Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta, kokous 16.4.2024

§ 42 Jätevesien käsittely, lausunto Vaasan hallinto-oikeudelle, Tuusula

TUUDno-2023-2010

Valmistelija

  • Katja Koli, ympäristötarkastaja, katja.koli@tuusula.fi

Perustelut

Muutoksenhaun alainen päätös

Keski-Uudenmaan ympäristölautakunnan päätös 14.11.2023 § 157, ympäristönsuojelulain 175 §:n mukainen hallintopakkomääräys jätevesien käsittelystä.

Muutoksenhaku

Keski-Uudenmaan ympäristölautakunnan päätöksestä 14.11.2023 § 157 on tehty valitus. Valitus on nähtävillä lautakunnan kokouksen oheismateriaalina.

Vaatimukset

Valituksenalainen ympäristölautakunnan päätös on kumottava ja päätöksen täytäntöönpano keskeytettävä ja kiellettävä. Sekä viranomaisen toiminnallaan aiheuttaman haitan ja vahingon korvaaminen täysimääräisesti lisättynä laillisine viivästyskorkoineen.

Lausuntopyyntö

Vaasan hallinto-oikeus pyytää 14.3.2024 päivätyllä lausuntopyynnöllään Keski-Uudenmaan ympäristölautakunnalta lausuntoa valituksen johdosta, joka koskee ympäristölautakunnan päätöstä 14.11.2023 § 157. Lausunto on pyydetty toimittamaan 11.4.2024 mennessä. Lausunnon toimittamiseen on pyydetty ja saatu lisäaikaa 22.4.2024 saakka. Asian diaarinumero Vaasan hallinto-oikeudessa on 162/2024.

Ehdotus

Esittelijä

  • Marjo Alho, ympäristövalvontapäällikkö, marjo.alho@tuusula.fi

Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta päättää

  • antaa seuraavan lausunnon:


Keski-Uudenmaan ympäristölautakunnan lausunto

Valittajan kiinteistö sijaitsee Jäniksenlinnan 1-luokan vedenhankintaa varten tärkeällä pohjavesialueella. Kiinteistö sijaitsee lisäksi Länsi-Suomen Vesioikeuden päätöksen (N: o 28/1975, annettu 3.4.1975) määrittämällä Jäniksenlinnan pohjavedenottamon lähisuojavyöhykkeellä ja Länsi-Suomen Vesioikeuden päätöksen (N: o 54/1982 A, annettu 17.6.1982) määrittämällä Jäniksenlinnan tekopohjavesilaitoksen lähisuojavyöhykkeellä.

Kiinteistöllä on vuonna 1967 valmistunut omakotitalo. Jätevedet johdetaan kiinteistön omistajan laatiman selvityksen mukaan kahden saostuskaivon kautta maahan, eli jätevedet purkavat ja imeytyvät pohjavesialueelle.

Valituksen liitteenä 2, johon valittaja valituksessaan viittaa, on kopio Korkeimman hallinto-oikeuden päätöksestä 1980/47/75 (sivut 1-2), sisältäen myös silloisen valituksen (s. 3) ja Länsi-Suomen Vesioikeuden päätöksen vuodelta 1975 (s. 4-28).  Kohdat, joihin valittaja valituksessaan viittaa, ovat Länsi-Suomen Vesioikeuden päätöksestä, joka koskee Jäniksenlinnan pohjaveden ottamon suoja-alueen määräämistä Tuusulan ja Nurmijärven kunnissa. Korkein hallinto-oikeus on silloisessa päätöksessään tutkinut ainoastaan LSVO-päätöksen määräyksiä m) ja k), jotka koskivat lähisuojavyöhykkeelle rakennettavien uusien asuin- tai muiden rakennusten jätevesihuoltoa ja lähisuojavyöhykkeellä olevien avoimien kaivantojen täyttämistä.   

Jäniksenlinnan pohjavedenottamon suoja-alueen määräykset a) - j) koskevat lähisuojavyöhykettä ja k) - o) kaukosuojavyöhykettä. Määräys c) koskee alueella olevien asuinrakennusten jätevesien käsittelyä. Määräyksen mukaan suoja-alue päätöksen hakija saa kustannuksellaan suorittaa jäteveden käsittelyn parantamiseksi toimenpiteitä jotka katsovat tarpeelliseksi. Määräyksen l) mukaan lähisuojavyöhykkeellä tulee noudattaa b) - j) kohdissa olevia määräyksissä.

Jäniksenlinnan tekopohjavesilaitoksen suoja-alueen määräykset a) - f) koskevat lähisuojavyöhykettä ja g) - j) kaukosuojavyöhykettä. Määräyksen d) mukaan jäteveden maahan imeyttäminen on kielletty. Määräyksen mukaan kuntainliitolla on oikeus suorittaa sellaiset toimenpiteet, jotka ovat tarpeen estämään rakennuksissa muodostuvien jätevesien joutumisen alueen maaperään. Määräyksen h) mukaan lähisuojavyöhykkeellä tulee noudattaa määräyksiä b-f.

Kuntainliitto, nykyinen Keski-Uudenmaan Vesi Kuntayhtymä on sähköpostitse 23.11.2022 ilmoittanut, että heillä ei ole intressiä uusia suoja-alueella sijaitsevien yksityisten kiinteistöjen jätevesijärjestelmiä heidän kustannuksellaan.

Kiinteistön omistajille on annettu ympäristönsuojelulain 179 §:n mukainen kehotus saattaa kiinteistön jätevesien käsittely nykylainsäädännön mukaiseksi 31.10.2023 mennessä. Kiinteistön omistajalle on ilmoitettu, että kehotuksen noudattamatta jättäminen tulee käynnistämään ympäristönsuojelulain (527/2014) mukaiset hallintopakkotoimet. Häntä on kuultu ympäristönsuojelulain ja hallintolain mukaisesti.

Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta on päätöksellään 14.11.2023 § 157 antanut kiinteistön omistajalle velvoittavan määräyksen jäteveden käsittelyn uudistamiseksi kiinteistöllä 858-416-5-274.

Ympäristönsuojelulain (527/2014) 156 a §:n mukaan kiinteistön omistajan on huolehdittava siitä, että vedenhankintakäytössä olevalla tai siihen soveltuvalla pohjavesialueella ennen vuotta 2004 voimassa olleisiin rakentamisajankohdan mukaisiin vaatimuksiin tai myönnettyyn rakennuslupaan perustuva jätevesien käsittelyjärjestelmä täyttää perustason puhdistusvaatimuksen.

Lain 154 b §:n mukaisesti talousjätevedet on puhdistettava siten, että ympäristöön aiheutuva kuormitus vähenee orgaanisen aineen osalta vähintään 80 prosenttia, kokonaisfosforin osalta vähintään 70 prosenttia ja kokonaistypen osalta vähintään 30 prosenttia verrattuna haja-asutuksen kuormitusluvun avulla määritettyyn käsittelemättömän jäteveden kuormitukseen (perustason puhdistusvaatimus).

Lain 156 c §:n mukaan riippumatta siitä mitä 154 b, 156, 156 a ja 156 b §:ssä säädetään, kiinteistön jätevesijärjestelmän on täytettävä perustasoa ankarampi puhdistusvaatimus, jos siitä muualla laissa säädetään tai lain nojalla säädetään tai määrätään.

 

Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta toteaa lisäksi, että sen tehtävänä on ympäristönsuojelulainsäädännön noudattamisen valvominen toimialueellaan. Ympäristölautakunnan päätöksessä ei ole kyse mielivaltaisesta toiminnasta, vaan ympäristönsuojeluviranomaisen päätöksenteko on laillisuusharkintaa. Ympäristölautakunta ei voi ottaa kantaa valituksessa mainittuun muuhun viranomaisen toimintaan. Päätös on tehty niiden tietojen pohjalta, jotka ovat olleet ympäristökeskuksen tiedossa asiaa käsiteltäessä. Päätös ei ole kohtuuton eikä riidassa perustuslain (731/1999) kanssa. Asian käsittelyssä on noudatettu hyvää hallintoa kuulemalla asianosaista kehotuksista ja hallintopakkomääräyksestä. Kiinteistön omistajalle on annettu mahdollisuus osallistua tarkastuksiin ilmoittamalla tarkastuksista etukäteen postitse. Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta katsoo, että oikeudenkäyntikuluja tai muita kuluja ei ole perusteltua osoittaa lupaviranomaisen maksettavaksi.

Muilta osin ympäristölautakunta viittaa valituksenalaiseen päätökseen. Edellä esitetyn perusteella Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta katsoo, että päätöksestä 14.11.2023 § 157 tehty valitus tulee hylätä.

TIEDOKSI

-          Vaasan hallinto-oikeus, sähköisesti vaasa.hao@oikeus.fi

MUUTOKSENHAKU

Päätöksestä ei saa tehdä kuntalain 136 §:n mukaan oikaisuvaatimusta eikä kunnallisvalitusta, koska päätös koskee vain valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

Vaasan hallinto-oikeus; vaasa.hao@oikeus.fi (asian diaarinumero Vaasan hallinto-oikeudessa on 162/2024)

Muutoksenhaku

Päätöksestä ei saa tehdä kuntalain 136 §:n mukaan oikaisuvaatimusta eikä kunnallisvalitusta, koska päätös koskee vain valmistelua tai täytäntöönpanoa.