Valtuusto, kokous 9.10.2023

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 146 LISÄPYKÄLÄ: Pääomasijoitus Kiinteistö Oy Riihikallion lähipalvelukeskukselle (lisäpykälä)

TUUDno-2023-1902

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Kirsi Kurtti, kunnanlakimies, kirsi.kurtti@tuusula.fi

Perustelut

Tuusulan kunta omistaa sataprosenttisesti Kiinteistö Oy Riihikallion Lähipalvelukeskuksen (”Yhtiö”). Yhtiön toimialana on omistaa Tuusulan kunnan Riihikallion kunnanosassa korttelissa 8500, osoitteessa Pellavamäentie 3 Tuusula sijaitsevien, tonteille 4 ja 6 rakennettujen liikehuoneistojen hallintaan oikeuttavia osakkeita sekä vuokrata omistamiaan liiketiloja (yhteensä noin 890 m2). 

Yhtiö omistaa liiketilojen hallintaa oikeuttavat keskinäisen kiinteistöosakeyhtiön Kiinteistö Oy Riihikallion Palvelukeskuksen osakkeet, 13,92 % osakekannasta.  Kiinteistö Oy Riihikallion Palvelukeskus hoitaa ja ylläpitää liiketiloja, joista Yhtiö maksaa hoito- ja pääomavastikkeita Kiinteistö Oy Riihikallion Palvelukeskukselle. Yhtiö vuokraa liiketiloja edelleen, josta sille kertyy vuokratuottoja.

Yhtiön, Kiinteistö Oy Riihikallion Palvelukeskuksen sekä Yrjö ja Hanna –säätiön (jäljempänä ”Säätiö”) välillä on tehty osakassopimus (2.5.2013), jossa sovitaan Kiinteistö Oy Riihikallion Palvelukeskuksen osakkeiden omistussuhteista sekä osakkaiden keskinäisistä vastuista, velvoitteista, sitoumuksista ja oikeuksista.

Yhtiön kirjanpidon tulos on ollut viime vuosina tappiollinen liiketilojen liian alhaisen vuokratason sekä vajaakäytön vuoksi. Yhtiön kustannukset ovat korkeat sen toiminnan laajuuteen nähden. Yhtiö talouden tervehdyttämiseksi Yhtiön omaa pääomaa tulee vahvistaa sekä osakassopimus tulee päättää. Lisäksi tavoitteena on, että Yhtiö voi jatkossa myydä omistamiaan Kiinteistö Oy Riihikallion Palvelukeskuksen osakkeita.

Tarkoituksena on toteuttaa järjestely, jossa Yhtiö pääomittaa (konvertoi) kokonaisuudessaan 2 357 t. euron saatavaansa Kiinteistö Oy Riihikallion Palvelukeskuksen sijoitetun vapaan pääoman rahastoon, jolloin Yhtiön omistamista osakkeista tulee velattomat ja liiketilojen hallintaan oikeuttaviin osakkeisiin ei kohdistu enää velkaa yli niiden käyvän arvon. 

Tarkoituksena on, että kunta pääomittaa K Oy RL:ää noin 1 114 t euron rahasijoituksella. Kunnan tekemä pääomasijoitus mahdollistaa Yhtiölle sen velkojen lyhennyksen. 

Kunta on arvioinut pääomituksena tarpeen, ja pääomitus tehdään sen vuoksi, ettei yhtiö ajaudu maksuvaikeuksiin. Kunta on yhtiön velan takaajana. Yhtiön ajautuminen maksuvaikeuksiin aiheuttaisi kunnan takausvastuun realisoitumisen. Kunta pääomittaa yhtiötä kunnan takausvastuun (2603 t.euroa) ja osakkeiden käyvän arvon (1 488 500,00 euroa) erotuksella. Näin ollen pääomituksen tarve on noin 1 114 t euroa.  Ottaen huomioon yhtiön kirjanpidon tuloksen tappiollisuuden ja yhtiön kokonaistilanteen, voidaan arvioida, että myös yksityinen sijoittaja tekisi vastaavaan pääomasijoituksen, jotta välttyisi viivästyskorkojen maksamiselta takausvastuun perusteella. Näin ollen pääomasijoitus olisi sellainen, jonka myös yksityinen sijoittaja tekisi. Tämän vuoksi pääomasijoitus on markkinataloustoimijatestin mukainen, ja pääomasijoitus ei sisällä kiellettyä valtiontukea Yhtiölle.

