Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta, kokous 15.8.2023

§ 93 Terveydensuojelulain 763/1994 mukainen määräys, Juuttikuja 2 Järvenpää

TUUDno-2023-145

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Ari Antila, terveystarkastaja, ari.antila@tuusula.fi

Perustelut

As Oy Liina-Pirkka (Juuttikuja 2, 04410 Järvenpää) on vuonna 1971 rakennettu painovoimaisella poistoilmanvaihdolla varustettu betonielementtirakenteinen yksikerroksinen rivitalo. Huoneiston 14 asukas laittoi 8.1.2021 terveydensvalvontaan vireille asuntoa koskevan terveyshaittaepäilyn. Asukas oli epäillyt asunnon wc/kh:n poistoilmanvaihdossa teknistä vikaa.

Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen terveystarkastaja suoritti asunnossa ensimmäisen tarkastuksen 15.1.2021. Tarkastuksessa todettiin, että wc/kh:n poistoilmanvaihto ei toiminut ja poistoilmakanavasta virtasi ilmaa väärään suuntaan asuntoon päin. Lisäksi asunnon sisäilmassa todettiin mikrobiperäinen haju. Taloyhtiötä kehotettiin ryhtymään tarvittaviin toimenpiteisiin wc/kh:n viallisen poistoilmanvaihdon syyn selvittämiseksi ja epäkohdan poistamiseksi. Taloyhtiötä kehotettiin lisäksi ryhtymään tarvittaviin toimenpiteisiin asunnossa todetun mikrobiperäisen hajun syyn selvittämiseksi ja epäkohdan poistamisesi. Toimenpiteet kehotettiin tekemään 31.5.2021 mennessä.

Asukkaalta 22.11.2022 puhelimitse saatujen tietojen mukaan taloyhtiö ei ollut ryhtynyt toimenpiteisiin todettujen epäkohtien korjaamiseksi. Terveystarkastaja teki asuntoon jälkivalvontatarkastuksen 14.12.2022. Tarkastuksessa todettiin, että wc/kh:n poistoilmanvaihto toimi tarkastushetkellä oikeaan suuntaan. Taloyhtiön edustajien kertoman mukaan wc/kh:n poistoilmanvaihdolle ei oltu tehty toimenpiteitä ensimmäisen tarkastuksen jälkeen. Tarkastuksen aikana asunnon sisäilman hiilidioksidipitoisuus vaihteli välillä 1560...1609 ppm, joka ylitti sosiaali- ja terveysministeriön asumisterveysasetuksen toimenpiderajan. Asunnon sisäilmassa todettiin edelleen mikrobiperäinen haju.

Terveystarkastaja teki 18.1.2023 vielä kolmannen tarkastuksen asunnon wc/kh:n poistoilmanvaihdon toimivuuden arvioimiseksi. Tarkastuksessa todettiin että wc/kh:n poistoilmanvaihto ei toiminut oikein, vaan poistoilmakanavasta virtasi wc-tilan kautta ilmaa väärään suuntaan oleskelutiloihin päin. Asunnon sisäilmassa todettiin edelleen mikrobiperäinen haju.

Terveydellisiä olosuhteita koskeva lainsäädäntö

Terveydensuojelulain tarkoituksena on väestön ja yksilön terveyden ylläpitäminen ja edistäminen sekä ennalta ehkäistä, vähentää ja poistaa sellaisia elinympäristössä esiintyviä tekijöitä, jotka voivat aiheuttaa terveyshaittaa.

Terveydensuojelulain 26 §:n mukaan asunnon ja muun sisätilan sisäilman puhtauden, lämpötilan, kosteuden, melun, ilmanvaihdon, valon, säteilyn ja muiden vastaavien olosuhteiden tulee olla sellaiset, ettei niistä aiheudu asunnossa tai sisätilassa oleskeleville terveyshaittaa.

Sosiaali- ja terveysministeriön asumisterveysasetuksen mukaan asunnon ilmanvaihdon ulkoilmavirran tulee olla käytön aikana vähintään 0,35 dm³/s neliömetriä kohden kaikissa asuinhuoneissa. Ilmanvaihdon ulkoilmavirran tulee olla rakennuksen käytön mukaisesti riittävä ja sen laadun tulee olla riittävän puhdasta. Ulkoilmavirta on johdettava sisään siten, ettei rakenteista kulkeudu ilmavirran mukana epäpuhtauksia. Asumisterveysasetuksen mukaan sisäilman hiilidioksidipitoisuuden toimenpideraja ylittyy, jos pitoisuus on 1150 ppm suurempi kuin ulkoilman hiilidioksidipitoisuus.

