Perustelut
Tiivistelmä
Asemakaava (kaavaratkaisu) sijaitsee Tuusulan kunnan pohjoisosassa Jokelassa, noin 1,5 km Jokelan juna-asemasta ja 1 km Hyvinkään kaupungin rajasta. Kaava-alue sijoittuu Kolsan pientaloalueen, Jokelan läntisen työpaikka-alueen, Reinintien ja Kolsanmetsän väliselle alueelle. Kaavaratkaisu mahdollistaa uusien pientalojen rakentumisen alueelle ympäröiviä luonto- ja virkistysarvoja säästävällä tavalla. Asemakaavamuutoksella tarkistetaan Tiilikujan katualueen osan käyttötarkoitus katualueeksi, eikä sillä ole muuten vaikutusta nykyiseen katualueeseen. Lisäksi kaavoituksen yhteydessä tarkistetaan lähivirkistysalueiden kaavamerkintöjä.
Kaavasta on laadittu kaksi kaavaluonnosta.
Asemakaavoitus on käynnistynyt kunnan aloitteesta. Suunnittelualue on kokonaisuudessaan kunnan omistamalla maalla.
Tavoite
Länsi-Kolsan asemakaavan tavoitteena on tarkastella uuden pientalovaltaisen alueen sijoittumista. Kunnan ensisijaisena päämääränä on varmistaa riittävä tonttituotanto sekä virkistysalueiden ja ulkoilureittien saavutettavuus sekä mahdollistaa Jokelan taajaman kehittymisedellytykset. Huomiota kiinnitetään alueen ekologisen yhteyden säilyttämiseen ja alueen virkistysyhteyksien, sekä kevyen liikenteen reittien suunnitteluun.
Kaavaluonnos
Asemakaavasta on laadittu kaksi luonnosvaihtoehtoa. Jatkosuunnittelussa tutkitaan myös luonnosalueiden yhdistämistä, joka mahdollistaa laajemman pientaloalueen toteuttamisen. Tuusulan kunta omistaa kaava-alueen. Kaavoitus on käynnistetty kunnan aloitteesta.
Suunnittelualueen pinta-ala on n. 50 ha.
Alue on tällä hetkellä rakentamaton.
Kaavaratkaisusta on laadittu kaksi luonnosvaihtoehtoa.
VE 1:ssä rakennusoikeutta on osoitettu 18 600 k-m2, mikä mahdollistaisi alueelle n. 357 asukasta.
VE 2:ssa rakennusoikeutta on osoitettu 20 580 k-m2, mikä mahdollistaisi alueelle n. 395 asukasta.
VE 3:ssä rakennusoikeutta on osoitettu 31 099 k-m2, mikä mahdollistaisi alueelle n. 598 asukasta.
Kaavaratkaisun toteuttamisesta aiheutuu kunnalle kustannuksia. Katujen rakentaminen, ei sisällä vesihuoltoa:
VE 1: 2,4 M€
VE 2: 3,3 M €
VE 3: 5,2 M €
Kunnan omistamien tonttien arvo on noin:
VE 1: 3,8 M €
VE 2: 4,2 M €
VE 3: 6,4 M €
Tonttien arvot on arvioitu karkeasti vyöhykehinnaston mukaisesti. Kunnalle kohdistuu tuloja tonttien myymisestä ja/tai vuokraamisesta. Yllämainittujen kustannusten lisäksi kunnalle aiheutuu mahdollisesti kustannuksia hulevesien hallintarakenteesta, sekä puistopoluista, joiden tarve ja kustannusarvio tarkentuvat kaavaehdotukseen.
Luonnosvaihtoehtojen vertailu
VE 1 on vaihtoehdoista taloudellisesti kannattavampi, sillä tonttien myyntituloja kertyy enemmän suhteessa kunnan rakennuttamiin katumetreihin. VE 2 mahdollistaa alueelle suuremman asukasmäärän, mikä vaikuttaa talouteen pitkällä aikavälillä positiivisesti. VE 1 säästää metsää enemmän, joten sen negatiiviset vaikutukset luontoon ovat pienemmät kuin vaihtoehdossa 2. VE 1 sijoittuu suurelta osin pelto-alueelle, minkä maaperä on savea. Savelle rakentaminen vaatii mahdollisesti tukirakenteita, mikä nostattaa rakentamiskustannuksia. VE2 sijoittuu geoteknisesti rakentamiseen paremmin soveltuvalle maaperälle.
