Valmistelija
Heli Hippeläinen, vs.talousjohtaja, heli.hippelainen@tuusula.fi
Perustelut
VEROPROSENTTIEN MÄÄRÄÄMINEN VUODELLE 2024
Kunnalle suoritettavat verot ovat lain nojalla kunnan tulovero ja kiinteistövero. Lisäksi kunnat saavat osuuden yhteisöveron tuotosta. Kuntalain mukaan valtuuston on viimeistään talousarvion hyväksymisen yhteydessä päätettävä kunnan tuloveroprosentista, kiinteistöveroprosenteista sekä muiden verojen perusteista. Verohallinnolle veroprosentit tulee ilmoittaa viimeistään verovuotta edeltävän vuoden marraskuun 17. päivänä.
Tuusulan verotuloarviot perustuvat Kuntaliiton 23.8.2023 antamaan valtakunnalliseen arvioon ja sen kuntakohtaisiin tarkennuksiin. Verotuloarviota täsmennetään talousarvioprosessin edetessä uusimpien vertotuloarvioiden mukaisiksi.
Sote-uudistuksen verovaikutuksista
Eduskunnan hyväksymät lait hyvinvointialueiden perustamisesta sekä sosiaali- ja terveydenhuollon ja pelastustoimen järjestämisen uudistamisesta astuivat voimaan 1.1.2023 alkaen. Sote-uudistukseen myötä Tuusulan kunnallisveroprosenttia leikattiin vuoden 2023 alusta 12,64 %-yksiköllä 7,11 %:iin.
Ensi vuoden tuloveroprosentit tulee määrätä ja ilmoittaa 0,10 %-yksikön tarkkuudella pyöristämällä lähimpään kymmenykseen, eli näin ollen kaikkien kuntien tuloveroprosentit muuttuvat. Kunnanvaltuustolle ehdotetaan määrättäväksi Tuusulan vuoden 2024 tuloveroprosentiksi 7,10 prosenttia.
Verotulojen kehitys Tuusulassa vuonna 2023
Verotulot kehittyivät myönteisesti tammi-syyskuussa ollen 86,9 milj. euroa ja toteutuen 79,1 % muutettuun talousarvioon nähden. Alkuvuoden hyvään verokertymään vaikuttivat vuodelta 2022 kertyneet korkeamman veroprosentin mukaiset tilitykset, ja kertymä tasaantuu lähelle talousarvion mukaista tasoa loppuvuotta kohti. Yhteisöveroja toteutui 11,0 milj. euroa, mikä oli 80,6 % talousarviosta. Taloussuhdanteen heikkenemisen ennustetaan heijastuvan negatiivisesti erityisesti yhteisöverojen kehitykseen mentäessä vuoden 2023 loppua kohti. Kiinteistöverotulojen toteutuma oli 10,9 milj. euroa, toteutuen 75,0 % muutettuun talousarvioon nähden. Kiinteistöverojen ennustetaan kasvavan koko maassa aiemmin ennakoitua nopeammin, sillä rakennusten verotusarvoja nostettiin vuoden alusta niiden jälleenhankinta-arvojen korotuksen vuoksi. Korotuksien syynä oli rakennuskustannusten kallistuminen.
Kuntaliiton lokakuun ennusteen mukaan Tuusulan vuoden 2023 verotulot kokonaisuutena olisivat ylittämässä alkuperäisen talousarvion mukaisen tason noin 7,7 milj. euroa ja muutetun talousarvion (6/2023) 4,7 milj. euroa. Taloussuhdanteen heikkeneminen ja työllisyyden kehitys sekä valmistuvan 2022 verotuksen kertymärytmi vaikuttavat loppuvuoden verotulokertymään.
Verotulojen kehitysnäkymät
Kunnallisvero
Hallituksen esittämät veroperustemuutokset alentavat kunnallisveron tuottoa koko maan tasolla vajaalla 40 miljoonalla eurolla vuonna 2024. Tästä vajaa 30 miljoonaa euroa johtuu hallitusohjelman mukaisista ansiotasoindeksin tarkistuksista.
Vuoden 2023 huomattava ansiotason 7,3 prosentin kasvu johtuu osin korkean inflaation vaikutuksista työeläkkeiden tasoon. Työeläkkeitä korotetaan vuosittain taitetulla indeksillä, jossa inflaation painoarvo on 80 % ja palkansaajien ansiotason muutoksen 20 %. Vuoden 2023 parantunut tilanne nostaa myös tulevien vuosien kunnallisveroennustetta.
Tuusulan osalta vuoden 2024 ansiotulojen kasvu asettunee hieman koko maata korkeammalle tasolle (4,0 %) kuntamme keskimääräistä nopeamman väestönkasvun vuoksi. Vuonna 2023 voimaan tullut sote-verouudistus alentaa kunnallisveron kertymää hieman vielä vuonna 2024, minkä vuoksi Tuusulan kunnallisverotulokertymän arvioidaan vähenevän 9,7 milj. eurolla 104,8 milj. euroon vuonna 2024. Tuusulan kunnallisverokertymään vaikuttavat keskeisesti yleisen talous- ja työllisyyskehityksen ohella muutokset väestön kasvussa sekä rakenteessa. Epävarmuutta ennusteisiin aiheuttavat hyvin epävarma taloustilanne ja Ukrainan sodan vaikutukset.
