Sosiaali- ja terveyslautakunta, kokous 11.10.2017

§ 81 Keski-Uudenmaan valinnanvapauskokeilun suun terveydenhuollon osuuden ehtojen ja periaatteiden hyväksyminen

TUUDno-2017-911

Perustelut

KESKI-UUDENMAAN VALINNANVAPAUSKOKEILUN LAAJENTAMINEN KOSKEMAAN SUUN TERVEYDENHUOLTOA

Soteltk § 57/24.8.2016      

Sosiaali- ja terveysministeriö on julkaissut 28.6.2016 valtioavustushaun palvelusetelikokeilun kautta toteutettavaan asiakkaiden ja potilaiden valinnanvapauden mallintamiseen vuosille 2017- 2018. Hakuaika päättyy 31.8.2016, ja valintapäätökset tehdään lokakuussa 2016. Hankkeeseen valitut hakijat tarkentavat suunnitelmaa syksyn aikana yhdessä sosiaali- ja terveysministeriön ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen kanssa, jotta valitut hankkeet vastaavat mahdollisimman hyvin valtakunnallisiin kehittämistarpeisiin. Valinnanvapautta koskeva uusi lainsäädäntö on valmisteilla, ja sitä odotetaan lausuntokierrokselle marraskuussa 2016.

Palvelusetelikokeilussa on tarkoituksena kokeilla palvelusetelin käyttöä isompien palvelukokonaisuuksien tuottajien valinnassa. Palvelukokonaisuudet voivat olla esimerkiksi valinnanvapausselvityshenkilötyöryhmän raportissa alustavasti linjattuja vaihtoehtoja. Kokeilut tehdään erityyppisissä kunnissa, kuntayhtymissä ja niiden yhteenliittymissä nykyisen palvelusetelinlain puitteissa. Kuntien yhteenliittymien ollessa hakijoina tulee hankkeella olla yksi hallinnoijakunta.

Kokeilujen tavoitteena on saada kokemuksia ja tietoa erilaisten toimintamallien käytöstä ja käyttää tätä tietoa valinnanvapausmallin ja sen lainsäädännön kehittämisessä. Tavoitteena on kehittää sosiaali- ja terveydenhuoltoa asiakaslähtöiseksi ja asiakkaita tukevaksi. Asiakkaiden kokemukset ja palaute otetaan huomioon palveluiden kehittämisessä ja ohjauksessa. Lisäksi tavoitteena on kehittää valinnanvapautta tukevia tietojärjestelmiä sekä sähköisiä palveluja, joilla on mahdollista hakea ja vertailla kansallisia palveluntuottajia.

Keski-Uudenmaan kuntien sotehankkeessa hankehakemuksen valmisteluvastuu on ollut hankejohtajalla. Tarkoituksena on hakeutua kokeilualueeksi valinnanvapauden mallintamiseksi alueen kunnissa palveluseteliä käyttäen. Keski-Uudenmaan sotehankkeen johtoryhmä on kokouksessaan 16.8.2016 hyväksynyt osaltaan hakkeeseen hakeutumisen. Poliittinen ohjausryhmä käsittelee asian sähköpostikokouksessa elokuussa 2016

Keski-Uudenmaan kuntien valinnanvapauskokeilu kohdentuu perusterveydenhuollon lääkärin ja hoitajan vastaanottopalveluihin, mukaan lukien kiireellisen hoidon vastaanotot, ja paljon palveluita tarvitsevien asiakkaiden palveluihin. Tavoitteena on parantaa vastaanottopalveluiden saatavuutta kuntalaisille ja parantaa paljon erityyppisiä palveluita tarvitsevien asiakkaiden palveluita räätälöimällä palvelut yksilökohtaisesti nykyistä kustannustehokkaammin ja laadukkaammin. Kokeilu toteutetaan yhteistyössä julkisen, yksityisen ja kolmannen sektorin kanssa. Tuottajat eivät kilpaile hinnalla, vaan heille maksetaan peruspalvelusta saman suuruinen maksu. Asiakkaat voivat valita palveluntuottajan ja vaihtaa sitä halutessaan. Kokeilu tulee mahdollistamaan erityisesti alueen pienten ja keskisuurten sote-palvelujen tuottajien osallistumisen palvelujen tuottamiseen alueella.

