Tekninen lautakunta, kokous 23.1.2018

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 6 Tuuskoto-Kotuntie polku, katusuunnitelmaehdotuksen hyväksyminen

TUUDno-2017-1056

Valmistelija

  • Touko Määttä, suunnitteluinsinööri

Perustelut

Asiaselostus

Tuuskoto-Kotuntie polun katusuunnitelmaehdotus, piir.no 2010/1-3 on ollut yleisesti nähtävillä 9.11. - 22.11.2017.

Tuuskoto-Kotuntie polku sijaitsee Tuusulassa Kirkonkylän alueella Kotoranna puistossa, Kotuntien ja Kotorannakujan välillä.

Suunnitelma sisältää rantapolun rakentamisen Kotuntieltä Kotorannan puistoa pitkin. Rakennettava polku yhdistyy olevaan väylästöön Tuuskodon palvelukeskuksen eteläpuolella. Rakennettava polku täydentää Tuusulanjärven rannan ja sen ympäristön kevyen liikenteen verkostoa. Polku on kivituhkapäällysteinen ja sen kokonaispituus on noin 230m.

Suunnitelmaehdotuksesta on jätetty 3 muistutusta nähtävillä oloaikana.

MUISTUTUS 1
12.11.2017
Asunto Oy Tuusulan Pappilanranta (Kirkkotie 42C)

"Hei,

Otamme teihin yhteyttä taloyhtiömme Asunto Oy Tuusulan Pappilanrantaa (Kirkkotie 42C) koskevan asian tiimoilta.

Taloyhtiömme hallistukselle esiteltiin eilen (To 9.11.2017) suunnitelmaehdotus, joka käsitteli taloyhtiömme tontin, ja Tuusulanjärven rannan väliin suunniteltua Tuuskoto-Kotuntie polkua.

Taloyhtiömme sijaitsee aivan suunnitellun kevyenliikenteenväylän tuntumassa, joten kyseinen alue kaikkine tulevine muutoksineen, koskettaa valtavasti juuri meidän taloyhtiötämme. 

Suunnitelman ohessa ilmoititte että teiltä saisi tarvittaessa lisätietoa suunnitelmaehdotukseen liittyen, joten tässä olisi teille muutama kysymys asiaan liittyen.

- Mikä on suunniteltu etäisyys pappilanrannan tontin ja kevyenliikenteenväylän välillä?

- Kuinka leveä kevyenliikenteenväylä on pengerryksineen/pientareineen?

- Tuleeko kevyenliikenteenväylälle mopolla ajo kieltomerkki (ei mopoille)?

- Kuinka tullaan ohjaamaan pintavedet? Suunnitelmassa näkyy muutama ”ojarumpu” jo olevan, mutta kuinka ohjataan vedet jotka tulevat pappilanrannan eteläpuolella olevasta puistoalualueen rinteestä? Piirsin esimerkin alla olevaan kuvaan punaisella nuolella ojan/puron, tässäkin vesi virtaa solkenaan lähes ympäri vuoden. Tähänkään kohtaan ei nähtävästi ole ojarumpua suunnitteilla, onko tällaiset paikat otettu huomioon suunnittelussa (kuva alla).

- Onko kyseiselle alueelle suunnitteilla (rannan ja kevyenliikenteenväylän väliin) jonkinlaista maisemointia ja sen ylläpitoa? Nyt alueella tiheää/korkeaa pensaikkoa ja kaislikkoa järvenrannan ja tulevan kevyenliikenteenväylän välissä. Ilman maisemointia tämä kevyenliikenteenväylä kulkisi keskellä tiheää/korkeaa pensaikkoa, josta olisi näkyvyys ainoastaan taloyhtiömme takapihoille, eikä lainkaan järvelle.

- Suunniteltu kevyenliikenteenväylä on tulossa lähelle taloyhtiömme tontin rajaa, ja siellä sijaitsevia takapihoja. Tässä tapauksessa väylää käyttävät ulkoilijatkin näkisivät Tuusulanjärven sijasta ainoastaan väylän vieressä olevat takapihat.

- Onko täysi mahdottomuus tehdä suunniteltua kevyenliikenteenväylää lähemmäksi rantaa?

