Perustelut
Ympäristöterveydenhuoltoa säätelevien lakien mukaan ympäristöterveydenhuollon viranomaisvalvonnan on oltava suunnitelmallista. Kunnan tulee laatia vuosittain oma, valtakunnalliseen valvontaohjelmaan perustuva, ympäristöterveydenhuollon valvontasuunnitelma.
Keski-Uudenmaan ympäristökeskus vastaa ympäristöterveydenhuollon viranomaistoiminnasta Järvenpään, Keravan, Mäntsälän, Nurmijärven ja Tuusulan alueilla. Keski-Uudenmaan ympäristökeskus on aloittanut toimintansa 1.4.2009. Nurmijärvi liittyi yhteistoiminta-alueeseen ympäristönsuojelun ja ympäristöterveydenhuollon toimintojen osalta 1.1.2013.
Kunnan ympäristöterveydenhuollon valvontasuunnitelmasta annettu asetus (VNA 665/2006) on kumottu eikä valvontasuunnitelman toteutumisen arvioinnin sisällöstä säädetä enää lainsäädännössä. Valvontasuunnitelman toteutumisen arviointi tulee kuitenkin tehdä 31.3.2024 mennessä.
Elintarvikevalvontasuunnitelman toteutumisen arviointi
Elintarvikevalvonnan toteuma
Vuonna 2023 Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen toimialueella tehtiin yhteensä 857 elintarvikevalvonnan tarkastusta. Sopijakuntien alueelle tehdyistä tarkastuksista 826 oli valvontasuunnitelman mukaisia tarkastuksia. Muut tarkastukset olivat toiminnan aloittamiseen liittyviä tai ruokamyrkytysepäilyn perusteella tehtyjä tarkastuksia. Vuodelle 2023 oli suunniteltu seurantatarkastukset mukaan lukien 767 elintarvikehuoneiston tarkastusta, joten suunnitelma toteutui.
Valvontasuunnitelma vuodelle 2023 tehtiin Ruokaviraston riskiluokitusohjeen (1028/04.02.00.01. 2022/5) perusteella.
Elintarvikevalvonta toteutui hyvin riskiperusteisen suunnitelman mukaisesti.
Elintarvikehuoneistoilmoituksia käsiteltiin 172 kpl ja lisäksi tehtiin kuusi päätöstä elintarviketuotantolaitoksen toiminnan aloittamisesta tai toiminnan muutoksesta.
Tarkastusten kattavuus
Tarkastusten kattavuutta voidaan arvioida, kun verrataan tarkastettujen kohteiden määrää kaikkiin elintarvikehuoneistoihin. Tiedot elintarvikevalvonnan kohteista syötetään Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksessa valtakunnalliseen tietojärjestelmään. Vuoden 2023 valvontasuunnitelmaa tehtäessä alueella oli 1044 toiminnassa olevaa elintarvikehuoneistoa. Vuonna 2023 tarkastettiin 606 elintarvikehuoneistoa eli noin 58% kaikista elintarvikehuoneistoista. Elintarviketuotannon määrän tai toiminnan vuoksi suuririskisimmät kohteet tarkastettiin kattavasti vuonna 2023. Tarkastuksilla havaituista puutteista annettiin kohteille toimenpidekehotus. Tarkastajan arvion perusteella vakaviksi todettujen puutteiden korjausten eteneminen tarkastettiin jo kuluneena vuonna.
Elintarvikelainsäädännön noudattaminen
Kaikki elintarvikehuoneistojen tarkastukset tehtiin Ruokaviraston ohjeistamina OIVA-hymy tarkastuksina, näissä kohteen elintarvikelainsäädännön noudattamista arvioidaan neliportaisen asteikon mukaisesti (oivallinen, hyvä, korjattavaa ja huono).
Oiva-arvosanat jakautuivat Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen toimialueella seuraavasti (suluissa vuoden 2022 osuudet)
- oivallinen 34 % (35 %)
- hyvä 41 % (46 %)
- korjattavaa 21 % (17 %)
- huono 2 % (3 %)
Vuoden 2023 aikana annettiin 15 elintarvikelain mukaista määräystä, lisäksi tuomittiin yksi uhkasakko.
Elintarvikenäytteenotto
Elintarvikenäytteenotto sujui vuonna 2023 suunnitellusti. Näytteenotossa keskityttiin projekteihin. Näytemäärältään suuremmassa projektissa tutkittiin pikaruokapaikkojen pintapuhtautta ja kasvisten hygieenistä laatua, lisäksi jokaisesta alueen pikaruokaketjusta otettiin yksi jauhelihapihvinäyte. Projektissa Keski-Uudeltamaalta otettiin yhteensä 79 pintapuhtausnäytettä, 48 kasvisnäytettä ja 8 jauhelihapihvinäytettä. Kasviksista 73% oli laadultaan hyviä ja 27% tyydyttäviä. Pinnoista 83% oli puhtaudeltaan hyviä, 9% tyydyttäviä ja 8% huonoja. Jauhelihapihveistä yksi oli huono ja loput tyydyttäviä laadultaan.