VE 2 on hulevesien hallinnan kannalta kannattavampi vaihtoehto. VE 1 sijoittuu valtaojan viereen sekä vain yhdelle valuma-alueelle, suurempien vesimäärien viivyttäminen voi tarkoittaa korkeampia suunnittelu- ja rakennuskustannuksia. Lisäksi vaihtoehdossa 1 tulisi siirtää tai putkittamaa valtaojaa useassa paikassa.
VE2 sijoittuu Päijännetunnelin 200 m suojavyöhykkeelle. Päijännetunnelin molemmin puolin on sovellettava samoja pohjaveden pilaantumisvaaraa ehkäiseviä periaatteita kuin 1-luokan pohjavesialueella, ellei vaarattomuus ole ilmeistä. Alueelle ei tulisi sijoittaa maa- ja kallioperää tai pohjavettä vaarantavaa toimintaa.
Raakavesitunneli voi aiheuttaa lisäkustannuksia, mikäli kaava-alueen kallioperän hydraulisista olosuhteista johtuen tunnelia pitää korjata.
VE 1 yhdistyy Ridasjärventiehen sekä Kolsan tiehen, VE 2 yhdistyy Valluntiehen sekä Kolsantiehen. Ridasjärventie on ELY-keskuksen hallinnoima. VE 2:ssa on enemmän kokoojakatua, sillä välimatka Valluntieltä Kolsantieltä on pidempi, kuin Ridasjärventeiltä Kolsantielle, lisäksi VE 2 keskeltä pohjoiseen kulkee kokoojakatu tulevaisuuden laajentamistarpeiden varalta. VE 1 laajentaminen on mahdollista toteuttaa kokoajakatua jatkamalla pohjoiseen.
Laaditut selvitykset
- Kolsan länsipuolen alueen luontoselvitys, Faunatica 2023
- Länsi-Kolsan hulevesiselvitys, Sitowise 2024
Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen lautakunnan mielipide
Kuntalaisten metsissä liikkuminen eri liikkumistavoilla on kasvanut paljon. Ulkoilu- ja virkistysalueiden lisääminen on otettu monen kunnan työlistan kärkeen. Tutkimukset osoittavat panostuksen olevan taloudellisestikin kannatettavaa ja ovat markkinointivaltti. Luonnonympäristössä oleskelulla on useissa tutkimuksissa todetusti suuri, moninainen merkitys ihmisen fyysisen ja psyykkisen terveyden kannalta. Lautakunta korostaa myös luonnonmonimuotoisuuden vaalimista. Kaavaluonnoksissa alue säilyttää suurelta osin metsämäisen luonteensa ja myös virkistysreitin säilyminen on kaavaluonnoksissa huomioitu.
Terveyden ja hyvinvoinnin näkökulmia on huomioitu kaavan valmisteluaineistossa riittävällä tasoilla. Kaavaluonnoksissa alue säilyttää osin metsämäisen luonteensa.
Kaavaluonnosvaihtoehdoista VE 1 ja VE 2 säästävät luonnonalueita enemmän, kun taas VE 3 mahdollistaa suuremman asukasmäärän sijoittamisen alueelle. Molemmissa vaihtoehdoissa pyritään tasapainottamaan rakentamisen tiiviys ja luonnonympäristön säilyttäminen, mikä voi osaltaan vähentää asukkaiden kokemaa stressiä ja parantaa asuinalueen viihtyisyyttä. VE 3 mahdollistama suurempi asukastiheys voi puolestaan parantaa alueen palveluita. Ulkoilureittien kehittämisessä tärkeää on jättää riittävä etäisyys alueen tontteihin ja kaava-alueiden reunamille.
Liikennettä ja liikkumisen mahdollisuuksia tulee kehittää, jotta Jokelan keskustaan on helppoa saapua ja liikkuminen on sujuvaa. Kevyen liikenteen sujuvat ja turvalliset yhteydet, mikä tukee aktiivista elämäntapaa sekä vähentää riippuvuutta autoliikenteestä tulee mahdollistaa. Kolsantien liikenneturvallisuus tulee huomioida suunnittelussa, erityisesti rakentamisvaiheen aikana. Jalankulkuympäristöä ja ulko-oleskelupaikkoja on suunniteltava paitsi kaikille ikäryhmille myös toimintakyvyltään erilaisille asukkaille. Alueen valaistukseen on kiinnitettävä huomiota.
Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen lautakunta kannattaa VE 1 luonnosvaihtoehtoa, koska siinä alueen luontoarvoja säilyy enemmän. Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen lautakunta näkee erittäin tärkeänä, että rakennukset ja niiden lähiympäristöt tukevat yhteisöllisyyttä ja hyvinvointia, torjuvat eriytymistä ja luovat edellytyksiä arjen kohtaamisille. Alueen tulee olla kaunis, viihtyisä, turvallinen ja toimiva ympäristö, joka houkuttelee eri-ikäisiä ihmisiä asumaan.
Päätös
Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen lautakunta päätti
- antaa seuraavan mielipiteen:
Kuntalaisten metsissä liikkuminen eri liikkumistavoilla on kasvanut paljon. Ulkoilu- ja virkistysalueiden lisääminen on otettu monen kunnan työlistan kärkeen. Tutkimukset osoittavat panostuksen olevan taloudellisestikin kannatettavaa ja ovat markkinointivaltti. Luonnonympäristössä oleskelulla on useissa tutkimuksissa todetusti suuri, moninainen merkitys ihmisen fyysisen ja psyykkisen terveyden kannalta. Lautakunta korostaa myös luonnonmonimuotoisuuden vaalimista. Kaavaluonnoksissa alue säilyttää suurelta osin metsämäisen luonteensa ja myös virkistysreitin säilyminen on kaavaluonnoksissa huomioitu.
Terveyden ja hyvinvoinnin näkökulmia on huomioitu kaavan valmisteluaineistossa riittävällä tasoilla. Kaavaluonnoksissa alue säilyttää osin metsämäisen luonteensa.
Kaavaluonnosvaihtoehdoista VE 1 ja VE 2 säästävät luonnonalueita enemmän, kun taas VE 3 mahdollistaa suuremman asukasmäärän sijoittamisen alueelle. Molemmissa vaihtoehdoissa pyritään tasapainottamaan rakentamisen tiiviys ja luonnonympäristön säilyttäminen, mikä voi osaltaan vähentää asukkaiden kokemaa stressiä ja parantaa asuinalueen viihtyisyyttä. VE 3 mahdollistama suurempi asukastiheys voi puolestaan parantaa alueen palveluita. Ulkoilureittien kehittämisessä tärkeää on jättää riittävä etäisyys alueen tontteihin ja kaava-alueiden reunamille.
Liikennettä ja liikkumisen mahdollisuuksia tulee kehittää, jotta Jokelan keskustaan on helppoa saapua ja liikkuminen on sujuvaa. Kevyen liikenteen sujuvat ja turvalliset yhteydet, mikä tukee aktiivista elämäntapaa sekä vähentää riippuvuutta autoliikenteestä tulee mahdollistaa. Kolsantien liikenneturvallisuus tulee huomioida suunnittelussa, erityisesti rakentamisvaiheen aikana, koska alueella liikkuu paljon lapsia kouluun sekä päiväkotiin. Raskaan liikenteen ajo uudelle asuinalueelle tulee Kolsantieltä estää ainakin rakentamisvaiheen aikana. Autoliikenteen avaamista rakennettavalta alueelta Kolsantien kautta tulee lautakunnan mielestä harkita. Jalankulkuympäristöä ja ulko-oleskelupaikkoja on suunniteltava paitsi kaikille ikäryhmille myös toimintakyvyltään erilaisille asukkaille. Alueen valaistukseen on kiinnitettävä huomiota.
Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen lautakunta kannattaa VE 1 luonnosvaihtoehtoa, koska siinä alueen luontoarvoja säilyy enemmän. Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen lautakunta näkee erittäin tärkeänä, että rakennukset ja niiden lähiympäristöt tukevat yhteisöllisyyttä ja hyvinvointia, torjuvat eriytymistä ja luovat edellytyksiä arjen kohtaamisille. Alueen tulee olla kaunis, viihtyisä, turvallinen ja toimiva ympäristö, joka houkuttelee eri-ikäisiä ihmisiä asumaan.