- Tuleeko kevyenliikenteenväylälle valaistusta? Jos valaistus tulee, niin toiveena olisi mahdollisimman matala, vain alaspäin suunnattu valaistus.

 - Tuleeko kevyenliikenteenväylälle talvikunnossapitoa?

- Kuinka korkealle kevyenliikenteenväylä nousee maanpinnasta?

 - Taloyhtiöllämme on venepaikat suoraan järvenrannassa. Rantaan johtaa hoitamamme polku yhtiömme tontin takarajan tuntumasta aina rannassa olevalle venepaikoille asti.

Taloyhtiömme on tehnyt kunnan kanssa sopimuksen rannan käyttöoikeudesta (venepaikkaan liittyen) vuoteen 2020 saakka. Venepaikat (keltainen) ja polku (punainen) (kts. kuva alla).

Tässä tärkeimmät taloyhtiömme asukkaita askarruttavat kysymykset.

Kevyenliikenteenväylä tulee muuttamaan paljon taloyhtiömme ilmettä ja täällä vallinnutta tunnelmaa, joten tästä syystä asia on meille kovin tärkeä.

Taloyhtiömme hallitus kutsuu teidät käymään paikanpäällä (Kirkkotie 42C) katselmoimassa, ja vastaamassa näihin meitä askarruttaviin kysymyksiin.

Käynti voisi olla tarvittaessa vain pikainen. Paikalla olisi muutama taloyhtiömme hallituksen jäsen ja myös isönnöitsijämme Matti Pietilä.

Ehdotamme teille vierailupäiväksi muutamaa vaihtoehtoa:

Ensi viikolla vk.46: MA 13.11 (klo.16), TI 14.11 (klo.16), TO 16.11 (klo.16)

Tai vk.47: MA 20.11 (klo.16)"
 

Vierailupäivä/maastokäynti toteutettiin ma 13.11 klo 15.00:

"Maastokäynnillä Asunto oy Pappilanrannan edustajat esittivät, että suunnitellun polun sijaan kevyen liikenteen väylä pitäisi rakentaa Kirkkotien varteen. Vaikka katualueelle ei sovi kevyen liikenteen väylää, voisi kunta rakentaa väylän, koska Kirkkotien molemmin puolin on kunnan maata ja alueen kaavoitus on käynnissä."

 

MUISTUTUS 2
22.11.2017
Asunto Oy Tuusulan Pappilanranta

"Asunto Oy Tuusulan Pappilanranta sijaitsee suunnitteluehdotuksessa olevan Tuuskoto-Kotuntie polusta kaakkoon.

Asunto Oy Tuusulan Pappilanranta haluaa selvitykset seuraaviin askarruttaviin kysymyksiin.

  • kuinka etäälle Tuuskoto-Kotuntie polku tulee taloyhtiömme tontin rajasta?
  • kuinka leveä on polun rakennusala?
  • miten polun kaakkoispuolen ja tonttimme vierestä valuvat pintavedet ohjataan? mm. Kotuntien puolella tonttimme lähellä olevan puron purkuvesi (kuva1)          - maisemoidaanko polun ja rannan välinen alue?
  • voidaanko aiottu polku korvata rakentamalla pitkospuu-reitti lähemmäksi rantaa?
  • onko polku valaistu myös syksyllä?
  • hoitaako kunta lumen poiston ja hiekoituksen?
  • mikä on polun korkeusasema ?
  • miten varmistetaan, ettei polusta tule asiattoman ajelun temmellyskenttä?
  • mikä on mahdollisesti tehdyn käyttäjämääräselvityksen tulos? 

Asunto Oy Tuusulan Pappilanrannan mielestä Tuuskoto-Kotuntie polku palvelee vajaasti kevyen liikennettä, koska turvallisempi kevyen liikenteen väylä voisi sijaita Kirkkotien alueella.

Pintavesien ohjauksen järjestäminen on tärkeää, koska veden kertyvät laajalta valuma-alueelta.

Tuuskoto-Kotuntie polun rakennusalalta jouduttaneen poistamaan puustoa, joten myös maisemointi olisi tehtävä. Järvimaisemalla on ollut positiivinen vaikutus päätökseen hankkia osake taloyhtiöstämme. Taloyhtiöllämme on venepaikat suoraan järvenrannassa, jonne johtaa hoitamamme polku tonttimme rajasta venepaikoille saakka. (kuva 2)

Taloyhtiöllämme on sopimus kunnan kanssa rannan käyttöoikeudesta (veneiden säilytys) vuoteen 2020 saakka, jota toivomme jatkettavan. 

