Tekninen lautakunta, kokous 23.1.2018

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 7 Pasila–Riihimäki välityskyvyn nostaminen vaihe 2, ratasuunnitelma

TUUDno-2017-677

Valmistelija

  • Jukka-Matti Laakso, liikenneinsinööri, jukka-matti.laakso@tuusula.fi

Perustelut

Asiaselostus

Liikennevirasto on laatinut ratalain (110/2007) mukaisen ratasuunnitelman Pasila-Riihimäki välityskyvyn nostaminen vaihe 2.

Liikennevirasto on pyytänyt kuntaa asettamaan suunnitelma yleisesti nähtä-väksi 30 päivän ajaksi ja kuuluttamaan nähtävillä olosta sekä muistutusten tekemistavasta samalla tavalla kuin kunnallisista ilmoituksista.

Liikennevirasto pyytää kuntaa mm.

  • antamaan kunnan lausunnon suunnitelmasta ja vastineensa suunnitelmasta tehtyihin muistutuksiin
  • liittämään lausuntoon muistutuskirjelmät alkuperäisinä
  • liittämään lausuntoon oikeaksi todistetut otteet suunnitelma-alueen vahvistetuista tai hyväksytyistä oikeusvaikutteisista kaavoista

Liikennevirasto pyytää, että kuntaa lausunnossaan ilmoittaa:

  • onko suunnitelman käsittämällä alueella vahvistettu tai hyväksytty oi-keusvaikutteinen yleiskaava, asemakaava ja onko kaava yhdenmukainen ratasuunnitelman kanssa.
  • sisällyttääkö kunta ratasuunnitelman mukaiset rautatien suoja-alueiden aiheuttamat rakentamisrajoitukset asemakaavaan.
  • osallistuuko kunta ratasuunnitelmassa esitettyihin melusuojauskustannuksiin erikseen sovittavalla osuudella.
  • toteuttaako kunta ratasuunnitelmassa esitetyt katujärjestelyt K2 Hir-venojantie sekä K1J ja K2J kevyenliikenteen reitit Tuusulassa samanaikaisesti ratatöiden kanssa.
  • onko kunta valmis luovuttamaan rautatien tekemiseen tarvittavan omistamansa maa-alueen korvauksetta rautatietarkoituksiin.
  • suostuuko kunta vastaamaan yksityistienä rakennettavan Y1 Kytö-maantie, Tuusula ja Järvenpää; Y3 Radanvarsitie, Tuusula ja Järven-pää; Y4J Tyyneläntie jk+pp, Tuusula; Y5 Hornankalliontie, Tuusula; Y6J Nuppulinna jk+pp, Tuusula; Y7 Apolantie, Tuusula; Y8 Huikontie, Tuusula
  • ottaako kunta vastatakseen ratasuunnitelmassa esitettyjen jalankulku- tai pyöräteiden, meluesteiden tontin puoleisten osien, siltojen, pumppaamojen sekä laitteiden kunnossapidosta.
  • ottaako kunta vastatakseen rautatiealueella olevan omistamansa va-laistuksen käyttö- ja kunnossapitokustannuksista sen jälkeen kun Ai-nolan asema, Järvenpäässä sekä Jokelan asema, Tuusulassa on ra-kentamis- ja parantamistyön valmistuttua otettu käyttöön.
  • onko kunnalla huomauttamista ratasuunnitelmaan sisältyviin siltoihin, meluesteisiin, tukimuureihin tai muihin merkittäviin rakenteisiin.
  • onko kunnalla huomauttamista ratasuunnitelmaan sisältyviin asema-kaava-alueella oleviin laskuoja-alueisiin tai laskujohtoihin.

Tuusulan kunta on kuuluttanut ratasuunnitelman nähtävillä pidosta sekä pitänyt ratasuunnitelmaa yleisesti nähtävänä 30 päivän ajan 24.11.2017 – 27.12.2017 välisen ajan Tuusulan Jokelan kirjastossa. Suunnitelmasta on Tuusulan kunnalle toimitettu neljä muistutusta.

