Valtuusto, kokous 6.2.2023

§ 6 Tilintarkastuksen palvelut 2023 - 2026, hankinta

TUUDno-2022-2395

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Inkeri Kontiola, hankintapäällikkö, inkeri.kontiola@tuusula.fi

Perustelut

Tarjouskilpailun perustiedot

Tuusulan kunta toteutti Hansel Oy:n Tilintarkastuksen palvelut 2020-2025 (DPS) dynaamisen hankintajärjestelmän sisäisen kilpailutuksen koskien Tuusulan kunnan ja kuntakonsernin tytäryhtiöiden tilintarkastuspalvelut hankintaa.

Kilpailutus perustui Hansel Oy:n Tilintarkastuksen palvelut 2020-2025 (DPS) dynaamiseen hankintajärjestelmään ja sen yleisiin ehtoihin.

Hankinnan kohteena on kuntalain (410/2015) 14 luvun mukainen Tuusulan kunnan talouden tarkastus, kuntakonsernin tytäryhtiöiden tilintarkastus sekä muut tarkastuspalvelut tarjouspyynnön mukaisesti tilikausille 2023 – 2026.

Hankinta koostuu seuraavista palveluista:

  • Tuusulan kunnan kuntalain 122 §:n mukaisesta tilintarkastuksesta
  • Tuusulan kunnan tarkastuslautakunnan sihteerin tehtävästä 
  • Tuusulan kuntakonserniin kuuluvien tytäryhtiöiden lakisääteistä tilintarkastusta

 

Sopimuskausi on neljä vuotta, 1.2.2023 - 31.12.2026.

Hankinnan arvioitu kokonaisarvo vuositasolla on noin 39 00 euroa alv 0 %.

Kilpailutus on toteutettu käyttäen sähköistä kilpailutusratkaisua. Hankintaa ei ole jaettu osiin, koska nyt kysymyksessä oleva hankinta muodostaa tarkoituksenmukaisen kokonaisuuden.

Tarjouspyyntö lähetettiin kaikille dynaamiseen hankintajärjestelmään hyväksyttyinä oleville toimittajille 28.11.2022 sekä korjausilmoitus 30.11.2022. Korjausilmoituksessa täsmennettiin liitettä Hankinnan kohde ja asiakaskohtaiset vähimmäisvaatimukset sekä tarkennettu kappaletta 2.3. Tytäryhtiöiden tilintarkastus. Hankintasopimusluonnokseen lisätty tarkentava lause kappaleeseen 5.1. liittyen tytäryhtiöiden asiakkuuteen.

Tarjoajilla oli mahdollisuus esittää tarjouspyyntöön liittyviä lisäkysymyksiä. Määräaikaan 7.12.2022 kello 12.00 mennessä kysymyksiä esitettiin, ja niihin vastattiin tarjouspalvelu.fi portaaliin kaikille tarjoajille 8.12.2022. Lisätietoilmoitus liittyen cv-lomakkeen täyttämiseen lähetettiin kaikille ilmoitukseen tutustuneille 9.12.2022 ja se julkaistiin myös tarjouspalvelu.fi portaalissa.

Tarjouksia saatiin tarjousten jättämiselle varattuun määräaikaan 14.12.2022, klo 12.00 mennessä kahdelta tarjoajalta, BDO Audiator Oy ja KPMG Oy Ab.

Molemmat tarjoukset todettiin tarjouspyynnön mukaisiksi.

DPS:n sisäisen kilpailutuksen tarjouspyynnössä ilmoitettu tarjouksen valintaperuste ja vertailuperusteet

Tarjouksista valitaan hinta-laatusuhteeltaan paras tarjous noudattaen seuraavia vertailuperusteita:

  • Hinta: painoarvo 70 pistettä
  • Laatu: painoarvo 30 pistettä
  • Laadullinen vertailuperuste: Tarjottujen henkilöresurssien osaaminen ja kokemus hankinnan kohteesta.

 

Tarjousten vertailu

Hintojen vertailu

Hinnat vertailtiin tarjouspyynnössä ilmoitetun mukaisesti hintalomakkeen kokonaisvertailuhinnan perusteella.

Kokonaisvertailuhinta muodostui seuraavasti:

Tarjoajan hintalomakkeella antamat arvonlisäverottomat hinnat kerrottiin hintalomakkeessa ilmoitetuilla painoarvoilla ja painotetut hinnat laskettiin yhteen. Vertailuhinta tuli syöttää tarjouksen kohtaan "Hankinnan kohteen kriteerit".

