Valtuusto, kokous 9.10.2023

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 134 Keski-Uudenmaan pelastuslaitos-liikelaitos, purkusopimus

TUUDno-2023-1936

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Antti-Pekka Röntynen, hallintojohtaja, antti-pekka.rontynen@tuusula.fi

Perustelut

Sosiaali- ja terveydenhuoltoa ja pelastustoimea koskevan uudistuksen toimeenpanosta ja sitä koskevan lainsäädännön voimaanpanosta (616/2021, ns. sote-voimaanpanolaki) annetun lain 4 §:n mukaan pelastustoimen järjestämisestä annetun lain (613/2021) mukainen pelastustoimen järjestämisvastuu siirtyi kunnilta ja kuntayhtymiltä hyvinvointialueille 1. päivänä tammikuuta 2023.  

Tuusulan kunta on yhdessä Hyvinkään kaupungin, Järvenpään kaupungin, Keravan kaupungin, Nurmijärven kunnan, Pornaisten kunnan sekä Vantaan kaupungin kanssa muodostanut 16.1.2003 alkaen Keski-Uudenmaan pelastuslaitoksen siten, että liikelaitoksen vastuukuntana on toiminut Vantaan kaupunki, mikä tarkoittaa sitä, että kunnallinen liikelaitos on toiminut osana Vantaan kaupunkia. Liikelaitos on toiminut kuntalain 65 §:n mukaisena kunnallisena liikelaitoksena, jossa on kuntalain 67 §:n mukaisesti ollut johtokunta ja edelleen kuntalain 68 §:n mukaisesti johtaja. Kunnallinen liikelaitos on toiminnassaan noudattanut vastuukunnan (Vantaa) hallintosääntöä. Vantaan kaupunginvaltuusto on kokouksessaan 19.12.2022 § 10 päättänyt lakkauttaa Keski-Uudenmaan pelastustoimen liikelaitoksen 31.12.2022. 

Yhteistoimintasopimusta on päivitetty 1.1.2009 alkaen. Pelastuslaitoksen toiminnot ovat siirtyneet hyvinvointialueille 1.1.2023 alkaen.  

Liikelaitoksen purkusopimus 

Purkusopimuksella Sopijakunnat hyväksyvät, että Keski-Uudenmaan pelastustoimen liikelaitoksen hallussa oleva omaisuus, oikeudet ja vastuut investointeineen siirtyivät 1.1.2023 alkaen hyvinvointialueiden omistukseen ja haltuun. Liikelaitokseen tehdyt investoinnit siirtyivät vastikkeetta hyvinvointialueille ja Sopijakunnalle jäi vastuu näihin liittyvistä veloista. Liikelaitoksen menot on katettu kuntaosuuksilla, ja näin ollen sille ei ole syntynyt Sopijakuntien vastuulle jääviä velkoja. Pelastuslaitoksen käytössä olevien Sopijakuntien omistamien tilojen rakentamisesta, korjaamisesta tai muusta ylläpidosta syntyneet velat jäivät tilan omistavan kunnan vastuulle. 

Keski-Uudenmaan pelastuslaitoksen irtaimisto on siirtynyt hyvinvointialueille. Irtaimiston osalta on selvitetty siirtymiseen liittyvät päätökset ja toimenpiteet, eikä niissä ole nähty oikeudellisten toimien tarvetta tai sote-voimaanpanolain vastaista. Näin ollen kunnallisena liikelaitoksena toiminut Keski-Uudenmaan pelastuslaitos voidaan purkaa valtuustojen päätöksillä.  

8.2.2023 tilanteen mukaan Tuusula saa varoja purettavasta liikelaitoksesta yhteensä 642 147,60 euroa.  

Liikelaitoksen purkautumisen käsittely 

Vantaan kaupunginvaltuusto hyväksyi kokouksessaan 22.5.2023 § 4 liikelaitoksen tilinpäätöksen vuodelta 2022 osana Vantaan kaupungin tilinpäätöksen hyväksymistä.  Samoin liikelaitoksen toiminnan arviointi on osa Vantaan kaupungin arviointikertomusta, jossa johtopäätöksinä vuoden 2022 osalta todetaan: Pelastuslaitoksen sitova määrärahaerä, investoinnit, alittui suunnitellusta mutta toisena sitovana määrärahaeränä ollutta liikealijäämää kertyi arvioitua enemmän. Kaupunginvaltuusto hyväksyi poikkeaman pelastuslaitoksen alijäämään maaliskuussa 2023.  