Suunnitelman yleiskuvaus

Ratasuunnitelma sisältää suunnitelman Pasila-Riihimäki rataosuuden välityskyvyn nostamisen 2. vaiheen toimenpiteistä. Pasila-Riihimäki –rataosuus on nykyisin Helsingin ja Keravan välillä neliraiteinen ja siitä eteenpäin pääosin kaksiraiteinen. Pasila-Riihimäki rataosuuden 1. vaiheeseen sisältyy lähinnä liikennepaikkojen parantamista sekä Ainolan ja Purolan välinen lisäraide nykyisten raiteiden länsipuolelle.2. vaiheessa on tarkoitus toteuttaa varsinaiset lisäraideosuudet siten, että Keravan ja Jokelan välille muodostuu yhtenäinen noin 20 km pituinen neliraiteinen osuus.

Toiseen vaiheeseen sisältyy kahden lisäraiteen rakentaminen väleille Kytömaa–Ainola ja Purola–Jokela, yhden lisäraiteen rakentaminen Kytömaan kohdalle pääradalta Lahden oikoradalle sekä yhden lisäraiteen rakentaminen Hyvinkää – Riihimäki välille. Kytömaan ja Ainolan välille sekä Purolan ja Nuppulinnan välille on suunniteltu uudet raiteet nykyisten raiteiden molemmille puolille. Nuppulinnasta Jokelaan molemmat uudet raiteet tulevat nykyisten raiteiden itäpuolelle. Hyvinkään ja Riihimäen välillä uusi raide sijoittuu pääradan länsipuolelle. Hyvinkään lisäraide suunnitellaan tässä vaiheessa toteutettavaksi ns. tasovaihtoehtona, jossa siirtyminen läntiseltä uudelta lisäraiteelta itäpuolelle tapahtuu vaihdeyhteyksien kautta. Lisäraiteen suunnittelussa huomioidaan mahdollisuus toteuttaa eritasovaihtoehto, jossa tavaraliikenne vaihtaa läntiseltä raiteelta itäisimmälle raiteelle nykyisten raiteiden yli sillalla.

Uusien raiteiden rakentamisen seurauksena myös suunnittelualueella oleviin liikennepaikkoihin tulee muutoksia. Ainolassa molemmat laiturit ja Jokelassa radan itäpuoleinen laituri uusitaan nykyisten laitureiden jäädessä rakennettavien raiteiden alle. Ainolan laitureita siirretään lisäksi noin 350 m etelään. Myös asema-alueiden kulkuyhteydet uusitaan palvelemaan laitureiden muuttuneita sijainteja. Purolassa ja Nuppulinnassa uusien raiteiden alle jääviä laitureita ei korvata, sillä liikennöitsijä on päättänyt junapysähdysten lopettamisesta kyseisillä asemilla.

Lisäraiteiden ja asemien lisäksi suunnittelutehtävään on sisältynyt kaikkien nykyisten siltapaikkojen suunnittelu uusien lisäraiteiden tarpeiden mukaan joko uusia siltoja rakentamalla tai nykyisiä leventämällä. Suunnitteluun on kuulunut myös yksi kokonaan uusi siltapaikkaa Ainolan siirtyvälle asemalle. Tämän lisäksi ratasuunnitelmaan on kuulunut huoltoteiden ja kulkuyhteyksien suunnittelu, ympäristösuunnittelu, pohjanvahvistussuunnittelu, ympäristövaikutusten selvitys, hankearviointi sekä erillisinä toimeksiantoina laaditut sähkö- ja turvalaitesuunnittelu sekä uusiomaankäyttö -selvitys.

Vaiheen 2 kustannusarvio on 232 M€. Kustannusarvio on laadittu MAKU –indeksin hintatasossa 110,6 (2010=100), (09/2017).

