Tekninen lautakunta, kokous 16.1.2024

§ 5 Häriskiven asemakaava-alueen hulevesiasia, lausunto hallinto-oikeuteen

TUUDno-2023-1014

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Sakari Eskelinen, lakimies, sakari.eskelinen@tuusula.fi
Suvi Honkanen, suunnitteluinsinööri, suvi.honkanen@tuusula.fi
Jari Huttunen, kunnossapitopäällikkö, jari.huttunen@tuusula.fi

Perustelut

Häriskiven asemakaava-alueen hulevesien käsittelyä koskeva valvontapyyntö

Keski-Uudenmaan ympäristökeskus on 6.4.2023 vastaanottanut alla olevan valvontapyynnön. Keski-Uudenmaan ympäristökeskus on siirtänyt asian Tuusulan rakennusvalvontaan MRL:n 103 § mukaisena hulevesiasiana. Tämän jälkeen rakennusvalvonta siirsi 18.4.2023 asian teknisen lautakunnan päätettäväksi.

Tuusulan hallintosäännön mukaan tekninen lautakunta on määritelty MRL 103 d §:n mukaiseksi kunnan määräämäksi monijäseniseksi toimielimeksi, joka valvoo MRL 13 luvun säännösten noudattamista. Näin ollen asia tulee saattaa teknisen lautakunnan käsittelyyn. Mikäli hulevesistä aiheutuu haittaa, MRL 103 k § mahdollistaa määräysten antamisen hulevesistä aiheutuvan haitan poistamiseksi:

103 k § (22.8.2014/682)
Määräys hulevesistä aiheutuvan haitan poistamiseksi
Kunnan määräämä monijäseninen toimielin voi antaa kiinteistön omistajalle tai haltijalle määräyksen hulevesistä aiheutuvan haitan poistamiseksi.

Asemakaava-alueella kunta on vastuussa hulevesien hallinnan järjestämisestä,  perustuen MRL 103 i §:n määräyksii:n

103 i § (22.8.2014/682)
Hulevesien hallinnan järjestäminen asemakaava-alueella
Kunta vastaa hulevesien hallinnan järjestämisestä asemakaava-alueella. Kunta voi ottaa järjestettäväkseen hulevesien hallinnan muillakin alueilla.

Kunnan tulee huolehtia siitä, että ryhdytään tarvittaessa toimenpiteisiin kunnan hulevesijärjestelmän ja vesihuoltolaitoksen hulevesiviemäriverkoston toteuttamiseksi tai hulevesien hallitsemiseksi muulla tavoin

 

Valvontapyyntö Häriskiven hulevesijuoksutuksesta
Kopio Rusutjärven vesialueen hoitokunnan puheenjohtaja Mika Fallström ja hulevesien hallintosuunnitelman laatinut projektipäällikkö Zuzana Hrasko-Johnson

Pyydän ympäristökeskusta/VantaaHelsinkivesiensuojeluyhdistystä toteamaan valvontakäynnin avulla, miten vedet Häriskiven kaava-alueelta johdetaan kiinteistöni pelto-ojaan ja siitä Kirjokallionojaan - Kirjokallion kosteikkoon ja lopulta Rusutjärveen.

Toiminta on sekä asemakaavan määräysten että vesilain vastaista. Ymmärtääkseni ympäristönsuojelulaissa kerrotaan tarkemmin seurauksista, jos tahallisesti vahingoitetaan eliöitä, maaperää tai vesistöjä. Kirjokallkionojankosteikko on Uudenmaan ELY-keskuksen rahoittama ja EUn vesipuitedirektiivin mukaisesti erityisen herkkä luontokohde. 

Kaavamääräysten mukaan hulevedet tulisi imeyttää kaava-alueella. Maanomistajien varoituksista huolimatta hulevesien virtausta kiihdytetään johtamalla ne putkia ja ojia pitkin kaava-alueen savialueelle, jossa imeytymistä ei enää tapahdu vaan vesi purkautuu yhdestä pisteestä kiinteistöni pelto-ojaan aiheuttaen valtavan eroosion.

Vesi on hyvin savisameaa päätyessään Kirjokallionojaan eikä se selkeydy vielä kosteikon keskivaiheillakaan. Siitä on enää lyhyt matka Rusutjärveen. Parhaillaan on hauen kutu käynnistymässä ja tämä kosteikko on hauen pääasiallinen kutupaikka. Hauki on tärkein petokala, jonka roolina on pitää järven kalalajiston ekologinen tasapaino kunnossa.