Purkusopimus käsitellään yhteistoiminnassa mukana olleissa kunnissa. Koska aiempi yhteistoimintasopimus on käsitelty kuntien valtuustoissa, käsitellään myös purkusopimus kuntien valtuustoissa. 

Ehdotus

Esittelijä

Kalle Ikkelä, pormestari, kalle.ikkela@tuusula.fi

Kunnanhallitus päättää ehdottaa valtuustolle, että 

VALTUUSTO päättää 

  • hyväksyä liitteenä esitetyn Keski-Uudenmaan pelastuslaitoksen purkusopimuksen.  

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin. 

Hallintojohtaja Antti-Pekka Röntynen esitteli asiaa kokouksessa. 

Valmistelija

  • Antti-Pekka Röntynen, hallintojohtaja, antti-pekka.rontynen@tuusula.fi

Ehdotus

Valtuusto päättää 

  • hyväksyä liitteenä esitetyn Keski-​Uudenmaan pelastuslaitoksen purkusopimuksen.  

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin. 

Tiedoksi

Hyvinkään kaupunki, Järvenpään kaupunki, Keravan kaupunki, Mäntsälän kunta, Nurmijärven kunta, Pornaisten kunta, Vantaan kaupunki

Muutoksenhaku

VALITUSOSOITUS

Valitusoikeus ja valituksen perusteet
Kunnallisvalituksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.
Valituksen saa tehdä sillä perusteella, että päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä, päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa tai päätös on muuten lainvastainen.
Oikaisuvaatimuksen johdosta annettuun päätökseen saa hakea muutosta kunnallisvalituksin vain se, joka on tehnyt oikaisuvaatimuksen. Jos päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa päätökseen hakea muutosta kunnallisvalituksin myös se, jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun muutettu päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.

Valitusviranomainen
Päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella Helsingin hallinto-oikeudelta.
Valitusviranomaisen yhteystiedot
Helsingin hallinto-oikeus
Radanrakentajantie 5
00520 Helsinki
Puhelin 029 56 42000
sähköposti helsinki.hao@oikeus.fi

Valitusaika
Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti
Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. 

MRL 188 §:n 3 momentin mukaan kaavan tai rakennusjärjestyksen hyväksymistä koskevan päätöksen katsotaan tulleen asianosaisten tietoon samaan aikaan, kun päätöksen katsotaan kuntalain 140 §:n mukaisesti tulleen kunnan jäsenen tietoon.

Muista kuin em. päätöksistä asianosaisen katsotaan saaneen tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi yleiseen tietoverkkoon, ei lueta määräaikaan.

Valituksen muoto ja sisältö 
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta. Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

1) päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
2) miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
3) vaatimusten perustelut;
4) mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Oikaisuvaatimuksen tekijä saa valittaessaan oikaisuvaatimuspäätöksestä esittää vaatimuksilleen uusia perusteluja. Hän saa esittää uuden vaatimuksen vain, jos se perustuu olosuhteiden muutokseen tai oikaisuvaatimuksen tekemisen määräajan päättymisen jälkeen valittajan tietoon tulleeseen seikkaan.
Valitukseen on liitettävä:

  • valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  • selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
     

Valitusasiakirjojen toimittaminen
Valitusasiakirjat on toimitettava valitusviranomaisille ennen valitusajan päättymistä. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valitusasiakirjat toimittaa valitusviranomaiselle ensimmäisenä sen jälkeisenä arkipäivänä.
Asiakirjat toimitetaan viranomaisen asiointiosoitteeseen lähettäjän omalla vastuulla. Tämä voidaan tehdä myös postitse, sähköisesti tai lähetin välityksellä. Postiin valitusasiakirjat on jätettävä niin ajoissa, että ne ehtivät perille valitusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä.

Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireille panijalta peritään oikeudenkäntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään.
Ajantasainen tieto oikeudenkäyntimaksuista löytyy https://oikeus.fi/tuomioistuimet/fi/index/asiointijajulkisuus/maksut/oikeudenkayntimaksuthallinto-oikeudessa.htm