Kunnanhallitus, kokous 19.12.2022

§ 440 Nuorisovaltuuston toimintasäännön päivittäminen

TUUDno-2022-2353

Valmistelija

  • Piia Helin, alueellisen nuorisotyön päällikkö, piia.helin@tuusula.fi
  • Tuure Pelkonen, nuorisovaltuuston edustaja

Perustelut

Tuusulan nuorisovaltuusto koostuu 16 vaaleilla valitusta jäsenestä ja kahdesta varajäsenestä. Varavaltuutetut ovat kuitenkin tyypillisesti lähes tavallisen nuoren asemassa nuorisovaltuuston sisällä: jokaisella nuorella on oikeus tulla puhe-ja läsnäolo-oikeutettuna paikalle, mutta varaedustajille siirtyy äänioikeus nuorisovaltuuston kokouksissa vasta varsinaisen erottua kesken kauden. Nuorisovaltuusto ei siis tapauksissa, joissa valtuutettu voi jo ennakolta todeta olevansa kokousaikana estynyt, hyödynnä toimintasääntönsä ohella mallia, joka mahdollistaisi varavaltuutettujen käyttöä varsinaisten valtuutettujen sijaistajina.

Itse toimintasääntö on vähäsanainen varavaltuutettujen roolista, mikä on ymmärrettävää: Tuusulan nuorisovaltuuston toimintasäännössä mainittiin varavaltuutetut ensimmäisen kerran vasta uusimmassa versiossa, ja siinäkin heidät asetettiin reserviksi. Taustalla oli nuorisovaltuuston heikot kokemukset pienemmällä väellä toimimisesta, kun jäseniä erosi kesken kauden. Vastaavan estämiseksi kehitettiin siis varajäsenjärjestelmä, joka on vieläkin lapsenkengissään lähinnä jo mainitun varajäsenten heikon hyödyntämisen vuoksi.

Varajäsenjärjestelmän heikkous eroaa sekä kunnallisesta päätöksenteosta, että muiden Uudenmaan nuorisovaltuustojen käytäntötavoista: Järvenpään nuorisovaltuustossa äänioikeus ja kokouspalkkio siirtyvät automaattisesti läsnä olevalle varavaltuutetulle, ja Espoon nuorisovaltuusto on jopa perustanut erillisen elimen nuorisovaltuuston toiminnasta vaaleissa syrjään jääneille aktiivisille nuorille. Kuvaillut menettelytavat kunnioittavat demokratian henkeä, kannustavat varavaltuutettuja tulemaan kokouksiin tuomaan omia näkökantojansa esiin ja edesauttaa nuorisovaltuuston työskentelyä liittämällä varavaltuutetut paremmin toimintaan jo silloin, kun heille ei ole vielä siirtynyt valtuutetun mandaattia.

Jos varavaltuutetut olisivat jo kauden alusta lähtien sitoutettu mukaan nuorisovaltuuston toimintaan, heille kertyisi kokemusta nuorisovaltuutettuina toimimisesta niin, että varsinaisen valtuutetun eroamisen tapahtuessa varajäsen voisi astua saumattomasti tämän tilalle. Nykyisessä systeemissä varajäsenellä ei ole välttämättä minkäänlaista roolia nuorisovaltuuston sisällä, jonka johdosta kesken kauden toimintaan astuva varavaltuutettu on mukaan tullessaan välillä täysin ulkopuolinen. Nuorisovaltuuston kausien ollessa mitaltaan vuoden luokkaa kokematon, syyskaudella varsinaiseksi jäseneksi liitettävä varavaltuutettu jää pakostakin toiminnasta juuri sen verran syrjään, että hänen potentiaaliaan ei voida käyttää nuorten asiain edistämisessä hyväksi läheskään aktiivista mukaanottoa vastaavalla tasolla.

Tämän lisäksi kahdella aktiivisesti toiminnassa mukana olevalla varavaltuutetulla vahvistettu nuorisovaltuusto olisi myös kaikin puolin toimintakykyisempi, joka näkyisi mm. paremmin ja näkyvämmin järjestetyissä vaaleissa, aktiivisemmassa osallistumisessa päätöksentekoon ja tehokkaampaan kehityskelpoisten kohteiden seulontaan kunnan nuorisopolitiikassa. Tämän toiminnallisen integroinnin johdosta myös varavaltuutetut pääsisivät kokemaan nuorisovaltuustoimintaa läpileikkaavasti, mikä kannustaisi osaltaan asettumaan uudestaan ehdolle seuraavissa vaaleissa.

Äänioikeuden automaattinen siirtyminen vahvistaisi myös nuorisovaltuuston resilienssiä päätösvallattomia kokouksia kohtaan. Tähän asti, lähinnä valtuutettujen aktiivisuuden vuoksi, nuorisovaltuusto ei ole kohdannut niitä toimintaa lamaannuttavalla tasolla, mutta ongelman ilmenemisen odottaminen ei ole viisasta. Eliminoimalla uhkakuvan etukäteen vältytään mahdollisesti siltä suurelta työmäärältä, minkä epäaktiisuudessaan toimintakyvytön nuorisovaltuusto aiheuttaisi kunnalle. Skenaario ei ole järin todennäköinen, mutta viimeaikaiset tapahtumat ovat osoittaneet meille sen, että epätodennäköisiin tapahtumaketjuihin on varauduttava ennalta.