Lausunto

Suunnitelman mukaisilla kilometripaalulukemilla 31+925 - 33+305 suunnitelma sijoittuu Tuusulaan, Ristikydön alueelle. Tämän rataosuuden vaikutusalueella on voimassa Tuomalan oikeusvaikutteinen osayleiskaava, joka on hyväksytty Tuusulan kunnanvaltuustossa 16.10.2000. Osayleiskaavan määräyksissä todetaan mm., että LR-1 merkinnällä osoitetulle rautatieliikenteen alueelle uudet raiteet/ratalinjat tulee suunnitella ja toteuttaa siten, että ne aiheuttavat mahdollisimman vähän ympäristöhäiriötä ja kulttuurimaisema säilyy. Rata-alueeseen päättyvä yksityistie kohdassa noin 32+160 on osayleiskaavassa merkitty historialliseksi tieksi, jolla on kulttuurihistoriallista merkitystä maiseman ja kyläkuvan kannalta. Aluetta kehitettäessä on turvattava tien ja sen ympäristön luonteen säilyminen. Muutoin ratasuunnitelma on yhdenmukainen ratasuunnitelman kanssa.

Suunnitelman jaksolla paaluvälillä noin 41+320 – 46+450 on voimassa Ruskela – Vanhakylä – Ritasjärvi oikeusvaikutteinen osayleiskaava, josta ympäristökeskus on tehnyt vahvistamispäätöksen 20.10.2000. Ratasuunnitelma on yhdenmukainen osayleiskaavan kanssa.

Suunnitelma paaluvälille noin 46+450 – 46+475 sijoittuvat Peltokaaren asemakaava-alueeseen sisältyvä Huikon alikulku, jonka kautta Peltokaaren puistotie – katu yhdistyy Jokelantiehen (mt 1421) ja Palojoen ylittävä silta. Peltokaaren asemakaava on tullut voimaan 4.1.2012. Ratasuunnitelmassa ei ole esitetty Huikon eikä Palojoen silloille melusuojausta, jotka edellytetään asemakaavassa. Muutoin ratasuunnitelma on tässä kohdassa yhdenmukainen asemakaavan kanssa.

Suunnitelma paaluvälille noin 46+475 – 47+315 on voimassa Jokelan osayleiskaava, joka on tullut voimaan 11.6.2008. Ratasuunnitelma on yhdenmukainen osayleiskaavan kanssa.

Suunnitelman paaluväli noin 47+315 – 47+432 sisältyy jälleen Peltokaaren asemakaava-alueeseen. Ratasuunnitelma on asemakaavan mukainen muutoin, mutta asemakaavassa esitettyä Blennerintien katuyhteyttä radan ali ei ole toteutettu eikä sitä ole esitetty ratasuunnitelmassa. Ratasuunnitelma tulee laatia siten, että asemakaavan mukainen Blennerintien alikulkuyhteys on toteutettavissa, tarvittaessa lisäraiteiden toteuttamisen jälkeenkin.

Suunnitelman paaluväli noin 47+432 – 48+748 sisältyy Jokelan asemakaava-alueeseen. Asemakaava on tullut voimaan 17.11.1985. Ratasuunnitelma on pääosin yhdenmukainen asemakaavan kanssa. Suunnitelman paaluvälin noin 47+900 – 48+000 kohdalla radan itäpuolella on esitetty Jokelan aseman itäinen LP-alue (pysäköintialue) ja sen mahdollinen laajennus etelän suuntaan nykyiselle LR-alueelle. Tältä osin ratasuunnitelma sijoittuu Jokelan asemanseutu –asemakaavan alueelle. Tämä asemakaava on tullut voimaan 30.9.1987. Suunnitelma ei LP-alueen laajennuksen osalta ole em. asemakaavan mukainen. Alueella on asemakaavan muutostarpeita maanomistajan suunnitellessa alueen tulevaa käyttöä .

Suunnitelman paaluväli noin 48+748 – 49+200 sisältyy Kolsan asemakaava-alueeseen. Asemakaava on tullut voimaan 15.12.1981. Ratasuunnitelma on yhdenmukainen asemakaavan kanssa.

