Perustelut
Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta on keskustellut 13.2.2024 kokouksen yhteydessä lautakunta-asian 16.1.2024 § 8 lisäselvitystarpeista viranhaltijoiden kanssa. Keskustelun tuloksena todettiin, ettei asiassa ole tarpeen pyytää lisäselvityksiä asianosaisilta.
Ehdotus
Esittelijä
-
Marjo Alho, ympäristövalvontapäällikkö, marjo.alho@tuusula.fi
Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta on selvittänyt Nurmijärven kunnan vireille panemaa vesilain mukaista hakemusasiaa ja päättää
- antaa Nurmijärvelle kunnalle vesilain (587/2011) 5 luvun 9 §:n perusteella oikeuden asentaa vesien johtamiseen rumpu yksityistien Y121 ali kiinteistöille 543-895-2-1 ja 543-410-7-80 suunnitelmakarttapiirustuksen 8.11.2022 nro 5727-63 (piirustuksen päivitys 1.2.2023) mukaisesti, sekä johtaa hakemuksen mukaan vesiä edellä mainitun rummun kautta yksityistien Y121 tienvarsiojaa pitkin kiinteistön 543-410-7-80 läpi kulkevaan olemassa olevaan uomaan.
Oikeus koskee rummun rakentamista ja vesien johtamista. Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta ei voi antaa oikeutta rakentaa kiinteistölle 543-410-7-80 viivytys- ja biosuodatusaltaita suunnitelmapiirustuksen 8.11.2022 nro 5727-63 (piirustuksen päivitys 1.2.2023) mukaisesti, koska kyse ei ole vesilain 5 luvun 9.1 §:n kohdassa 2 tarkoitetusta ojitusta koskevasta tarpeellisesta suojapenkereestä tai pumppuasemasta.
Päätösesityksen perustelut
Vesilain 5 luvun 9.1 §:n mukaan jos ojittamisesta toisen alueella ei sovita, hyödynsaajalle voidaan antaa oikeus: 1) johtaa vettä toisen ojaan; 2) tehdä oja taikka ojitusta varten tarpeellinen suojapenger tai pumppuasema toisen alueelle; tai 3) ryhtyä puron tai noron perkaukseen toisen alueella.
Vesilain 5 luvun 9.2 §:n mukaan 1 momentissa tarkoitettu oikeus voidaan antaa, jos se on tarpeen alueen tarkoituksenmukaista kuivattamista varten tai 7 §:n 1 momentissa tarkoitetun seurauksen estämiseksi. Oikeus johtaa vettä toisen putkiojaan voidaan antaa vain, jos veden johtaminen pois muutoin ei ole mahdollista ilman kohtuuttomia kustannuksia. Oikeuden antamisesta päättää kunnan ympäristönsuojeluviranomainen, ellei ojitus edellytä lupaviranomaisen lupaa tai ojitustoimituksen päätöstä.
Kiinteistön 543-410-7-80 omistaja on ollut kesällä 2021 Nurmijärven kuntaan yhteydessä, että hänen kiinteistölleen virtaa poikkeuksellisen paljon hulevesiä ja niistä aiheutuu haittaa hänen metsälleen ja rakennuksille. Vanhoista valtatien 3 suunnitelmista (valtatien 3 rakentaminen moottoritienä välillä Keimola-Karhunkorpi, piirustus R3/18, 30.11.1988) sekä Nurmijärven kunnan ja ELY-keskuksen maastokäynnillä 9.9.2021 on todettu, että valtatien 3 rakentamisen yhteydessä on toteutettu yksityistien Y121 rumpu noin 100 metriä Ilvesvuoren risteyssillasta koilliseen. Valtatien 3 suunnitelmassa ei ole esitetty rummun jatkeeksi laskuojaa eikä laskuojaa ole toteutettu, niin hulevedet johtuvat suoraan kiinteistön 543-410-7-80 omistajan metsään. Tarkastuksella 16.8.2023 on todettu rummun jälkeisen laskuojan puuttuminen kiinteistöllä 543-410-7-80, jonka seurauksena hulevesien johtamisesta on aiheutunut kiinteistölle 543-410-7-80 vettymähaittaa.
