Valtuusto, kokous 9.10.2023

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 135 Kunnallisen pysäköinninvalvonnan järjestäminen

TUUDno-2023-1935

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Leena Sjöblom, ympäristökeskuksen johtaja, leena.sjoblom@tuusula.fi
Jukka-Matti Laakso, liikenneinsinööri, jukka-matti.laakso@tuusula.fi

Perustelut

Kunnanhallitus on päättänyt 128 § 27.3.2017 Tuusulan kunnan pysäköintipolitiikasta. Kunnassa on jo tuolloin tunnistettu tarve kunnalliselle pysäköinninvalvonnalle poliisin suorittaman valvonnan rinnalla ja myös Itä-Uudenmaan poliisilaitos on puoltanut sen järjestämistä. Pienessä yksikössä toimivan pysäköinninvalvonnan järjestäminen on kuitenkin osoittautunut hankalaksi, eikä työtä ole saatu kunnolla käyntiin.

Keski-Uudenmaan ympäristökeskus huolehtii sopijakuntiensa Järvenpään, Keravan, Mäntsälän, Nurmijärven ja Tuusulan ympäristönsuojeluviranomaisen ja terveydensuojeluviranomaisen tehtävistä Tuusulan toimiessa ympäristökeskuksen isäntäkuntana. 

Sopijakunnat ovat pyytäneet ympäristökeskuksen johtajaa kokoamaan työryhmän selvittämään, voisiko kunnallisen pysäköinninvalvonnan järjestää kunnissa yhteistyössä käyttäen järjestävänä organisaationa olemassa olevaa kuntien yhteistä ympäristökeskusta. Työryhmään osallistuvat Nurmijärveltä kunnanlakimies Sari Forsström, Keravalta vs. toimialuejohtaja Erkki Vähätörmä, Järvenpäästä hallintopäällikkö Topi Luostarinen, Tuusulasta liikenneinsinööri Jukka-Matti Laakso ja Mäntsälästä kuntakehitysjohtaja Vesa Gummerus.

Tällä hetkellä ympäristökeskuksen sopijakunnista ainoastaan Järvenpäässä ja Keravalla on lupa harjoittaa kunnallista pysäköinninvalvontaa.

Moottoriajoneuvoliikenteen ja pysäköinnin tilanne Tuusulassa vuonna 2023 

Tuusula on hyvin autoistunut kunta, jossa henkilöautotiheys on nykyisin noin 750 autoa tuhatta asukasta kohden. 

Keskustaajamissa Hyrylä, Jokela ja Kellokoski asutus on yleisesti kaupunkimaisen tiivistä. Kaikkia taajamakeskuksia halkoo maantie tai maantiet, joiden kautta kulkee seudullista kauttakulkuliikennettä. Liikennemäärät päätieverkolla ovat suhteellisen korkeita, johon vaikuttaa kauttakulkuliikenteen lisäksi myös paikallisen maankäytön määrä sekä tieliikenteeseen tukeutuva taajamarakenne. 

Kunnassa on laskennallisesti tällä hetkellä noin 1500 yleistä pysäköintipaikkaa, jotka sijoittuvat yleisen pysäköinnin alueille tai sen kaltaisille pysäköintialueille. Kaduista, joilla kadunvarsipysäköintiin on osoitettu pysäköintipaikkoja tai joilla kadunvarsipysäköinti on mahdollista, ei toistaiseksi ole koottu vastaavaa laskennallista autopaikkamääräarviota. Keskusta-alueiden kaduille ja tiiviille asuinaluekaduille merkittyjen kadunvarsipysäköintipaikkojen lisäksi kadunvarsipysäköinti on mahdollista kymmenillä asuin- ja työpaikka-aluekaduilla kunnan eri osissa. 

Jotta yleisen pysäköinnin kapasiteettia pysyy tarkoituksenmukaisesti tarjolla eikä yleisten pysäköintipaikkojen käyttö ohjaudu korvaamaan tonteille osoitettujen pysäköintipaikkojen käyttöä, yleistä pysäköintiä tyypillisesti rajoitetaan pysäköinnin keston, ajoneuvotyypin tai pysäköinnin tarkoituksen perusteella. Kadunvarsipysäköinnin osalta aiemmin vapaata pysäköintiäkin joudutaankin nykyisin usein rajoittamaan katujen varsille ohjautuvan pysäköinnin määrän lisäännyttyä ja pysäköinnin keston pidennyttyä kadunpitoa, katujen käyttöä ja kiinteistöille liikkumista häiritsevälle tasolle. Asetettujen rajoitusten noudattamisen valvontaa tulee pystyä tekemään ja käytännössä se on toteutettavissa vain kunnallisen pysäköinninvalvonnan avulla.  

