Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta, kokous 12.6.2024

§ 68 GRK Suomi Oy, Nurmijärven käsittelylaitoksen ympäristöluvan lupamääräysten 1 ja 6 muuttaminen, lausunto Etelä-Suomen aluehallintovirastolle, Nurmijärvi

TUUDno-2024-1075

Valmistelija

  • Helmi Heiska, terveystarkastaja, helmi.heiska@tuusula.fi
  • Sirpa Sorsa, ympäristötarkastaja, sirpa.sorsa@tuusula.fi
  • Leena Mehtätalo-Khanal, Ympäristötarkastaja, leena.mehtatalo-khanal@tuusula.fi
  • Hanna Keinänen, ympäristösuunnittelija, hanna.keinanen@tuusula.fi

Perustelut

Lausuntopyyntö 

Etelä-Suomen aluehallintovirasto on pyytänyt 13.5.2024 päivätyllä kirjeellä lausuntoa vireillä olevasta ympäristöluvan muutoshakemuksesta, joka koskee Nurmijärven käsittelylaitoksen ympäristölupapäätöksen nro 364/2020 (liite 1) lupamääräyksien 1 ja 6 muutosta. Haettu muutos koskee vaihtoehtoisten materiaalien käyttöä kenttärakenteessa. Lausunnon määräaika on 19.5.2024. Lausunnon jättämiseen on annettu lisäaikaa pyydetysti 17.6.2024. Lausunnossa on annettu Etelä-Suomen Aluehallintoviraston asian diaarinumero ESAVI/15930/2024. 

Hakemus 

Ympäristölupamääräysten muutoksia haetaan niin, että käsittelykentän rakenteissa voisi hyödyntää betoni- ja tiilimurskeen lisäksi MARA-asetuksen (843/2017) mukaisia tuhkia ja kuonia siten, ettei em. jätemateriaalien yhteismäärä ylitä 100 000 t rakenteessa, niin että tuhkien ja kuonien sekä betonimurskeen pitoisuus- ja liukoisuusraja-arvot eivät saa ylittää valtioneuvoston asetuksen 843/2017 eräiden jätteiden hyödyntämisestä maarakentamisessa mukaisia raja-arvoja. Betoni- ja tiilimurskekerros on peitettävä suunnitelmakartan mukaisesti kalliomurskeella. Kenttäalueet, joissa käytetään tuhkia tai kuonia, on päällystettävä. 

Kuulutus ja hakemusasiakirjat ovat saatavissa osoitteesta: https://ylupa.avi.fi/fi-FI/asia/2818343. 

Asian tausta ja ympäristöluvan hakemisen perusteet 

ASM Kiviainespalvelu Oy:llä on aluehallintoviraston myöntämä ympäristölupa maa- ja kiviainesten, betoni- ja tiilijätteen, asfalttijätteen ja puun murskaukseen, betoni- ja tiilijätteen hyödyntämisen sekä jätteiden siirtokuormaus- ja käsittelyaseman toimintaan Nurmijärvellä vuodesta 2020.   

Alueelle tuotavista betonimurskeista vaaditaan Mara-asetuksen mukainen laadunvalvontatestaus. Alueella murskattavasta betoni- ja tiilijätteestä tehdään betonimurskeen laadunvarmistusjärjestelmän mukaiset testit ennen betonimurskeen käyttöä kenttärakenteissa. Jos betonimursketta ei ole saatavilla kentän rakentamiseen liittyvän aikataulun takia, käytetään kenttärakenteissa kivimursketta. 

Hulevedet kerätään laitosalueen kentältä ensin kiinteistöllä olevaan tasausaltaaseen ja siitä edelleen alueen ulkopuolella olevaan tasausaltaaseen. Kenttäalueen ulkopuoliset vedet ohjataan niskaojilla laitosalueen ulkopuolelta maastoon tai tasausaltaan kautta maastoon. Hulevesiä muodostuu vuoden aikana noin 10 000 m3. 

Betonimurskeen valmistamiseen tehdään eräiden jätteiden hyödyntämisestä maarakentamisessa annetun valtioneuvoston asetuksen (843/2017) mukainen laadunvarmistusjärjestelmä. 

Päästö- ja vaikutustarkkailu Laitoksen alueelta lähtevästä hulevedestä otetaan tarkkailunäyte kaksi kertaa vuodessa keväällä ja syksyllä runsaan veden aikaan. Näytteestä analysoidaan vähintään seuraavat yhdisteet ja parametrit: pH, kiintoaine, sameus, sähkönjohtavuus, CODMn, kokonaistyppi, ammoniumtyppi, kokonaisfosfori, kloridi, sulfaatti, raskasmetallit ja öljyhiilivedyt (C10–C40). Purkuojassa vesien virtaussuunnassa purkupisteen alapuolella tehdään Metsä-Tuomelan jäteaseman ja maankaatopaikan toimesta vaikutustarkkailua. 

Hakijan perustelut muutosesitykselle 

GRK Suomi Oy perustelee muutosesitystään seuraavasti. Toiminnan täysimääräinen aloittaminen käsittelyalueella vaatii luvan mukaisen kenttärakenteen. Rakennustoiminnan hiipuminen on vaikuttanut myös purkutoimintaan, eikä betonin saatavuus ole tällä hetkellä varmaa. Tästä syystä kentän rakentaminen ja siten sen käyttöönotto voivat viivästyä, mikäli vaihtoehtoisten materiaalien käyttö ei ole mahdollista. Tuhkat ja kuonat soveltuvat erinomaisesti kenttärakenteisiin ja niitä myös käytetään yleisesti em. rakenteissa. Rakentamiseen soveltuvia tuhkia ja kuonia on saatavilla ja niitä hyödyntäen kenttä olisi mahdollista rakentaa nopeammalla aikataululla, todennäköisesti vuosien 2024–2026 aikana. Vastaanotettavien jätteiden määrää ei ole tarkoitus lisätä, vaan kenttärakenteessa hyödynnettävä jätemäärä on nykyisen luvan mukainen 100 000 tonnia.  