Saamamme tiedon mukaan alueella on havaittu viitasammakkoyhdyskunta tai –kuntia sekä lukematon joukko eri lintulajeja. Myös asukkaamme ovat huolissaan, etteivät alueella havaitut lepakot häiriinny Tuuskoto-Kotuntie polun rakentamisesta.

Kotuntien venevalkamasta johtaa pitkospuut Gustavelundille, jota ulkoilijat, lintujen tarkkailijat käyttävät, joten pitkospuiden rakentaminen Tuuskoto-Kotuntie polun sijaan olisi mielekkäämpi ratkaisu.

Toivomme myönteistä suhtautumista esittämiimme ehdotuksiin."

MUISTUTUS 3
22.11.2017
Mikkola Karita

"Tuuskoto-Kotuntie polku - hanke 

Sain tietooni edellä mainitun hankkeen suunnitelman. Suhtaudun myönteisesti hankkeeseen, jolla ranta siistiytyy luontoa (sekä flooraa että faunaa) kunnioittaen ja säilyttäen ja, jonka mukaan liikkuminen lähellä järveä helpottuu.

Asuntoni on polun varrella ja pyytäisin teiltä tarkennusta n. kelluvan reitin suunnitelmaan. Jääkö ko. suunnitelma historiaan vai tuleeko Kotorannan puiston yhteyteen mahdollisesti kaksi väylää kevyelle liikenteelle? https://www.tuusula.fi/attachments/text_editor/30001.pdf?name=Uimaranta

ps. ottaen huomioon miten pilkkopimeää tulevan väylän alue on näin syyspimeällä, lienee valaistussuunnitelmakin heti piirustuspöydällä" 

VASTINEET MUISTUTUKSIIN

Muistutuksia tuli yhteensä 3 kpl.

Vastaukset muistutukseen 1

Ensimmäinen muistutus saapui 12.11.2017, jonka jälkeen Asunto Oy Pappilanrannan edustajat ja suunnittelija Touko Määttä kävivät maastossa tutustumassa nykytilaan ja suunnitelmiin.

  • Suunnitellun polun ja Asunto Oy Pappilanrannan tontin välinen etäisyys on lyhimmillään noin 13 m.
  • Polku on 3,5 metriä leveä.
  • Kevyen liikenteen väylillä, johon polku on luokiteltavissa, mopoilla ajaminen on kielletty, ellei sitä ole erikseen sallittu. Suunnitellulla polulla ei sallita mopoilla ajoa. Erillistä kieltomerkkiä ei tule.
  • Pappilanrannan eteläpuolen puistoalueen pintavedet ohjataan suunnitellun polun itäreunassa kulkevaa ojaa pitkin Kotuntien varrella olevaan ojaan. Ojaan on suunniteltu asennettavaksi DN800 rumpu polun kohdalle.
  • Polun ja järven välistä aluetta ei maisemoida, koska se on Metso-kohde ja alueella ei saa tehdä mitään metsänhoidollisia toimenpiteitä.
  • Suunniteltu polku on sijoitettu Metso-alueen itäpuolelle. Jos polku sijoitetaan lähemmäksi rantaa, se sijoittuu Tuuskodon luontoselvityksessä esitetylle arvokkaalle rantalehdolle.
  • Polulle ei ole suunniteltu talvikunnossapitoa eikä valaistusta. Jos valaistukselle ilmenee myöhemmin tarvetta pyrimme huomioimaan asukkaiden toiveen mahdollisuuksien mukaan.
  • Polkua ei oteta talvikunnossapidon piiriin, mutta talvikunnossapidon tarvetta seurataan käytön ja palautteen perusteella.
  • Polku on suunniteltu pääasiassa10 - 30 cm nykyisen maanpinnan yläpuolelle. Kotuntien päässä polku on 80 cm nykyistä maanpintaa korkeammalla noin 30 m matkalta, johtuen Kotuntien korkeusasemasta.
  • Suunniteltu polku ei vaikuta mitenkään venepaikkoihin.