Hankkeen kokonaiskustannusarvio kuntien omavastuuosuuksineen on 2.5 miljoonaa euroa, josta sosiaali- ja terveysministeriön rahoitus kattaa enintään 80 % ja osallistuvien Keski-Uudenmaan sotehankkeen kuntien osuus loput 20 % väestömäärän suhteessa. Tällöin valtionosuutta voidaan saada enintään miljoona euroa vuodessa kahden vuoden ajan. Kustannusarvio sisältää projektihenkilöstön ja asiantuntijapalveluiden hankkimisen lisäksi palveluseteleihin kohdennettuja kustannuksia, jotka eritellään hankehakemuksen liitteissä myöhemmin sosiaali- ja terveysministeriön ohjeistuksen mukaan.  Alustavien laskelmien mukaan Tuusulan kunnan osuus noin 47 500 euroa vuodessa eli yhteensä 95 000 euroa (2017–2018).  Hankkeen lopullinen talousarvio tarkentuu kuntien sitoutumispäätösten varmistuttua ja STM:n kanssa käytävien neuvottelujen päättyessä. Kokeilun hallinnoijana toimii Hyvinkään kaupunki. Hallinnointikustannukset jaetaan kuntien kesken väestömäärän suhteessa ministeriön ohjeistuksen mukaan. Tämä Tuusulan osuus on arviolta n. 10 000 euroa (2017–2018).

Talousarvionavigointien yhteydessä sovittiin määrärahan osoittaminen tilikohdalle KUUMA yhteistyö.

Lisätiedot: hallinto- ja kehittämispäällikkö Päivi Klami, puh. 040 314 3374                                     

 

Ehdotus

STJ               

Sosiaali- ja terveyslautakunta päättää,

­että Tuusulan kunta/sosiaali- ja terveystoimiala osallistuu STM:n ”Palvelut asiakaslähtöisiksi” kärkihankkeen palvelusetelikokeiluun, edellyttäen että hankkeelle myönnetään valtion rahoitus

edellyttää että palvelustelien käyttöön kohdentuvat kustannukset katetaan valtionavusta ja että kunnalle ei koidu tästä kustannuksia

edellyttäen, että kunnan talousarvion 2017 ja taloussuunnitelman 2018–2021 yhteydessä hankkeelle osoitetaan määräraha

ehdottaa kunnanhallitukselle, että kunnanjohtajan talousarvioesityksen 2017 ja taloussuunnitelman 2018–2021 yhteydessä hankkeelle osoitetaan määräraha KUUMA kuntayhteistyön tilikohdalle

tarkastaa ja hyväksyä pöytäkirjan tämän asian osalta välittömästi kokouksessa.

Päätös           Ehdotus hyväksyttiin.

                      _________

Soteltk § 12/1.3.2017        

Sosiaali- ja terveysministeriö myönsi Keski-Uudenmaan kuntien sote-hankkeelle valtionavustusta 2 miljoonaa euroa Palvelut asiakas- lähtöisiksi -kärkihankkeen palvelusetelikokeiluun 2017–2018. Valtioavustuksen osuus on 80 % koko hankkeesta hankekuntien osuuden ollessa 20 % työpanoksena laskettuna kuntien väestömäärien suhteessa. Hanketta hallinnoi Hyvinkään kaupunki.