Hinnat arvioitiin seuraavalla kaavalla: halvin vertailuhinta / tarjouksen vertailuhinta * painoarvo 70

Tarjousten vertailussa käytettiin tarjouspyynnön liitteessä Hintalomake ilmoitettuja hintatekijöitä, joiden painoarvot oli ilmoitettu tarjouspyynnön hintalomakkeessa.

BDO Audiator Oy: kokonaishinta 92 000 euroa, vertailupisteet 42,28152

KPMG Oy Ab: kokonaishinta 55 570 euroa, vertailupisteet 70,000

Laatuvertailu

Tarjottujen henkilöresurssien osaaminen ja kokemus hankinnan kohteesta, enimmäispisteet 30 pistettä.

Vertailussa huomioitiin tarjottujen henkilöresurssien vähimmäisvaatimukset ylittävä osaaminen. Osaamisen pisteytys on kuvattu liitteessä ” Asiantuntijat”.

BDO Audiator Oy

Asiantuntijat-lomakkeella tarjotun tiimin osaamisen ja kokemuksen perusteella muodostuneet vertailupisteet:

Päävastuullinen tilintarkastaja, tarjoajan kokonaispisteet: 15

Tarkastusvastuullinen tilintarkastaja, tarjoajan kokonaispisteet: 15

Tarjoajan kokonaispisteet:30

Tarjoajan lopulliset vertailupisteet (kokonaispisteet suhteutettuna vertailuperusteen enimmäispistemäärään): 72,28152

KPMG Oy Ab

Asiantuntijat-lomakkeella tarjotun tiimin osaamisen ja kokemuksen perusteella muodostuneet vertailupisteet:

Päävastuullinen tilintarkastaja, tarjoajan kokonaispisteet: 15

Tarkastusvastuullinen tilintarkastaja, tarjoajan kokonaispisteet: 15

Tarjoajan kokonaispisteet:30

Tarjoajan lopulliset vertailupisteet (kokonaispisteet suhteutettuna vertailuperusteen enimmäispistemäärään): 100

Hankintapäätösehdotus

Kunkin tarjoajan saamat hinta- ja laatupisteet laskettiin yhteen. Suurimman yhteenlasketun pistemäärän saanut tarjoaja ehdotetaan valittavaksi sopimustoimittajaksi.

Suurimmat vertailupisteet on saanut KPMG Oy Ab, joka esitetään valittavan Tuusulan kunnan ja kuntakonsernin tytäryhtiöiden tilintarkastajaksi vuosille 2023–2026.

Hankintapäätöksen tiedoksianto ei merkitse sopimuksen syntymistä. Valittujen tarjoajien kanssa tehdään erillinen kirjallinen hankintasopimus, kun hankintapäätös on saanut lainvoiman. Sopimus voidaan solmia aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun asianosainen on saanut päätöksen valitusosoituksineen tiedoksi.

Ehdotus

Esittelijä

Jussi Salonen, jussi.salonen@luottamus.tuusula.fi

Tarkastuslautakunta päättää ehdottaa valtuustolle, että

VALTUUSTO päättää

  • valita KPMG Oy Ab:n Tuusulan kunnan ja kuntakonsernin tytäryhtiöiden tilintarkastajaksi vuosille 2023–2026.

---

Hankintapäällikkö Inkeri Kontiolan esiteltyä asian, lautakunta päätti jatkaa käsittelyä jatkokokouksessaan 25.1.2023 klo 16.30.

Päätös

Tarkastuslautakunta päätti

  • jatkaa käsittelyä jatkokokouksessaan 25.1.2023 klo 16.30.

 

Hankintapäällikkö Inkeri Kontiola oli asiantuntijana kokouksessa.

Valmistelija

Inkeri Kontiola, hankintapäällikkö, inkeri.kontiola@tuusula.fi

Ehdotus

Tarkastuslautakunta päättää ehdottaa valtuustolle,​ että

VALTUUSTO päättää

  • valita KPMG Oy Ab:n Tuusulan kunnan ja kuntakonsernin tytäryhtiöiden tilintarkastajaksi vuosille 2023–2026.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Lisäksi tarkastuslautakunta päätti

  • hyväksyä ja tarkastaa pöytäkirjan tämän asian osalta välittömästi kokouksessa.

 

Carita Ljunberg ja Sakari Mäkinen saapuivat kokoukseen tämän asian käsittelyn aikana.

