Kasvatus- ja sivistyslautakunta, kokous 13.6.2023

§ 59 Perusopetuksen opetussuunnitelman muutokset

TUUDno-2023-1455

Valmistelija

  • Markus Torvinen, opetuspäällikkö, markus.torvinen@tuusula.fi
  • Helena Palola, kasvun ja oppimisen tuen päällikkö, helena.palola@tuusula.fi

Perustelut

Opetushallituksen laatimien määräysten ja päivittämien kriteerien vuoksi Tuusulan perusopetuksen opetussuunnitelmaan esitetään muutoksia alla oleviin kohtiin.

Lisäksi Hyvinkään, Riihimäen, Nurmijärven ja Tuusulan maahanmuuttajataustaisten oppilaiden opetuksen edustajat ovat päivittäneet neljän kunnan yhteisen perusopetukseen valmistavan opetuksen opetussuunnitelman.


Opetussuunnitelman perusteiden arviointiosuuden uudistus, muutos paikalliseen opetussuunnitelmaan

Opetushallitus on laatinut kriteerit perusopetuksen 6. vuosiluokan lukuvuosiarvioinnin tueksi kaikissa oppiaineissa. Uusilla kriteereillä pyritään yhdenmukaistamaan ja helpottamaan opettajien arviointityötä. Kriteereillä voidaan avata myös oppilaille ja huoltajille oppilaan osaamisen tasoa suhteessa vuosiluokan tavoitteisiin. Oppilaan lukuvuosiarviointi 6. luokalla perustuu paikallisessa opetussuunnitelmassa kyseiselle vuosiluokalle kohdennettuihin oppiaineen opetuksen tavoitteisiin. Keskeisin muutos entiseen on se, että kriteerit on laadittu kaikkiin oppiaineisiin arvosanoille 5, 7 ja 9, ja nykyisiä arvosanan 8 kriteereitä on täsmennetty. Uudistetut kriteerit otetaan käyttöön 1.8.2023 ja niitä sovelletaan ensimmäistä kertaa kuudesluokkalaisten lukuvuosiarvioinnissa keväällä 2024.

Opetushallituksen opetuksen järjestäjille suunnatussa määräysmuutoksessa todetaan, että Perusopetuksen arviointikriteerit kuudennen luokan päätteeksi -liitteen tiedot sisällytetään sellaisenaan Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden 2014 mukaisesti laadittuihin paikallisiin opetussuunnitelmiin ja otetaan käyttöön 1.8.2023 alkaen. Opetuksen järjestäjä ei voi jättää noudattamatta tätä määräystä tai poiketa siitä.

Lautakunnalle esitetään, että perusopetuksen arviointikriteerit kuudennen luokan päätteeksi -liitteen tiedot sisällytetään sellaisenaan Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden paikallisiin opetussuunnitelmiin ja otetaan käyttöön 1.8.2023 alkaen. Liitteeenä perusopetuksen arviointikriteerit kuudennen vuosiluokan päätteeksi.


Muutosmääräys OPH532-2023 Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteisiin 2014 koskien poissaolojen ehkäisemistä sekä poissaolojen suunnitelmallista seuraamista ja niihin puuttumista

Opetushallitus on muuttanut Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden 2014 lukuja: 4.2 Toimintakulttuurin kehittämistä ohjaavat periaatteet, 5.1 Yhteinen vastuu koulupäivästä, 5.6 Paikallisesti päätettävät asiat ja 8.1. Paikallisesti päätettävät asiat ja opetuksen järjestäjän opiskeluhuoltosuunnitelma. Opetushallituksen määräyksen mukaisesti tarkistettu paikallinen opetussuunnitelma tulee ottaa käyttöön viimeistään 1.8.2023.

Tuusulan perusopetuksen opetussuunnitelmaa esitetään päivitettäväksi alla olevan mukaisesti:

Luku 5.6 paikallisesti päätettävät asiat

Yhteinen vastuu koulupäivästä ja yhteistyö sekä poissaolojen ehkäiseminen, suunnitelmallinen seuraaminen ja poissaoloihin puuttuminen

Tuusulalaisissa kouluissa tavoitteena on, että jokainen koulupäivä on turvallinen ja jokainen oppilas tuntee kuuluvansa kouluyhteisöön. Kouluyhteisöön kuulumista tuetaan monialaisella yhteistyöllä. Oppilaiden ja huoltajien mukaanotto koulun toimintakulttuurin ja yhteisöllisen opiskeluhuoltotyön suunnittelussa, toteuttamisessa ja arvioimisessa vahvistaa osaltaan hyvinvoivan kouluyhteisön muodostumista. Kaikissa tuusulalaisissa peruskouluissa on käytössä Prokoulu -toimintamalli. Kouluyhteisön yhteisesti sopimat käyttäytymisen odotukset ja positiivisen palautteen antaminen vahvistavat osaltaan niin yksittäisen oppilaan kuin koko kouluyhteisön hyvinvointia. Oppilaiden ja huoltajien näkemyksiä koulutyöstä kerätään säännöllisesti mm.  oppilaskuntien kokousten ja vanhempainiltojen, oppilaille ja huoltajille suunnattujen kyselyiden avulla. niin koulu kuin kuntatasolla.

Koulun hyvinvointityötä suunnitellaan, toteutetaan ja arvioidaan säännöllisesti yhteisöllisen opiskeluhuoltoryhmän ja koulun muiden tiimien toimesta.  Opiskeluhuollon henkilöstön lisäksi jokaisessa tuusulalaisessa yläkoulussa työskentelee kouluvalmentaja, joka osaltaan vahvistaa koko kouluyhteisön hyvinvointityötä niin koulu-, luokka- kuin yksilötasolla. Alakoululaisten kanssa työskentelevät koulun perheohjaajat.

Koulussa vahvistetaan oppilaan läsnäoloa tukevaa kulttuuria.  Myös oppilaalla itsellään ja hänen huoltajillaan on osaltaan vastuu oppilaan koulutyöhön osallistumisessa. Oppilaan lähiopetukseen osallistuminen on opetuksen järjestämisen ensisijainen muoto. Jos oppilas ei kykene osallistumaan lähiopetukseen tehdään hänelle päätös erityistä opetusjärjestelyistä. Opetusjärjestelyiden käytännön toteuttamisesta ja oppilashuollollisesta tuesta sekä kouluun palaamisen tukitoimista tehdään suunnitelma, jota arvioidaan säännöllisesti. Suunnitelma laaditaan ja arvioidaan yhteistyössä oppilaan, hänen huoltajiensa ja tarpeen niin vaatiessa monialaisen yhteistyöverkoston kanssa.

Tuusulan kouluissa on käytössä ohje poissaolojen puuttumiseen Toimenpiteet oppilaan poissaolotilanteissa. Toimintamallin mukaisesti oppilaan läsnäoloa ja kouluun kiinnittymistä tuetaan vahvasti. Turvallinen kouluyhteisö, tunne- ja vuorovaikutustaitojen vahvistaminen, oppimisen tuki toteutuu koulun arjessa. Oppilaan poissaoloihin puututaan matalalla kynnyksellä. Avoin ja luottamuksellinen yhteistyö koulun ja kodin välillä luo pohjan oppilaan koulunkäynnin ja läsnäolon tukemiselle.

Rehtori vastaa siitä, että koulussa toimitaan Opetuksen järjestäjän opiskeluhuoltosuunnitelman ja Toimenpiteet oppilaan poissaolotilanteissa mallin mukaisesti. Toimintamallista tiedotetaan oppilaita ja huoltajia niin koulu kuin kunta tasolla. Toimenpideohje on kunnan www-sivuilla. Poissaolomallin mukaisesti opettajalla/luokanvalvojalla on vastuu seurata omien oppilaidensa poissaoloja. Tuusulassa on käytössä Wilman poissaoloherätteet 30, 50,70 ja 100 poissaolotunnin täyttyessä. Poissaoloheräte tulee sekä opettajalle/luokanvalvojalle että oppilaan huoltajalle. Huolen herätessä oppilas ohjataan opiskeluhuoltopalveluiden piiriin.

Rehtori seuraa osaltaan koulun poissaolotilastoja. Koulun poissaolotilastot käsitellään koulun yhteisöllisessä opiskeluhuoltoryhmässä vähintään kerran syys- ja kerran kevät lukukaudessa, yhteenveto käsittelystä lähetetään hallintoon, joka seuraa poissaoloja kuntatasoisesti.

Jokainen koulu kirjaa koulun lukuvuosisuunnitelman hyvinvoinnin ja opiskeluhuollon osioon tarkemman koulukotaisen kuvauksen koulun hyvinvointityön toteuttamisesta. Suunnitelma palautetaan hallintoon lokakuun alkuun mennessä. Suunnitelman toteutumista arvioidaan säännöllisesti.