Ministeriön tavoitteet kokeilulle ovat moninaiset: kokemusten ja tietojen saaminen valinnanvapauteen liittyen asiakkaiden, palvelujen järjestäjien ja palveluntuottajien käyttäytymisestä, valintamahdollisuuksien, korvaus- mallien, tietojärjestelmien ja markkinoiden toimivuudesta sekä asiakkaiden osallistumisen ja sote-integraation toteutumisesta.  Valinnanvapauskokeilua toteutetaan valtakunnallisesti viidessä eri hankkeessa (Keski-Uudenmaan sote-hanke, Tampereen kaupunki, Jyväskylän kaupunki, Ylä-Savon sote, ja Hämeenlinnan kaupunki). Hankkeille annetaan ministeriön taholta osittain toisistaan poikkeavia sisältöjä ja painopistealueita, joista ministeriö kokoaa tarkoituksenmukaisen kansallisen kokonaisuuden.

Keski-Uudenmaan kokeilussa keskitytään hakemuksen mukaisesti siihen, miten kuntalaisten valinnanvapauden mahdollistavien lääkäri- ja hoitajavastaanottojen palveluntuottajia ohjataan tuottajien korvausmalliin sisältyvän bonus-sanktio-elementin käytöllä. Lisäksi selvitetään, miten paljon palveluita tarvitsevien asiakkaiden henkilökohtainen budjetti voidaan toteuttaa ja mitä vaikutuksia henkilökohtaisella budjetoinnilla on. Hankesuunnitelmaa tarkennettiin yhdessä ministeriön kanssa. Siinä sovitaan valinnanvapauden piiriin tulevan väestön määrä ja henkilökohtaisen budjetoinnin kohderyhmä Keski-Uudenmaan sote-hankkeen alueella saadun valtionavustuksen rajoissa. Ministeriö voi tarvittaessa muokata kokeiluhankkeita hankekaudella hallituksen ohjauksen perusteella.

Valinnanvapauskokeilussa noudatettavista ehdoista ja periaatteista on valmisteltu asiakirja. Sen pohjana on Sitrassa laadittu luonnos, josta on muokattu Keski-Uudenmaan kokeilun ehdot ja periaatteet -asiakirja huomioiden sosiaali- ja terveysministeriön ohjaus. Asiakirjassa määritellään eri osapuolten asemat, oikeudet ja velvollisuudet kokeilun aikana, sekä mm. kokeiluun kuuluvien palvelujen sisältövaatimukset ja palveluntuottajille maksettavat korvaukset. Palveluntuottajan hyväksyminen valinnanvapauskokeilun palveluntuottajaksi edellyttää sitoutumista asiakirjan ehtoihin ja periaatteisiin.

Sosiaali- ja terveysministeriön valinnanvapauskokeilun valtionavustuspäätöksessä edellytetään, että kehittämishankkeeseen osallistuvien kuntien tekemä sopimus hankkeen hallinnoimisesta ja organisoimisesta tomitetaan Lounais-Suomen aluehallintovirastolle puolen vuoden kuluessa valtionavustuspäätöksen tekemisestä.

Hallinnointisopimuksessa sovitaan, että hankkeen hallinnoijana toimii Hyvinkään kaupunki, sekä määritellään hallinnoijan velvollisuudet sekä osallistuvien kuntien velvoitteet ja vastuut. Tuusulan kunnan omarahoitusosuus on hankkeen aikana 83 731 euroa ja hankkeen hallinnointikulut ovat 15 632 euroa. Projektipäälliköltä saadun 20.2.2017 sähköpostin mukaan hankkeen valtuionavulla rahoitetaan hanketoimiston, palveluostojen, tietojärjestelmien ja muiden hankintojen kustannukset.

Tämän asian sisältöä esittelee teemassa tarkemmin Keski-Uudenmaalla toteutettavan kokeilun projektipäällikkö Frank Ryhänen (p. 040 724 0869). Asiaa on esitelty kunnan yhteistyökomiteassa 23.2.2017.