Yhteisöverot
Yhteisöverojen kehitys on heikentynyt 2023 keväästä jatkuen syksyyn. Kuntaliiton arvion mukaan loppuvuoden kehityksessä ei näillä näkymin näytä olevan merkittäviä piristymisen merkkejä. Verovuoden 2023 heikentyneen kehityksen takia kertymäarviot laskevat keskimäärin noin 100 miljoonalla eurolla vuosille 2024-2027. Työttömyysvakuutus- ja päivärahamaksujen alentaminen nostaa myös yhteisöveron tuottoa, arviolta vajaalla 30 miljoonalla eurolla per vuosi. Kuntien yhteisöveron ensi vuoden kertymäarvio on ennusteen mukaan vuoden 2023 tasoa alhaisempi eli noin 1,9 mrd. euroa, mikä on noin 170 milj. euroa vähemmän kuin vuonna 2023. Kehyskaudella veron tuoton arvioidaan kasvavan keskimäärin noin 4,1 prosentin vuosivauhtia.
Tuusulan kunnalle kertyvien yhteisöverotulojen kehitys on pitkälti sidoksissa kunnassa toimivien yritysten tuloskehitykseen sekä yritysten ja henkilöstön määrän kasvuun.
Kiinteistöverot
Kiinteistöverojen osalta Kuntaliitto ennustaa koko maassa 6,5 %:n kasvua vuodelle 2024. Kasvua selittää osaltaan hallituksen ohjelman mukainen esitys maapohjan kiinteistöveron alarajan korotuksesta 0,93 prosentista 1,30 prosenttiin vuodesta 2024 alkaen. Toimenpide edellyttää maapohjan veroprosentin eriyttämistä yleisestä kiinteistöveroprosentista. Jatkossa maapohjan kiinteistöveron vaihteluväli olisi 1,30–2,00 prosenttia. Muutos kasvattaa kuntien kiinteistöverotuloja arviolta noin 108 milj. eurolla vuodesta 2024 alkaen.
Tuusulan vuoden 2024 kiinteistöverokertymän kasvuksi arvioidaan 8,1 %. Kuntaliitto ennustaa Tuusulan kiinteistöveroille vuosina 2025-2026 nollakasvua, mutta kunnan taloussuunnitelmassa on oletuksena 2,0 %:n kiinteistöveron kasvu vuonna 2025 ja 3 %:n kasvu vuonna 2026.
Yleisen kiinteistöveroprosentin mukaan määrätään vero muista rakennuksista kuin vakituiseen asumisen rakennuksista, ellei kesämökkien, yleishyödyllisten yhteisöjen ja voimaloiden osalta ole vahvistettu eri prosenttia. Yleisen kiinteistöveroprosentin mukaan on määrätty myös vero myös kaikista maa-alueista (myös asuinrakennusten tonteista), poikkeuksena yleishyödylliset yhteisöt ja rakentamattomat rakennuspaikat. Tuusulan vuoden 2023 yleinen kiinteistöveroprosentti on 1,15. Hallituksen esitys kiinteistöverolain muuttamisesta on parhaillaan eduskunnan käsittelyssä. Esityksen mukaisesti maapohja eriytetään yleisestä kiinteistöverolajista siten, että siihen sovelletaan omaa veroprosentin vaihteluväliä. Yleisen veroprosentin vaihteluväli rakennusten osalta säilyy ennallaan 0,93–2,00, mutta maapohjan osalta vaihteluvälin alarajaksi määrättäisiin 1,30. Maapohjan kiinteistöveroprosentin yläraja säilyisi 2,00 prosentissa. Kiinteistöverolain muutoksen on tarkoitus tulla voimaan 1.1.2024 eli se tulisi sovellettavaksi vuoden 2024 verotuksessa. Kuntien tulee valmistautua antamaan Verohallinnolle maapohjan vuoden 2024 kiinteistöveroveroprosentti 17.11.2023 mennessä. Kunnanvaltuuston on määrättävä ehdollisesti vuoden 2024 maapohjan kiinteistövero siten, että kiinteistöverolain mukaan maapohjan osalta sovelletaan vähintään 1,30 %:n tasoa. Muutos lisää kunnan verokertymää arviolta 0,6 milj. euroa.
Vakituisen asuinrakennuksen kiinteistöveroprosentin vaihteluväli on 0,41 - 1,00 %. Tuusulan vakituisen asuinrakennuksen kiinteistöveroprosentti on tällä hetkellä 0,48 %.