Vastaukset muistutukseen 2

  • Suunnitellun polun ja Asunto Oy Pappilanrannan tontin välinen etäisyys on lyhimmillään noin 13 m.
  • Väylä on 3,5 metriä leveä.
  • Pappilanrannan kaakkoispuolen puistoalueen pintavedet ohjataan suunnitellun polun itäreunassa kulkevaa ojaa pitkin Kotuntien varrella olevaan ojaan. Ojaan on suunniteltu asennettavaksi DN800 rumpu polun kohdalle.
  • Polun ja järven välistä aluetta ei maisemoida, koska se on Metso-kohde ja alueella ei saa tehdä mitään metsänhoidollisia toimenpiteitä.
  • Polun tarkoitus on palvella jalankulku ja pyöräilyreittinä. Pitkospuut eivät palvele tätä tarkoitusta.
  • Polulle ei ole suunniteltu valaistusta, mutta valaistuksen tarvetta seurataan käytön ja palautteen perusteella.
  • Polkua ei oteta talvikunnossapidon piiriin, mutta talvikunnossapidon tarvetta seurataan käytön ja palautteen perusteella. Jos polku otetaan talvikunnassapidon piiriin, kunta vastaa tarvittavasta lumen poistosta ja hiekoituksesta.
  • Polku on suunniteltu pääasiassa10 - 30 cm nykyisen maanpinnan yläpuolelle. Kotuntien päässä polku on 80 cm nykyistä maanpintaa korkeammallanoin 30 m matkalta, johtuen Kotuntien korkeusasemasta.
  • Polku on suunniteltu jalankulkua ja pyöräilyä varten. Esim. mopoilla ajo väylällä on kielletty. Kunta ei pysty kuitenkaan varmistamaan ja valvomaan polulla tapahtuvaa asiatonta ajelua. Ongelmatilanteissa on otettava yhteyttä poliisiin.
  • Käyttäjämääräselvitystä ei ole tehty.

Nykyisen Kirkkotien katutilaan ei mahdu kevyen liikenteen väylää katutilan ahtauden vuoksi. Tuuskodon kaavan yhteydessä tilanne voi muuttua, mutta se palvelisi eri tarkoitusta kuin suunniteltu Tuuskoto-Kotuntie polku, joka toimii rantareittinä. Kuntalaiset ovat toivoneet rantareittiä Tuusulanjärven rannalle, jota tarkoitusta rakenteilla oleva Ilmari-Kiannon polku ja suunniteltu Tuuskoto-Kotuntie polku palvelevat. Tuuskoto-Kotuntie polku on suunniteltu voimassa olevan asemakaavan mukaisesti.

Tuuskoto-Kotuntie polun suunnitelmissa ei ole otettu kantaa alueen maisemointiin. Polun ja järven välinen alue on metso-aluetta, jossa mitkään metsänhoidolliset toimenpiteet eivät ole sallittuja. Kuntalaisten toiveena on ollut avata näkymiä järvelle, mutta mahdollinen näkymien avaaminen ja maisemointi eivät liity Tuuskoto-Kotuntie polun suunnitelmiin. Suunnitellulla polulla ei ole myöskään vaikutusta rannan venepaikkoihin.

Polun rakentaminen pyritään suorittamaan siten, että alueen monimuotoiselle luonnolle ja eliöstölle aiheutuu mahdollisimman vähän haittaa.

Vastaukset muistutukseen 3

Kelluvan rantareitin esisuunnittelu on käynnissä. Esisuunnittelussa arvioidaan mm.reitin tarpeellisuutta ja kustannuksia.

Polulle ei ole suunniteltu valaistusta, mutta valaistuksen tarvetta seurataan käytön ja palautteen perusteella.

Ehdotus

Esittelijä

  • Petri Juhola, yhdyskuntatekniikan päällikkö, petri.juhola@tuusula.fi

Tekninen lautakunta päättää

  • hyväksyä Tuuskoto-kotuntie polun katusuunnitelmaehdotuksen, piir.no 2010/1-3.

 

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

kiinteistöjen omistajat ja haltijat, Sjöblom Jyrki, Jokinen Marja, Kalliokoski Riitta, Reijonen Antti, Karppi Matti, tuomas.turunen@tsvesi.fi, Määttä Touko