Perustelut
Vireillepano
Yksityishenkilö on laittanut 6.8.2024 kirjallisesti vireille toimenpidepyynnön melu-, pöly- ja tärinähaittojen mittauksista ja suojaustoimenpiteiden valvonnasta JYK koulun viereisen osoitteessa Urheilukatu 7-9 sijaitsevan Järvenpään entisen yhteiskoulun purkutyömaan osalta. Purkutoiminta sijaitsee kiinteistöllä 186-1-117-13. Toimenpidepyynnön tehnyt yksityishenkilö on 16.8.2024 ilmoittanut, että haluaa toimeenpanopyyntönsä käsiteltävän kirjallisena vireillepanona.
Vireillepanossa todetaan mm. seuraavaa:
”Pyydän kohteliaasti heti ensitilassa viranomaisen valvontaa; melu-, pöly-, ja tärinähaittojen estämistä; kvantitatiivisia teknisiä mittauksia JYK koulun viereisen yhteiskoulun ja lukion purkutyömaan (Totaalipurku) lähiympäristössä, JYK koulun piha-alueilla, urheilukentillä, Keskustan päiväkodissa, ja lähialueilla. Ehdotan:
1) Koululaiset tulee varustaa kuulosuojaimilla, kuten työmaalla työskentelevien korvat on suojattu
2) Korvalääkärin tulee tutkia koululaisille aiheutetut mahdolliset terveyshaitat, kuulovauriot (kuten tinnitys) ja keskittymishäiriöt (kuten ADHD) (JYK rakennustyömaa, jo aiemmin ja purkutyömaa). Koululaiset eivät enää vuosien kuluttua saane haittakorvauksia, jos terveyshaittaa ei ole tutkittu ja todettu jo haitan aiheutumishetkellä.
Perustelujen yhteenveto:
1) Koululaisten tulee voida aloittaa lukuvuosi ja koulunkäynti ilman ylimääräistä melu-, pöly- ja tärinähaittaa; vaaralliselta, puutteellisesti rajatulta ja valvotulta purkutyömaalta.
Koululaiset lopettivat ja aloittavat kouluvuoden purkutyömaan melussa. Lähiseudun lapset ovat jo kuunnelleet kesäloman ajan erityisesti
a) yhtäkkisiä kovaäänisiä massiivisia pamauksia (rakennus sortuu),
b) jatkuvaa taukoamatonta kovaäänistä metallisten purkuajoneuvojen telaketjujen kriik- krääk
c) jatkuvaa, paalutuskoneen ääntä muistuttavaa, pulssimaista hakkaavaa melua kesäloman ajan päivittäin aamuvarhaisesta klo 7 iltamyöhään klo 19 jälkeenkin.
Totaalipurku OY yrityksen työmaavastaavan kanssa käydyn puhelinkeskustelun mukaan Järvenpään kaupungin Mestaritoiminta OY (tilaaja) ei ole urakkatarjouksia pyytäessään vaatinut ja investoinut lakisääteiseen työmaan rajaamiseen ja meluhaitan hoitamiseen. Purkualue on rajattu avoimella metalliverkkoaidalla; ilman melua vähentäviä meluvalleja, melua ja pölyä torjuvia tukevia aitaratkaisuja. Vain Urheilu- ja Kansakoulunkadun kulmassa lyhyt 2m korkea ’’puuaita’. Purkutyömaan oviaukot ovat avoinna niin että koululaiset tai ohikulkijat voivat kävellä työmaa-alueelle ja samalla altistuu vaaratilanteille ja tapaturmariskeille.
2) oman desibelimittauksen mukaan
a) raja-arvot 30/35dB sisätiloissa, sisätilat / työympäristöt (etätyö) ja asuminen koululaisten ja päiväkotien, lähiseudun palvelutalojen asukkaat) purkutyömaan lähialueella, myös Keskustan Päiväkodin piha-alueella (Kansakoulunkatu) raja-ja arvot ulkotilassa kouluun saapuvien ja koulusta lähtevien, välituntia ja urheilutunteja viettävien koululaisten ulkoilijoiden haitta) 85db ylittyvät ulkotiloissa "
Asian käsittely
Vireillepanon kohteena olevasta purkutyömaasta on 28.3.2024 tehty Keski-Uudenmaan ympäristökeskukseen ympäristönsuojelulain 118 §:n mukainen ilmoitus erityisen häiritsevää melua ja tärinää aiheuttavasta toiminnasta. Ilmoituksen johdosta on tehty päätös 23.4.2024 (ympäristötarkastaja 23 §, TuuDno-2024-881).