Rakentamattoman rakennuspaikan osalta kiinteistöveroprosentin vaihteluväli on 2,00 - 6,00 %. Lisäksi kiinteistöverolain 12 b §:ssä mainituissa kunnissa (pääkaupunkiseudun ja sen kehysalueen kunnat, mukaan lukien Tuusula) prosentti tulee määrätä vähintään 3,00 prosenttiyksikköä korkeammaksi kuin kunnan yleinen kiinteistöveroprosentti. Tämän seurauksena pääkaupunkiseudun kuntien rakentamattoman rakennusmaan veroprosentiksi tulee määrätä vähintään 3,93 %. Tuusulan voimassa oleva rakentamattoman rakennuspaikan kiinteistöveroprosentti on 6,00 %.
Tuloverolain 22 §:ssä tarkoitetun yleishyödyllisen yhteisön omistaman kiinteistön, joka on pääasiassa yleisessä tai yleishyödyllisessä käytössä, kiinteistöveroprosentti voidaan päättää edellä esitettyä alemmaksi. Jos kunnanvaltuusto on määrännyt erillisen yleishyödyllisen yhteisön veroprosentin, sitä sovelletaan yleishyödyllisessä käytössä olevan rakennuksen lisäksi myös rakennuksen maapohjaan. Verohallinto päättää, täyttyvätkö yleishyödyllisyyden kriteerit, kunta päättää tässäkin tapauksessa vain kiinteistöveroprosentista.
Tuusulan verotulolajien kehitys
Vuonna 2024 kunnalle ennustetaan kertyvän verotuloja nykyisillä veroprosenteilla yhteensä 104,2 milj. euroa. Verolajikohtaiset arviot perustuvat Kuntaliiton verotulojen ennustekehikkoon 23.8.2023 kuitenkin siten, että ennustetta on täsmennetty seuraavasti:
- Kunnallisveron arvioinnissa on käytetty Tuusulan oman väestöennusteen mukaisia väestön kasvuja. Vuoden 2023 lopun asukasluvuksi on arvioitu 40 796 ja vuoden 2024 asukasluvuksi 41 241, jonka jälkeen väestön kasvu jatkuisi kuntastrategian mukaisella kasvu-uralla.
- Vuoden 2024 epävarmojen talousnäkymien vuoksi Tuusulan arvioitua yhteisöverokertymää on leikattu kertaluonteisesti vuoden 2024 osalta 2 milj. euroa.
- Kiinteistöveron kasvuna on käytetty vuonna 2025 2,0 %:n ja vuonna 2026 3,0 %:n kasvua tulevaan uudisrakentamiseen perustuen.
Kunnan verotulojen lopulliseen toteumaan vaikuttavat keskeisesti ansiotulojen kehitys, väestön kasvu, kunnassa toimivien yritysten liiketoiminnan kehitys sekä valtion ja kuntien väliset jako-osuuksien muutokset.
Kunta seuraa alueen kuntien verojen ja maksujen tasoa, tavoitteena on pitää Tuusulan verotus kilpailukyisenä niin nykyiselle kuin uusille asukkaille. Samalla kuitenkin kunnan tulee turvata riittävän vahva rahoituspohja tasapainoisen käyttötalouden varmistamiseksi sekä tulevien kasvu- ja palveluverkkoinvestointien sekä nopeasti kasvavan lainakannan rahoittamiseksi.
Tuusulan kasvu tukeutuu vahvasti positiivisen muuttoliikkeen ja kasvavan yritystoiminnan laajenemisen myötä tapahtuvaan veropohjan kasvuun. Mittava investointiohjelma sekä kunnan kasvavan velkataakan hoitaminen luovat kuitenkin tulevina vuosina paineita veroprosenttien nostamiselle, mikäli veropohjan kasvu ei toteudu arvioidusti.
Ehdotus
Esittelijä
Kalle Ikkelä, pormestari, kalle.ikkela@tuusula.fi
Kunnanhallitus päättää ehdottaa valtuustolle, että
VALTUUSTO päättää
- hyväksyä kunnan veroperusteet vuodelle 2024 seuraavasti:
1. Kunnan tuloveroprosentti 7,10 %
2. Kiinteistöveroprosentit
- Rakennusten yleinen kiinteistövero 1,15 %
- Vakituisen asuinrakennuksen kiinteistövero 0,48 %
- Muun asuinrakennuksen kiinteistövero 1,35 %
- Rakentamattoman rakennuspaikan kiinteistövero 6,00
- Yleishyödyllisten yhteisöjen erillinen kiinteistövero 0,65.
- Hyväksyä ehdollisena kunnan maapohjan yleiseksi kiinteistöveroprosentiksi 1,30 % siinä tapauksessa, että 17.11.2023 voimaan astuvan kiinteistöverolain mukaan maapohjan osalta sovelletaan vähintään 1,30 %:n tasoa.
Kokouskäsittely
Vs.talousjohtaja Heli Hippeläinen selosti asiaa kokouksessa.