Toisessa projektissa tutkittiin vähittäismyymälöiden ja tarjoilupaikkojen myymien sushien laatua. Keski-Uudellamaalla näytteitä otettiin 11 toimipaikasta, siten, että jokaisesta otettiin yksi kalasushi ja yksi kasvissushi. Ainoastaan 2 näytettä oli laadultaan huonoja muut olivat hyviä. Huonoista otettiin otettiin uusintanäytteet, joiden tulokset olivat hyviä. Kokonaisnäytemääräksi tuli siis 24 näytettä.
Molemmat projektit olivat pääkaupunkiseudun kuntien kanssa yhteisiä
Projektinäytteiden lisäksi Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksessa otettiin näytteitä ruokamyrkytysepäilyjen selvittämiseksi ja eläinperäisiä elintarvikkeita ennen vähittäismyyntiä käsittelevistä laitoksista otettiin listeria-pintapuhtausnäytteitä.
Elintarvikevalvonnasta saadut tulot
Suunnitelmallisesta elintarvikevalvonnasta kertyi valvontatuloja seuraavasti; rekisteröinti-ilmoitusten ja hakemusten käsittely 21 554 euroa, valvontasuunnitelman mukaiset tarkastukset 126 799 euroa ja valvonnan vuosittainen perusmaksu 137 400 euroa. Valvonnasta saadut tulot ohjautuvat terveysvalvonnan tulosyksikölle.
Elintarvikevalvonnan raportointi
Elintarvikevalvonnan tarkastuspöytäkirjat ja elintarvikehuoneistojen ilmoituskäsittely tehdään valtakunnallisessa Vati-asiakastietojärjestelmässä. Aluehallintovirasto käyttää samaa tietojärjestelmää, joten tietoja ei enää raportoida erikseen.
Terveydensuojelulain mukaisen valvontasuunnitelman toteutumisen arviointi
Terveydensuojeluvalvonnan toteuma
Terveydensuojelulain mukaiseen suunnitelmalliseen valvontaan sisältyy julkisten tilojen kuten koulujen, päiväkotien, vanhainkotien ja liikuntapaikkojen terveydellisten olosuhteiden valvonta. Terveydensuojelulain mukaiseen suunnitelmalliseen valvontaan kuuluu myös talous- ja uimaveden valvonta.
Vuodelle 2023 oli suunniteltu 256 terveydensuojelulain mukaista tarkastusta. Suunnitelman mukaisia tarkastuksia tehtiin 270 kpl. Suunnitelmallisista tarkastuksista osa oli epäkohtien vuoksi tehtyjä seurantatarkastuksia, tämän vuoksi tarkastuksia tehtiin suunniteltua enemmän. Tarkastuksilla havaituista puutteista annettiin kohteille toimenpidekehotus. Eniten suunnitelmallisia tarkastuksia tehtiin kouluihin ja päiväkoteihin. Suunnitelmallisten tarkastusten lisäksi tehtiin 100 tarkastusta toimenpidepyyntöjen johdosta, näistä suurin osa oli asunnontarkastuksia.
Kaikista terveydensuojelulain mukaan valvottavista kohteista tarkastettiin 30 % vuoden 2023 aikana. Tämä tarkoittaa, että terveydensuojeluvalvonta oli melko kattavaa, koska terveydensuojelulain nojalla tarkastettavista kohteista keskimäärin 33 % tulisi tarkastaa vuoden aikana. Osaan tehtiin suunnitelmallinen tarkastus ja osa tarkastettiin toiminnan aloittamisen johdosta.
Toimialueen kouluihin tehtiin 39 tarkastusta ja päiväkoteihin 49 tarkastusta.
Terveydensuojeluvalvonta toteutui täysin suunnitellussa laajuudessa vuonna 2023.
Suunnitelmallisen valvonnan lisäksi terveysvalvonnan edustajat ovat osallistuneet noin sataan sisäilmatyöryhmän kokoukseen. Sisäilmatyöryhmistä osa on alueellisia ja osa kohdekohtaisia. Eri ryhmien kokoontumistiheys vaihtelee muutamasta kerrasta vuodessa lähes kuukausittaisiin kokouksiin.
Terveydensuojelulain mukaiset talousveden ja uimarantavesien valvontanäytteet otettiin suunnitellusti. Uimahallit ottivat itse valvontatutkimusohjelmien mukaiset uimavesinäytteet, joiden tulokset raportoitiin Keski-Uudenmaan ympäristökeskukselle.
