Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta, kokous 17.1.2023

§ 9 Evac Oy, ilmoitus koeluonteisesta jätteenkäsittelystä, Tuusula

TUUDno-2022-2369

Valmistelija

  • Ville Hämäläinen, ympäristötarkastaja, ville.hamalainen@tuusula.fi

Perustelut

Vireilletulo

Evac Oy (Linnoitustie 6 A, 02600 Espoo) on laittanut vireille 21.11.2022 Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksessa ympäristönsuojelulain (527/2014) 119 §:n mukaisen ilmoituksen koeluonteisesta toiminnasta. Ilmoitusta on täydennetty 1.12.2022 ja 16.12.2022. Kysymyksessä on koeluonteisen jätteenkäsittelytoiminnan jatkaminen kolmen vuoden ajan alkaen 1.1.2023.

Toiminnan sijainti

Koeluonteinen toiminta tapahtuu Tuusulan kunnassa sijaitsevalla kiinteistöllä 858-401-3-313 osoitteessa Konetie 8, 04300 Tuusula.

Toiminnan ilmoitusvelvollisuus

Ympäristönsuojelulaki (527/2014, YSL) 31.1 § ja 119 §.

Viranomaisen toimivalta

Ympäristönsuojelulain 34 §:n ja ympäristönsuojelusta annetun valtioneuvoston asetuksen (713/2014) 2 §:n kohdan 12 f) perusteella toimivaltainen viranomainen on kunnan ympäristönsuojeluviranomainen. Tuusulan kunnan alueella kunnan ympäristönsuojeluviranomainen on Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta.

Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen toimintasäännön mukaan päätöksen ympäristönsuojelulain 119 §:n mukaisesta koetoiminnasta tekee ympäristövalvontapäällikkö tai ympäristötarkastaja. (Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta 11.5.2021 § 52). Ympäristönsuojelulain 118-120 §:ssä tarkoitettujen ilmoitusten käsittelyä koskeva lain 122 § on muuttunut kesäkuussa 2022 (muutosäännös 22.6.2022/490, voimaantulo 1.9.2022) siten, että 119 §:ssä tarkoitetun ilmoituksen (koeluonteinen toiminta) johdosta annettavassa päätöksessä on tarvittaessa annettava tarpeelliset määräykset 59 §:ssä tarkoitetusta vakuudesta ja sen asettamisesta. Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen toimintasääntö, jossa Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta on delegoinut päätösvallan ympäristönsuojelulain 122 §:n osalta viranhaltijoille, on päivitetty edellisen kerran vuonna 2021 ja em. muutossäännös lakiin on tullut vuonna 2022. Ympäristölautakunnan delegointi viranhaltijoille ei ole koeluonteisen toiminnan ilmoitusten (YSL 119 §) käsittelyn osalta siten ajantasainen. Tämän vuoksi toimivalta tehdä ympäristönsuojelulain 119 §:n mukaisen koetoimintailmoituksen johdosta päätös on Keski-Uudenmaan ympäristölautakunnalla.

Alueen kaavoitustilanne

Alueella on voimassa Tuusulan kunnan Hyrylän kylän asemakaava. Asemakaavassa alue on merkitty teollisuus- ja varastorakennusten korttelialueeksi (T-5).

Aiempi ilmoitus koeluonteisesta toiminnasta

Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen ympäristötarkastaja antoi 12.11.2019 tekemällään päätöksellä nro 48/2019 ympäristönsuojelulain 122 §:n nojalla Evac Oy:lle koeluonteista jätteenkäsittelyä koskevat määräykset. Päätös koski 22.11.2019 -31.12.2022 välisenä aikana tehtävää toimintaa osoitteessa Konetie 8, 04300 Tuusula sijaitsevalla kiinteistöllä 858-401-3-313.

Ilmoitettu toiminta

Yleiskuvaus

Ilmoituksessa on kysymys koeluonteisen jätteenkäsittelyn jatkamisesta samalla kiinteistöllä. Koetoiminnan suunniteltu aika on 3 vuotta alkaen 1.1.2023.

