Perustelut
Perustelut
Kaava- ja kaavamuutoshakemusten käsittely
Jos maanomistaja tekee aloitteen kaavan muuttamisesta tai laatimisesta ja alueen kaavoittaminen koskee maanomistajan etua, oikeutta ja velvollisuutta sillä tavoin välittömästi, on hänellä oikeus saada kunnan viranomaisen ratkaisu aloitteeseensa. Asemakaavoja koskevat hakemukset käsitellään kuntakehityslautakunnassa ja kunnanhallituksessa. Mikäli hakemuksesta tehdään myönteinen päätös, laaditaan hakijan ja kunnan välille kaavoituksen käynnistämissopimus kun hanke on todettu I-prioriteetin hankkeeksi eli ns. kärkihankkeeksi. Käynnistämissopimuksen hyväksymisen jälkeen kaavahanke käynnistyy. Mikäli hanke todetaan vähäiseksi kaavamuutokseksi, kaavoitus voi käynnistyä saapuneiden hakemusten jonojärjestyksen tai tarveharkinnan mukaan.
Mikäli kuntakehityslautakunta ja kunnanhallitus tekevät kielteisen päätöksen kaavamuutoshankkeeseen, hakija voi tehdä päätöksestä oikaisuvaatimuksen, jonka käsittelee kunnanhallitus. Tästä kunnanhallituksen oikaisuvaatimuksen käsittelypäätöksestä voi valittaa - maanomistajan aloitteeseen annettu kunnan viranomaisen ratkaisu kaavan muuttamisesta tai laatimisesta on valituskelpoinen ja siitä voidaan tehdä kunnallisvalitus (KHO 4.4.2003 t. 851). Myös kunnan päätös, jolla maanomistajan aloitteesta vireille tulleen kaavahankkeen valmistelu on keskeytetty, on valituskelpoinen ja tästäkin voidaan tehdä kunnallisvalitus (KHO 27.10.2009 t. 2628). Kunnanhallituksen päätöksestä tulee tehdä ensin oikaisuvaatimus. Sen sijaan kunnan omasta aloitteesta tehty päätös kaavan muuttamisesta on vain valmistelua eikä tästä päätöksestä voi valittaa (KHO 2003:16).
Hakemus
Maanomistaja hakee asemakaavan muutosta Etelä-Tuusulaan, Kelatien työpaikka-alueelle osoitteeseen Kelatie 17, joka on asemakaavassa TK-aluetta eli teollisuus- ja varasto-, sekä liike- ja toimistorakennusten korttelialuetta. Ajo tontille osoitteessa Kelatie 17 on Upokaskujan kautta. Kaavamuutoshakemuksessa esitetään osoitteessa Kelatie 17 sijaitsevaan tonttiin liitettävän viereinen VL-alueen (virkistysalue) suikale, jolla on tällä hetkellä ajoyhteys viereiselle virkistysalueelle. Virkistysalue on kunnan omistuksessa ja hakija esittää ajoyhteyden osaa liitettäväksi osaksi omistamaansa kiinteistöä. Hakemuksessa kaavamuutosta perustellaan kiinteistön toiminnallisuuden parantamisella: ajoneuvot tukkivat nykyisin lastaus- ja kuorman purun tilanteissa Upokaskujan liikenteen. Ajoyhteys virkistysalueelle on olemassa VL-aluesuikaleessa, mutta osana tonttia kiinteistö pääsisi kehittämään sille rakennuksiaan kiertävän ajoyhteyden. Kaavamuutoshakemuksen mukana oli naapureiden suostumus kaavamuutoksen käynnistämiselle.
Harkinta
Ajoyhteys Upokaskujalta virkistysalueelle on välttämätön, mutta sen ei välttämättä tarvitse olla kunnan omistuksessa. Työpaikka-alueelta on jalankulun ja pyöräilyn yhteydet ympäristöön, mutta nyt kyseessä olevan Upokaskujan ajoyhteys eteläpuolisille virkistysalueille tulee säilyttää kaavassa. Yhteys voidaan liittää kyseessä olevaan kiinteistöön, mutta kaavamuutoksessa jää kiinteistölle ajorasite, joka merkitään kaavaan. Kunta ja hakija neuvottelevat kiinteistön korvausvelvoitteet kunnalle sopimusteitse.
Kaavamuutosta ei voida viedä eteenpäin vähäisenä kaavamuutoksena, koska muutoksen kohteena on virkistysalue. Kaavamuutosta voidaan kuitenkin viedä eteenpäin vähäisen kaltaisena kaavamuutoksena. Tällöin hanketta ei ole tarve merkitä kaavoitussuunnitelmaan, vaikkakin se menee päätettäväksi valtuustoon saakka. Kaavamuutoksen erityisenä perusteena on kunnan strategian mukainen yritystoiminnan edistäminen. Kaavamuutos voi käynnistyä saapuneiden hakemusten jonojärjestyksen mukaan.
Ehdotus
Esittelijä
-
Asko Honkanen, kuntasuunnittelupäällikkö, asko.honkanen@tuusula.fi
Kuntakehityslautakunta päättää ehdottaa kunnanhallitukselle,
- että kaavamuutos viedään eteenpäin vähäisen kaltaisena kaavamuutoksena.
Lisäksi kuntakehityslautakunta päättää
- tarkastaa ja hyväksyä pöytäkirjan tämän asian osalta välittömästi kokouksessa.