Suunnitelman paaluväli noin 49+200 – 49+600 (suunnitelman pohjoisraja Tuusulassa) sisältyy Jokelan rakennuskaava-alueeseen. Kaava on tullut voimaan 15.12.1970. Ratasuunnitelma on yhdenmukainen asemakaavan kanssa.

Kunta sisällyttää ratasuunnitelman mukaiset rautatien suoja-alueiden aiheuttamat rakentamisrajoitukset tuleviin asemakaavoihin.

Ratasuunnitelmassa esitetyistä melusuojauksista ja niiden kustannuksista kunta toteaa seuraavaa:

  • Ratasuunnitelmassa on esitetty Tuusulan alueelle sijoittuva melueste; este numero ME19, joka on noin 430 metriä pitkä melukaide suunnitelma-alueen pohjoispäässä Jokelassa. ME19 sijoittuu radan länsipuolelle ja se suojaa Kuusistontien ja Tammistontien alueiden asutusta ratamelulta. ME19 sijoittuu läntisimmän raiteen viereen. Melukaiteen kustannusarvio on noin 0,51 M€. Suunnitelma-aineisto ei sisällä ehdotusta kunnan mahdollisesta melusuojauskustannuksista. Kunta ei osallistu meluesteen toteuttamiskustannuksiin.
  • Ratasuunnitelman ympäristömeluselvityksessä on todettu, että meluntorjunnan kustannustehokkuuden nimissä yksittäisille asuinrakennuksille, joiden julkisivuun kohdistuu yli 60 dB yöaikainen keskiäänitaso on esitetty toteutettavan julkisivun ääneneristävyyttä parantavia toimenpiteitä. Kunta toteaa, että nämä toimenpiteet tulee toteuttaa hankkeen rakentamisen yhteydessä. Kunta ei osallistu toimenpiteiden toteuttamiskustannuksiin. 

Ratasuunnitelmassa on esitetty muutos Jokelassa Peltokaaren puistotien jatkeena olevaan Huikon alikulkulkuun (suunnitelmassa K2 Hirvenojantie). Ratasillan leventäminen edellyttää radan alittavan kadun tasauksen laskemista. Tuusulan kunta ehdottaa, että hankkeesta johtuvien K2 Hirvenojantien katurakenteiden kustannukset jaetaan Liikenneviraston ja Tuusulan kunnan välillä 75%/25%.

Ratasuunnitelmassa esitetään myös Jokelan aseman itäpuolelle uusi kevyen liikenteen väylä K1J Asemapolku. K1J sijoittuu asemakaavassa LP ja LR -merkinnöillä olevien kiinteistöjen alueille. Kiinteistöt eivät ole nykyisin kunnan omistuksessa. Tuusulan kunta ei toteuta K1J -väylää ratasuunnitelmassa esitetyllä tavalla LR –asemakaavamerkinnällä olevalle tontille. LR-tontin maankäyttösuunnitelman yhteydessä tulee tehdä oma kevyen liikenteen väylän tarkastelu tässä kohdassa. Jokelan aseman itäistä LP-aluetta (ratasuunnitelmassa LP1) reunustavalta osuudelta kunta esittää, että väylän toteuttamiskustannus jaetaan Liikenneviraston ja Tuusulan kunnan välillä 75%/25%.

Ratasuunnitelmassa esitetään myös kevyen liikenteen väylä K2J, joka käytännössä on muutos Jokelan aseman itäpuolella, Asemakujan jatkeena olevaan, Asemapolun alikulkuun johtavaan kevyen liikenteen väylään. Väylä on asemakaavan mukainen ja se sijoittuu osin kunnan omistamalle maalle. Tuusulan kunta esittää, että väylämuutoksen toteuttamiskustannus jaetaan Liikenneviraston ja Tuusulan kunnan välillä 75%/25%.