(Vastaava järviveden sameuttaminen aiheutui pari vuotta sitten kun Päijänteen lisävettä johdettiin väärinkäsityksen vuoksi savialueen halki Rusutjärvenojaa pitkin Rusutjärveen)

Häriskiven alueelta on poistettu laajoilta alueilta pintamaat eikä hulevesillä ole käytännössä enää minkäänlaista luontaista suodatusta. Alueelle kaivetut ojat johtavat sulamisvedet vain entistä nopeammin pelto-ojaan eikä suodattumista alueella tapahdu.

 

Mielestäni tilanne tulee todentaa ja estää hulevesien purkautuminen pelto-ojaan mahdollisimman pian.

- seuraavaksi tulisi tutkia onko Tuusulan kunta noudattanut alueelle laadittua hulevesisuunnitelmaa…

 

Yhdyskuntatekniikan vastine

Koska kunnan asemakaava-alueen hulevesien järjestämisestä ja hallinnasta on tehty valvontapyyntö, jonka käsittely kuuluu teknisen lautakunnan toivaltaan, kunnan yhdyskuntatekniikka on laatinut asiassa vastineen.

Häriskiven asemakaava-alueen rakentamistilanne: Häriskiven asemakaava-alueen kunnallistekniikan rakentaminen on aloitettu keväällä 2022 ja se valmistuu kesään 2024 mennessä.

 

Häriskiven asemakaavassa ei ole vaadittu, että kaikki hulevedet tulisi imeyttää kaava-alueella. Kaavamääräyksissä on vaatimus hulevesien viivyttämisestä, hulevesien määrän hallinnasta sekä vedenlaadusta.

Häriskiven kadun rakennussuunnitelma on laadittu niin, että perinteisen hulevesiviemäröinnin lisäksi hulevesiä johdetaan erilaisten viivytysrakenteiden läpi ennen maastoon johtamista. Hulevesiä viivytetään katu- ja yleisillä alueilla maanalaisissa ojarakenteissa, viivytysputkistoissa sekä hulevesialtaissa. Kaikki hulevedet kulkevat hulevesialtaiden läpi ennen maastoon johtamista. Hulevesialtaissa kiviverhous sekä kosteikkokasvillisuutta edesauttamassa kiintoaineen laskeutumista.

Rakennusaikainen hulevesien hallinta on toteutettu Destian laatiman hulevesisuunnitelman mukaisesti. Työmaan sisäiseen ojaverkostoon on tehty sepelistä viivytyspatoja, estämään kiinto-aineen kulkeutumista maastoon. Myös muut työmaalla syntyvät hulevedet, esimerkiksi kaivannoista pois pumpattavat sadevedet käsitellään samalla tavoin.

Alueelta on poistettu pintamaita työmaan edetessä sitä mukaan, kun se on ollut tarpeen. Kaikissa työmaalle kaivetuissa ojissa on sepelistä tehdyt viivytyspadot, eli vedet suodattuvat ja myös virtaamat hidastuvat. Hulevesien purkautumista pelto-ojaan ei voi estää, sillä se on hulevesisuunnitelman mukainen hulevesien purkupaikka.

Työmaan aikana on myös maanomistajan pyynnöstä perattu pelto-ojaa, johon Häriskiven hulevedet johdetaan. Perkaus on suoritettu vuonna 2022 heinä-elokuu vaihteessa.

Työmaalla suoritetun katselmuksen perusteella on todettavissa, etteivät työmaalta pelto-ojaan tulevat vedet ole sameita. Sen sijaan pelto-ojan vesi on sameaa. Tämä johtunee pelto-ojan viime vuotisesta perkauksesta, jonka vuoksi ojaluiskissa ei ole eroosiota estävää kasvillisuutta.

Osittain veden sameus voi johtua myös lumien sulamisesta. Alueelta on laajalta alueelta poistettu puustoa, minkä vuoksi sulamisvedet käyttäytyvät eri tavoin kuin aiempina vuosina.

 

Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen tarkastajien lausunto

Maankäyttö- ja rakennuslain (132/1999, MRL) 13 a luvun hulevesiä koskevia säädöksiä sovelletaan rakennetulla alueella maan pinnalle, rakennuksen katolle tai muulle pinnalle kertyvän sade- tai sulamisveden (hulevesi) hallintaan. Häriskiven asemakaava-alueella sovelletaan MRL 13 a luvun säädöksiä.

Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta on kunnan valvontaviranomainen vesilain (587/201 1) mukaisissa asioissa. Vesilain 5 luvun säännöksiä sovelletaan ojitukseen sekä ojan käyttämiseen ja kunnossapitoon.