Lisätietoja: johtajaylilääkäri Susanna Pitkänen, p. 040 314 3601, hallinto- ja kehittämispäällikkö Päivi Klami, p. 040-314 3374

Ehdotus

Stj       

 

Sosiaali- ja terveyslautakunta

hyväksyy liitteenä olevan valinnanvapauskokeilun ehdot ja periaatteet -asiakirjan sisältäen kapitaatiokorvausten suuruuden Tuusulan kunnan osalta

myöntää johtajaylilääkärille valtuudet hyväksyä asiakirjassa määritellyt kriteerit täyttävät palveluntuottajat palveluntuottajiksi kokeiluun Tuusulan kunnan osalta.

myöntää johtajaylilääkärille valtuuden tarvittaessa tarkistaa Tuusulan kunnan kapitaatiokorvauksia kokeilun aikana vuosien 2016 ja 2017 toteutuneiden kustannusten perusteella.

myöntää johtajaylilääkärille valtuudet määrittää kuinka suuri osa kuntalaisista osallistetaan valinnanvapaushankkeeseen.

myöntää Tuusulan kunnan osalta Keski-Uudenmaan sote-hankkeen hankejohtajalle kokeilussa tarvittavien IT-ratkaisujen hankintojen neuvotteluoikeudet kuitenkin niin, että kunnalle jätetään ratkaisuvalta neuvottelun tuloksena esitettyyn konkreettiseen hankintaan. Tältä osin kunta siis edellyttää, että kokeilussa mukana olevat kunnat käyvät yhteiset neuvottelut toimialan johdon ja toimialan ict-asiantuntijoiden kesken ennen hankintaa.

hyväksyy liitteenä olevan valinnanvapauskokeilun hallinnointisopimuksen ”Yhteistyösopimus Keski-Uudenmaan valinnanvapauskokeiluhankkeen hallinnoimisesta ja organisoimisesta”

­edellyttää, että hankkeesta ei koidu kunnalle muita kustannuksia kuin omarahoitusosuuden ja hallintokulujen mukaiset kulut

edellyttää, mikäli muita kustannuksia syntyy mm. tietojärjestelmämuutoksista, niin ne katetaan hankkeen 2 miljoonan euron valtionavusta

Päätös           Ehdotus hyväksyttiin.

                      _________

Soteltk § 40/17.5.2017      

Sosiaali- ja terveysministeriö on tiedustellut Keski-Uudenmaan valinnanvapauskokeiluhankkeen kiinnostusta laajentaa käynnissä olevaa kokeilua suun terveydenhuoltoon valtionavustushankkeiden rahoituksen erillisellä kustannusosuudella. Tällä hetkellä Keski-Uudenmaan kokeilu kohdentuu lääkäri- ja hoitajavastaanottoihin ja henkilökohtaisen budjetoinnin kokeiluun.

Päivitetyt hankesuunnitelmat tulee jättää ministeriöön 30.5.2017 mennessä. Ministeriön rahoituspäätökset ovat odotettavissa kesäkuun 2017 aikana. Tarkoituksena on toteuttaa suunhoidon suoran valinnan kokeilu jo käynnissä olevan kokeiluhankkeen mukaisesti.  Tämän hetken suunnitelman mukaan kokeilu tulee kohdistumaan sosiaali- ja terveysministeriön suosituksen mukaan valinnanvapauslakiluonnoksen (STM 5.4.2017, 15 § Suoran valinnan palvelut) mukaisesti kuntien suun terveydenhuoltoa koskeviin lakisääteisiin tehtäviin, lukuun ottamatta alle 18-vuotiaita lapsia ja nuoria, jotka saavat terveydenhuoltolain 15 §:ssä tarkoitettuja neuvolapalveluja, 16 §:ssä säädettyä kouluterveydenhuoltoa tai 17 §:ssä säädettyä opiskeluterveydenhuoltoa, sekä päivystyspalveluita. Ministeriö pitää kokeilun laajentamista erittäin toivottavana, jotta saataisiin kokemuksia suunhoidon suoran valinnan toimivuuden kysymyksistä tulossa olevan suun terveydenhuollon kansallisen valinnanvapauden toimeenpanon tueksi.