Kunnan omistamaa maata, jolle suunnitelmassa esitetään rakentamistoimenpiteitä tai rata-alueen laajentamista on:

  • Ristikydön alueelle, oikoradan ja pääradan liittymispisteessä
  • Välikallion alueella Nuppulinnan eteläpuolella
  • Metsämaa –nimisellä tilalla Jokelantien itäpuolelle, Nuppulinnantien eteläpuolella
  • Hirvenojantie –nimisellä tilalla Huikontien varressa Huikontien alikulun kaakkoispuolella

Kunta on valmis luovuttamaan rautatien tekemiseen tarvittavan omistamansa maa-alueen korvauksessa rautatietarkoituksiin.

Ratasuunnitelma sisältää yksityistiejärjestelyjä, joista kunta toteaa seuraavaa:

  • Y1 Kytömaantie: Tuusulan kunta suostuu vastaamaan rakennettavan tien ylläpidosta ja kunnossapidosta Tuusulan alueella olevan tieosuuden osalta.
  • Y3 Taka-Hornantie: Järvenpään ja Tuusulan rajalla Taka-Hornantien muuttuva tieosuus siirtyy siten, että siitä jää lyhyt osuus Tuusulan kunnan puolelle. Kunta katsoo, ettei kunta ota osuutta ylläpitoonsa ja kunnossapitoonsa. Kunta tukee Taka-Hornantien tiekuntaa yksityistieavustuksen kautta.
  • Y4J Tyyneläntie: Tyyneläntien muuttuva tieosuus siirtyy suunnitelman mukaan siten, että tiestä lyhyt osuus tulee Tuusulan kunnan puolelle. Kunta katsoo, ettei kunta ota osuutta ylläpitoonsa ja kunnossapitoonsa. Kunta tukee Tyyneläntien tiekuntaa yksityistieavustuksen kautta.
  • Y5 Hornankalliontie: Kunta katsoo, ettei kunta ota ratasuunnitelman mukaisesti muuttuvaa yksityistieosuutta ylläpitoonsa ja kunnossapitoonsa. Kunta tukee Hornankalliontien tiekuntaa yksityistieavustuksen kautta.
  • Y6J Nuppulinna jk+pp: Tuusulan kunta suostuu vastaamaan muutettavan kevyen liikenteen väylän ylläpidosta ja kunnossapidosta.
  • Y7 Apolantie: Kunta katsoo, ettei kunta ota ratasuunnitelman mukaisesti muuttuvaa yksityistieosuutta ylläpitoonsa ja kunnossapitoonsa. Kunta tukee Apolantien tiekuntaa yksityistieavustuksen kautta.
  • Y8 Huikontie: Kunta katsoo, ettei kunta ota ratasuunnitelman mukaisesti muuttuvaa yksityistieosuutta ylläpitoonsa ja kunnossapitoonsa. Kunta tukee Huikontien tiekuntaa yksityistieavustuksen kautta.

Ratasuunnitelmassa esittyjen jalankulku- ja pyöräteiden, meluesteiden, siltojen, pumppaamojen ja laitteiden kunnossapidosta kunta toteaa seuraavaa:

  • Nuppulinnan alikulun hulevesipumppaamo: Kunta ei ota nykyistä hulevesipumppaamoa kunnossapitoonsa
  • Suoja-aita osuudella paalut noin 45+700 – 46+030 radan itäpuolella Huikontien uuden linjauksen kohdalla: Kunta ei ota aitaa kunnossapitoonsa.
  • Suoja-aita osuudella paalut noin 47+620 – 47+770 radan länsipuolella Jokelan aseman tuntumassa: Kunta ei ota aitaa kunnossapitoonsa.
  • K1J Asemanpolku: Kunta ei ota kevyen liikenteen väylää kunnossapitoonsa väylän suunnitelman mukaisessa laajuudessa
  • Melueste Jokelantien (mt 1421) maantiesillalla Ridasjärventien (mt  1403) yli: Kunta ei ota meluestettä kunnossapitoonsa
  • Suoja-aidat osuudella paalut noin 48+090 – 48+180: Kunta ei ota aitoja kunnossapitoonsa
  • Suoja-aita osuudella paalut noin 48+225 – 49+190: Kunta ei ota suoja-aitaa kunnossapitoonsa
  • Melukaide osuudella paalut noin 49+200 - 49+840. Kunta ei ota melukaidetta kunnossapitoonsa.
  • Asuinrakennusten julkisivujen melusuojaukset: kunta ei osallistu melusuojausjärjestelyjä kunnossapitoonsa
  • Kunta ei ota kunnossapitoonsa yksilöimättömiä ratasuunnitelmassa esitettyjä laitteita tai rakenteita.