Ehdotus

Valtuusto päättää

  • valita KPMG Oy Ab:n Tuusulan kunnan ja kuntakonsernin tytäryhtiöiden tilintarkastajaksi vuosille 2023–2026.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Tämä asia käsiteltiin suljetussa kokouksessa ja kokouksen lähettäminen yleiseen verkkoon keskeytettiin tämän asian käsittelyn ajaksi.

Tiedoksi

tarjouksen jättäneet, talouden ohjaus

Muutoksenhaku

Oikaisuohje ja valitusosoitus (Kansallisen ja EU-kynnysarvon ylittävät hankinnat)

Julkista hankintaa koskevaan päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun voidaan julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (hankintalaki) mukaan hakea muutosta vaatimalla hankintayksiköltä oikaisua (hankintaoikaisu). Asia voidaan myös saattaa valituksella markkina-oikeuden käsiteltäväksi, mikäli hankinnan arvo ylittää hankintalain 25 §:n mukaisen kynnysarvon.

Kansallisen kynnysarvon suuruus on 1.1.2017 lähtien:

  • 60.000 €  tavarat– ja palvelut
  • 400.000 € terveydenhoito- ja sosiaalipalvelut
  • 300.000 € muut erityiset palvelut
  • 150.000 € rakennus- ja käyttöoikeusurakat
  • 500.000 € käyttöoikeussopimukset

I Oikaisuohje

Hankintayksikön päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun tyytymätön voi vaatia hankintalain 132–135 §:n mukaan hankintaoikaisua. Hankintaoikaisua voi vaatia hankintayksiköltä kirjallisesti tarjouskilpailuun osallistunut tarjoaja tai osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas eli se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen).

Asianosaisen on vaadittava hankintaoikaisua 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta hankintamenettelyssä tehdystä ratkaisusta.

Sähköistä tiedoksiantoa käytettäessä hankintapäätös oheisasiakirjoineen katsotaan saadun tiedoksi sinä päivänä, jolloin päätöksen oheisasiakirjoineen sisältävä sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä. Tällaisena ajankohtana pidetään viestin lähettämispäivää, jollei asiassa esitetä luotettavaa selvitystä tietoliikenneyhteyksien toimimattomuudesta tai vastaavasta muusta seikasta, jonka johdosta sähköinen viesti on saapunut vastaanottajalle myöhemmin.

Jos tiedoksianto toimitetaan postitse kirjeellä vastaanottajalle, vastaanottajan katsotaan saaneen asiasta tiedon seitsemäntenä päivänä sen lähettämisestä, jollei tiedoksiannon näytetä tapahtuneen myöhemmin. Käytettäessä todisteellista tiedoksiantotapaa, tiedoksianto katsotaan tapahtuneeksi saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.

Hankintaoikaisun sisältö

Hankintaoikaisusta on käytävä ilmi vaatimukset perusteineen. Hankintaoikaisusta on käytävä ilmi oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Hankintaoikaisuun on liitettävä asiakirjat, joihin vaatimuksen tekijä vetoaa, mikäli ne eivät jo ole hankintayksikön hallussa.

Toimitusosoite

Hankintaoikaisu toimitetaan hankintayksikölle.

Hankintayksikön yhteystiedot:
Tuusulan kunta
(päätöksen tehnyt toimielin tai viranhaltija)
PL 60, 04301 Tuusula
Kotorannankuja 10
kirjaamo@tuusula.fi

Hankintaoikaisun käsittelee päätöksentekijä.

Hankintaoikaisun vireilletulo ja käsittely eivät vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosainen voi hankintalain nojalla hakea muutosta valittamalla markkinaoikeuteen.

II Valitusosoitus markkinaoikeuteen

Tarjoaja, osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas tai muu taho, jota asia koskee, voi saattaa asian markkinaoikeuden käsiteltäväksi tekemällä valituksen.

Hankintalain 146 §:n mukaan markkinaoikeuden käsiteltäväksi valituksella ei voida saattaa hankintayksikön sellaista päätöstä tai muuta ratkaisua, joka koskee:

  1. yksinomaan hankintamenettelyn valmistelua
  2. sitä, että hankintasopimusta ei jaeta osiin 75 §:n nojalla
  3. sitä, että 93 §:ssä tarkoitetun kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytetään yksinomaan halvinta hintaa tai kustannuksia

Hankintalain 146 §:n mukaan puitejärjestelyyn perustuvaan hankintaan ei saa hakea valittamalla muutosta, jollei markkinaoikeus myönnä asiassa käsittelylupaa. Lupa on myönnettävä, jos: asian käsittely on lain soveltamisen kannalta muissa samanlaisissa asioissa tärkeää; tai siihen on painava, hankintayksikön menettelyyn liittyvä syy.