Koetoiminnan tarkoituksena on korvata tulevaisuuden risteilijöissä märkien jätteiden terminen kuivaus ja poltto energiatehokkaalla ja ympäristöystävällisemmällä teknologialla. Koetoiminnan pääperiaatteet ovat samat kuin aiemmin. Koetoiminnassa jatketaan jo aiemmin samoissa tiloissa aloitettuja testejä erillisten prosessinosasten teknisen toiminnan varmistamiseksi. Jatkotesteissä keskitytään prosessin teknisten yksityiskohtien optimointiin. Prosessilaitteiden optimoinnin lisäksi määritetään prosessiohjaus automaattiseksi. Laitteisto on tuotteistettu uudelleen vuoden 2022 aikana, joten lopullisen asiakasprosessin teknisen toiminnan varmistaminen pitää tehdä uudelle tuotteistetulle laitteistolle. Testeissä käytettävien massojen enimmäismääriä ei ole tarvetta lisätä.

Käsiteltävät jätteet ja niiden varastointi

Syöttömateriaalit ovat biolietettä vuosittain 283 m3 (jätenimike 19 08 05), lounasravintolan ruokajätteitä vuosittain 50 m3 (jätenimike 20 01 08) ja maatalouden sivuvirtoja vuosittain 50 m3 (alustavasti kasviperäisiä massoja: jätenimike 02 01 03). Hyrylässä tehdyissä tähänastisissa kokeissa on käytetty biolietteenä Klaukkalan jätevedenpuhdistamolta saatua kuivattua lietettä. Lähtökohtaisesti jatkotesteissä käytetään samaa lietettä Klaukkalasta. Lisäksi testataan oletetun mahdollisen yhteisprojektin aikana kasviperäisiä massoja enintään 50 m3 (jätenimike 02 01 03) vuosittain vuosina -23, -24 ja -25.

Meneillään olevan toisen vaiheen testien aikana on käytetty vuonna -21 22,5 m3 biolietettä ja 13,5 m3 lounasravintolan ruokajätettä ja vastaavasti vuonna -22 10 m3/vuosi ja 2 m3/vuosi. Jätteet varastoidaan suljetussa 2,5 m3 varastosiilossa ja ruokajätteet suljetuissa 1 m3 IBC-konteissa. Varastointiaika pyritään pitämään lyhyenä, eli noin muutamista päivistä viikkoon mittaisella ajalla.

Lopullisen tuotteistetun yksikön koetoiminnan aikana liete noudetaan ja säilytetään suljetuissa säiliöissä samaan tapaan kuin aiemminkin enintään 10 m3 kerrallaan. Ruokajätteet varastoidaan 1 m3 suljetuissa IBC -konteissa enintään 4 m3 kerrallaan. Varastokonttien säilytys tapahtuu sisätiloissa erikseen rajatulla alueella. Vuosien 2023-25 aikana lietteen käyttömäärä on vuosittain enintään 283 m3 (jätenimike 19 08 05) ja lounasravintolan ruokajätettä vuosittain enintään 50 m3 (jätenimike 20 01 08). Kasviperäisiä massoja testataan vuosittain enintään 50 m3 (jätenimike 02 01 03).

Prosessituotteet sekä jätteiden ja jätevesien jätehuolto

Ilmoituksen mukaan koelaitoksen lopputuote on pääosin jätettä lukuun ottamatta jatkotutkimuksiin toimitettava osuus siitä.

Prosessista syntyy jätettä sekä jätevettä, jotka varastoidaan suljetuissa säiliöissä ennen poiskuljetusta. Kyseessä on koelaitos, jonka ensisijaisena tavoitteena ei ole lopputuotteen hyödynnettävyys, vaan prosessin käyttötarkoitukseen määritetty tekninen toiminta. Jätteiden olomuoto muuttuu koetoimintalaitoksen prosessissa, mutta lopputuotteena syntyvien jätteiden käsittelytapa pysyy samana (energiantuotanto ja aineena hyödyntäminen). Nämä ovat myös jätehuollon etusijajärjestyksen mukaiset menetelmät kyseisille jätteille, koska näiden syntymistä ei pystytä välttämään eikä näitä voida kierrättää uudelleenkäyttöön. Jätteet ja jätevedet pidetään erillään. Jätteet ja jätevedet on toimitettu ja toimitetaan jatkossakin Mäntsälän Biovoima oy:lle.