Ojituksella tarkoitetaan maan kuivattamiseksi taikka muunlaisen alueen käyttöä haittaavan veden poistamiseksi toteutettavaa: 1) ojan tekemistä; 2) ojan, noron tai puron suurentamista tai oikaisemista; sekä 3) sellaista noron tai puron perkaamista, johon ei sovelleta 6 luvun säännöksiä. Luvun säännöksiä sovelletaan myös jäteveden johtamiseen siten kuin ympäristönsuojelulaissa säädetään.

Häriskiven pohjoisosan asemakaava-aluetta ollaan parhaillaan rakentamassa. Alueella rakennetaan asemakaavateitä ja kunnallistekniikkaa. Kävin 19.4.2023 Häriskiven asemakaava-alueen luoteisosassa Kirjokalliopuistossa, jonne on esitetty hulevesien viivytysrakenteita, sekä kävelin asemakaava-alueen länsirajaa pitkin, missä kulkee asemakaavakiinteistön 858-12-9903-6 ja peltokiinteistön 858-413-2-1 18 välinen rajaoja ja joka myöhemmin jatkuu kiinteistöjen 858-413-2-1 18 ja 858-413-11-24 välisenä rajaojana. Rajaojaan johdetaan Kirjokallionpuiston kosteikon kautta asemakaava-alueen pohjoisosan hulevedet.

Asemakaava-alueen hulevesien hallintarakenteiden rakennustyöt olivat vielä alueella kesken. Asemakaava-alueen hulevesiä johdettiin kuitenkin osasta asemakaava-aluetta ojia pitkin kohti Kirjokallionpuiston kosteikkoa, joka on luonnontilaisen kaltainen alue. Kosteikon yläpuolella olevaan ojaan oli asennettu sepelikerroksia, jotka suodattivat rinteestä tulevia vesiä.

Kosteikkoon tulevien vesien määrä oli vähäinen ja kosteikkoon johdettavat vedet olivat kirkkaita.

Vesien johtamisesta rajaojaan ei käyntihetkellä aiheutunut ojan eroosiota eikä ympäristön pilaantumista. Kosteikosta ojaan purkautuva ja rajaojassa virtaava vesi oli purkupaikan ylä- ja alapuolella kirkasta ja veden virtausmäärä oli vähäinen.

 

Rajaojaa on syvennetty pellon 858-413-2-118 omistajan toiveesta kesällä 2022 ja Tuusulan kunta on osallistunut ojan perkauskustannuksiin. Rajaoja oli kaivettu syväksi. Idänpuoleinen/asemakaava-alueen puoleinen ojanluiska oli jyrkkä ja kasviton, jonka seurauksena idänpuoleisesta ojaluiskasta oli valunut savista maa-ainesta ojan pohjalle erityisesti kosteikon purkupaikan yläpuolisessa ojassa. Ojaluiskan sortumisen jälkeen luiska oli entistä jyrkempi. Veden samentuminen alapuolisessa ojassa on johtunut peratun ojaluiskien sortumisesta ojan pohjalle ja etelästä rajaojaa pitkin valuneet sulamisvedet ovat huuhtoneet savista maa-ainesta alapuoliseen ojaverkostoon. Käyntihetkellä vedenvirtausmäärä ojassa oli kuitenkin vähäinen ja ojassa virtaava vesi oli kirkasta.

Rajaojan veden samentumista voidaan estää ojan oikealla kaivusyvyydellä ja kaivamalla ojanpenkat riittävän loiviksi, että kasvillisuus menestyy luiskissa ja estää ojanpenkereiden eroosiota.

 