Asumisterveysasetuksen mukaan toimenpiderajan ylittymisenä pidetään korjaamatonta kosteus- ja lahovauriota, aistinvaraisesti todettua ja tarvittaessa analyyseillä varmistettua mikrobikasvua rakennuksen sisäpinnalla, sisäpuolisessa rakenteessa tai lämmöneristeessä silloin, kun lämmöneriste ei ole kosketuksissa ulkoilman tai maaperän kanssa, taikka mikrobikasvua muussa rakenteessa tai tilassa, jos sisätiloissa oleva voi sille altistua. Näitä muita tiloja ja rakenteita ovat esimerkiksi kellarit, rakennusten alapohjat ja yläpohjat. Asumisterveysasetuksen soveltamisohjeen mukaan aistinvaraisen arvion perusteella todettuna toimenpiderajan ylittymisenä pidetään kosteusvauriojäljen lisäksi sekä homeen hajua, että näkyvää mikrobikasvustoa.

Terveydensuojelulain 27 §:n mukaan: Jos asunnossa tai muussa oleskelutilassa esiintyy mikrobeja taikka kosteutta siten, että siitä voi aiheutua terveyshaittaa asunnossa tai muussa tilassa oleskelevalle, toimenpiteisiin haitan poistamiseksi tai rajoittamiseksi on ryhdyttävä viipymättä.

Terveydensuojelulain mukaan kunnan terveydensuojeluviranomaisella on oikeus antaa yksittäisiä kieltoja ja määräyksiä, jotka ovat välttämättömiä terveyshaitan poistamiseksi tai sen ehkäisemiseksi.

Terveydensuojelulain 45 §:n mukaan terveydensuojeluviranomaisella on oikeus tämän lain mukaisten tehtävien suorittamiseksi tehdä tarkastuksia sekä teettää niihin liittyviä tutkimuksia.

Terveydensuojelulain 49 §:n mukaan asunnon ja muun oleskelutilan tutkimuksia ja selvityksiä tämän lain mukaista viranomaisvalvontaa varten tekevällä ulkopuolisella asiantuntijalla tulee olla tarvittava pätevyys terveyshaittaa aiheuttavien kemiallisten, fysikaalisten ja biologisten tekijöiden selvittämiseksi. Mittaukset, tutkimukset ja selvitykset on tehtävä sekä näytteet otettava luotettavasti ja tarkoituksenmukaisin menetelmin.

Kunnan terveydensuojeluviranomainen voi tehostaa tämän lain nojalla antamaansa kieltoa tai määräystä uhkasakolla.

Kuuleminen

Keski-Uudenmaan ympäristökeskus varasi 19.12.2022 päivätyllä kirjeellä As Oy Liina-Pirkalle ja asunnon 14 asukkaille mahdollisuuden tulla kuulluksi päätösesityksen johdosta. 10.1.2023 toimittamassaan vastineessa As Oy Liina-Pirkka toteaa mm. seuravaa:

"Päävelvoite 1:

...
Taloyhtiö katsoo että painovoimainen ilmanvaihto on sen ajan hyväksytty ilmanvaihtojärjestelmä, jota taloyhtiö ei ole velvollinen muuttamaan, huomioiden kiinteistöjen ikä ja sen ajan olemassa olleet lait ja asetukset.

Taloyhtiö ei voi myöskään yhdenvertaisuuden nimissä, kunnostaa vain yhden huoneiston ilmanvaihtoa, vaan tällöin tulisi kaikki huoneistot tehdä samalla.

Koska taloyhtiö ei voi yhden huoneiston osalta tehdä tasonkorotusta, niin määräaika toimenpiteiden tekemiseen olisi myös liian kiireellinen, kohde tulisi suunnitella, kilpailuttaa hakea rakennuslupa jne. ennen kuin mitään voitaisiin tehdä. Tarkastuskertomuksessa määräaika 31.10.2023, joten tälle haetaan vuoden lisäaika, jos terveystarkastajan vaatimukset katsotaan oikeudellisesti oikeaksi.