Keski-Uudenmaan sotehankkeen johtoryhmä on kokouksessaan 4.5.2017 hyväksynyt osaltaan nykyisen valinnanvapauskokeilun laajentamisen suun terveydenhuoltoon. Hankkeen ohjausryhmä on päättänyt 11.5.2017 suositella sotehankkeen kunnille valtioavustuksen hakemista valinnanvapauskokeilun laajentamiseen suun terveydenhuoltoon.

Hankkeen laajentamisen kokonaiskustannusarvio kuntien omavastuuosuuksineen on alustavasti 1.875 miljoonaa euroa vuoden 2018 loppuun saakka, josta sosiaali- ja terveysministeriön rahoitus kattaa enintään 80 % ja osallistuvien Keski-Uudenmaan sotehankkeen kuntien osuus loput 20 % väestömäärän suhteessa. Kustannusarvio sisältää tarvittavan henkilöstön ja asiantuntijapalveluiden hankkimisen lisäksi palveluseteleihin kohdennettuja kustannuksia, jotka eritellään hankehakemuksen liitteissä myöhemmin sosiaali- ja terveysministeriön ohjeistuksen mukaan.  Alustavien laskelmien mukaan Tuusulan osuus työpanoksena koko laajentamisajalle vuoden 2018 loppuun on noin 74 000 euroa (Hyvinkää 89 700 Järvenpää n.80 000, Mäntsälä  40 000, Pornainen 9800, Nurmijärvi 81 000).  Kokeilun hallinnoijana toimii edelleen Hyvinkään kaupunki. Hallinnointikustannukset jaetaan kuntien kesken väestömäärän suhteessa ministeriön ohjeistuksen mukaan. Hankkeen lopullinen talousarvio tarkentuu kuntien sitoutumispäätösten varmistuttua ja STM:n kanssa käytävien neuvottelujen päättyessä.

Valmistelija: johtajaylilääkäri Susanna Pitkänen, puh. 040 314 3601

Ehdotus

Stj            

 

Sosiaali- ja terveyslautakunta päättää että

Tuusulan kunta osallistuu Keski-Uudenmaan valinnanvapauskokeilun laajentamiseen suun terveydenhuoltoon, edellyttäen että

riittävät resurssit hankkeeseen turvataan kunnille

potilastietojärjestelmiin on luotu testatut ja käytännössä toimivat Kanta integraatiot

kunta voi itse määritellä mitä yksityisen palveluntuottajan palveluvalikon tulee sisältää

asiakasvalintaportaali on viimeistellysti käytettävissä

Päätös           Ehdotus hyväksyttiin.

__________

Soteltk 11.10.2017

Valmistelijat:

Susanna Pitkänen, johtajaylilääkäri, puh. 040 314 3601

Pirkko Letto, johtava hammaslääkäri, puh. 040 314 3603

 

Keski-Uudenmaan valinnanvapauskokeilun kolmas vaihe, suun terveydenhuollon suoran valinnan palvelujen kokeilu alkaa syksyllä 2017. Kokeilussa noudatettavista ehdoista ja periaatteista on valmistelu asiakirja, nk. sääntökirja. Sen pohjana on hankkeen ensimmäisen vaiheen, perusterveydenhuollon vastaanottopalvelujen kokeilun sääntökirja, joka on muokattu ja täydennetty suun terveydenhuollon osuuden ehtoja ja periaatteita vastaavaksi. Sääntökirjassa määritellään eri osapuolten asemat, oikeudet ja velvollisuudet kokeilun aikana, sekä määritetään mm. kokeiluun kuuluvien palvelujen sisältövaatimukset ja palveluntuottajille maksettavien korvausten periaatteet ja kokeilun alussa noudatettavat kapitaatiokorvaussummat. Palveluntuottajan hyväksyminen valinnanvapauskokeilun palveluntuottajaksi edellyttää sitoutumista sääntökirjan ehtoihin ja periaatteisiin.