Kaavoituksen lausunto

Kaavoituksen lausunto koskien asemakaavan ja asemakaavan muutoksen ”HÄRISKIVI” nro 3500 (voim. 26.2. 2020) hulevesien hallinnan määräyksiä, rakennusvalvonnan 12-13.4.2023 pyynnöstä. Asemakaavan ”HÄRISKIVI” hulevesien hallintaa koskevat määräykset ja kaavakartan merkinnät perustuvat alueelle laadittuun - hulevesiselvitykseen (Tuusulan Häriskiven asemakaava- ja asemakaavamuutosalueen hulevesien hallinnan ja katualueiden yleissuunnitelma. Destia, 2019) ja lisäksi siihen perustuvaan kaavaa varten laadittuun - hulevesien hallintasuunnitelmiin (Yleissuunnitelma, karttoja ja poikkileikkauksia. Tuusulan kunta, 2019). Hulevesien hallintasuunnitelma on merkitty kaavaselostuksen liitteeksi ja hulevesiselvitykseen (Destia, 2019) on viitattu kaavaselostuksessa kaavaa koskevana materiaalina. Hulevesiselvitys- ja suunnitelmat ovat tämän lausunnon liitteenä. Kaavassa on annettu hulevesien hallintaa koskevia määräyksiä edellä mainittujen asiakirjojen perusteella seuraavasti: - Rakennuslupa-asiakirjoihin on liitettävä selvitys pohja- ja hulevesien järjestämisestä. Rakennusluvan yhteydessä tulee esittää suunnitelma rakentamisen aikaisesta pohja- ja hulevesien hallinnasta. - Kaava-alueen hulevedet tulee viivyttää yleisillä alueilla siten, ettei kaava-alueelta ulos johdettavat vesimäärät oleellisesti lisäänny alueen rakentamisen myötä. - Hulevesien hallinnassa on huolehdittava, ettei kaava-alueelta ulos johdettavan vedenlaatu vaaranna Rusutjärven tai sen valuma-alueen virkistys- ja hyötykäyttöä. - Rakentamatta jäävät tontinosat, joita ei käytetä oleskelualueina, kulkuväylinä pysäköintiin tai vastaaviin pääkäyttötarkoituksen mukaisiin toimintoihin on istutettava yhtenäisen suunnitelman mukaisesti laadukkaasti tai ne on säilytettävä luonnontilassa. - Kaavakartalla on merkintä ”hule/w”, jota koskee määräys: ”Ohjeellinen hulevesien johtamiseen ja viivyttämiseen varattu alueen osa. Alueelle tulee rakentaa vesiaihe sadevesien johtamista varten.” - Kaavakartalla on merkintä ”pv–35”, jota koskee määräys, jonka osassa: ”Katoilta ja piha-alueelta kertyvät puhtaaksi luokiteltavat hulevedet tulee viivyttää ja imeyttää alueella, periaatteella 1 m3 vettä jokaista 100 m2 läpäisemätöntä pintaa kohden.” Rakentamisen aikaisesta hulevesien hallinnasta ovat maininnat aluetta koskevissa rakentamistapaohjeissa. Rakentamistapaohjeet ovat tämän lausunnon liitteenä olevan kaavaselostuksen osana. Siten on todettavissa, että asemakaavaa ”HÄRISKIVI” ja sen valmistelua varten on tehty selvitykset ja suunnitelmat myös hulevesien hallintaa koskevien määräysten ja karttamerkintöjen osalta sekä kaavan luovan edellytykset hulevesien hallinnan tarkemmalle jatkosuunnittelulle, jonka hyväksyttävyyttä arvioida luvan myöntämisen edellytysten kannalta.

Rakennusvalvonnan lausunto

 Allekirjoittanut tutustui maastokäynnillä kohteeseen 17.4.2023. Lumet olivat jo suurimmalta osalta sulaneet alueelta, maa oli alarinteessä varsin märkää muttei suurempia lammikoita eikä virtaavia vesiä ollut nähtävissä. Kiersin alueen alarinteen pellonreunaa pitkin. Suunnitelmissa olevia kosteikkoja / huleveden keräys ja imeytysalueita ei ole edes aloitettu rakentamaan. Kuvat piirrustuksessa näkyvältä polulta hulevesipainanteen kohdalta. 

 Alueen alareunasta löytyi vanha n. 30 m² laajuinen vesialue vanhan ojan päästä. Yhteys pellon laidassa kulkevaan, hiljattain kunnostettuun ojaan, oli penkereellä suljettu mutta penkereeseen on puhjennut aukko, josta vesi nyt virtasi ojaan. 

Missään kohtaa alueen reunaa en löytänyt minkäänlaisia hidastettuja virtausreittejä vaan vesi on päässyt esteettä ojaan. Alueen sisällä oli pari tuoretta ojaa, joiden pohjalle oli laitettu pienehköt sepelikasat hidastamaan virtausta. Ojat ja kasat vaikuttivat varsin tuoreilta eikä niiden vieressä tai päällä näkynyt kevään aikana kertyneitä maa-aineksia tms. Lumien varsinaisen sulamisen aikana on todennäköistä, että vettä on ollut runsaasti ja virtaamat varsin nopeita eivätkä ole rauhoittuneet ennen johtumistaan pellon laidassa kulkevaan ojaan. Nyt tilanne oli rauhallinen. 