Kirjallisen vireillepanon johdosta 7.8.2024 on oltu yhteydessä purkamisesta vastaavaan toiminnanharjoittajaan, joka totesi, että työmaalla ovat käynnissä viimeistelyt eli pinnanmuotoilut ja loppujen asfalttien poisto. Rakenteet oli jo purettu ja ajettu pois tontilta ja täytöt oli tehty.
Terveystarkastaja kävi paikalla 8.8.2024 ja totesi, että työmaalta kuului tavanomaisia työkoneiden ääniä. Aidat koulujen puolella oli päällystetty pääosin suodatinkankaalla, osa aidoista oli päällystetty verkolla. Kulkureitit työmaalle olivat kiinni käynnin aikana. Tarkastuksen perusteella terveystarkastaja totesi mm. seuraavaa: ”Aistinvaraisten havaintojen perusteella työmaan sisätiloihin aiheuttamien melutasojen ei voida arvioida aiheuttavan kuulovaurioriskiä. Koska purkamisesta aiheutuva melu on rakentamisen aiheuttamaa tilapäistä melua, ei meluhaitan arvioinnissa ole tarkoituksenmukaista soveltaa muita asumisterveysasetuksen (545/2015) toimenpiderajoja, joita voidaan käyttää terveyshaitan arvioinnissa tavanomaisissa tilanteissa.”.
Ympäristötarkastaja teki alueen ympäristössä tarkastuksen 20.8.2024. Tarkastuksen aikaan purkutyömaalla oli yksi kaivinkone tasoittamassa maata. Tarkastuksella ei havaittu pölyämistä tai erityisen häiritsevää melua. Ympäristötarkastaja kävi myös Kansakoulunkatu 20 olevan taloyhtiön piha-alueella havainnoimassa, mutta talojen välissä olevalle kulkuväylälle ei paikoin kuulunut lainkaan ääniä purkutyömaalta ja paikoin kuului vähän kaivinkoneen ääniä. Tarkastuksen aikaan pihalla ei ollut havaittavissa melu- tai pölyhaittaa. Tarkastuksen perusteella ympäristötarkastaja totesi, että toimenpidepyynnössä vaadittuja melu-, pöly- ja tärinämittauksia ei ole tarpeen tehdä, koska työmaalta ei ole havaittavissa melu-, pöly- tai tärinähaittaa.
Keski-Uudenmaan ympäristökeskukselle ei ole tullut kirjallisessa vireillepanossa esitettyjen asioiden osalta muita yhteydenottoja.
Toiminnanharjoittajan kuuleminen vireillepanosta
Toiminnanharjoittajalle (ympäristönsuojelulain 118 §:n mukaisen ilmoituksen tekijä) varattiin 23.8.2024 päivätyssä kuulemiskirjeessä mahdollisuus antaa 16.9.2024 mennessä vastine vireillepanokirjeessä esitetyistä asioista ja pyydettiin toimittamaan ympäristönsuojelulain 118 § mukaisen ilmoituksen johdosta tehdyn päätöksen mukaiset tiedot toiminta-ajoista.
Vastineessaan (13.9.2024) toiminnanharjoittaja totesi, että ”työmaa-alue on ollut rajattuna asianmukaisesti koko purkutyön ajan sekä varustettu työmaakyltein (työmaa-alue, pääsy kielletty). Vartioinnista huolimatta työmaalle on kuitenkin toistuvasti tunkeutunut ulkopuolisia henkilöitä ja varkaita, jotka ovat kaataneet aitoja ja tehneet ilkivaltaa. Tätä mukaa kun aitoja on kaadettu, niitä on aina myös pystytetty uudelleen.
Työmaasta on tehty ilmoitus melua ja tärinää aiheuttavasta tilapäisestä toiminnasta (YSL 118§) Keski-Uudenmaan ympäristökeskukselle. Melua aiheuttava työaika ilmoituksessa on kello 7.00-19.00. Iskuvasarointia 8-18. Ilmoitus on hyväksytty 23.4.2024. Päätöksen työaikoja on noudatettu. Naapurustoa on myös tiedotettu purkutyöstä päätöksessä määrätyn mukaisesti.” Lisäksi vastineessa todetaan, että purkutyöt ovat valmistuneet viikolla 31 ja tontin maisemointi on valmistunut viikolla 33. Vastineen yhteydessä on toimitettu myös purkutyömaan työmaapöytäkirjoja.
Ehdotus
Esittelijä
-
Marjo Alho, ympäristövalvontapäällikkö, marjo.alho@tuusula.fi
Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta päättää, että
- kirjallisen vireillepanon johdosta tehtyjen selvitysten, paikalla käynnin ja tarkastuksen perusteella kirjallisen vireillepanon johdosta ei ole tarpeen tehdä siinä pyydettyjä melu-, pöly- ja tärinämittauksia, koska purkaminen on päättynyt ennen kuin kirjallinen vireillepano on tullut Keski-Uudenmaan ympäristökeskukseen ja työmaalta ei aiheudu melu-, pöly- tai tärinäpäästöjä.
- kirjallinen vireillepano jätetään tutkimatta, niiden asioiden osalta, missä kirjallisen vireillepanon tekijä ei ole asianosainen.
Perustelut
Kirjallisen vireillepanon vireille tulon aikaan purkutyöt työmaalla olivat jo päättyneet eikä työmaalta aiheutunut tehtyjen selvitysten, paikallakäynnin ja tarkastuksen perusteella melu-, pöly- tai tärinähaittoja. Keski-Uudenmaan ympäristökeskukselle ei ole tullut vireillepanoon liittyvistä asioista muita yhteydenottoja. Keski-Uudenmaan ympäristökeskus ei pidä perusteltuna tehdä kirjallisessa vireillepanossa pyydettyjä melu-, pöly- ja tärinämittauksia tai ryhtyä asiassa enempiin valvontatoimiin.
Vireillepano jätetään tutkimatta koulun oppilaisiin liittyvien asioiden osalta, koska Keski-Uudenmaan ympäristökeskukselle ei ole tullut yhteydenottoja asianosaisten (esim. koulun oppilaat, oppilaiden perheet, koulun henkilökunta) taholta eikä muilta tahoilta, joilla on vireillepano-oikeus. Asianosaisuutta on tiedusteltu kirjallisen vireillepanon tekijältä sähköpostitse 20.8.2024, mutta hän ei ole vastannut sähköpostiin. Ympäristönsuojelulain 186 §:n mukaan 175 §:n mukaisen asian voi panna kirjallisesti vireille:
1) asianosainen;
2) rekisteröity yhdistys tai säätiö, jonka tarkoituksena on ympäristön-, terveyden- tai luonnonsuojelun taikka asuinympäristön viihtyisyyden edistäminen ja jonka toiminta-alueella kysymyksessä olevat ympäristövaikutukset ilmenevät;
3) toiminnan sijaintikunta ja muu kunta, jonka alueella toiminnan ympäristövaikutukset ilmenevät;
4) valtion valvontaviranomainen sekä toiminnan sijaintikunnan ja vaikutusalueen kunnan ympäristönsuojeluviranomainen;
5) asiassa yleistä etua valvova viranomainen;
6) saamelaiskäräjät, jos ympäristövaikutukset ilmenevät saamelaisten kotiseutualueella ja kolttien kyläkokous, jos ympäristövaikutukset ilmenevät koltta-alueella.
Valtion valvontaviranomainen voi panna vireille 202 §:n 3 momentin 7 kohdassa tarkoitetun kunnan ympäristönsuojelumääräyksen antamista koskevan asian, jos kunta ei ole antanut määräystä mainitussa kohdassa tarkoitetuista toimista.
Keski-Uudenmaan terveystarkastaja on 8.8.2024 käynyt arvioimassa tilannetta koulun alueiden kannalta. Keski-Uudenmaan ympäristökeskus ei pidä perusteltuna kuulosuojainten hankkimista oppilaille tai ryhtyä asiassa muihin esitettyihin toimiin.
Sovelletut oikeusohjeet
Ympäristönsuojelulaki (527/2014) 5, 6, 7, 118, 172, 175, 180, 186, 202 §
Hallintolaki (434/2003) 20, 31, 34, 39, 43, 44, 45, 47 §