Toiminnasta aiheutuvat päästöt ja arvio niiden vaikutuksista

Massojen tuonti ja nouto suoritetaan hallin puolella betonilattian päällä siten, että täytössä massat saadaan suoraan varastokonttiin. Samoin poisvietävät kontit nostetaan suoraan autoon. Siten massojen siirrosta ei aiheudu ympäristöön päästöjä. Syöttösiilon täyttövaiheessa tulee tilapäisesti syöttömassasta haisevia yhdisteitä hallin sisätilaan. Täyttö tehdään aina hallissa sisällä pressujen ympäröimässä tilassa. Ilmavaihdon poistoputkisto on yhdistetty tilaan jolloin mahdolliset haisevat kaasut poistuvat tilasta. Tarpeen vaatiessa haisevat yhdisteet hapetetaan otsoninsyötöllä. Muuten otsonaattori on työturvallisuussyistä pääasiassa pois päältä. Lisäotsonointi tehdään ainoastaan, mikäli hajuhaittoja esiintyy. Syöttö- ja sekoitussiilo ovat kannella suljettuja.

Prosessi on kaasufaasin osalta täysin suljettu. Testilaitteista ei synny kaasumaisia päästöjä. Prosessin kaasumaiset aineet suodatetaan aktiivihiilisuodattimen läpi hajuhaittojen estämiseksi. Lisäksi koehallin ilmaa puhdistetaan hajusta kierrättämällä säännöllisin välein ja tarpeen mukaan ilma puhaltimella aktiivihiilisuodattimen läpi.

Jätevesien hapenkulutus (BOD) on hyvin pieni, ja se sisältää lähinnä pieniä määriä lietteestä peräisin olevia ravinteita.

Prosessi ei tuota ääniä käytännössä ollenkaan. Testiajojen välissä tehtävät laitemuutokset tuottavat normaaleja asennustyön ääniä. Asennustyöt tehdään hallissa sisätiloissa.

Jätevakuus

Ilmoitus sisältää tiedon suurimmasta mahdollisesta jätteiden ja jätevesien yhtäaikaisesta kertavarastosta (koeluonteista jätteenkäsittelyä odottavien sekä käsittelyprosessista syntyneiden poiskuljetusta odottavien jätteiden ja jätevesien enimmäisvälivarastointimäärä), joka voisi koetoiminnan yllättäen päättyessä kiinteistöllä 858-401-3-313 (os. Konetie 8, 04300 Tuusula) olla, sekä perustellun kustannusarvion enimmäiskustannuksista, jotka näiden välivarastossa olevien jätteiden ja jätevesien toimittamisesta luvalliselle vastaanottajalle ja käsittelystä tulisi aiheutumaan. Yhtiö ei tunnista muita merkittäviä kustannusvaikutuksellisia toimenpiteitä, joita jätevakuuden tulisi kattaa. Arvio jätteiden ja jätevesien enimmäisvälivarastointimäärästä on yhteensä 36 m3 ja tämän yhtäaikaisen kertavaraston kokonaisjätehuoltokustannuksista noin 4000 euroa.

Evac Oy katsoo, että ympäristösuojelulain mukaista jätevakuutta ei tarvitse asettaa. Yhtiö viittaa ympäristönsuojelulain 59 §:ään sekä ympäristöministeriön jätevakuutusoppaaseen (2012). Jätevakuutusoppaan mukaan ”vakuus voidaan jättää vaatimatta, jos jätteen käsittely- ja mahdolliset kuljetuskustannukset jätteen laadun vuoksi ovat pienet". Oppaassa todetaan raja-arvona 5 000 euroa, jonka alle yhtiön asianomaiset kustannukset yhtiön näkemyksen mukaan jäävät.

Kuuleminen ja lausuntopyynnöt

Ilmoituksen vireilläolosta ei ole ilmoitettu, eikä ilmoituksesta ole pyydetty lausuntoja, koska ilmoitetun toiminnan ei voida katsoa olennaisesti vaikuttavan yleisiin tai yksityisiin etuihin, kun otetaan huomioon toiminnan sijainti, toiminnan laatu ja laajuus sekä tämän päätöksen määräykset.

Lisätietoja: ympäristötarkastaja Ville Hämäläinen, p. 040 314 4730.