Nurmijärven kunta on esittänyt kiinteistön 543-410-7-80 omistajalle rummun asentamista risteyssillan jälkeen nykyisen laskuojan kohdalle, mutta kiinteistön omistaja ei ole antanut lupaa rummun rakentamiseen. Nurmijärven kunta on tämän jälkeen toimittanut Keski-Uudenmaan ympäristökeskukselle vesilain mukaisen hakemuksen vesien johtamiseksi kiinteistön 543-410-7-80 alueella olevaan nykyiseen laskuojaan ja edelleen Vantaanjokeen.
Vesilain 5 luvun 9.2 §:n mukaan 1 momentissa tarkoitettu oikeus voidaan antaa, jos se on tarpeen alueen tarkoituksenmukaista kuivattamista varten tai 7.1 §:n tarkoitetun seurauksen estämiseksi. Vesilain 5 luvun 7.1 §:n mukaan ojituksessa on noudatettava, mitä 2 luvun 7 ja 8 §:ssä säädetään. Ojitus on lisäksi toteutettava niin, ettei toiselle kuuluvalla alueella aiheudu vahingollista vettymistä tai muuta edunmenetystä. Jos vettyminen tai muu edunmenetys kuitenkin on huomattavasti pienempi kuin kustannus, joka hankkeesta vastaavalle aiheutuisi tällaisen seurauksen estämisestä, hankkeesta vastaava saa rahalla korvata edunmenetyksen.
Nykyisestä hulevesien johtamistilanteesta aiheutuu vettymähaittaa kiinteistölle 543-410-7-80, koska yksityistien Y121 rummun jälkeen ei ole laskuojaa ja vedet johtuvat metsään. Nurmijärven kunta hakee vesien johtamishakemuksellaan ratkaisua, että vesien johtamisesta ei aiheudu jatkossa kiinteistölle 543-410-7-80 vahingollista vettymistä tai muuta edunmenetystä vesilain 5 luvun 7 §:n vastaisesti.
Hakemuksen mukaan kyseiseen laskuojaan mahdollisesti johdettavia hulevesiä muodostuu valtatien 3 maantiealueelta (om. Suomen valtio/ Uudenmaan ELY keskuksen liikenne ja infrastruktuuri -vastuualue, kiinteistötunnus 543-895-2-1), Ilvesvuoren asemakaava-alueen EV-alueelta (om. Nurmijärven kunta, kiinteistötunnus 543-402-15-99) sekä yksityisen toimijan asemakaavan mukaiselta tontilta (om. DB Schenker, kiinteistötunnus 543-2-405-8). Rummun rakentaminen ja vesien johtamishakemus koskee asemakaava-alueen ulkopuolella sijaitsevia kiinteistöjä 543-895-2-1, 543-410-7-80 ja 543-410-7-81, jonka johdosta alueella ei asemakaavamääräyksiä, eikä päätös ole asemakaavan vastainen. Asemakaavamääräysten noudattamista valvoo kunnan rakennusvalvontaviranomainen.
Hakemuksen liitteenä oli Ramboll Finland Oy 8.11.2022 arvio alkuperäisestä luontaisesta valuma-alueesta ja virtausreiteistä, joka perustuu vuoden 1961 peruskarttaan. Arvion mukaan valuma-alueen vedet ovat johtuneet kiinteistöllä 543-410-7-80 olevaan uoman kautta Vantaanjokeen ennen moottoritien ja Ilvesvuoren teollisuusalueen rakentamista. Nurmijärven kunnan hakemuksen mukainen vesien johtamisreitti on luontainen vesien virtausreitti. Nykytilannetta kuvaava tarkka valuma-alueen kartta on esitetty hakemuksen täydennyksen 9.2.2023 liitekarttana nro 1.
Hakemuksessa on esitetty vesien johtamismäärät ja tutkittu johdettavien vesien laatu. Tutkimustulosten mukaan vesien laatu on pinta-/hulevesille tavanomainen ja vesi soveltuu myös kasteluvedeksi.