Talousveden valvontatutkimusohjelmia hyväksyttiin yksi vuoden 2023 aikana.
Terveydensuojelulain mukaisia hallintopakkotoimenpiteitä jouduttiin käyttämään kuudessa terveydensuojelulain mukaisessa kohteessa. Kaksi tapauksista koski kohteiden sisäilmaan vaikuttavia rakennusteknisiä epäkohtia, kaksi kohdetta sai määräyksen talousveden laatuun liittyvistä epäkohdista ja yksi kohde sai määräyksen, jolla suljettiin uima-allas.
Terveydensuojeluvalvonnasta saadut tulot
Terveydensuojeluvalvonnasta kertyi tuloja seuraavasti; ilmoitus- ja hakemuskäsittely 21 012 euroa, valvontasuunnitelman mukaiset tarkastukset 31 066 euroa ja terveydensuojeluvalvonnan vuosittaiset perusmaksut 54 882 euroa. Valvonnasta saadut tulot ohjautuvat terveysvalvonnan tulosyksikölle.
Terveydensuojeluvalvonnan raportointi
Terveydensuojeluvalvonnan valvontatoimenpiteet kirjataan valtakunnalliseen Vati-asiakastietojärjestelmään. Kyseisessä järjestelmässä tehdään myös ilmoituskäsittely ja kirjoitetaan tarkastuspöytäkirjat. Aluehallintovirasto käyttää samaa tietojärjestelmää, joten tietoja ei enää raportoida erikseen.
Tupakkalain mukaisen valvontasuunnitelman toteutumisen arviointi
Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen valvontasuunnitelmassa vuodelle 2023 oli suunniteltu 74 kpl tupakkalain mukaista tupakan vähittäismyynnin tarkastusta. Tarkastuksia tehtiin 109 kpl. Tupakan vähittäismyyntilupia myönnettiin 18 kpl, mikä oli selvästi vähemmän kuin vuonna 2022, jolloin lupia myönnettiin 30 kpl.
Tupakkalain mukaan taloyhtiöt voivat hakea kunnan terveysviranomaiselta tupakointikieltoa huoneistojen parvekkeille, huoneistojen käytössä oleville pihoille sekä sisälle huoneistoihin, mikäli savua voi kulkeutua muutoin kuin poikkeuksellisesti muiden asukkaiden parvekkeille, pihoille tai huoneistoihin. Tällaisia tupakointikieltopäätöksiä tehtiin 6 kpl vuoden 2023 aikana.
Tupakan vähittäismyynnin valvonnasta saatiin tuloja 91 483 euroa. Valvonnasta saadut tulot ohjautuvat terveysvalvonnan tulosyksikölle.
Eläinlääkintähuollon suunnitelman toteutumisen arviointi
Eläinlääkäripalveluita on annettu ympäristökeskuksen omalla yhteisvastaanotolla sekä tilakäynneillä. Yhteisvastaanotto aloitti toimintansa marraskuussa 2022. Sitä ennen palvelua tarjottiin Järvenpään, Nurmijärven ja Tuusulan erillisillä vastaanotoilla. Mäntsälän kunnalle eläinlääkäripalvelut on hankittu ostopalveluna Helsingin yliopistolta. Eläinlääkäripalveluita on ollut saatavilla virka- ja päivystysaikana ja asiakkaat ovat päässeet kohtuullisessa ajassa eläinlääkärin vastaanotolle. Vuonna 2023 Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen toiminta-alueella on hoidettu noin 12 300 potilasta, joista päivystysaikana noin 1 200.
Eläinlääkäripäivystys
Eläinlääkäripäivystyksessä valtakunnalliset kriteerit avun saatavuudelle pääosin täyttyvät. Päivystysaikainen keskitetty yhteydenottopalvelu on käytössä. Maakunnallista päivystysaluetta ei ole alueella. Seutukunnan alueella ei ole eriytettyä suur- ja pieneläinpäivystystä, koska seutukunnan alue on hyvin pieneläinvoittoista. Suureläimet ovat saaneet päivystyksessä tarvitsemansa hoidon. Seutukunnan alueella sekä lähialueilla on yksityisiä päivystäviä klinikoita, joille voi tarvittaessa lähettää sekä suur- että pieneläimiä.
Ostopalveluiden laadun arviointi
Eläinlääkäripalvelut on hankittu Mäntsälän kunnalle ostopalveluna. Ostopalvelua koskevassa sopimuksessa on huomioitu palvelun laadunvarmennus, seuranta ja reklamaatiot.