Yhdyskuntatekniikan päällikön selvitys, valvontapyynnön tekijön vastaselitys ja yhdyskuntatekniikan vastine

Viranomaislausuntojen jälkeen asiassa pyydettiin ja saatiin vielä yhdyskuntatekniikan päällikön selvitys. Tämän jälkeen asiassa varattiin valvontapyynnön tekijällle tilaisuus hallintolain 34 §:n nojalla antaa vastaselitys asiassa saatuun selvitykseen. Vastaselitys saapui kuntaan 19.6.2023.  Tämän jälkeen varattiin yhdyskuntatekniikalle vielä mahdollisuus antaa vastine valvontapyynnön vireillesaattajan vastaselitykseen.

Saatu selvitys sekä vastineet ovat yhteensä varsin pitkiä, joten niiden sisältö on luettavissa kokonaisuudessaan esityslistan liitemateriaalista. Näissä kirjelmissä käsitellään pääasiassa samoja seikkoja kuin jo edellä on jo pitkälti selostettu.

 

Asian ratkaisu

Yhdyskuntatekniikan valvontapyyntöön ja vastaselitykseen laatimien vastineiden, yhdyskuntatekniikan päällikön lisäselvityksen ja Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen tarkastajan havaintojen ja lausunnon perusteella kysymys on Häriskiven asemakaava-alueelta tulleista hulevesistä, jotka ovat ohjautuneet asemakaava-alueen ja naapurikiinteistön väliseen rajaojaan. Keväällä 2023 on kiistattomasti tapahtunut vedenvirtauksen johdosta hienoaineksen kulkeutumista Kirjojallion osaan. Hienoaines oli peräisin ruopatun rajaojan seinistä ja pohjalta. Loppukevään havaintojen sekä kesällä tehtyjen lisähavaintojen (28.6. ja 4.7.2023) mukaan kunnan alueelta tulevat vedet ovat kirkkaita ja veden tulo havaintoaikana oli vähäistä. Kysymys oli siten väliaikaisesta ja ohimenevästä ilmiöstä. Valvontapyynnön vireillesaattajan maa-alueen ojien samentuminen ei ole seurausta Häriskiven alueelta tulevista hulevesistä, vaan on siis johtunut rajalla olevan pelto-ojan ruoppauksesta ja lumien sulamisvesistä.  Häriskiven asemakaava-alueelta ei ole todettu pääseen ympäristölle tai terveydelle haitallista, ja jätevedeksi luokiteltavaa hulevettä. Rajaojaa ja Kirjokallionojaa on tarkkailtu säännöllisesti kolme kertaa vuodessa otettavin näyttein vuodesta 2021 lähtien. '

Rajaojana toimiva pelto-oja toimii luontaisena virtausreittinä Häriskiven alueelta tuleville pinta- ja pohjavesille sekä viereisen peltoalueen vesille. Pellosta ainakin osa on salaojiettu rajaojaan. Eroosioilmiö, eli samentuminen, poistuu oletettavasti, kun ojan seinämät saavat pysyvämmän kasvillisuuden, joka sitoo maamassat paikalleen. Rajaojan aukaisu oli valvontapyynnön vireillesaattajan pyynnöstä tehty ja itsensä järjestämä. Näkemys ja syytös Tuusulan kunnan tuottamuksellisesta toiminnasta on siten kyseenalainen. Myöskään korvausvaatimusten tueksi ei ole näyttöä kunnan aiheuttamasta vahingosta.

Valvontapyynnön vireillesaattajan näkemykset kaavanvastaisesta toiminnasta perustuvat virheelliseen tulkintaan asemakaavasta ja kaavamääräyksistä. Samoin viittaukset rakennusmääräyskokoelmaan ovat virheellisiä koskiessaan tontteja ja rakennuksia, eikä nyt kyseessä olevia katu- ja viheralueita. Häriskiven alueen hulevien hallinta on suunnitelmallista, sillä toteutussuunnitelman ja toteutus perustuu Destia Oy:n laatimaan yleissuunnitelmaan. Kosteikkoalueille rakennetut hulevesien vastaanottoaltaat huomiotiin tarkemmassa toteutussuunnitteluvaiheessa. Kaava-alueen katu- ja polkurakenne kuten alueen kuivatus on suunniteltu ja rakennettu asemakaavan ja nähtävillä olevan katusuunnitelman mukaisesti. Valvonta-asian vireillepanijan väitteet suunnitelmamuutoksista Häriskiventiehen ja huoltotiehen perustuvat väärinkäsitykseen.