Ehdotus

Esittelijä

  • Marjo Alho, ympäristövalvontapäällikkö, marjo.alho@tuusula.fi

Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta päättää antaa ympäristönsuojelulain (527/2014) 122.1 §:n nojalla Evac Oy:lle ilmoituksen mukaista koetoimintaa koskevat seuraavat määräykset:

1. Koeluonteista toimintaa saa harjoittaa 31.12.2025 saakka. Koeluonteisen toiminnan aikana toiminnassa saa käsitellä ilmoituksen mukaisia jätteitä enintään ilmoituksen mukaisessa laajuudessa. Koetoiminnassa ei saa käyttää kansainvälisestä liikenteestä peräisin olevaa ruokajätettä.

2. Koetoiminnan lopettamisesta on ilmoitettava Keski-Uudenmaan ympäristökeskukseen. Toiminnalle on nimettävä vastuu- ja yhteyshenkilö mahdollisten haittailmoitusten ja muiden koetoimintaa koskevien yhteydenottojen varalta. Vastuu- ja yhteyshenkilön yhteystiedot on ilmoitettava Keski-Uudenmaan ympäristökeskukseen ja pidettävä ajantasaisina.

Ennen koetoiminnan päättymistä on esitettävä suunnitelma lopettamistoimenpiteistä aikatauluarvioineen Keski-Uudenmaan ympäristökeskukselle. Koetoiminnan päättyessä toimintaan kuuluvat prosessilaitteistot, tilat, säiliöt ja alueet on viipymättä saatettava sellaiseen tilaan, ettei niistä käytöstä poistamisen jälkeen aiheudu vaaraa tai haittaa ympäristölle ja terveydelle. Laitosalueelta tulee poistaa viivytyksettä käsittelemättömät jätteet sekä koetoiminnasta ja lopettamistoimista aiheutuneet jätteet ja jätevedet. Jätteet ja jätevedet on toimitettava laitokselle, jolla on lupa vastaanottaa kyseisiä jätteitä.

3. Jos toiminnasta aiheutuu hajuhaittaa tai muuta ympäristöhaittaa, kuten roskaantumista, on ryhdyttävä välittömästi toimenpiteisiin haittojen ehkäisemiseksi ja vahinkojen korjaamiseksi. Tarvittaessa koeluonteinen toiminta on keskeytettävä tai lopetettava kokonaan.

Ilmoituksen mukainen toiminta on tehtävä sisätiloissa mukaan lukien käsittelyprosessissa käytettävien ja prosessista muodostuvien jätteiden ja jätevesien välivarastointi. Jätteet ja jätevedet on välivarastoitava suljetuissa astioissa, konteissa tai säiliöissä. Hajuhaittoja on ehkäistävä otsonoinnilla ja aktiivihiilisuodatuksella ilmoituksessa esitetyn mukaisesti.

Poikkeustilanteiden varalle käsittely- ja varastointialueet on varustettava siten, että nestemäisten jätteiden mahdolliset vuodot voidaan kerätä taiteen.

4. Toiminnassa syntyvät jätteet ja jätevedet on kerättävä talteen ja toimitettava laitokselle/laitoksille, joilla on lupa vastaanottaa kyseisiä jätejakeita.

5. Toiminnanharjoittajan tulee olla selvillä toiminnasta aiheutuvien jätteiden laadusta ja määrästä.

6. Koeluonteisesta toiminnasta on pidettävä kirjaa. Kirjanpidossa on otettava huomioon jätelain (646/2011) ja jätteistä annetun valtioneuvoston asetuksen (978/2021) kirjanpitoa koskevat vaatimukset. Koeluonteisesta toiminnasta on vuosittain helmikuussa sekä kahden kuukauden kuluessa koeluonteisen toiminnan loppumisesta toimitettava Keski-Uudenmaan ympäristökeskukseen raportti. Raportista on käytävä ilmi ainakin seuraavat tiedot:

- tiedot koeluonteisen toiminnan toiminta-ajoista,

- tiedot vuoden aikana käsitellyistä jätteistä niiden alkuperä, määrä ja mahdolliset laatutiedot,

- tiedot koeluonteisessa toiminnassa vuoden aikana syntyneistä jätteistä: jätteiden luokittelu jätteistä annetun valtioneuvoston asetuksen (978/2021) mukaisesti, jätteiden määristä, laadusta ja toimituspaikasta/ -paikoista sekä jätteiden käsittelytavasta/ -tavoista,

- yhteenveto mahdollisista naapurustosta tulleista yhteydenotoista ja poikkeus- ja häiriötilanteista, niiden ajankohdista, kestoajoista, niistä aiheutuneista päästöistä sekä toimenpiteistä, joihin tapahtumien vuoksi on ryhdytty.