Näistä syistä Tuusulan nuorisovaltuusto esittää toimintasäännöksen muuttamista varavaltuutettujen toiminnan vahvistamisen osalta seuraavasti (vanha toimintasäännön teksti suluissa, muutokset lihavoituna):

2. Luku

Nuorisovaltuuston valitseminen

Nuorisovaltuustoon kuuluu 16 jäsentä, jotka valitaan jäljempänä ilmoitetulla vaalitavalla. (Mikäli joku nuorisovaltuutetuista jättäytyy pois tehtävistään, muu nuorisovaltuusto jatkaa toimintaansa pienemmällä kokoonpanolla.) Mikäli joku nuorisovaltuutetuista jättäytyy pois tehtävistään, nimetään varajäsen nuorisovaltuuston varsinaiseksi jäseneksi noudattaen sijaantulojärjestystä.

Nuorisovaltuuston vaalit

(Tämän lisäksi valitaan 2 varajäsentä, jotka voidaan ottaa mukaan nuorisovaltuuston toimintaan nuorisovaltuuston harkinnan mukaan, mikäli nuorisovaltuuston varsinainen jäsen eroaa tehtävästään kesken toimikautensa.) Tämän lisäksi nuorisovaltuustoon valitaan kaksi varajäsentä, Varajäsen voi osallistua nuorisovaltuuston kokoukseen varsinaisen jäsenen ollessa estynyt. Varajäsen kutsutaan kokoukseen sijaantulojärjestyksessä.

4. luku

Kokouspalkkiot

Nuorisovaltuutetuille maksetaan säädetyn kokoista kokouspalkkiota jokaisesta yleiskokouksesta, jossa nuorisovaltuuston jäsen on ollut läsnä tai varajäsen on sijaistanut estynyttä nuorisovaltuuston jäsentä. 

Varajäsenen kutsuminen kokoukseen

Nuorisovaltuuston jäsenen, joka on estynyt osallistumaan nuorisovaltuuston kokoukseen, on viipymättä ilmoitettava esteestä tai esteellisyydestä nuorisovaltuuston puheenjohtajalle tai sihteerille.

Saatuaan nuorisovaltuuston jäseneltä tai muuten luotettavasti tiedon esteestä puheenjohtajan tai sihteerin on kutsuttava nuorisovaltuuston kokoukseen varsinaisen jäsenen sijaan varajäsen. Varajäsenet kutsutaan kokoukseen noudattaen heidän sijaantulojärjestystään.

Ehdotus

Esittelijä

  • Kalle Ikkelä, pormestari, kalle.ikkela@tuusula.fi

Kunnanhallitus päättää

  • hyväksyä liitteenä olevan nuorisovaltuuston toimintasäännön päivityksen 1.1.2023 alkaen
  • tarkastaa ja hyväksyä pöytäkirjan tämän asian osalta välittömästi kokouksessa.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Nuorisovaltuuston puheenjohtaja Tuure Pelkonen selosti asiaa kokouksessa.

Tiedoksi

nuorisovaltuusto, sivistyksen toimialue

Muutoksenhaku

Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla. Oikaisuvaatimuksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti
Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.
Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi yleiseen tietoverkkoon, ei lueta määräaikaan.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon haetaan muutosta
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- perusteet, joilla muutosta vaaditaan
- muutoksenhakijan nimi ja kotikunta
- postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset muutoksenhakijalle voidaan toimittaa.
Jos oikaisuvaatimuksen tekijän puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä, kirjelmässä on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta. Asiamiehen, ellei tämä ole asianajaja tai julkinen oikeusavustaja, on liitettävä oikaisuvaatimuskirjelmään valtakirja.
Oikaisuvaatimuksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset oikaisuvaatimuksen tekijälle voidaan toimittaa.
Oikaisuvaatimuksen tekijän, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava oikaisuvaatimuskirjelmä. Sähköistä asiakirjaa ei tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Oikaisuvaatimuksen toimittaminen

Oikaisuvaatimus on toimitettava Tuusulan kunnalle virka-aikana ennen oikaisuvaatimusajan päättymistä käyttäen alla olevia yhteystietoja:
Tuusulan kunta, Kunnanhallitus
osoite: Kotorannankuja 10, Pl 60, 04301 Tuusula
sähköposti: kirjaamo@tuusula.fi
puh. vaihde: 09 87 181

Oikaisuvaatimuksen voi toimittaa myös henkilökohtaisesti tai asiamiehen välityksellä Tuusulan kunnan asiakaspalvelupisteeseen os. Autoasemankatu 2, 04300 Tuusula. Avoinna ma-to klo 8.00-15.00 ja pe klo 8.00-12.00.