Jollei toisin säädetä, valitus on tehtävä kirjallisesti 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintaa koskevasta päätöksestä valitusosoituksineen.

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista, jos hankintayksikkö on tehnyt hankinta- tai käyttöoikeussopimuksen hankintalain 130 §:n 1 tai 3 kohdan nojalla noudattamatta odotusaikaa.

Valitus on tehtävä kuuden kuukauden kuluessa hankintapäätöksen tekemisestä siinä tapauksessa, että ehdokas tai tarjoaja on saanut tiedon hankintapäätöksestä valitusosoituksineen ja hankintapäätös tai valitusosoitus on ollut olennaisesti puutteellinen.

Sähköistä tiedoksiantoa käytettäessä hankintapäätös oheisasiakirjoineen katsotaan saadun tiedoksi sinä päivänä, jolloin päätöksen oheisasiakirjoineen sisältävä sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä. Tällaisena ajankohtana pidetään viestin lähettämispäivää, jollei asiassa esitetä luotettavaa selvitystä tietoliikenneyhteyksien toimimattomuudesta tai vastaavasta muusta seikasta, jonka johdosta sähköinen viesti on saapunut vastaanottajalle myöhemmin.

Jos tiedoksianto toimitetaan postitse kirjeellä vastaanottajalle, vastaanottajan katsotaan saaneen asiasta tiedon seitsemäntenä päivänä sen lähettämisestä, jollei tiedoksiannon näytetä tapahtuneen myöhemmin. Käytettäessä todisteellista tiedoksiantotapaa, tiedoksianto katsotaan tapahtuneeksi saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.

Valituksen sisältö

Valituksessa on ilmoitettava hankinta-asia, jota valitus koskee, sekä valittajan vaatimukset ja niiden perusteet. Puitejärjestelyyn perustuvan hankinnan osalta valituskirjelmässä on esitettävä, minkä vuoksi käsittelylupa tulisi myöntää.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatija on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta. Lisäksi on ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa. Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valituskirjelmä.

Valitukseen on liitettävä alkuperäisenä tai jäljennöksenä päätös, johon haetaan muutosta, sekä todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta. Valitukseen on liitettävä asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi. Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain (808/2019) 32 §:ssä säädetään.

Valituksen toimittaminen

Valitus on toimitettava markkinaoikeudelle. Valituksen tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen markkinaoikeuden virka-ajan päättymistä. Itse tiedoksisaantipäivää ei lasketa mukaan.

Valituksen voi toimittaa markkinaoikeuden kansliaan henkilökohtaisesti, asiamiestä käyttäen, lähetin välityksellä, postitse, telekopiona tai sähköpostin avulla kuten laissa sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa (13/2003) säädetään. Jos vireillepanon viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa asiakirjat toimittaa markkinaoikeudelle ensiksi seuraavana arkipäivänä.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireille panijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään.

Valituksen toimittaminen

Valitus on toimitettava markkinaoikeudelle. Valituksen tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen markkinaoikeuden virka-ajan päättymistä. Itse tiedoksisaantipäivää ei lasketa mukaan.

Valituksen voi toimittaa markkinaoikeuden kansliaan henkilökohtaisesti, asiamiestä käyttäen, lähetin välityksellä, postitse, telekopiona tai sähköpostin avulla kuten laissa sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa (13/2003) säädetään. Jos vireillepanon viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa asiakirjat toimittaa markkinaoikeudelle ensiksi seuraavana arkipäivänä.

Valituskielto
Hankintalain 163 §:n mukaan markkinaoikeuden toimivaltaan kuuluvaan asiaan ei saa hakea muutosta kuntalain eikä hallintolainkäyttölain nojalla.

Puitejärjestelyyn perustuvaan hankintaan ei saa hakea muutosta valittamalla, jollei markkinaoikeus myönnä asiassa käsittelylupaa hankintalain 146 §:n mukaisesti.

Muutoksenhausta ilmoittaminen hankintayksikölle
Hankintalain 148 §:n nojalla hankinta-asiaan muutosta hakevan on kirjallisesti ilmoitettava hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava hankintayksikölle viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeuteen. Ilmoitus on toimitettava hankintayksikön kohdassa I mainittuun osoitteeseen.

Markkinaoikeuden osoite ja muut yhteystiedot
Markkinaoikeus
Sörnäistenkatu 1, 00580 Helsinki
puh. 029 564 3300
fax 029 564 3314
markkinaoikeus@oikeus.fi