Valinnanvapauskokeilujen hallinnointi siirtyy vastuukuntana toimineelta Hyvinkään kaupungilta Keski-Uudenmaan sote-kuntayhtymälle vuodenvaihteessa 2017/2018. Myös kokeilussa mukana olevien kuntien sote-palvelujen järjestämisvastuu tulee siirtymään Keski-Uudenmaan sote-kuntayhtymälle.

Tuusulan kunnalle varataan käyttöön valinnanvapauskokeiluhankkeen projektityöntekijän 50% työpanos suun terveydenhuollon kokeilun valmistelussa ja toimeenpanossa, hankkeen organisoimana ja hankerahoituksella.

Yhteistoimintamenettelynä suun  terveydenhuollon henkilökunta on käsitellyt asiaa kokouksissaan 16.5.2017, 19.9.2017 ja 10.10.2017.

Asiaa esittelevät:

Terhi Sandberg, Keski-Uudenmaan valinnanvapaushankkeen viestintävastaava/projektiassistentti

Pirkko Letto, johtava hammaslääkäri

 

 

Ehdotus

Esittelijä

  • Päivi Klami, hallinto- ja kehittämispäällikkö

Sosiaali- ja terveyslautakunta

  • hyväksyy liitteenä olevan valinnanvapauskokeilun suun terveydenhuollon osuuden ehdot ja periaatteet -asiakirjan, sisältäen kokeilun alkaessa noudatettavien kapitaatiokorvausten suuruuden

  • myöntää Keski-Uudenmaan sote-kuntayhtymän vt. johtajalle valtuudet hyväksyä sääntökirjassa määritellyt kriteerit täyttävät palveluntuottajat palveluntuottajiksi kokeiluun

  • myöntää Keski-Uudenmaan sote-kuntayhtymän vt. johtajalle valtuuden tarvittaessa tarkistaa kapitaatiokorvaussummia ja korvauksiin vaikuttavia kertoimia kokeilun aikana

  • myöntää kuntayhtymälle valtuuden määrittää hankkeen valtionavustuksen määrittämissä rajoissa kuinka suuri osa kuntalaisista otetaan mukaan kokeiluun

  • myöntää Keski-Uudenmaan sote-kuntayhtymän vt. johtajalle neuvotteluvaltuudet kokeilussa tarvittavien IT-ratkaisujen hankintojen hyväksymiseksi

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.


Muutoksenhaku

Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla. Oikaisuvaatimuksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti
Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.
Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi yleiseen tietoverkkoon, ei lueta määräaikaan.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon haetaan muutosta
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- perusteet, joilla muutosta vaaditaan
- muutoksenhakijan nimi ja kotikunta
- postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset muutoksenhakijalle voidaan toimittaa.
Jos oikaisuvaatimuksen tekijän puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä, kirjelmässä on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta. Asiamiehen, ellei tämä ole asianajaja tai julkinen oikeusavustaja, on liitettävä oikaisuvaatimuskirjelmään valtakirja.
Oikaisuvaatimuksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset oikaisuvaatimuksen tekijälle voidaan toimittaa.
Oikaisuvaatimuksen tekijän, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava oikaisuvaatimuskirjelmä. Sähköistä asiakirjaa ei tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Oikaisuvaatimuksen toimittaminen
Oikaisuvaatimus on toimitettava Tuusulan kunnalle virka-aikana ennen oikaisuvaatimusajan päättymistä henkilökohtaisesti tai asiamiehen välityksellä postitse, sähköpostilla tai telefaxilla, käyttäen alla olevia yhteystietoja:
Tuusulan kunta. sosiaali- ja terveyslautakunta
Osoite: Hyryläntie 16, PL 60, 04301 Tuusula
Sähköposti: kirjaamo(at)tuusula.fi
Puh. vaihde: 09 87 181