Päätöksen täytäntöönpano

Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta määrää ympäristönsuojelulain 200 §:n nojalla, että tätä päätöstä on noudatettava mahdollisesta muutoksenhausta huolimatta, jollei muutoksenhakuviranomainen toisin määrää.

Tämä päätös on lainvoimainen valitusajan jälkeen, jos päätökseen ei haeta muutosta.

Päätöksen perustelut

Yleiset perustelut

Ympäristönsuojelulain (527/2014, YSL) 31 §:n mukaan ympäristölupaa ei tarvita koeluonteiseen lyhytaikaiseen toimintaan, jonka tarkoituksena on kokeilla uutta tekniikkaa, raaka- tai polttoainetta, valmistus- tai polttomenetelmää tai puhdistuslaitetta taikka käsitellä jätettä laitos- tai ammattimaisesti tällaisen toiminnan vaikutusten, käyttökelpoisuuden tai muun näihin rinnastettavan seikan selvittämiseksi. Tällaisesta toiminnasta tehtävästä ilmoituksesta säädetään 119 §:ssä. Jos koeluonteisesta toiminnasta saattaa aiheutua 27 §:n 2 momentissa tarkoitettu seuraus, toimintaan on kuitenkin oltava ympäristölupa. 

Ympäristönsuojelulain 119 §:n mukaan edellä 31 §:ssä tarkoitetusta koeluonteisesta toiminnasta on tehtävä ilmoitus sähköisesti lupaviranomaiselle viimeistään 30 vuorokautta ennen toiminnan aloittamista. Toiminnanharjoittajan asemassa oleva luonnollinen henkilö voi jättää ilmoituksen paperisena.

Evac Oy:n ilmoituksessa kuvattu koetoiminta täyttää ympäristönsuojelulain 31 §:n edellytykset. Ilmoituksen mukainen toiminta on ympäristönsuojelulain 31 §:n tarkoittamaa koeluonteista lyhytaikaista toimintaa, johon ei tarvita ympäristölupaa.

Ympäristönsuojelulain 122.1 §:n mukaan päätöksessä on annettava tarpeelliset määräykset toiminnasta aiheutuvan ympäristön pilaantumisen ehkäisemiseksi ja toiminnan järjestämiseen liittyvien jätelain mukaisten velvollisuuksien täyttämiseksi. Lisäksi 119 §:ssä tarkoitetun ilmoituksen johdosta annettavassa päätöksessä on tarvittaessa annettava tarpeelliset määräykset 59 §:ssä tarkoitetusta vakuudesta ja sen asettamisesta. Päätöksessä voidaan lisäksi antaa määräyksiä toiminnan tarkkailusta ja tiedottamisesta asukkaille.

Ilmoituksessa kuvattu koeluonteinen toiminta voidaan toteuttaa ilmoituksen mukaisesti tässä päätöksessä annettuja määräyksiä noudattaen. Ilmoittajan esittämiä ja tässä päätöksessä edellytettyjä ympäristönsuojelutoimia ympäristön pilaantumisen ehkäisemiseksi sekä ympäristönsuojelulain ja jätelain velvoitteiden täyttämiseksi voidaan pitää riittävinä toiminnalle.

Ympäristönsuojelulain 121 §:n mukaista asianosaisten kuulemista ei ole pidetty tarpeellisena, koska ilmoitettu toiminta ei merkittävästi lisää ympäristövaikutuksia toiminta-alueella eikä ilmoitetun mukainen toiminta vaikuta olennaisesti yleisiin tai yksityisiin etuihin.