Poliisin resurssit eivät käytännössä mahdollista havaintojen perusteella kuin räikeimpiin liikenneturvallisuutta vaarantaviin pysäköintivirheisiin puuttumisen. 

Vuosina 2021-2023 yhdyskuntatekniikan palvelualue on yhden henkilön seurantatoiminnan perusteella todennut vuosittain noin 900-1200 siirtokehotusta, huomautusta tai poliisille kohdennettua valvontapyyntöä edellyttänyttä pysäköintiin liittyvää tilannetta. 

Kunnassa on useita kunnanosia ja kymmenittäin katuja, joilla kadunvarsipysäköinnin ongelmat ovat seurannassa, ja jotka tuottavat toistuvasti palautetta kuntaan. Asiantuntijatulkinta on, että useassa kohteessa olemattomaksi jäävä pysäköinnin valvonta johtaa autoilijoiden piittaamattomuuteen pysäköintirajoituksista tai tieliikennelain velvoitteista koskien pysäköintiä. 

Yleistäen kunnallisen pysäköinninvalvonnan toteuttamista voi pitkälti pitää edellytyksenä sille, että nykytyyppistä katujen ja yleisten alueiden sekä kaavakortteleiden suunnittelun ja toteutuksen suhdetta voidaan ajoneuvoliikenteen näkökulmasta ylläpitää. 

Alustava suunnitelma pysäköinninvalvonnan järjestämisestä

Selvityksen tuloksena esitetään mallia, jossa ympäristökeskukseen perustetaan uusi pysäköinninvalvonnan palveluyksikkö, johon kuntien virassa olevat pysäköinnintarkastajat siirtyvät vanhoina työntekijöinä. Kunnissa on tällä hetkellä kahdeksan pysäköinnintarkastajan virkaa, joista kuusi on täytetty. Yksi täyttämättä olevista viroista muutetaan johtavan pysäköinnintarkastajan viraksi ja se täytetään avoimella hakumenettelyllä henkilöllä, jolla on kokemusta pysäköinnintarkastajan tehtävistä sekä tarvittavaa osaamista lähiesihenkilötehtäviin. Toinen virka täytetään tarvittaessa siten että pysäköinnintarkastajia on 7 ja yksi johtava pysäköinnintarkastaja. 

Pysäköinninvalvojan tehtäviä hoitamaan palkataan lakimies, joka sijoitetaan ympäristökeskuksen hallintoyksikköön johtamaan ja valvomaan pysäköinninvalvontaa. Sekä pysäköinninvalvojan että johtavan pysäköinnintarkastajan esihenkilönä toimii ympäristökeskuksen johtaja.

Pysäköinnintarkastajien käyttöön varataan tarvittavat toimistotilat ja kukin sopijakunta osoittaa pysäköinnintarkastajien käyttöön taukotilat, jottei taukoja varten tarvitse ajaa edestakaisin Hyrylään. Tarkastuskäyttöön hankitaan kolme leasingautoa siten, että tarkastustoimintaa tekee kuusi tarkastajaa kerrallaan.  Pysäköinnintarkastusta varten hankitaan pysäköintivirhemaksujen asianhallintajärjestelmä kilpailuttamalla syksyn 2023 aikana sekä tarkastajien kenttätyöhän tarvittavat laitteistot ja välineistöt.

Keski-Uudenmaan ympäristökeskus on olemassa oleva kuntien yhteinen viranomainen ja sen kautta järjestettävän yhteistyön laajentaminen kunnallisen pysäköinninvalvonnan suuntaan on yksinkertaisempaa kuin kokonaan uuden rakenteen perustaminen. Ympäristökeskus on toiminut vuodesta 2009 asti ja sillä on hyvää kokemusta erilaisten viranomaispalveluiden tuottamisesta ja kuntakohtaisten menojen ja tulojen kohdentamisesta siten, että kukin kunta maksaa vain omaan alueeseen kohdistuvista palveluista. Pysäköinninvalvonnan järjestäminen yhtä kuntaa suuremmassa yksikössä mahdollistaa pysäköinnintarkastajien turvallisen parityöskentelyn ja tehokkaamman resurssien käytön verrattuna siihen, että kussakin kunnassa olisi 1-2 omaa pysäköinnintarkastajaa. Ympäristökeskuksen muu viranomaistoiminta hyötyy pysäköinninvalvonnan vaatimasta ympäristökeskukseen palkattavasta lakimiehestä.

