oikeus
Radanrakentajantie 5
00520 Helsinki
Puhelin 029 56 42000
sähköposti helsinki.hao@oikeus.fi

Valitusaika
Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti
Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. 

MRL 188 §:n 3 momentin mukaan kaavan tai rakennusjärjestyksen hyväksymistä koskevan päätöksen katsotaan tulleen asianosaisten tietoon samaan aikaan, kun päätöksen katsotaan kuntalain 140 §:n mukaisesti tulleen kunnan jäsenen tietoon.

Muista kuin em. päätöksistä asianosaisen katsotaan saaneen tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi yleiseen tietoverkkoon, ei lueta määräaikaan.

Valituksen muoto ja sisältö 
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta. Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

1) päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
2) miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
3) vaatimusten perustelut;
4) mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Oikaisuvaatimuksen tekijä saa valittaessaan oikaisuvaatimuspäätöksestä esittää vaatimuksilleen uusia perusteluja. Hän saa esittää uuden vaatimuksen vain, jos se perustuu olosuhteiden muutokseen tai oikaisuvaatimuksen tekemisen määräajan päättymisen jälkeen valittajan tietoon tulleeseen seikkaan.
Valitukseen on liitettävä:

  • valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  • selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
     

Valitusasiakirjojen toimittaminen
Valitusasiakirjat on toimitettava valitusviranomaisille ennen valitusajan päättymistä. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valitusasiakirjat toimittaa valitusviranomaiselle ensimmäisenä sen jälkeisenä arkipäivänä.
Asiakirjat toimitetaan viranomaisen asiointiosoitteeseen lähettäjän omalla vastuulla. Tämä voidaan tehdä myös postitse, sähköisesti tai lähetin välityksellä. Postiin valitusasiakirjat on jätettävä niin ajoissa, että ne ehtivät perille valitusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä.

Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireille panijalta peritään oikeudenkäntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään.
Ajantasainen tieto oikeudenkäyntimaksuista löytyy https://oikeus.fi/tuomioistuimet/fi/index/asiointijajulkisuus/maksut/oikeudenkayntimaksuthallinto-oikeudessa.htm