Uudenmaan ELY-keskuksen vesivarojen hoito -yksikkö on lausunnossaan 23.5.2023 katsonut, että hakemuksessa on esitetty riittävät selvitykset lisääntyneiden vesimäärien etsimiseksi, hulevesijärjestelmän korjaamiseksi, reittivaihtoehtojen selvittämiseksi ja vedenlaadun varmistamiseksi. Lausunnon mukaan vesien johtaminen olemassa olevaan noroon ei tarvita poikkeusta eräiden luontotyyppien suojelusta. Mahdollinen lisääntynyt virtaama noron yläpuolisen ojituksen vuoksi ei aiheuta tarvetta hakea lupaa.
Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta katsoo, että Nurmijärven kunnalle myönnettävä oikeus rummun asentamiseen ja veden johtamiseen kiinteistön 543-410-7-80 alueella olevaan tienvarsiojaan ja sen jälkeen kyseisen kiinteistön läpi virtaavaan laskuojaan on tarpeen nykyisen vettymähaitan poistamiseksi ja vesien asianmukaiseksi johtamiseksi. Rummun rakentaminen hakemuksen mukaisesti on ainoa uutta ojitusta koskeva toimenpide, koska rummun jälkeen yksityistien Y121 itäpuolella on jo tienvarsioja, joka laskee kohti koillista ja yhtyy lyhyen matkan jälkeen kiinteistön 543-410-7-80 läpi virtaavaan olemassa olevaan uomaan. Yksityistien itäpuolella sijaitseva oja on esitetty täydennyksen 9.2.2023 liitteessä nro 1 hulevesien nykytilannekartta 9.2.2023 ja kyseinen ojan sijainti on tarkastettu maastossa 16.8.2023. Nurmijärven kunnan 10.1.2024 toimittaman vastineen liitteenä on myös kuva suurennetusta ja muokatusta hakemussuunnitelman piirustuksesta, jossa alueen nykyiset ojat on esitetty.
Ympäristölautakunta katsoo, että yksityistien Y121 alittavan rummun rakentamisesta ja vesien johtamisoikeuden myöntämisestä hakemuksen mukaisesti ei aiheudu kiinteistön 543-410-7-80 ja 543-410-7-81 omistajalle tai muille asianosaisille korvattavaa edunmenetystä. Rummun asennuskohdassa yksityistien Y121 länsi- ja itäpuolella on jo olemassa avo-ojat, jonka johdosta uusia tienvarsiojia ei tarvitse kaivaa. Yksityistien Y121 tienvarsiluiskassa suunnitellulla rummun asennuskohdalla kasvaa muutamia puuntaimia, joita rummun asentamisen yhteydessä voidaan joutua poistamaan. Yksityistien tienvarsiluiskassa kasvavia puuntaimia ei voida pitää korvattavana kasvatuspuustona, koska ne kasvavat jo aiemmin rakennetulla yksityistiealueella. Tienvarsiojia tai kiinteistön 543-410-7-80 läpi kulkevaa uomaa ei ole myöskään tarpeen laajentaa, josta voisi aiheutua korvattavaa edunmenetystä. Vesilain 5 luvun 12 §:n mukaan, jos vettä johdetaan toisen alueella olevaan puroon, maanomistajalla on oikeus saada korvausta käyttöön otettavasta alueesta vain siltä osin kuin purolle on tehty uusi uoma tai sen uomaa on huomattavasti laajennettu. Vettä toisen ojaan tai perkaamaan puroon johtava on velvollinen suorittamaan korvausta ojan tekemisestä tai puron perkaamisesta aiheutuneista kustannuksista. Vettä johtava on lisäksi velvollinen osallistumaan ojan tarvittavaan laajentamiseen ja kunnossapitoon. Korvaus on määrättävä noudattaen, mitä tässä luvussa säädetään yhteisestä ojituksesta.
Nurmijärven kunnalle myönnettävän ojitus- ja veden johtamisoikeuden myötä Nurmijärven kunnan velvollisuus on pitää rumpu ja sen jälkeinen nykyinen yksityistien Y121 tienvarsioja lasku-uomaan asti kunnossa niin, ettei rummun tai tienvarsiojan tukkeutumisesta tai rikkoutumisesta aiheudu haittaa kiinteistölle 543-410-7-80.