Koska kevään tapahtumista ja valvontapyynnön vireillesaattamisen ajankohdasta on jo kulunut useampi kuukausi, on syytä kiinnittää huomioita myös rakennustöiden valmiusasteeseen käsillä olevana ajankohtana.  Häriskiven asemakaava-alueen hulevesirakenteet alajuoksun osalta ovat valmistuneet heinäkuussa 2023 keräten ja johtaen alueelle muodostuvat hulevedet kosteikkoalueelle. 

Saatujen selvitysten valossa johtopäätyöksenä on, että Häriskiven asemakaava-alueen hulevesien hallinta on tapahtunut lainvoimaisten suunnitelmien ja lainsäädännön vaatimusten mukaisesti.

Häriskiven asemakaava-alueen rakentamisen aikaisista hulevesistä ei aiheudu sellaista haittaa, että olisi tarpeen ryhtyä määräämään hulevesistä aiheutuvan haitan poistamiseksi MRL 103 k §:n nojalla.

Teknisen lautakunnan ei ole tarpeen ryhtyä antamaan määräyksiä Häriskiven asemakaava-alueen hulevesien hallinnan ja käsittelyn osalta.

Ehdotus

Esittelijä

Pirjo Siren, kuntakehitysjohtaja, pirjo.siren@tuusula.fi

Tekninen lautakunta päättää

  • merkitä tiedoksi valvontapyynnön sekä valvontapyynnön tekijän antaman vastaselityksen
  • merkitä tiedoksi yhdyskuntatekniikan valvontapyynnön johdosta laatiman vastineen
  • merkitä tiedoksi yhdyskuntatekniikan päällikön laatiman selvityksen ja vastineen
  • merkitä tiedoksi Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen tarkastajan lausunnon, kaavoituksen lausunnon ja rakennusvalvonnan lausunnon
  • todeta edellä asian ratkaisu -kohdassa esitetyn perusteella, ettei asiassa ole tarpeen ryhtyä enempiin toimenpiteisiin eikä tarvetta erikseen määrätä hulevesistä aiheutuvan haitan poistamiseksi.

 

Lisäksi tekninen lautakunta päättää

  • tarkastaa ja hyväksyä pöytäkirjan tämän asian osalta heti kokouksessa

 

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Kokouskäsittely

Yhdyskuntatekniikan päällikkö Petri Juhola ilmoitti olevansa hallintolain 28.1 pykälän kohdan 7 mukaisesti esteellinen (yleisjäävi) ja poistui kokouksesta asian käsittelyn ja päätöksenteon ajaksi.

Valmistelija

  • Sakari Eskelinen, lakimies, sakari.eskelinen@tuusula.fi

Perustelut

Lausuntopyyntö

MRL 103 d §:n mukaisena viranomaisena Tekninen lautakunta päätti 12.9.2023 § 99, ettei ***** valvontapyyntö koskien Häriskiven asemakaava-alueen hulevesiä johda tarpeeseen antaa hulevesiä koskevia määräyksiä MRL 13 a luvun nojalla. Päätöksestä on valitettu hallinto-oikeuteen ja hallinto-oikeus pyysi teknisen lautakunnan lausuntoa lisäajan puitteissa 15.12.2023 mennessä.  Asian tultua poistettua teknisen lautakunnan esityslistalta 12.12.2023 Tuusulan kunnan viranhaltijat lausuivat asiassa hallinto-oikeudelle 15.12.2023 kansliapäällikön ja hallintojohtajan lausunnolla. Hallinto-oikeudelle toimitettava viranhaltijalausunto viedään tammikuun 2024 teknisen lautakunnan kokoukseen esityksellä, että lautakunta hyväksyy/yhtyy viranhaltija-lausuntoon.

Valitus

Valituksessa vaaditaan, että valituksen kohteena oleva päätös kumotaan ja palautetaan uudelleen valmisteltavaksi ja käsiteltäväksi. Valituksen yksityiskohtaiset perustelut ilmenevät valituskirjelmästä liitteineen.

Valittaja mm. katsoo, ettei ole saanut riittäviä vastauksia valvontapyynnössä esittämiinsä kysymyksiin. Valittajan mielestä valituksen alainen päätös sisältää huomattavan määrän asiavirheitä, joiden johdosta päätös on kumottava virheellisenä ja hallintolain vastaisena.