Jätevakuus

Ympäristönsuojelulain 59 §:n mukaan jätteen käsittelytoiminnan harjoittajan on asetettava vakuus asianmukaisen jätehuollon, seurannan, tarkkailun ja toiminnan lopettamisessa tai sen jälkeen tarvittavien toimien varmistamiseksi. Muun luvanvaraisen toiminnan harjoittajan on asetettava vastaavasti vakuus, jos toiminnassa syntyy merkittäviä määriä jätteitä. Vakuus voidaan jättää vaatimatta muuta kuin kaatopaikkatoimintaa harjoittavalta, jos vakuudella katettavat kustannukset toimintaa lopetettaessa ovat jätteen määrä, laatu ja muut seikat huomioon ottaen vähäiset. Valtioneuvoston asetuksella voidaan antaa tarkempia säännöksiä vakuuden vaatimatta jättämisen edellytyksistä.

Vakuus on voitu tässä tapauksessa jättää vaatimatta, koska vakuudella katettavat kustannukset toimintaa lopetettaessa ovat jätteen määrä, laatu ja toiminnanharjoittajan antama selvitys huomioon ottaen vähäiset.

Määräysten perustelut

Koeluonteisen toiminnan tulee olla luonteeltaan rajattua ja lyhytaikaista ottaen huomioon toiminnan ja kokeilun tarkoitus. Koetoiminnan laajuus on rajattu ilmoituksen mukaiseksi. Koetoiminnan aloittamisesta ja lopettamisesta ilmoittaminen on tarpeen asianmukaisen valvonnan kannalta. Lopettamistoimista määrääminen on tarpeen, koska jätteen käsittelypaikka on jätteen vastaanoton ja muun toiminnan lakattua viipymättä saatettava sellaiseen tilaan, ettei siitä käytöstä poistamisen jälkeen aiheudu jätelain (646/2011) 13 §:n 2 momentissa tarkoitettua vaaraa tai haittaa. Kansainvälisesti toimivista liikennevälineistä (kuten laivat) peräisin oleva ruokajäte kuuluu sivutuoteasetuksen (EY N:o 1069/2009) soveltamisen piiriin. Määräyksellä on varmistettu, että koetoiminnassa käsitellään ilmoituksen mukaista ruokajätettä. (määräykset 1 ja 2)

Jos haitallisia ympäristövaikutuksia ilmenee, on välittömästi ryhdyttävä toimenpiteisiin haittojen synnyn estämiseksi ja haittojen korjaamiseksi. Koeluonteinen toiminta on tarvittaessa keskeytettävä tai lopetettava kokonaan ympäristöhaittojen synnyn estämiseksi ja/tai laajuuden rajoittamiseksi. Ilmoituksen mukainen toiminta on määrätty tehtäväksi sisätiloissa mukaan lukien käsittelyprosessissa käytettävien ja prosessista muodostuvien jätteiden ja jätevesien välivarastointi. Jätteet ja jätevedet on määrätty välivarastoitavaksi suljetuissa astioissa, konteissa tai säiliöissä. Lisäksi hajuhaittoja on määrätty ehkäistäväksi otsonoinnilla ja aktiivihiilisuodatuksella ilmoituksessa esitetyn mukaisesti. Poikkeustilanteiden varalle käsittely- ja varastointialueet on määrätty varustamaan siten, että nestemäisten jätteiden mahdolliset vuodot voidaan kerätä taiteen. Määräyksen mukaisilla ympäristönsuojelutoimenpiteillä voidaan ehkäistä toiminnasta aiheutuvia päästöjä ja riskejä. (määräys 3)

Jätteet ja jätevedet on määrätty toimitettavaksi laitokselle tai laitoksille, jossa ne voidaan käsitellä asianmukaisesti. Jätehuollossa on noudatettava jätelain 2 luvussa säädettyjä yleisiä velvollisuuksia ja periaatteita sekä jätelain 4 luvussa säädettyjä vastuita. (määräys 4)

Jätelain 12 §:n 2 momentin mukaan jätteen haltijan on oltava selvillä jätteen alkuperästä, määrästä, lajista, laadusta ja muista jätehuollon järjestämiselle merkityksellisistä jätteen ominaisuuksista sekä jätteen ja jätehuollon ympäristö- ja terveysvaikutuksista ja tarvittaessa annettava näitä koskevat tiedot muille jätehuollon toimijoille. (määräys 5)

Kirjanpitoa ja raportointia koskeva määräys on tarpeen valvonnan suorittamiseksi ja asiaa koskevien säädösten noudattamiseksi. (määräys 6)

Perustelut päätöksen täytäntöönpanolle muutoksenhausta huolimatta

Ympäristönsuojelulain 200 §:n mukaan päätöksen tehnyt viranomainen voi määrätä, että 62, 64, 65, 99, 122, 123, 136, 137, 171, 175, 176, 180, 181, 182 a ja 183 §:ssä tarkoitettua määräystä tai päätöstä on oikaisuvaatimuksesta ja muutoksenhausta huolimatta noudatettava.