Kun kunnat ovat kukin omalta osaltaan tehneet päätöksen pysäköinninvalvonnan järjestämisestä yhteistyössä ja hakeneet sitä varten tarvittavan Aluehallintoviraston luvan, päivitetään kuntien hallintosäännöt ja Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen toimintasääntö tehtävien ja toimivallan osalta. Samoin päivitetään yhteistoimintasopimus, jossa sopijakunnat sopivat ympäristökeskuksen toimialaan kuuluvista tehtävistä. Pysäköinninvalvonnan toteuttamisesta esitetyn suunnitelman edetessä, Tuusula, Mäntsälä ja Nurmijärvi hakevat vuoden 2023 aikana aluehallintovirastolta lupaa kunnallisen pysäköinninvalvonnan toteuttamiseen. Järvenpäällä ja Keravalla on  nykyisin lupa kunnallisen pysäköinninvalvonnan toteuttamiseen. 

Pysäköinninvalvonnan alustavat taloussuunnitelmat

Alustavat suunnitelmat tarkastustyön kohdentamisesta, resurssitarpeesta ja perittävien pysäköintivirhemaksujen määristä perustuvat Keravan kaupungilla tehtyihin laskelmiin.

Pysäköintivirhemaksun suuruus on 20 euroa, mikäli kunta ei ole hakenut sisäministeriöltä maksun korottamista. Ympäristökeskuksen sopijakunnissa ainoastaan Mäntsälässä on käytössä alin 20 euron pysäköintivirhemaksu. Muissa kunnissa maksut ovat tällä hetkellä 50 euroa (Kerava, Nurmijärvi, Tuusula) ja 60 euroa (Järvenpää)

Työryhmä arvioi, että pysäköinninvalvonta on mahdollista järjestää siten, että siitä ei aiheudu kustannuksia kunnille ainakaan ensimmäisen vuoden ohjelmisto- ja välineistöhankintojen jälkeen. Mikäli ohjelmistot ja laitteistot on mahdollista hankkia palveluna, toiminta saattaa olla taloudellisesti kannattavaa jo ensimmäisenä toimintavuotena. Poikkeuksen tästä tekee Mäntsälä, jonka pysäköinninvalvonnasta kertyvät tulot jäävät muita kuntia pienemmäksi johtuen nykyisestä alhaisesta pysäköintivirhemaksusta.

Pysäköinninvalvonta on tarkoituksenmukaista organisoida siten, että kullekin kunnalle jyvitetään kunnan alueelle kohdistuvan valvonta- ja tarkastustyön kustannukset ja kustakin kunnasta perityt pysäköintivirhemaksut luetaan kunnan eduksi samaan tapaan kuin ympäristökeskuksen muidenkin menojen ja tulojen kohdistaminen toteutetaan. Kuntiin kohdistuvaa valvonta- ja tarkastustyön määrää tarkennetaan, kun toiminta vakiintuu sekä kohdennetaan tarpeen mukaan uudelleen, jos kunnittaisen valvonnan ja tarkastustyön tarve muuttuu.

Arvio kunkin kunnan alueella jaettavien pysäköintivirhemaksujen määrästä esitetään alla olevassa taulukossa.

2024

Asukas-määrä

Pysäköinnin vaikeus-kerroin

Virhemaksujen
määrä

Valvonnan
määrä (htv)

virhe-maksu

arvioidut

maksutulot

Klaukkala

18 500

0,7

1 439

0,7

50

71 950

Kirkonkylä

7 500

0,5

417

0,2

50

20 850

Rajamäki

7 500

0,4

333

0,2

50

16 650

Hyrylä

23 000

0,6

1 533

0,8

50

76 650

Jokela

6 500

0,4

289

0,1

50

14 450

Kellokoski

5 000

0,3

167

0,1

50

8 350

Järvenpää

45 000

1

5 000

2,5

60

300 000

Kerava

38 000

0,7

2 956

1,5

50

147 800

Mäntsälä (taajama ja lähiympäristö)

15 000

0,5

833

0,2

20

16 660

 

Seuraava taulukko esittelee pysäköinninvalvonnan arvioidut tulot ja menot kahtena ensimmäisenä toimintavuotena. Palveluiden ostot sisältävät mm. pysäköinnintarkastukseen tarvittavan ohjelmiston hankinnan investointina kahdelle vuodelle jaettuna, tarvittavat laitteistohankinnat sekä Tuusulan isäntäkunnan palvelujen kulut. Vuoden 2025 taloussuunnitelmassa oletetaan, että kaikki kunnat ovat korottaneet pysäköintivirhemaksunsa Järvenpään tasolle 60 euroon.