Valittajan mukaan päätöksen pitäisi perustua lakiin. Hänen mielestään tässä tapauksessa tulisi tarkastella lähinnä vesilain, maankäyttö- ja rakennuslain (132/1999, MRL) ja ympäristönsuojelulain (527/2014, YSL) rajapintoja. Ensimmäiseksi onko Tuusulan kunnalla lupa juoksuttaa kaava-alueen vesiä (alue on yli 30 hehtaaria) valittajan kiinteistölle tai ojaan, josta hän on ottanut kasteluvettä. Valvontapyynnössä pyydettiin ottamaan kantaa vesiin, joita kiinteistölle on ohjattu. Tämä tarkoittaa kuivatusvesiä, hulevesiä ja jätevesiä. Vastauksessa on otettu kantaa vain hulevesiin.

Valittajan mukaan Tuusulan kunnan päätöksessä ei ole käsitelty ollenkaan asemakaavamääräysten vastaista kaava-alueelta poisjohdettavien hulevesien määrän oleellista lisääntymistä. Jos pelto-ojanpenkat sortuu vesimassojen paineesta, valittajan mielestä vesimäärä on oleellisesti lisääntynyt.

Kannanotto valitukseen

Viranhaltijat totesivat, että asia on tullut vireille teknisessä lautakunnassa Tuusulan rakennusvalvonnan ja Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen s-posteista ja lausunnoista ilmenevällä tavalla, niiden tulkittua asian nimenomaan kuuluvan MRL 13 a § piiriin hulevesiasiana. Näissä asioissa toimivaltaisena MRL 103 d§:n tarkoittamana viranomaisena toimii tekninen lautakunta.

Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta puolestaan on kunnan valvontaviranomainen Vesilain (587/2011) mukaisissa asioissa. Vesilain 5 luvun säännöksiä sovelletaan ojitukseen sekä ojan käyttämiseen ja kunnossapitoon. Ojituksella tarkoitetaan maan kuivattamiseksi taikka muunlaisen alueen käyttöä haittaavan veden poistamiseksi toteutettavaa: 1) Ojan tekemistä, 2) ojan, noron tai puron suurentamista tai oikaisemista 3) sellaista noron tai puron perkaamista, johon ei sovelleta luvun 6 säännöksiä. Luvun säännöksiä sovelletaan myös jäteveden johtamiseen siten kuin ympäristönsuojelulaissa säädetään.

Viranhaltijat totesivat, että asiassa saatujen useiden selvitysten ja lausuntojen perusteella voidaan katsoa selvitetyn, että valitukseen johtaneessa riidassa kyse on nimenomaan hulevesistä, jotka ovat ohjautuneet asemakaava-alueen ja naapurikiinteistön väliseen rajaojaan.

Keväällä 2023 oli kiistattomasti tapahtunut vedenvirtauksen johdosta hienoaineksen kulkeutumista ***** osaan. Hienoaines oli peräisin ruopatun rajaojan seinistä ja pohjalta. Loppukevään havaintojen sekä kesällä tehtyjen lisähavaintojen (28.6. ja 4.7.2023) mukaan kunnan alueelta tulevat vedet ovat kuitenkin kirkkaita ja vedentulo oli havaintoaikana jo vähäistä. Kysymys oli siten väliaikaisesta ja ohimenevästä ilmiöstä. Valvontapyynnön tehneen maanomistajan maa-alueen ojien samentuminen ei ole seurausta Häriskiven asemakaava-alueelta tulevista hulevesistä, vaan on siis johtunut rajalla olevan pelto-ojan ruoppauksesta ja lumien sulamisvesistä.  Häriskiven asemakaava-alueelta ei ole todettu päässeen ympäristölle tai terveydelle haitallista, ja jätevedeksi luokiteltavaa hulevettä. Rajaojaa ja***** on tarkkailtu säännöllisesti kolme kertaa vuodessa otettavin näyttein vuodesta 2021 lähtien.

Rajaojana toimiva pelto-oja toimii luontaisena virtausreittinä Häriskiven alueelta tuleville pinta- ja pohjavesille sekä viereisen peltoalueen vesille. Pellosta ainakin osa on salaojiettu rajaojaan. Eroosioilmiö, eli samentuminen, poistuu oletettavasti, kun ojan seinämät saavat pysyvämmän kasvillisuuden, joka sitoo maamassat paikalleen. Rajaojan aukaisu oli valvontapyynnön tekijän pyynnöstä tehty ja itsensä järjestämä. Näkemys ja syytös Tuusulan kunnan tuottamuksellisesta toiminnasta on siten kyseenalainen. Myöskään korvausvaatimusten tueksi ei ole näyttöä kunnan aiheuttamasta vahingosta.