Päävelvoite 2:
Tämän taloyhtiö voi tehdä jos saa lisäaikaa niin, että taloyhtiö saa tehtyä päätöksen asiassa 31.5.2023 mennessä. Vaatimus RTA rakennusterveysasiantuntija pätevyys on ok.

Yhteenveto

Terveydensuojeluviranomainen voi antaa määräyksiä, jotka ovat välttämättömiä terveyshaitan poistamiseksi tai sen ehkäisemiseksi. Terveydensuojeluviranomainen voi myös teettää tarpeelliseksi katsomiaan tutkimuksia terveyshaittojen selvittämiseksi.

Kahdessa viranomaistarkastuksessa As Oy Liina-Pirkan:n asunnossa 14 on todettu, että wc/kh:n poistoilmanvaihto ei toimi ja poistoilmakanavasta virtaa asuntoon tuloilmaa väärään suuntaan. Poistoilmanvaihtokanavaa ja wc:tä ei voida pitää asianmukaisena puhtaana tuloilmareittinä. Asunnon sisäilmassa todettiin kaikkien tarkastusten aikana mikrobiperäinen haju. Taloyhiö ei ryhtynyt terveysvalvonnan antaman kehotuksen mukaisesti toimenpiteisiin wc/kh:n poistoilmanvaihdon korjaamiseksi ja sisäilman mikrobiperäisen hajun syyn selvittämiseksi. Tästä johtuen on tarpeellista, että terveydensuojeluviranomainen määrää taloyhtiötä korjaamaan wc/kh:n poistoilmanvaihdon vian ja teettämään ulkopuolisella asiantuntijalla kuntotutkimuksen, jolla selvitetään sisäilmassa todetun mikrobiperäisen hajun syy sekä epäkohdan korjaustapa. Terveysvalvonnalla on syytä epäillä, että tarvittavat toimenpiteet eivät toteudu viipymättä ilman taloyhtiölle annettavalla määräystä.

Ehdotus

Esittelijä

Miia Suurkuukka, terveysvalvonnanpäällikkö, miia.suurkuukka@tuusula.fi

Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta antaa As Oy Liina-Pirkalle seuraavat terveydensuojelulain 27 §:n ja 45 §:n mukaisen määräykset:

Päävelvoitteet

1. As Oy Liina-Pirkan tulee korjata asunto 14:n poistoilmanvaihto siten, että wc/kh:n poistohormissa ilmavirtaus toimii oikeaan suuntaan.

2. As Oy Liina-Pirkan tulee teettää asunto 14:ään kosteus- ja sisäilmatekninen kuntotutkimus, jolla selvitetään asunnossa todetun mikrobiperäisen hajun syy ja epäkohdan korjaustapa. Kosteus- ja sisäilmatekninen kuntotutkimus tulee teettää ulkopuolisella asiantuntijalla, jolla on rakennusterveysasiantuntijan (RTA) pätevyys. Käytettävä asiantuntija tulee hyväksyttää Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksessa ennen tutkimusten tekemistä.

Määräaika
Päävelvoitteen 1 toimenpiteet tulee tehdä viimeistään 31.10.2023 mennessä ja päävelvoitteen 2 toimenpiteet 31.5.2023 mennessä.

Uhkasakko
Päävelvoitteiden tehosteeksi asetetaan seuraavat uhkasakot:
Päävelvoite 1: 4000 €
Päävelvoite 2: 4000 €

Perustelut
Painovoimaisen ilmanvaihtojärjestelmän toiminta perustuu pääasiassa ulko- ja sisätilan lämpötilaeroon sekä tuulen aiheuttamaan paine-eroon. Talvella painovoimainen ilmanvaihto toimii yleensä parhaiten johtuen ulko- ja sisäilman suuresta lämpötilaerosta. Kaikki kolme viranomaistarkastusta tehtiin talvella. Asunnon 14 kaksi muuta painovoimaista poistoilmahormia toimivat kaikilla tarkastuksilla alkuperäisen toimintaperiaatteen mukaisesti oikeaan suuntaan. Näin ollen asunnon wc/kh:n poistoilmahormissa voidaan olettaa olevan alkuperäisesti suunniteltua toimintaa estävä vika/puute, joka tulee korjata.