Koeluonteisen toiminnan saa aloittaa 30 vuorokauden kuluttua ilmoituksen jättämisestä. Sen varmistamiseksi, että koeluonteinen toiminta tehdään tässä päätöksessä määrätyssä laajuudessa ja muodossa, on tarpeen määrätä päätöstä noudatettavaksi mahdollisesta muutoksenhausta huolimatta.

Muutoksenhakutuomioistuin voi valituksesta kumota määräyksen tai muuttaa sitä tai muutoinkin kieltää päätöksen täytäntöönpanon (YSL 201 §).

Käsittelymaksu

Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta on 10.11.2020 § 129 (voimaan 1.12.2020) hyväksynyt kunnan ympäristönsuojeluviranomaisen taksan. Ilmoituksen käsittelymaksu määräytyy ympäristönsuojeluviranomaisen taksan 3 §:n sekä taksan liitteenä olevan maksutaulukon kohdan 24.2 mukaan ja on suuruudeltaan 1100 €. Koska asian käsittelyn vaatima työmäärä oli merkittävästi keskimääräistä vähäisempi, käsittelymaksu määrätään 50 prosenttia 3 §:n mukaista maksua pienemmäksi perustuen taksan 5.1 §:ään. Ilmoituksen käsittelystä peritään siten käsittelymaksuna 550 €, joka taksan 14.1 §:n mukaan on suoritettava 14 vuorokauden kuluessa siitä, kun asiaa koskeva päätös on saanut lainvoiman. Viivästyneestä maksusta peritään kulloinkin voimassa olevaa viivästyskorkoa korkolain (633/1982) 4 §:n 1 momentissa tarkoitetun korkokannan mukaan. Ilmoituksen käsittelymaksusta valitetaan ympäristönsuojelulain 190.3 §:n mukaan samassa järjestyksessä kuin pääasiasta. Laskutus tapahtuu erillisellä laskulla päätöksen saatua lainvoiman.

Sovelletut oikeusohjeet

Ympäristönsuojelulaki (527/2014, YSL) 5, 6, 7, 14, 16, 17, 31, 59, 85, 119, 121, 122, 123, 172, 190, 191, 200, 201, 205 ja 209 §:t;

Valtioneuvoston asetus ympäristönsuojelusta (713/2014) 2, 24 ja 26 §:t;

Jätelaki (646/2011, JL) 5, 6, 8, 12, 13, 15, 28, 29, 30, 72, 118-122 ja 141 §:t;

Valtioneuvoston asetus jätteistä (978/2021);

Ympäristönsuojeluviranomaisen taksa (Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta 10.11.2020 § 129);

Tuusulan kunnan hallintosääntö (Tuusulan kunnanvaltuusto 10.12.2018 § 223); ja

Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen toimintasääntö (Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta 11.5.2021 § 52).

Nähtävilläolo

Päätös ja valitusosoitus pidetään nähtävillä 23.1.2023-1.3.2023 välisenä aikana Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen verkkosivuilla osoitteessa www.keskiuudenmaanymparistokeskus.fi. Lisäksi päätös ja siihen liittyvä valitusosoitus on noudettavissa nähtävillä olo aikana Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksesta (Hyrylänkatu 8 C, 04300 TUUSULA)

Päätöksen tiedoksianto ja päätöksestä tiedottaminen

Päätösote annetaan tiedoksi valitusosoituksineen tavallisena tiedoksiantona:

-                           Evac Oy

-                           Kiinteistön 858-401-3-313 omistaja

-                           Uudenmaan ELY-keskus, kirjaamo (sähköisesti)

Muille asianosaisille kuuluttamalla päätöksestä Keski-​Uudenmaan ympäristökeskuksen ja Tuusulan kunnan verkkosivuilla 23.1.2023-1.3.2023 välisenä aikana.