Kenttä rakennetaan muuten olemassa olevien suunnitelmien ja korkotasojen mukaisesti. Jätteiden kerrospaksuudet pysyvät ennallaan ollen 1,5 m. Muutos koskee ainoastaan vaihtoehtoisia materiaaleja, joita voidaan yleisesti hyödyntää kenttärakenteissa MARA-asetuksen mukaisella ilmoitusmenettelyllä. Kenttärakenteet, joissa käytetään tuhkia ja kuonia, päällystetään voimassa olevan ympäristölupapäätöksen lupamääräyksen 7 mukaisesti. Kenttäalueet, joilla käytetään betoni- ja tiilimursketta, joko peitetään kalliomurskeella tai päällystetään siinä tapauksessa, että em. materiaali ylittää peitetylle kenttärakenteelle asetetut raja-arvot. Käytetyistä materiaaleista pidetään kirjaa ja kentän rakentamisesta laaditaan raportti, jossa kuvataan käytetyt materiaalit ja rakenteen toteutuminen. 

Ympäristövaikutukset  

Hakija esittää, että muutoksella ei ole vaikutuksia ympäristöön. Käytettäväksi suunnitellut tuhkat ja kuonat täyttävät MARA-asetuksen (843/2017) mukaiset vaatimukset vastaavasti kuten betoni- ja tiilimurskeella. Kenttäalueet, joissa tuhkia ja kuonia käytetään, päällystetään voimassa olevan ympäristölupapäätöksen lupamääräyksen 7 mukaisesti, joten muutoksella ei ole vaikutusta alueen hulevesiin. Lisäksi tuhkat pystytään hyödyntämään sellaisenaan eli esimerkiksi murskaukselle ei ole tarvetta, jolloin murskauksen meluvaikutus vähenee siltä osin kuin käytetään tuhkia ja kuonia. 

Ehdotus

Esittelijä

  • Marjo Alho, ympäristövalvontapäällikkö, marjo.alho@tuusula.fi

Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta päättää

  • antaa ASM Kiviainespalvelu Oy/ GRK Suomi Oy:n jätteenkäsittelylaitoksen ympäristölupahakemuksen muutoshakemuksesta Etelä-Suomen aluehallintovirastolle seuraavan lausunnon.
  • tarkastaa ja hyväksyä pöytäkirjan tämän asian osalta välittömästi kokouksessa.

 

Keski-Uudenmaan ympäristölautakunnan lausunto 

Hakemuksessa on todettu, että käytettäväksi suunnitellut tuhkat ja kuonat täyttävät MARA-asetuksen (843/2017) mukaiset vaatimukset vastaavasti kuten betoni- ja tiilimurske.  Ympäristölupahakemuksessa tulee kuitenkin esittää jätteiden hyödyntämisen ympäristövaikutukset seikkaperäisemmin ja arvioida asetuksen 843/2017 raja-arvojen soveltuvuus kyseiseen kohteeseen, sekä selvittää poikkeaako suunnitellun materiaalin käyttö asetuksen 843/2017 mukaisista hyödyntämiselle asetetuista vaatimuksista. 

Tuhkat ja kuonat poikkeavat ominaisuuksiltaan ja niiden sisältämien haitta-aineiden osalta kivimurskeen ja kivituhkan ominaisuuksista, jolloin näiden huomioiminen tulisi hakemuksessa esittää seikkaperäisemmin. Tuhkien ja kuonien varastoinnista ja käsittelystä syntyy myös pölyhaittoja, joiden hallinta tulisi hakemuksessa esittää.   

Hakijan on esitettävä tarkemmin, millaisia vaikutuksia tuhkan ja kuonan käytöllä on alueen hulevesipäästöihin. Nyt on ainoastaan todettu "Kenttäalueet, joissa tuhkia ja kuonia käytetään, päällystetään voimassa olevan ympäristölupapäätöksen lupamääräyksen 7 mukaisesti, joten muutoksella ei ole vaikutusta alueen hulevesiin." mutta tarkemmat perustelut tulisi esittää. Tarkastelussa tulee ottaa huomioon Nurmijärven kunnan maankaatopaikalta korkean kallioseinämän kautta kentän läpi hallitsemattomasti kulkevat hulevedet. Yhteistarkkailua tulee päivittää vastaamaan muuttunutta tilannetta. 

ASM Kiviainepalvelu Oy:n lausunnossa 2020 terveysvalvonta on esittänyt, että ”pohjavesinäytteitä tutkitaan ympäristöluparaportissa esitetyn mukaisesti vähintään vuosittain. Vuosittain tutkittavat muuttujat ovat pH, sulfaatti, sähkönjohtavuus, sameus, kokonaistyppi, mineraaliöljy C10-C40. Lisäksi hulevesien laatua tulee tarkkailla. Toiminta ei saa vaarantaa läheisen pohjavesialueen tilaa esim. Vehkajokea pitkin kulkeutuvien hulevesien välityksellä."  

 

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

Tiedoksi  
Etelä-Suomen aluehallintovirasto, sähköisesti asiointipalvelun kautta (avi.fi/sahkoiset-lomakkeet, asian diaarinumero ESAVI/15930/2024)

Muutoksenhaku

Päätöksestä ei saa tehdä kuntalain 136 §:n mukaan oikaisuvaatimusta eikä kunnallisvalitusta, koska päätös koskee vain valmistelua tai täytäntöönpanoa.