Asunnon poistoilmanvaihtohormia ja wc:tä ei voida pitää asianmukaisena puhtaana tuloilmareittinä. Poistoilmahormit ovat yleensä likaisia ja niiden kautta virtaavan tuloilman mukanan sisäilmaan voi kulkeutua epäpuhtauksia. Wc on niin sanottu likainen tila, jonka kautta tuloilman ottaminen asuntoon ei ole sisäilman laadun kannalta suositeltavaa. Sosiaali- ja terveysministeriön asumisterveysasetuksen mukaan asunnon ilmanvaihdon ulkoilmavirran tulee olla rakennuksen käytön mukaisesti riittävä ja sen laadun tulee olla riittävän puhdasta. Ulkoilmavirta on johdettava sisään siten, ettei rakenteista kulkeudu ilmavirran mukana epäpuhtauksia. 

Asunnon sisäilman hiilidiksidipitoisuus ylitti tarkastuksessa sille asetetun toimenpiderajan ja tämä viittaa ilmanvaihdon puutteellisuuteen. Asumisterveysasetuksen soveltamisohjeen mukaan painovoimaisen ilmanvaihdon riittävyyttä voidaan arvioida sisäilman hiilidioksidipitoisuuden perusteella. Asumisterveysasetuksen mukaan sisäilman hiilidioksidipitoisuuden toimenpideraja ylittyy, jos pitoisuus on 1150 ppm suurempi kuin ulkoilman hiilidioksidipitoisuus (n. 400 ppm).

Asunnon sisäilmassa todettu mikrobiperäinen haju viittaa mikrobiperäisten epäpuhtauksien kulkeutumiseen rakenteista asunnon sisäilmaan. Epäkohdan syyn selvittäminen vaatii asiantuntijan tekemiä tarkempia tutkimuksia. Sosiaali- ja terveysministeriön asumisterveysasetuksen mukaan toimenpiderajan ylittymisenä pidetään mikrobikasvustoa rakenteessa, jos sisätiloissa oleva voi sille altistua. Asumisterveysasetuksen soveltamisohjeen mukaan aistinvaraisen arvion perusteella todettuna toimenpiderajan ylittymisenä pidetään kosteusvauriojäljen lisäksi sekä homeen hajua, että näkyvää mikrobikasvustoa. Terveydensuojelulain 45 §:n mukaan terveydensuojeluviranomaisella on oikeus tämän lain mukaisten tehtävien suorittamiseksi tehdä tarkastuksia sekä teettää niihin liittyviä tutkimuksia.

As Oy Liina-Pirkan vastineessa esittämää pidennystä päävelvoitteiden määräaikoihin ei pidetä tarpeellisena. Asunnon 14 wc/kh:n poistoilmanvaihdon vian korjaaminen ei edellytä tasonkorotusta koko taloyhtiössä ja päävelvoitteen 1 määräaikaa voidaan pitää riittävänä. Kuntotutkimuksen teettämiseksi tarvittava päätöksenteko on mahdollista tehdä päävelvoite 2:lle annetussa määräajassa. Terveysvalvonta antoi taloyhtiölle ensimmäisen kehotuksen tarvittavien toimenpiteiden tekemiseksi 31.5.2021. Taloyhtiö ei missään vaiheessa kiistänyt annettua kehotusta tai pyytänyt lisäaikaa sen toteuttamiseksi. Taloyhtiöllä katsotaan olleen riittävä ja kohtuullien aika tarvittavien toimenpiteiden tekemiseksi.

Täytäntöönpano

Päätöstä on noudatettava mahdollisesta muutoksenhausta huolimatta, ellei valitusviranomainen toisin määrää.

Sovellettu lainsäädäntö ja oikeusohjeet

Terveydensuojelulaki 763/1994

Terveydensuojeluasetus 1280/1994

Asumisterveysasetus 545/2015

Asumisterveysasetuksen soveltamisohje 2016

Uhkasakkolaki 1113/1990

Hallintolaki 434/2006 

Muutoksenhaku

Tähän päätökseen voi hakea muutosta valittamalla Helsingin Hallinto-oikeuteen.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Valmistelija