Vesilain 11 luvun 23 §:ssä säädetään edunvalvontakulujen korvaamisesta, jonka mukaan asianosaiset vastaavat omista kuluistaan lupaviranomaisessa. Asianosaisella on oikeus saada korvaus kuluistaan, jos hänen on ollut tarpeen ryhtyä erityisiin toimenpiteisiin osoittaakseen, että hänelle aiheutuu hankkeesta korvattavaa edunmenetystä, tai jos kulujen korvaamiseen on muutoin erityistä syytä. Ympäristölautakunta katsoo, että koska hakemuksen mukaisesta vesien johtamisesta ei aiheudu korvattavaa edunmenetystä, niin asiassa ei tule harkittavaksi myöskään edunvalvontakulujen korvaaminen.
Käsittelymaksu
Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta on 10.11.2020 § 129 hyväksynyt kunnan ympäristönsuojeluviranomaisen taksan. Hakemuksen käsittelymaksu määräytyy ympäristönsuojeluviranomaisen taksan 3 §:n sekä taksan liitteenä olevan maksutaulukon kohdan 28.3 mukaan ja on suuruudeltaan 1100 euroa.
Sovelletut oikeusohjeet
Vesilaki (587/2011) 5 luku 5 §, 7 §, 9 §, 10 §, 11 § ja 12 §; 11 luku 2 §, 3 §, 5 §, 6 §, 7 §, 8 §, 14 § ja 23 §; 13 luku 1 §, 6 §, 7 § ja 9 §
Hallintolaki (434/2003) 31-36 ja 39 §:t;
Liite
Nurmijärven kunnan 10.1.2024 toimittama suurennettu ja muokattu kuva hakemussuunnitelman piirustuksesta
Täydennyksen 9.2.2023 liitekartta nro 2, suunnitelma nro 5727-63 8.11.2022, piirustuksen päivitys 1.2.2023
Täydennyksen 9.2.2023 liitekartta nro 1 hulevesien nykytilannekartta 9.2.2023
Lautakunnan jäsenille toimitetaan oheisaineistona seuraavat asiakirjat: Nurmijärven kunnan 16.11.2022 päivätty hakemus vesien johtamiseksi kiinteistön 543-410-7-80 alueella olevaan nykyiseen laskuojaan ja edelleen Vantaanjokeen (liitteet nro 1-6); Nurmijärven kunnan hakemuksen täydennys 9.2.2023 (liitteet nro 1-7); Uudenmaan ELY-keskuksen vesivarojen hoito -yksikön lausunto 23.5.2023 hakemuksesta; kiinteistöjen 543-410-7-80 ja 543-410-7-81 omistajan muistutus 25.7.2023 liitteineen; Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen tarkastuskertomus 24.8.2023; Nurmijärven kunnan 16.8.2023 toimittamat yksityistiehen Y121 liittyvät toimituskartta 26.5.2001, toimituskirja 28.5.2001, kiinteistötietopalvelun karttaote 24.5.2023 ja kiinteistön 543-402-15-99 kiinteistörekisteriote 24.5.2023; Nurmijärven kunnan selitys 29.9.2023 liitteineen; Schenker Oy selitys 29.9.2023 liitteineen; Nurmijärven kunnan ja Schenker Oy:n 20.10.2023 selitysten täydennys; Schenker Oy mielipide 8.12.2023 ratkaisuesitykseen; Nurmijärven kunnan selitys 14.12.2023 ratkaisuesitykseen; Kiinteistöjen 543-410-7-80 ja 543-410-7-81 omistajan selitys ratkaisuesitykseen; Nurmijärven kunnan 10.1.2024 omaehtoisen vastine sekä suurennettu ja muokattu kuva hakemussuunnitelman piirustuksesta; Kiinteistöjen 543-410-7-80 ja 543-410-7-81 omistajan edustajan selvitys 16.1.2024 liitteineen