Edelleen osana järjestelyä Yhtiötä koskevasta osakassopimuksesta luovutaan. Kunta antaa konserniohjausta Yhtiölle, että Yhtiö sopii muiden osakassopimuksen osapuolten kanssa, että osakassopimus päätetään.

Tuusulan kunta, Kiinteistö Oy Riihikallion Lähipalvelukeskuksen sataprosenttisena omistajana, tulisi kunnanhallituksen päätöksellä tekemään yhtiöön 1 114 000,00 euron pääomasijoituksen yhtiön sijoitetun vapaan oman pääoman rahastoon (SVOP-sijoitus). Yhtiön tarkoituksena on käyttää saamansa pääomasijoitus rahalaitoslainojensa lyhentämiseen. Lyhennyksen jälkeen Yhtiön korolliset velat olisivat yhteensä 1,5 milj. euroa.

Edellä kuvattujen järjestelyjen jälkeen Yhtiön oma pääoma nousisi 1,3 milj. euroon. Lisäksi yhtiön talous asettuisi lähelle tasapainotilaa, kun tehtyjen pääomitusten jälkeen Yhtiöllä ei olisi enää tarvetta maksaa pääomavastikkeita. Myös Yhtiön korkomenojen määrä laskisi pankkilainojen lyhennysten ansiosta.

Ehdotus

Esittelijä

Heli Hippeläinen, vs.talousjohtaja, heli.hippelainen@tuusula.fi

Konsernijaosto päättää 

  • merkitä asian tiedoksi 
  • antaa K Oy Riihikallion Lähipalvelukeskukselle konserniohjausta luopua osakassopimuksesta.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin. 

Valmistelija

Kirsi Kurtti, kunnanlakimies, kirsi.kurtti@tuusula.fi
Heli Hippeläinen, vs.talousjohtaja, heli.hippelainen@tuusula.fi

Perustelut

Tuusulan kunta omistaa sataprosenttisesti Kiinteistö Oy Riihikallion Lähipalvelukeskuksen (”Yhtiö”). Yhtiön toimialana on omistaa Tuusulan kunnan Riihikallion kunnanosassa korttelissa 8500, osoitteessa Pellavamäentie 3 Tuusula sijaitsevien, tonteille 4 ja 6 rakennettujen liikehuoneistojen hallintaan oikeuttavia osakkeita sekä vuokrata omistamiaan liiketiloja (yhteensä noin 890 m2). 

Yhtiö omistaa liiketilojen hallintaan oikeuttavat keskinäisen kiinteistöosakeyhtiön Kiinteistö Oy Riihikallion Palvelukeskuksen osakkeet, 13,92 % osakekannasta.  Kiinteistö Oy Riihikallion Palvelukeskus hoitaa ja ylläpitää liiketiloja, joista Yhtiö maksaa hoito- ja pääomavastikkeita Kiinteistö Oy Riihikallion Palvelukeskukselle. Yhtiö vuokraa liiketiloja edelleen, josta sille kertyy vuokratuottoja.

Yhtiön, Kiinteistö Oy Riihikallion Palvelukeskuksen sekä Yrjö ja Hanna -säätiön (jäljempänä ”Säätiö”) välillä on tehty osakassopimus (2.5.2013), jossa sovitaan Kiinteistö Oy Riihikallion Palvelukeskuksen osakkeiden omistussuhteista sekä osakkaiden keskinäisistä vastuista, velvoitteista, sitoumuksista ja oikeuksista.

Yhtiön kirjanpidon tulos on ollut viime vuosina tappiollinen liiketilojen liian alhaisen vuokratason sekä vajaakäytön vuoksi. Yhtiön kustannukset ovat korkeat sen toiminnan laajuuteen nähden. Yhtiön talouden tervehdyttämiseksi Yhtiön omaa pääomaa tulee vahvistaa sekä osakassopimus tulee päättää. Lisäksi tavoitteena on, että Yhtiö voi jatkossa myydä omistamiaan Kiinteistö Oy Riihikallion Palvelukeskuksen osakkeita.

Tarkoituksena on toteuttaa järjestely, jossa Yhtiö pääomittaa (konvertoi) kokonaisuudessaan 2 357 t. euron saatavaansa Kiinteistö Oy Riihikallion Palvelukeskuksen sijoitetun vapaan pääoman rahastoon, jolloin Yhtiön omistamista osakkeista tulee velattomat ja liiketilojen hallintaan oikeuttaviin osakkeisiin ei kohdistu enää velkaa yli niiden käyvän arvon. 