  • Ari Antila, terveystarkastaja, ari.antila@tuusula.fi

Perustelut

Terveydensuojelulain mukainen määräys terveyshaitan poistamiseksi

Asian taustatiedot

As Oy Liina-Pirkka (Juuttikuja 2, 04410 Järvenpää) on vuonna 1971 rakennettu betonielementtirakenteinen yksikerroksinen rivitalo. Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen terveystarkastaja teki asunnossa 14 15.1.2021, 14.12.2022 ja 18.1.2023 terveydensuojelulain mukaisen tarkastuksen terveyshaittaepäilyn vuoksi. Tarkastuksissa todettiin puutteita ilmanvaihdossa, sekä asunnon sisäilmassa mikrobiperäinen haju. Terveystarkastaja antoi 19.1.2021 taloyhtiölle kehotuksen ilmanvaihdon korjaamiseksi, sekä mikrobiperäisen hajun syyn selvittämiseksi ja epäkohdan poistamiseksi. Taloyhtiö ei noudattanut terveystarkastajan kehotusta. Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta määräsi 14.2.2023 As Oy Liina-Pirkkaa korjaamaan wc/kh:n poistoilmanvaihdossa todetun vian, sekä teettämään pätevällä asiantuntijalla kuntotutkimuksen asunnossa todetun mikrobiperäisen hajun syyn ja epäkohdan korjaustavan selvittämiseksi. Määräyksen jälkeen as Oy Liina-Pirkka paransi asunnon ilmanvaihtoa ja teetti mikrobiperäisen hajun syyn selvittämiseksi merkkiainetutkimuksen ulkopuolisella asiantuntijalla. Taloyhtiö toimitti tutkimuksesta laaditun raportin (Polygon Finland Oy / Sami Ahonen ja Tuukka Korhonen, 25.5.2023) Keski-Uudenmaan ympäristökeskukseen 1.6.2023.

Huoneistossa 14 oli vuonna 2020 poistettu alapohjasta tekniikkakuilu ja tehty osittaiset tiivistyskorjaukset lattioiden ja seinien liittymiin hajuhaittojen vuoksi. Polygon Finland Oy:n tutkimuksessa havaittiin alapohjasta ilmavuotoja aikaisemin tiivistämättömältä alueelta keittiön ja makuuhuoneen väliseinän ja lattian rajakohdasta, sekä keittiön ja pesuhuoneen / aulan väliseinän kohdista. Tutkimuksessa havaittiin vuotoja myös aikaisemmin tiivistetyiltä alueilta eteisen ja viereisen asunnon väliseinän kohdalla, eteisen ja olohuoneen väliseinän kohdalta, sekä eteisen ja pesuhuonetilojen väliseinän kohdalla. Tutkimukseen liittyvän alipaineistuksen aikana oli etenkin keittiöön ja makuuhuoneeseen alkanut tulla kellarimaista mikrobiperäistä hajua. Tutkimuksen tehneiden asiantuntijoiden mukaan hajun esiintyminen viittaa siihen, että havaituista epätiiveyskohdista kulkeutuu epäpuhdasta ilmaa huoneiston sisäilmaan, koska tiivistyskorjaukset on tehty puutteellisesti. Epäkohdan korjaustoimenpiteenä asiantuntijat suosittelivat tiivistämään koko huoneiston ulko- ja väliseinien ja lattioiden liittymäkohdat, sekä lattioiden läpiviennit (viemärit, vesiputket jne.).

Terveydellisiä olosuhteita koskeva lainsäädäntö

Terveydensuojelulain tarkoituksena on väestön ja yksilön terveyden ylläpitäminen ja edistäminen sekä ennalta ehkäistä, vähentää ja poistaa sellaisia elinympäristössä esiintyviä tekijöitä, jotka voivat aiheuttaa terveyshaittaa.

Terveydensuojelulain 26 §:n mukaan asunnon ja muun sisätilan sisäilman puhtauden, lämpötilan, kosteuden, melun, ilmanvaihdon, valon, säteilyn ja muiden vastaavien olosuhteiden tulee olla sellaiset, ettei niistä aiheudu asunnossa tai sisätilassa oleskeleville terveyshaittaa.

Terveydensuojelulain 27 §:n mukaan: Jos asunnossa tai muussa oleskelutilassa esiintyy mikrobeja taikka kosteutta siten, että siitä voi aiheutua terveyshaittaa asunnossa tai muussa tilassa oleskelevalle, toimenpiteisiin haitan poistamiseksi tai rajoittamiseksi on ryhdyttävä viipymättä.