Perustettavan palveluyksikön tarkempi talousarvio esitetään Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen vuoden 2024 talousarviossa, joka tulee päätettäväksi budjettikäsittelyn yhteydessä. Samassa yhteydessä esitetään päätettäväksi myös tarvittavat virat ja vakanssimuutokset.

 

2024

2025

TOIMINTAMENOT

-582 834

-585 834

Palkat

-327 414

-327 414

Palkan sivukulut

-68 619

-68 619

Palveluiden ostot

-120 800

-119 800

Aineet, tarvikkeet ja tavarat

-43 000

-47 000

Vuokrat

-22 000

-22 000

Muut kulut

-1 000

-1 000

TOIMINTATUOTOT

   

Maksutulot

673 360

778 020

TUOTTO

90 526

192 186

 

Tulojen ja menojen jakautuminen kunnittain vuonna 2024 perustuen arvioituun virhemaksujen määrään ja käytettäviin, alustava arvio:

2024

Järvenpää

Kerava

Mäntsälä

Nurmijärvi

Tuusula

Yhteensä

TOIMINTAMENOT

-231 283

-138 770

-18 503

-101 765

-92 513

-582 834

Palkat

-129 926

-77 956

-10 394

-57 168

-51 971

-327 414

Palkan sivukulut

-27 230

-16 338

-2 178

-2 853

-10 892

-59 491

Palveluiden ostot

-47 937

-28 762

-3 835

-21 092

-19 175

-120 800

Aineet, tarvikkeet ja tavarat

-17 063

-10 238

-1 365

-7 508

-6 825

-43 000

Vuokrat

-8 730

-5 238

-698

-3 841

-3 492

-22 000

Muut kulut

-397

-238

-32

-175

-159

-1 000

TOIMINTATUOTOT

           

Maksutulot

300 000

147 800

16 660

109 450

99 450

673 360

TUOTTO

68 717

9 030

-1 843

7 685

6 937

90 526


Hallintosäännön 16 §:n mukaan kunnanhallitus päättää toimialueiden välisestä tehtäväjaosta. Näin ollen kunnallisen pysäköinninvalvonnan siirtymisestä Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen vastuulle päättää kunnanhallitus. 

Ehdotus

Esittelijä

Kalle Ikkelä, pormestari, kalle.ikkela@tuusula.fi

Kunnanhallitus päättää

  • että kunnallisen pysäköinninvalvonnan järjestämisvastuu siirretään Kasvun ja ympäristön toimialueen yhdyskuntatekniikan palveluyksiköstä Keski-Uudenmaan ympäristökeskukselle 1.1.2024 alkaen
  • ehdottaa valtuustolle, että
     

VALTUUSTO päättää

  • käynnistää Tuusulassa kunnallisen pysäköinninvalvonnan 1.1.2024 alkaen ja esittää aluehallintovirastolle, että se myöntää Tuusulan kunnalle toistaiseksi voimassaolevan luvan siihen, että kunta alueellaan poliisin ohella huolehtii pysäköintiä ja pysäyttämistä sekä joutokäyntiä koskevien kieltojen ja rajoitusten noudattamisen valvonnasta sekä pysäköintivirhemaksujen ja muiden pysäköinninvalvonnasta annetussa laissa säädettyjen seuraamusten määräämisestä
  • esittää Järvenpään ja Keravan kaupungeille sekä Mäntsälän ja Nurmijärven kunnille kunnallisen pysäköinninvalvonnan järjestämistä kuntayhteistyönä siten, että valvonta toteutetaan Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen toimesta ja Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen palvelusopimusta päivitetään tältä osin.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin. 

Ympäristökeskuksen johtaja Leena Sjöblom selosti asiaa kokouksessa. 