Valvontapyynnön tekijän ja sittemmin valittajan näkemykset kaavanvastaisesta toiminnasta perustuvat virheelliseen tulkintaan asemakaavasta ja kaavamääräyksistä. Samoin viittaukset rakennusmääräyskokoelmaan ovat virheellisiä koskiessaan tontteja ja rakennuksia, eikä nyt kyseessä olevia katu- ja viheralueita. Häriskiven asemakaava-alueen hulevesien hallinta on suunnitelmallista, sillä toteutussuunnitelma ja toteutus perustuu Destia Oy:n laatimaan yleissuunnitelmaan. Kosteikkoalueille rakennetut hulevesien vastaanottoaltaat huomiotiin tarkemmassa toteutussuunnitteluvaiheessa. Kaava-alueen katu- ja polkurakenne, kuten alueen kuivatus, on suunniteltu ja rakennettu asemakaavan ja nähtävillä olevan katusuunnitelman mukaisesti. Valittajan väitteet suunnitelmamuutoksista Häriskiventiehen ja huoltotiehen perustuvat väärinkäsitykseen.

Koska kevään tapahtumista ja valvontapyynnön jättämisen ajankohdasta on jo kulunut 8-10 kk, on syytä kiinnittää huomioita myös rakennustöiden valmiusasteeseen käsillä olevana ajankohtana.  Häriskiven asemakaava-alueen hulevesirakenteet alajuoksun osalta ovat valmistuneet heinäkuussa 2023 keräten ja johtaen alueelle muodostuvat hulevedet kosteikkoalueelle. Johtopäätöksenä oli, että Häriskiven asemakaava-alueen hulevesien hallinta on tapahtunut lainvoimaisten suunnitelmien ja lainsäädännön vaatimusten mukaisesti.

Hallinto-oikeudelle annettavan lausunnon tueksi oli hankittu ajankohtainen ja tavallista laajempi näytteenotto/mittaus asemakaava-alueelta tulevista hulevesistä.  Raportti liitettiin viranhaltijoiden lausuntoon hallinto-oikeudelle toimitettavaksi.

Viranhaltijanäkemyksen mukaan Häriskiven asemakaava-alueen rakentamisen aikaisista hulevesistä ei aiheudu sellaista haittaa, että olisi tarpeen ryhtyä määräämään hulevesistä aiheutuvan haitan poistamiseksi MRL 103 k §:n nojalla.

Viranhaltijanäkemys oli, että asiassa ei ole tarpeen ryhtyä antamaan määräyksiä Häriskiven asemakaava-alueen hulevesien hallinnan ja käsittelyn osalta.

Viranhaltijat esittivät hallinto-oikeudelle valituksen hylkäämistä perusteettomana.

Teknisen lautakunnan kanta valitukseen

Hallinto-oikeudelle annetun viranhaltijalausunnon mukaan asia viedään vielä 16.1.2024 teknisen lautakunnan käsittelyyn esityksellä, että lautakunta osaltaan yhtyisi viranhaltijalausuntoon ja hyväksyisi sen lausuntonaan hallinto-oikeudelle. Teknisen lautakunnan päätösote toimitetaan tämän jälkeen hallinto-oikeudelle.

Valituskirjelmä ja virkamieslausunto sekä mittausraportti oheismateriaalina

Ehdotus

Esittelijä

  • Pirjo Siren, kuntakehitysjohtaja, pirjo.siren@tuusula.fi

Tekninen lautakunta päättää 

  • merkitä tiedoksi valituskirjelmän liitteineen
  • merkitä tiedoksi 15.12.2023 päivätyn ja hallinto-oikeuteen toimitetun viranhaltijalausunnon ja mittausraportin
  • yhtyä viranhaltijalausuntoon ja hyväksyä sen osaltaan lausuntonaan hallinto-oikeudelle
  • tarkastaa ja hyväksyä pöytäkirjan tämän asian osalta välittömästi kokouksessa.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Kokouskäsittely

Yhdyskuntatekniikan päällikkö Petri Juhola sekä työpäällikkö Jussi Pesonen ilmoittivat olevansa hallintolain 28.1 pykälän kohdan 7 mukaisesti esteellinen (yleisjäävi) ja poistuivat kokouksesta asian käsittelyn ja päätöksenteon ajaksi.

Tiedoksi

Helsingin hallinto-oikeus, Petri Juhola, Jari Huttunen, Johanna Aho, Sakari Eskelinen

Muutoksenhaku

Päätöksestä ei saa tehdä kuntalain 136 §:n mukaan oikaisuvaatimusta eikä kunnallisvalitusta, koska päätös koskee vain valmistelua tai täytäntöönpanoa.