Asumisterveysasetuksen mukaan toimenpiderajan ylittymisenä pidetään korjaamatonta kosteus- ja lahovauriota, aistinvaraisesti todettua ja tarvittaessa analyyseillä varmistettua mikrobikasvua rakennuksen sisäpinnalla, sisäpuolisessa rakenteessa tai lämmöneristeessä silloin, kun lämmöneriste ei ole kosketuksissa ulkoilman tai maaperän kanssa, taikka mikrobikasvua muussa rakenteessa tai tilassa, jos sisätiloissa oleva voi sille altistua. Näitä muita tiloja ja rakenteita ovat esimerkiksi kellarit, rakennusten alapohjat ja yläpohjat. Asumisterveysasetuksen soveltamisohjeen mukaan aistinvaraisen arvion perusteella todettuna toimenpiderajan ylittymisenä pidetään kosteusvauriojäljen lisäksi sekä homeen hajua, että näkyvää mikrobikasvustoa.

Terveydensuojelulain mukaan kunnan terveydensuojeluviranomaisella on oikeus antaa yksittäisiä kieltoja ja määräyksiä, jotka ovat välttämättömiä terveyshaitan poistamiseksi tai sen ehkäisemiseksi.

Terveydensuojelulain 45 §:n mukaan terveydensuojeluviranomaisella on oikeus tämän lain mukaisten tehtävien suorittamiseksi tehdä tarkastuksia sekä teettää niihin liittyviä tutkimuksia.

Terveydensuojelulain 49 §:n mukaan asunnon ja muun oleskelutilan tutkimuksia ja selvityksiä tämän lain mukaista viranomaisvalvontaa varten tekevällä ulkopuolisella asiantuntijalla tulee olla tarvittava pätevyys terveyshaittaa aiheuttavien kemiallisten, fysikaalisten ja biologisten tekijöiden selvittämiseksi. Mittaukset, tutkimukset ja selvitykset on tehtävä sekä näytteet otettava luotettavasti ja tarkoituksenmukaisin menetelmin.

Kunnan terveydensuojeluviranomainen voi tehostaa terveydensuojelulain nojalla antamaansa kieltoa tai määräystä uhkasakolla.

Kuuleminen

Keski-Uudenmaan ympäristökeskus varasi 20.6.2023 päivätyllä kirjeellä As Oy Liina-Pirkalle ja asunnon 14 asukkaille mahdollisuuden tulla kuulluksi päätösesityksen johdosta. Kuulemisessa ei jätetty vastineita.

Yhteenveto

Terveydensuojeluviranomainen voi antaa määräyksiä, jotka ovat välttämättömiä terveyshaitan poistamiseksi tai sen ehkäisemiseksi.

Kolmessa viranomaistarkastuksessa As Oy Liina-Pirkan asunnon 14 sisäilmassa on todettu mikrobiperäinen haju. Taloyhtiö ei aluksi ryhtynyt terveysvalvonnan 19.1.2021 antaman kehotuksen mukaisesti toimenpiteisiin sisäilman mikrobiperäisen hajun syyn selvittämiseksi ja epäkohdan poistamiseksi. Keski-Uudenmaan ympäristölautakunnan määräyksestä taloyhtiö teetti ulkopuolisella asiantuntijalla tutkimuksen, jolla selvitettiin sisäilman mikrobiperäisten epäpuhtauksien tulevan ilmavuotojen mukana alapohjasta. Terveyshaitan selvittämisen ja poistamisen merkittävästä viivästymisestä johtuen on tarpeellista, että terveydensuojeluviranomainen määrää taloyhtiötä poistamaan asunnossa todetun terveyshaitan. Terveysvalvonnalla on syytä epäillä, että tarvittavat toimenpiteet eivät toteudu kohtuullisessa ajassa ja/tai riittävässä laajuudessa ilman taloyhtiölle annettavalla määräystä.

Ehdotus

Esittelijä

  • Jaana Niemi-Aro, hygieenikkoeläinlääkäri, jaana.niemi-aro@tuusula.fi

Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta antaa As Oy Liina-Pirkalle seuraavat terveydensuojelulain 27 §:n ja 45 §:n mukaiset määräykset:

Päävelvoitteet

1. As Oy Liina-Pirkan tulee estää mikrobiperäisten epäpuhtauksien / ilmavuotojen kulkeutuminen alapohjan liittymistä ym. alapohjan epäjatkuvuuskohdista asunnon 14 sisäilmaan.