Oppilas- ja opiskelijahuoltolaki 13 § (25.5.2022/377)
Koulutuksen järjestäjän opiskeluhuoltosuunnitelma 

Koulutuksen järjestäjän on laadittava opiskeluhuollon kokonaisuuden toteuttamiseksi koulutuksen järjestäjän opiskeluhuoltosuunnitelma. Koulutuksen järjestäjän opiskeluhuoltosuunnitelman tulee sisältää opiskeluhuollon toteuttamisen tavoitteet ja keskeiset periaatteet sekä toimenpiteet opiskeluhuollon toteuttamiseksi ja seuraamiseksi (omavalvonta).

Opetuksen tai koulutuksen järjestäjän opiskeluhuoltosuunnitelma korvaa aiemmat koulu- tai oppilaitoskohtaiset opiskeluhuoltosuunnitelmat, jotka poistuvat laista ja Opetushallituksen valtakunnallisista määräyksistä. Kunnan alueella toimivien opetuksen tai koulutuksen järjestäjien opiskeluhuoltosuunnitelmat liitetään lastensuojelulain 12 §:n mukaiseen kunnan lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelmaan.

Opiskeluhuoltosuunnitelmassa kuvataan, miten kunnassa ja paikallisesti päätetyllä tavalla koulussa tai oppilaitoksessa toteutetaan yhteisöllistä opiskeluhuoltotyötä, miten yksilökohtaista tukea järjestetään sekä miten lasten, oppilaiden, opiskelijoiden, heidän huoltajiensa ja yhteistyötahojen kanssa tehdään yhteistyötä. Opiskeluhuoltosuunnitelmassa linjataan myös toimintatavat kiusaamisen, häirinnän ja väkivallan sekä kriisitilanteiden varalle.

Tuusulan opiskeluhuoltosuunnitelma esitetään hyväksyttäväksi liitteen mukaisesti.


Opetussuunnitelman muutos, perusopetukseen valmistava opetus

Tuusulan kunnassa on neljän kunnan yhteinen perusopetukseen valmistavan opetuksen opetussuunnitelma. Toukokuussa 2023 Hyvinkään, Riihimäen, Nurmijärven ja Tuusulan maahanmuuttajataustaisten oppilaiden opetuksen edustajat ovat päivittäneet opetussuunnitelmaa. Merkittävimmät muutokset on tehty kahteen seuraavaan asiaan, joita esitetään lautakunnalle hyväksyttäväksi:

  • lisätty lukuun 1, että valmistava opetus voidaan järjestää myös inklusiivisesti osana perusopetusryhmää
  • aiemmin käytössä ollut termi oppilashuolto on korvattu termillä opiskeluhuolto 1.8.2023 voimaan astuvan uudistuksen mukaisesti (kohta 5.3. OPSissa)

Ehdotus

Esittelijä

  • Tiina Simons, sivistysjohtaja, tiina.simons@tuusula.fi

Kasvatus- ja sivistyslautakunta päättää 

  • hyväksyä perusopetuksen opetussuunnitelman muutokset 1.8.2023 alkaen
  • hyväksyä opiskeluhuoltosuunnitelman liitteen mukaisesti 1.8.2023 alkaen.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.


Muutoksenhaku

Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla. Oikaisuvaatimuksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti
Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.
Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi yleiseen tietoverkkoon, ei lueta määräaikaan.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon haetaan muutosta
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- perusteet, joilla muutosta vaaditaan
- muutoksenhakijan nimi ja kotikunta
- postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset muutoksenhakijalle voidaan toimittaa.
Jos oikaisuvaatimuksen tekijän puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä, kirjelmässä on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta. Asiamiehen, ellei tämä ole asianajaja tai julkinen oikeusavustaja, on liitettävä oikaisuvaatimuskirjelmään valtakirja.
Oikaisuvaatimuksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset oikaisuvaatimuksen tekijälle voidaan toimittaa.
Oikaisuvaatimuksen tekijän, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava oikaisuvaatimuskirjelmä. Sähköistä asiakirjaa ei tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Oikaisuvaatimuksen toimittaminen

Oikaisuvaatimus on toimitettava Tuusulan kunnalle virka-aikana ennen oikaisuvaatimusajan päättymistä käyttäen alla olevia yhteystietoja:
Tuusulan kunta, Kasvatus ja sivistyslautakunta
osoite: Kotorannankuja 10, Pl 60, 04301 Tuusula
sähköposti: kirjaamo@tuusula.fi
puh. vaihde: 09 87 181

Oikaisuvaatimuksen voi toimittaa myös henkilökohtaisesti tai asiamiehen välityksellä Tuusulan kunnan asiakaspalvelupisteeseen os. Autoasemankatu 2, 04300 Tuusula. Avoinna ma-to klo 8.00-15.00 ja pe klo 8.00-12.00.