Muutoksenhaku

Tähän päätökseen saa hakea muutosta valittamalla Vaasan hallinto-oikeuteen. Asian käsittelystä perittävästä maksusta valitetaan samassa järjestyksessä kuin päätösasiasta. Valitusosoitus on päätöksen liitteenä. Viimeinen valituspäivä on 1.3.2023. 

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

Edellä olevan tiedoksiannon mukaisesti.

Muutoksenhaku

VALITUSOSOITUS

VALITUSVIRANOMAINEN

Tähän päätökseen saa hakea valittamalla muutosta Vaasan hallinto-oikeudelta. Asian käsittelystä perittävästä maksusta valitetaan samassa järjestyksessä kuin pääasiasta.

VALITUSAIKA

Määräaika valituksen tekemiselle on kolmekymmentä (30) päivää tämän päätöksen tiedoksisaannista. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Tavallinen tiedoksianto

  • Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä tai kuulutuksen julkaisemisesta viranomaisen verkkosivuilla.
  • Päätöksen katsotaan tulleen viranomaisen tietoon kuitenkin kirjeen saapumispäivänä.
  • Käytettäessä tavallista sähköistä tiedoksiantoa asianomaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmantena päivänä viestin lähettämisestä.

Todisteellinen tiedoksianto

  • Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jona päätös on luovutettu asianosaiselle tai hänen lailliselle edustajalleen.
  • Postitse saantitodistusta vastaan lähetetystä asiakirjasta katsotaan asianosaisen saaneen tiedon saantitodistuksen osoittamana aikana.
  • Käytettäessä todisteellista sähköistä tiedoksiantoa päätös katsotaan annetun tiedoksi, kun asiakirja on noudettu viranomaisen osoittamalta palvelimelta, tietokannasta tai muusta tiedostosta.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

VALITUSOIKEUS on:

  • asianosaisella
  • rekisteröidyllä yhdistyksellä tai säätiöllä, jonka tarkoituksena on ympäristön-, terveyden- tai luonnonsuojelun taikka asuinympäristön viihtyisyyden edistäminen ja jonka toiminta-alueella kysymyksessä olevat ympäristövaikutukset ilmenevät
  • toiminnan sijaintikunnalla ja muulla kunnalla, jonka alueella toiminnan ympäristövaikutukset ilmenevät
  • valtion valvontaviranomaisella ja vaikutusalueen kunnan ympäristönsuojeluviranomaisella
  • muulla asiassa yleistä etua valvovalla viranomaisella.

VALITUSVIRANOMAINEN

Valituskirjelmä liitteineen on toimitettava Vaasan hallinto-oikeudelle.

Vaasan hallinto-oikeuden kirjaamon yhteystiedot

käyntiosoite:                        Korholmanpuistikko 43
postiosoite:                          PL 204, 65101 Vaasa
puhelin:                                029 56 42780
faksi:                                    029 56 42760
sähköposti:                          vaasa.hao@oikeus.fi
sähköinen asiointipalvelu:   https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet#/
aukioloaika:                         maanantaista perjantaihin kello 8.00 – 16.15.

VALITUKSEN MUOTO JA SISÄLTÖ

Vaasan hallinto-oikeudelle osoitettu valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  • päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  • vaatimuksen perustelut;
  • mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valituskirjelmään on liitettävä:

  • valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  • selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

OIKEUDENKÄYNTIMAKSU

Muutoksenhakuasian vireille panijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään.

PÖYTÄKIRJA

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä voi pyytää Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen kirjaamosta.

Postiosoite:                            PL 60, 04301 Tuusula             
Käyntiosoite:                          Hyrylänkatu 8 C, Tuusula, 4. krs
Sähköpostiosoite:                  yaktoimisto@tuusula.fi
Puhelinnumero:                     (09) 87181 (vaihde)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 9.00 – 15.00.

Asianosaiselle lähetettävään valitusosoitukseen merkitään lähettämispäivä:

Päätös on annettu asianosaiselle tiedoksi kirjeellä, joka on lähetetty ____________________

Päätös on annettu asianosaiselle tiedoksi sähköpostilla, joka on lähetetty suoraan tietojärjestelmästä (lähetyspäivä näkyy saatteessa).