Tarkoituksena on, että kunta pääomittaa Kiinteistö Oy Riihikallion Lähipalvelukeskusta noin 1 114 t euron rahasijoituksella. Kunnan tekemä pääomasijoitus mahdollistaa Yhtiölle sen velkojen lyhennyksen. 

Kunta on arvioinut pääomituksena tarpeen, ja pääomitus tehdään sen vuoksi, ettei yhtiö ajaudu maksuvaikeuksiin. Kunta on yhtiön velan takaajana. Yhtiön ajautuminen maksuvaikeuksiin aiheuttaisi kunnan takausvastuun realisoitumisen. Kunta pääomittaa yhtiötä kunnan takausvastuun (2603 t.euroa) ja osakkeiden käyvän arvon (1 488 500,00 euroa) erotuksella. Näin ollen pääomituksen tarve on noin 1 114 t euroa. Ottaen huomioon yhtiön kirjanpidon tuloksen tappiollisuuden ja yhtiön kokonaistilanteen, voidaan arvioida, että myös yksityinen sijoittaja tekisi vastaavaan pääomasijoituksen, jotta välttyisi viivästyskorkojen maksamiselta takausvastuun perusteella. Tämän vuoksi pääomasijoitus on markkinataloustoimijatestin mukainen, ja pääomasijoitus ei sisällä kiellettyä valtiontukea Yhtiölle.

Edelleen osana järjestelyä Yhtiötä koskevasta osakassopimuksesta luovutaan. Kunta antaa konserniohjausta Yhtiölle, että Yhtiö sopii muiden osakassopimuksen osapuolten kanssa, että osakassopimus päätetään.

Tuusulan kunta, Kiinteistö Oy Riihikallion Lähipalvelukeskuksen sataprosenttisena omistajana, tulisi kunnanhallituksen päätöksellä tekemään yhtiöön 1 114 000,00 euron pääomasijoituksen yhtiön sijoitetun vapaan oman pääoman rahastoon (SVOP-sijoitus). Yhtiön tarkoituksena on käyttää saamansa pääomasijoitus rahalaitoslainojensa lyhentämiseen. Lyhennyksen jälkeen Yhtiön korolliset velat olisivat yhteensä 1,5 milj. euroa.

Edellä kuvattujen järjestelyjen jälkeen Yhtiön oma pääoma nousisi 1,3 milj. euroon. Lisäksi yhtiön talous asettuisi lähelle tasapainotilaa, kun tehtyjen pääomitusten jälkeen Yhtiöllä ei olisi enää tarvetta maksaa pääomavastikkeita. Myös Yhtiön korkomenojen määrä laskisi pankkilainojen lyhennysten ansiosta.

Hallintosäännön 2 §:n mukaan kunnanhallitus vastaa omistajaohjauksesta. 

Ehdotus

Esittelijä

Kalle Ikkelä, pormestari, kalle.ikkela@tuusula.fi

Kunnanhallitus päättää 

  • antaa Kiinteistö Oy Riihikallion Lähipalvelukeskukselle konserniohjauksena toimintaohjeen luopua osakassopimuksesta
  • että Tuusulan kunta, Kiinteistö Oy Riihikallion Lähipalvelukeskuksen sataprosenttisena omistajana, tekee yhtiöön 1 114 000,00 euron pääomasijoituksen yhtiön sijoitetun vapaan oman pääoman rahastoon (SVOP-sijoitus)
  • ehdottaa valtuustolle, että
     

VALTUUSTO päättää

  • myöntää 1 114 000,00 euron suuruisen määrärahan vuodelle 2023 Kiinteistö Oy Riihikallion Lähipalvelukeskuksen pääomasijoituksen tekemiseksi yhtiön sijoitetun vapaan oman pääoman rahastoon.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin. 

Vt. kansliapäällikkö Markku Vehmas selosti asiaa kokouksessa. 

Kokouskäsittely

Johanna Sipiläinen, Ari Nyman ja Laura Åvall poistuivat tämän asian käsittelyn aikana klo 21.04. 

Valmistelija

  • Kirsi Kurtti, kunnanlakimies, kirsi.kurtti@tuusula.fi
  • Heli Hippeläinen, vs.talousjohtaja, heli.hippelainen@tuusula.fi

Ehdotus

Valtuusto päättää

  • myöntää 1 114 000,​00 euron suuruisen määrärahan vuodelle 2023 Kiinteistö Oy Riihikallion Lähipalvelukeskuksen pääomasijoituksen tekemiseksi yhtiön sijoitetun vapaan oman pääoman rahastoon.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin. 

Kokouskäsittely

Kokouskäsittelyn yhteydessä tarkennettiin kunnanhallituksen  25.9.2023 §387 selostusosaa:

Alkuperäinen teksti:
”Edellä kuvattujen järjestelyjen jälkeen Yhtiön oma pääoma nousisi 1,3 milj. euroon. Lisäksi Yhtiön talous asettuisi lähelle tasapainotilaa, kun tehtyjen pääomitusten jälkeen Yhtiöllä ei olisi enää tarvetta maksaa pääomavastikkeita. Myös Yhtiön korkomenojen määrä laskisi pankkilainojen lyhennysten ansiosta.”
Tarkennettu teksti:
”Edellä kuvattujen järjestelyjen jälkeen Yhtiön oma pääoma nousisi 1,3 milj. euroon. Lisäksi Yhtiön talous asettuisi lähelle tasapainotilaa jos tilojen vuokrausastetta saadaan nostettua ja tehtyjen pääomitusten jälkeen Yhtiöllä ei olisi enää tarvetta maksaa pääomavastikkeita. Myös Yhtiön korkomenojen määrä laskisi pankkilainojen lyhennysten ansiosta.”
 

Tiedoksi

talouden ohjaus

Muutoksenhaku

VALITUSOSOITUS

Valitusoikeus ja valituksen perusteet
Kunnallisvalituksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.
Valituksen saa tehdä sillä perusteella, että päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä, päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa tai päätös on muuten lainvastainen.
Oikaisuvaatimuksen johdosta annettuun päätökseen saa hakea muutosta kunnallisvalituksin vain se, joka on tehnyt oikaisuvaatimuksen. Jos päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa päätökseen hakea muutosta kunnallisvalituksin myös se, jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun muutettu päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.

Valitusviranomainen
Päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella Helsingin hallinto-oikeudelta.
Valitusviranomaisen yhteystiedot
Helsingin hallinto-oikeus
Radanrakentajantie 5
00520 Helsinki
Puhelin 029 56 42000
sähköposti helsinki.hao@oikeus.fi

Valitusaika
Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti
Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. 

MRL 188 §:n 3 momentin mukaan kaavan tai rakennusjärjestyksen hyväksymistä koskevan päätöksen katsotaan tulleen asianosaisten tietoon samaan aikaan, kun päätöksen katsotaan kuntalain 140 §:n mukaisesti tulleen kunnan jäsenen tietoon.

Muista kuin em. päätöksistä asianosaisen katsotaan saaneen tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi yleiseen tietoverkkoon, ei lueta määräaikaan.

Valituksen muoto ja sisältö 
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta. Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

1) päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
2) miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
3) vaatimusten perustelut;
4) mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Oikaisuvaatimuksen tekijä saa valittaessaan oikaisuvaatimuspäätöksestä esittää vaatimuksilleen uusia perusteluja. Hän saa esittää uuden vaatimuksen vain, jos se perustuu olosuhteiden muutokseen tai oikaisuvaatimuksen tekemisen määräajan päättymisen jälkeen valittajan tietoon tulleeseen seikkaan.
Valitukseen on liitettävä:

  • valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  • selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
     

Valitusasiakirjojen toimittaminen
Valitusasiakirjat on toimitettava valitusviranomaisille ennen valitusajan päättymistä. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valitusasiakirjat toimittaa valitusviranomaiselle ensimmäisenä sen jälkeisenä arkipäivänä.
Asiakirjat toimitetaan viranomaisen asiointiosoitteeseen lähettäjän omalla vastuulla. Tämä voidaan tehdä myös postitse, sähköisesti tai lähetin välityksellä. Postiin valitusasiakirjat on jätettävä niin ajoissa, että ne ehtivät perille valitusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä.

Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireille panijalta peritään oikeudenkäntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään.
Ajantasainen tieto oikeudenkäyntimaksuista löytyy https://oikeus.fi/tuomioistuimet/fi/index/asiointijajulkisuus/maksut/oikeudenkayntimaksuthallinto-oikeudessa.htm