Yksityiset eläinlääkäripalvelut
Seutukunnan alueella sekä lähialueilla on useita yksityisiä eläinlääkäripalveluja antavia klinikoita ja ammatinharjoittajia. Ympäristökeskuksen eläinlääkäripalvelut ovat mitoitettu niin, että sekä suur- että pieneläimille voidaan järjestää päivystysaikainen palvelu sekä tarjota kiireellistä eläinlääkäripalvelua ja ajanvaraukseen perustuvaa palvelua myös virka-aikana.
Tuotantoeläinten terveydenhuoltopalvelut
Ympäristökeskuksen eläinlääkärit tarjoavat terveydenhuoltopalveluja alueellaan. Kunnaneläinlääkärin kanssa tehtyjä terveydenhuoltosopimuksia on tällä hetkellä ainoastaan Nurmijärven alueella. Mäntsälän alueella palvelu ostetaan Helsingin yliopistolta.
Työjärjestelyt
Kaikilla eläinlääkäreillä on mahdollisuus ajanvarausperusteiseen työhön. Työajasta varataan osa kiireelliselle ja osa kiireettömälle työlle.
Eläinten terveyden ja hyvinvoinnin valvonta
Valvonnan toteutuminen
Eläinten terveyden ja hyvinvoinnin valvontaa ympäristökeskuksessa tekee kaksi valvontaeläinlääkäriä. Toinen valvontaeläinlääkäri aloitti virassa elokuussa 2023. Praktikkoeläinlääkärit tekevät myös eläinten terveyden ja hyvinvoinnin valvontaa. Valvonta on keskittynyt epäilyn perusteella tehtäviin tarkastuksiin. Ilmoituksia tuli yhteensä 321 (vuonna 2022 317 ilmoitusta). Näistä 260 (vuonna 2022 252 kpl) aiheutti epäilyn eläinsuojelusäädösten vastaisesta toiminnasta ja johti tarkastukseen tai yhteydenottopyyntöön. Tarkastus tehtiin 143 kohteeseen (vuonna 2022 154 kohteeseen). Osaan kohteista tehtiin useampi käynti.
Ilmoituksia tehtiin eniten lemmikkieläinten hoidon laiminlyönneistä.
Alueen ympärivuotisesti auki olevat kolme kotieläinpihaa tarkastettiin aluehallintoviraston määräämänä valvontaprojektina.
Eläintautilainsäädännön mukaisia tarkastuksia kohdistui 65 eläimeen. Pääosa näistä oli hevosten vientitarkastuksia.
Korjaavat toimenpiteet
Tarkastuksella havaitut lievät eläinsuojelulliset epäkohdat pyritään oikaisemaan antamalla neuvoja ja ohjausta. Mikäli eläinsuojelusäädöksiä on rikottu, annetaan määräyksiä tai kieltoja sekä määräaika asioiden korjaamiseksi. Uusintatarkastus tehdään määräajan umpeuduttua. Neuvonnalla, ohjauksella, määräyksillä ja kielloilla on velvoitettu tarkastuksen/päätöksen kohdetta saattamaan eläintenpito lainsäädännön vähimmäisvaatimusten mukaiseksi.
Puutteiden analyysi
Koirien hoidon laiminlyönti on tavallisin syy epäilyyn perustuvassa tarkastuksessa. Hoitamaton sairaus, riittämätön ravinnon saanti ja riittämätön ulkoilutus ovat tavallisimmat puutteet. Puutteet ulkokoirien tarhoissa ja kopeissa ovat niin ikään tavallisia. Eläimen hylkääminen hoidotta on tavallisin syy kiireellisiin toimenpiteisiin. Hylkäämisen taustalla on usein omistajan elämän kriisi, päihteet tai vakava sairaus.
Pätevyyden ja osaamisen varmistaminen sekä valvontaeläinlääkäreiden perehtymisen tukeminen.
Henkilöstöä rekrytoitaessa on virkaan/tehtävään asetettu pätevyysvaatimukset. Eläinlääkäreiden kohdalla pätevyys (laillisuus toimia työssään) tarkistetaan Ruokaviraston eläinlääkärirekisterin tietopalvelusta. Valittaessa henkilöä tehtävään huomioidaan henkilön pätevyys, työkokemus ja yleinen soveltuvuus tehtävään. Vuosilomien sijaisia ja ulkopuolisia päivystäviä eläinlääkäreitä valittaessa sovelletaan samoja perusteita kuin vakituisten valinnassa. Eläinlääkintähuollon henkilökunta on osallistunut soveltuviin koulutuksiin sekä valvontatehtävien, eläintautien että kliinisen eläinlääkinnän osalta. Valvontaeläinlääkärin työtä tukevat työyhteisön muut työntekijät sekä valvontaeläinlääkärikollega. Praktikkoeläinlääkärit ovat myös tehneet yhteiskäyntejä valvontaeläinlääkärin kanssa.