Kunta ottaa vastatakseen rata-alueella olevan kunnan omistaman valaistuksen käyttö- ja kunnossapitokustannukset sen jälkeen kun Ainolan asema Järvenpäässä sekä Jokelan asema Tuusulassa on rakentamis- ja parantamistyön valmistuttua otettu käyttöön.

Ratasuunnitelmassa esitettyihin siltoihin, meluesteisiin, tukimuureihin tai muihin merkittäviin rakenteisiin liittyen kunta toteaa seuraavaa:

  • Ratasuunnitelmaa on täydennettävä Purolan aseman sekä Nuppulinnan aseman nykyiset, poistuvat laiturit korvaavalla suunnitelmalla. Liikennevirasto on toimittanut kuntaan kirjeen Purolan seisake Pasila-Riihimäki 2. vaiheessa (LIVI/7594/02.01.00/2016), jonka perusteella kunta katsoo, että mahdollisuus laitureiden ja niille kulkemiseen tarvittavien yhteyksien toteuttamiseen voidaan varmistaa, vain jos laitureista esitetään ratasuunnitelmavaiheessa muihin ratasuunnitelman järjestelyihin sovitettu suunnitelma.
  • Huikon alikulkusiltaan ja Palojoen rautatiesiltaan tulee lisätä melukaiteet siten, että junaliikenteen melu vaimenee radan itäpuolella rakentuvan Peltokaaren asuinalueen suuntaan vähintään Peltokaaren asemakaavassa esitetyn vaatimuksen mukaisesti.
  • Kunta päättää Blennerintien toteuttamisesta Jokelassa sekä laatii tarvittavan suunnitelman kadusta ja ratasillasta. Mikäli Blennerintie päätetään toteuttaa, sen suunnitelmat tulee sovittaa lisäraidesuunnitelmaan radan rakennussuunnitelmavaiheessa

Ratasuunnitelmaan sisältyviin asemakaava-alueella oleviin laskuoja-alueisiin tai laskujohtoihin kunta toteaa seuraavaa:

  • ei huomautettavaa.

 

Liitteet:

  • Liikennevirasto 13.11.2017 lausuntopyyntö, Pasila-Riihimäki vaihe 2, ratasuunnitelma
  • Hornankallion yksityistie tiehoitokunta/Juhana Koski, muistutus ratasuunnitelmasta 11.12.12017
  • Maria ja Pekka Valtonen, muistutus ratasuunnitelmasta 27.12.2017
  • Eeva-Liisa Nieminen, muistutus ratasuunnitelmasta 27.12.2017
  • Stonehill's Stable Oy, muistutus ratasuunnitelmasta 27.12.2017
  • Tuusulan kunnan muistutusvastineet

Ehdotus

Esittelijä

  • Petri Juhola, yhdyskuntatekniikan päällikkö, petri.juhola@tuusula.fi

Tekninen lautakunta päättää, että

  • kunta antaa ratasuunnitelmasta kuvaustekstiin sisällytetyn lausunnon
     
  • kunta antaa ratasuunnitelmasta tehtyihin muistutuksiin liitteenä olevat vastineet

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

 

Liikenneinsinööri Jukka-Matti Laakso poistui klo 17.57 tämän asian käsittelyn jälkeen.

Tiedoksi

kirjaamo(at)liikennevirasto.fi