2. As Oy Liina-Pirkan tulee teettää ulkopuolisella asiantuntijalla uusi merkkiainetutkimus, jolla osoitetaan päävelvoite 1:n mukaisten korjaustoimenpiteiden onnistuminen. Ulkopuolisella asiantuntijalla tulee olla rakennusterveysasiantuntijan (RTA) pätevyys. Käytettävä asiantuntija tulee hyväksyttää Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksessa ennen tutkimuksen tekemistä.

Määräaika
Päävelvoitteiden 1 ja 2 toimenpiteet tulee tehdä viimeistään 30.11.2023 mennessä.

Uhkasakko
Päävelvoitteiden tehosteeksi asetetaan seuraavat uhkasakot:
Päävelvoite 1: 6000 €
Päävelvoite 2: 1000 €

Perustelut

Asunnon 14 sisäilmassa todettu mikrobiperäinen haju on terveydensuojelulain 27 §:n mukainen terveyshaitta, joka tulee poistaa. Ulkopuolisen asiantuntijan tekemän tutkimuksen mukaan mikrobiperäinen haju tulee asuntoon ilmavuotojen mukana rakennuksen alapohjasta. Sosiaali- ja terveysministeriön asumisterveysasetuksen 20 §:n mukaan toimenpiderajan ylittymisenä pidetään korjaamatonta kosteus- ja lahovauriota, aistinvaraisesti todettua ja tarvittaessa analyyseillä varmistettua mikrobikasvua rakennuksen sisäpinnalla, sisäpuolisessa rakenteessa tai lämmöneristeessä silloin, kun lämmöneriste ei ole kosketuksissa ulkoilman tai maaperän kanssa, taikka mikrobikasvua muussa rakenteessa tai tilassa, jos sisätiloissa oleva voi sille altistua. Asumisterveysasetuksen soveltamisohjeen mukaan aistinvaraisen arvion perusteella todettuna toimenpiderajan ylittymisenä pidetään kosteusvauriojäljen lisäksi sekä homeen hajua, että näkyvää mikrobikasvustoa.

Korjaustoimenpiteiden jälkeen on välttämätöntä, että korjausten onnistuminen osoitetaan luotettavalla menetelmällä. Terveydensuojelulain 45 §:n mukaan terveydensuojeluviranomaisella on oikeus tämän lain mukaisten tehtävien suorittamiseksi tehdä tarkastuksia sekä teettää niihin liittyviä tutkimuksia.

Täytäntöönpano

Päätöstä on noudatettava mahdollisesta muutoksenhausta huolimatta, ellei valitusviranomainen toisin määrää.

Sovellettu lainsäädäntö ja oikeusohjeet

Terveydensuojelulaki 763/1994

Terveydensuojeluasetus 1280/1994

Asumisterveysasetus 545/2015

Asumisterveysasetuksen soveltamisohje 2016

Uhkasakkolaki 1113/1990

Hallintolaki 434/2006 

Muutoksenhaku

Tähän päätökseen voi hakea muutosta valittamalla Helsingin Hallinto-oikeuteen.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Merkittiin tiedoksi, että hygieenikkoeläinlääkäri Jaana Niemi-Aro poistui tämän pykälän käsittelyn jälkeen klo 17:36.

Tiedoksi

-Saantitodistuskirjeellä: As Oy Liina -Pirkka, c/o JPV-Isännöinti Oy / Mirja God, Järnefeltinkatu 13 LH 3, 04400 Järvenpää
-Kirjeellä: Asukkaat, Juuttikuja 2 as 14, 04410 Järvenpää

Muutoksenhaku

Hallintovalitus hallinto-oikeudelle

Valitusosoitus
Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus
Tähän päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa ja se, jonka valitusoikeudesta laissa erikseen säädetään. Viranomainen saa hakea muutosta valittamalla myös, jos valittaminen on tarpeen viranomaisen valvottavana olevan yleisen edun vuoksi.

Valitusaika
Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Asianosaisten katsotaan saaneen tiedon päätöksestä seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä Tuusulan kunnan internet-sivulla.

Tiedoksi saantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen
Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle

Postiosoite: Radanrakentajantie 5
00520 Helsinki
Puhelin: 029 56 42000
Faksi: 029 56 42079
sähköposti: helsinki.hao@oikeus.fi

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:
1.    päätös, johon jaetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös)
2.    miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset
3.    vaatimusten perustelut
4.    mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireille panijalta peritään oikeudenkäntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään.