Tekninen lautakunta, kokous 16.1.2024

§ 10 Rykmentinpuiston työpaikka-alue, VL-alueen kevytväylä ja maisemointivalli, suunnitelmaehdotuksen hyväksyminen

TUUDno-2023-2560

Valmistelija

  • Suvi Honkanen, suunnitteluinsinööri, suvi.honkanen@tuusula.fi

Perustelut

Rykmentinpuiston työpaikka-alueelle sijoittuva, VL-alueen kevyt väylän ja maisemointivallin suunnitelmaehdotus, piir.no 2097/60-64,71 on ollut nähtävillä 7.12.-20.12.2023.

Lähtökohdat

Suunnitelmaehdotus koskee Rykmentinpuiston työpaikka-alueen VL-alueille sijoittuvaa kevytväylä yhteyttä, joka kaavaan on merkitty ”baana” merkinnällä. Baanalla on kaavassa tarkoitettu ohjeellista jalankululle ja pyöräilylle varattua laatukäytävää. Kevyen liikenteen väylä on osa Rykmentinpuiston osayleiskaavaa, jossa baana kaavoituksen edistyessä yhdistyy Hyrylän keskustan kevytväylä verkostoon Rykmentinpuiston keskuksessa.

Lisäksi suunnitelmaan sisältyy Rykmentinportinkadun länsipuolelle, VL-alueelle tuleva maisemointivalli. Vallin rakentamisessa hyödynnetään Sulan TP-alueelta tulevia saatavia seula-alite massoja.

Kevytväylä 1:n rakentaminen tuli ajankohtaiseksi Rykmentinpuiston TP-alueen tonttien rakentamisen myötä, kun alueelle työssäkäyvät tarvitsevat kevytväylä yhteyden Tuusulan itäväylän bussipysäkeille.

Kevytväylä 2:n rakentamistarve johtuu VL-alueelle rakennettavan maisemointivallista. Kevytväylä 2 tulee aluksi toimimaan työmaatienä maisemointivallin rakentamisen aikana.

 

Liikenne- ja katutekniset ratkaisut

Kevytväylän pituus Rykmentinportinkadun länsipuolella (kevytväylä 2) noin 140 metriä ja itäpuolella (kevytväylä 1) noin 350 metriä. Kevytväylän leveys on 6,0 metriä.

Maisemointivallin täyttöihin käytetään Sulan alueen kunnallistekniikan rakentamisesta syntyviä seula-alite massoja. Vallin rakenne on esitetty maisemointivallin leikkauspiirustuksessa (2097-71). Pohjamaan päälle ennen läjitysmassoja asennetaan ensin suodatinkangas, bentoniittimatto, sitten 30 cm kuivatuskerros ja suodatinkangas. Läjitymassojen päälle vastaavasti tulee myös bentoniittimatto sekä 1,0 metrin puhtaan maan kerros.

 

Päällysteet ja istutukset

Kevytväylille on suunniteltu asfalttipäällyste. Kevytväylien yhteyteen ei tule istutuksia.
Maisemointivalli metsitetään.

 

Vesihuolto ja kaapelit

Suunnitelmaan ei sisälly vesihuoltoa.

 

Kuivatus

Kevytväylien ja maisemointivallin kuivatus perustuu avo-ojiin.

 

Valaistus

Kevytväylille rakennetaan led-valaistus. Suunnitelmiin on merkitty alustavat valaisimien sijainnit. Maisemointivallia ei valaista.

 

Toteutus

Kevytväylät on tarkoitus toteuttaa mahdollisimman pian. Väyliä ei kuitenkaan ensimmäisessä vaiheessa toteuteta lopullisessa 6,0 metrin leveydessä. Väylät toteutetaan aluksi 3,0 metrin leveydessä ja rakennetaan lopulliseen leveyteen vasta kun baana kaavoituksen myötä baana jatkuu Hyrylän suuntaan.

Meluvallin toteuttaminen ei ole vielä täysin varmaa. Stabilointimassojen sijoittaminen meluvalliin vaatii ympäristöluvan. Meluvalli rakennetaan, mikäli puistosuunnitelma hyväksytään ja mikäli hankkeelle saadaan ympäristölupa. Ympäristölupahakemus on tällä hetkellä tekeillä ja hakemus jätetään vireille mahdollisimman pian.

 

Suunnitelmaehdotuksesta on jätetty nähtävillä olo aikana yksi muistutus.

 

Muistutus 1, Keski-Uudenmaan polkijat ry

Suunnitelmaehdotus koskee kaavaan merkittyä ”baanaa”. Baanalla on kaavassa tarkoitettu ohjeellista jalankululle ja pyöräilylle varattua laatukäytävää. Yleisesti ottaen baanalla tai laatukäytävällä tarkoitetaan pyörätietä, jonka poikkileikkaussekä risteyksien reittihierarkiaa tukevat väistämisvelvollisuudet erottuvat baanan käyttäjien eduksi. Usein myös baanoilla käytetään värillistä (punaista) asfalttipäällystettä pyörätien puolella erotuksena jalkakäytävästä. Esitetty aluksi toteutettava 3,0 m kapea yhdistetty jalkakäytävä ja pyörätie ei toteuta mitään laatukäytävän elementtejä. Myöhemmin toteutettava levennys 6,0 m jää laadullisesti vajaaksi mikäli jalankulun ja pyöräliikenteen erottelua ei toteuteta. Ehdotamme suunnitelmaa korjattavaksiseuraavasti

● siinä toteutetaan vähintään jalankulun ja pyörätien erottelu nykysuositusten vähimmäismitoitukset täyttäen

● muutetaan Rykmentinportinkadun risteyksen väistämisvelvollisuudetsiten, että baanan käyttäjillä on etuajo-oikeus ja ajoradalle osoitetaan väistämisvelvollisuusjoko liikennemerkillä B5 tai B7.

● Baanan suuntaisesti ei tule olla korkeuseroa risteyksessä.

 

Vastine 1

Suunnitelmaehdotukseen on virheellisesti merkitty baana yhdistetyttynä kevyen liikenteen väylänä. Liikennemerkiksi korjataan D7.1 "pyörätie ja jalkakäytävä rinnakkain". Suunnitelmaan merkitään myös pyörätie osuuden leveydeksi 4,0 metriä ja jalkakäytävä osuuden 2,0 metriä - väyläviraston ohjeistuksen mukaisesti.

Suojatien kohdalle lisätään merkki B7 "Väistämisvelvollisuus pyöräilijän tienylityspaikassa ja suojatien kohdalle lisätään loiva raskaalle liikenteelle soveltuva korotusalue.

Suunnitelmaan lisätään pyöräilyn ja jalankulun erottava valkoinen massaraita. 

Baanalle ei tule tavanomaisesta poikkeavaa korkoeroa risteysalueella (kevyen liikenteen kulkusuunnassa).

Rykmentinporttinkatuun rajoittuva maankäyttö ja sen aiheuttama liikenne huomioon ottaen väistämisvelvollisuuden muutos baanan ja kadun ristyskohdassa on sen verran merkittävä muutos, että suunnitelmat on syytä laittaa uudelleen nähtäville.

Ehdotus

Esittelijä

  • Petri Juhola, yhdyskuntatekniikan päällikkö, petri.juhola@tuusula.fi

Tekninen lautakunta päättää 

  • hyväksyä suunnitelmasta annetun vastineen ja suunnitelmiin tehdyt muutokset
  • laittaa suunnitelmamuutosten johdosta suunnitelmat uudelleen nähtäville.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

kiinteistön omistajat ja haltijat, Jussi Pesonen, Petri Juhola, muistutuksen laatijat

Muutoksenhaku

Hallintovalitus hallinto-oikeudelle

Valitusosoitus
Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus
Tähän päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa ja se, jonka valitusoikeudesta laissa erikseen säädetään. Viranomainen saa hakea muutosta valittamalla myös, jos valittaminen on tarpeen viranomaisen valvottavana olevan yleisen edun vuoksi.

Valitusaika
Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Asianosaisten katsotaan saaneen tiedon päätöksestä seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä Tuusulan kunnan internet-sivulla.

Tiedoksi saantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen
Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle

Postiosoite: Radanrakentajantie 5
00520 Helsinki
Puhelin: 029 56 42000

sähköposti: helsinki.hao@oikeus.fi

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet/#/

Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:
1.    päätös, johon jaetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös)
2.    miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset
3.    vaatimusten perustelut
4.    mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireille panijalta peritään oikeudenkäntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään.
Ajantasainen tieto oikeudenkäyntimaksuista löytyy https://oikeus.fi/tuomioistuimet/fi/index/asiointijajulkisuus/maksut/oikeudenkayntimaksuthallinto-oikeudessa.htm