Valmistelija

  • Leena Sjöblom, ympäristökeskuksen johtaja, leena.sjoblom@tuusula.fi

Ehdotus

Valtuusto päättää

  • käynnistää Tuusulassa kunnallisen pysäköinninvalvonnan 1.1.2024 alkaen ja esittää aluehallintovirastolle, että se myöntää Tuusulan kunnalle toistaiseksi voimassaolevan luvan siihen, että kunta alueellaan poliisin ohella huolehtii pysäköintiä ja pysäyttämistä sekä joutokäyntiä koskevien kieltojen ja rajoitusten noudattamisen valvonnasta sekä pysäköintivirhemaksujen ja muiden pysäköinninvalvonnasta annetussa laissa säädettyjen seuraamusten määräämisestä
  • esittää Järvenpään ja Keravan kaupungeille sekä Mäntsälän ja Nurmijärven kunnille kunnallisen pysäköinninvalvonnan järjestämistä kuntayhteistyönä siten, että valvonta toteutetaan Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen toimesta ja Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen palvelusopimusta päivitetään tältä osin.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin. 

Kokouskäsittely

Puheenjohtajan avattua asiasta keskustelun, valtuutettu Pasi Huuhtanen esitti toimenpidealoitteen, joka kuului seuraavasti:
"Pysäköintipaikkojen riittämättömyys Hyrylässä ongelma, johon löydettävä muukin ratkaisu. Kiinnitetään parkkipaikkojen mitoitukseen tulevissa hankkeissa tarkemmin huomiota. Jokela ja Kellokoski jätetään pois pysäköinninvalvonnan piiristä".
Huuhtasen toimenpidealoite raukesi kannattamattomana. 

Varavaltuutettu Timo Huhtaluoma poistui asian käsittelyn aikana klo 18.36-18.41. 

Tiedoksi

Aluehallintovirasto, Järvenpään kaupunki, Keravan kaupunki, Mäntsälän kunta, Nurmijärven kunta, Keski-Uudenmaan ympäristökeskus

Muutoksenhaku

VALITUSOSOITUS

Valitusoikeus ja valituksen perusteet
Kunnallisvalituksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.
Valituksen saa tehdä sillä perusteella, että päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä, päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa tai päätös on muuten lainvastainen.
Oikaisuvaatimuksen johdosta annettuun päätökseen saa hakea muutosta kunnallisvalituksin vain se, joka on tehnyt oikaisuvaatimuksen. Jos päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa päätökseen hakea muutosta kunnallisvalituksin myös se, jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun muutettu päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.

Valitusviranomainen
Päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella Helsingin hallinto-oikeudelta.
Valitusviranomaisen yhteystiedot
Helsingin hallinto-oikeus
Radanrakentajantie 5
00520 Helsinki
Puhelin 029 56 42000
sähköposti helsinki.hao@oikeus.fi

Valitusaika
Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti
Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. 

MRL 188 §:n 3 momentin mukaan kaavan tai rakennusjärjestyksen hyväksymistä koskevan päätöksen katsotaan tulleen asianosaisten tietoon samaan aikaan, kun päätöksen katsotaan kuntalain 140 §:n mukaisesti tulleen kunnan jäsenen tietoon.

Muista kuin em. päätöksistä asianosaisen katsotaan saaneen tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi yleiseen tietoverkkoon, ei lueta määräaikaan.

Valituksen muoto ja sisältö 
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta. Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

1) päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
2) miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
3) vaatimusten perustelut;
4) mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Oikaisuvaatimuksen tekijä saa valittaessaan oikaisuvaatimuspäätöksestä esittää vaatimuksilleen uusia perusteluja. Hän saa esittää uuden vaatimuksen vain, jos se perustuu olosuhteiden muutokseen tai oikaisuvaatimuksen tekemisen määräajan päättymisen jälkeen valittajan tietoon tulleeseen seikkaan.
Valitukseen on liitettävä:

  • valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  • selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
     

Valitusasiakirjojen toimittaminen
Valitusasiakirjat on toimitettava valitusviranomaisille ennen valitusajan päättymistä. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valitusasiakirjat toimittaa valitusviranomaiselle ensimmäisenä sen jälkeisenä arkipäivänä.
Asiakirjat toimitetaan viranomaisen asiointiosoitteeseen lähettäjän omalla vastuulla. Tämä voidaan tehdä myös postitse, sähköisesti tai lähetin välityksellä. Postiin valitusasiakirjat on jätettävä niin ajoissa, että ne ehtivät perille valitusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä.

Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireille panijalta peritään oikeudenkäntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään.
Ajantasainen tieto oikeudenkäyntimaksuista löytyy https://oikeus.fi/tuomioistuimet/fi/index/asiointijajulkisuus/maksut/oikeudenkayntimaksuthallinto-oikeudessa.htm